Author Topic: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"  (Read 435941 times)

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4625
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1460 on: 19.06.2011, 17:40:13 »
В четвъртък минах за пръв път наживо видях пътния възел при ж.к. Люлин, минавайки по околовръстното. Изпълнението никак не ми хареса: липсва адекватна маркировка, липсват мантинели, а в ел. стълба преди светофара имаше жестока катастрофа... Уви, тази част на обекта не е изпълнена адекватно и създава предпоставки за множество произшествия. :(

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1461 on: 19.06.2011, 22:33:25 »
липсва адекватна маркировка
Да, табелата, която изхвърля пристигащите към София долу в кръговото движение, а отгоре е ... за Видин, е просто уникална!

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1316
    • View Profile
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1462 on: 19.06.2011, 22:39:23 »
За сметка на това по път II 81 има табели само на две места за Видин, а именно в Костинброд. Дори на кръстовището с околовръстното има табела само за Монтана, Лом.Инак разстояието между двата възела е 4 км, единственото неудобство са тесният път и многото завои през Петрохан. Инак за този коридор с пускането на Дунав мост 2 транзитно преминаващите в участъка Крайова- Солун през Петрохан и по АМ Люлин/Струма ще е най кратко и като време и като разстояние, а не да се обикаля излишно 100 км през Ботевград и по северната дъга на СОП.
« Last Edit: 19.06.2011, 22:51:04 by AROS »

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1463 on: 28.06.2011, 11:58:52 »
Една интересна, обобщаваща статия за магистралата:
Quote
КАК СЕ СТРИЖЕ ВЪЛК*
Магистрала "Люлин" доказа, че има и български Хималаи
Пътният мегапроект се оказа заченат в грях, само че цялата истина лъсва прекалено късно. Сега може само да бдим схемата за източване да не се повтаря

Марин Божков


Рязането на ленти е любим стар ритуал на управляващите политици - и у нас, и по света. Станишев дори режеше ленти на неоткрити обекти (въображението му явно далеч изпреварваше реалността). Първанов реже ленти по заявка на приятели и спонсори. Най-запомнящ се обаче е Бойко Борисов. Нерядко сегашният министър-председател държи ножицата с такава кисела физиономия, с каквато родител плаща комарджийските дългове на непрокопсан наследник. За да не тънем в неведение, Борисов се оплаква, че плаща "златни" пътища, "гьолове", "паметници на глупостта и алчността" и т.н., като хвърля камъни в двора на опозицията.

Всъщност Борисов има право да се ядосва - понеже се оказва омотан в наследени схеми за източване на стотици милиони национални и европейски пари чрез безсмислено сложни и излишно скъпи обекти. Примери колкото щеш, но най-очевиден е

"Люлин" - най-скъпата магистрала

През 2005 г. започна активна кампания за това колко нужна е магистрала, свързваща промишлената северна част на София с индустриалния сателитен град Перник (истина) и колко труден е теренът между тях (лъжа). Самата "планина" всъщност е голям единичен хълм, а най-високата му точка - връх Дупевица, се намира едва около 600 м над заобикалящите го полета. Този хълм е прорязан през средата от удобен пролом, през който върви и старият път, използван за дискретно прибиране през нощта от подпийналите перничани. Най-удобното трасе е през Бучинския проход, който се "извисява" не повече от 200 метра над околния терен и по всички критерии е сравнително лек за прокарване на път. Да, но не и за кабинета "Станишев", който иска сложна магистрала и я получава.

Проектирането се възлага на SPEA - международно призната италианска компания. Италианците пък си наемат подизпълнител - "Пътпроект" ЕООД, София, - също много авторитетен български проектант. Не е чудно, че италианците се насочват към "Пътпроект". Това е организацията, планирала навремето всички български магистрали. Сред тях е и "Хемус" с най-високите виадукти на Балканите (в прохода Витиня) - европейски образец за преминаване на висок и тежък терен. Кой, ако не "Пътпроект" познава българските условия и възможности? Но важно е какво иска възложителят - и проектантът прави такава магистрала, каквато очаква от него правителството.

И така - ражда се уникално сложен проект за 185 млн. евро, в който

трасе от 19 км се сдобива с 26 моста и 3 тунела

Да се чуди човек за Алпите ли става дума, за Хималаите ли, или за възвишението Люлин, проходимо във всички посоки пеша, на кон, а и с мотоциклет, защото до най-високия му връх води удобен асфалтиран път. Защо тогава поникват всички тези мостове и тунели? Ами въпрос на политика и на бизнес. Наскоро препоръчвах на пътен строител нов евтин и траен материал за запълване на дупки, а той ми каза: "На мен не ми трябва евтино и здраво - трябват ми скъпи и чести ремонти!" Ясно, но магистрала "Люлин" се финансира с европейски пари - защо Брюксел не е видял очевидното разточителство? Навярно е бил респектиран от участието на световноизвестния италиански проектант.

След одобряването на уникалния проект бе избран и изпълнител - турският консорциум "Мапа Ченгиз". Първи копки, банкети, пресконференции, изляха някой и друг пилон и спряха. Казаха, че теренът е много тежък и искат още пари. За всеки случай отцепиха трасето (по което не се мяркаше жива душа), за да не им вижда никой резила, и потънаха в зимен сън. Министър Асен Гагаузов също заспа. Като наближиха изборите, наложи се Сергей Станишев да открива въображаема магистрала. И той я откри.

След изборите "Мапа Ченгиз" пак поиска пари. Новото правителството обаче нямаше излишък в бюджета, а дефицит. Затова се опита да минимизира щетите. Но удари на камък. Оказа се, че препроектирането е мисия невъзможна - строежът бе толкова напреднал, че нямаше как лентата да се върне назад. Иначе проверките потвърдиха известното - големи закъснения в строителния график и отсъстващ контрол. И още - масови нарушения на трудовото законодателство, довели до няколко злополуки със загуба на човешки живот.

Строителите от "Мапа Ченгиз" се обидиха от недоверието и тъй като

договорът очевидно бе писан по-удобно за изпълнителя

и по-неудобно за държавата възложител, магистралата поспря да почине край облия баир. България обаче се оказа пред реален риск да загуби 100 млн. евро европейско финансиране поради неспазване на сроковете за строителството. Последваха разбори, заплахи за съд и двустранни компромиси, след което "Мапа Ченгиз" се захванаха на работа. И тогава се видя, че тунелите се правят по открит способ - демек първо правим обикновено шосе, а после му слагаме покривче и го поръсваме с пръст. Видя се също, че през по-голямата си част трасето е на пилони със скромна височина (3-4 метра), а трудните планински наклони хич не се усещат, защото ги няма.

Изводите са очебийни. Тежкото трасе е мит. Съседният Лот 1 на автомагистрала "Струма" - от Даскалово до Долна Диканя - минава през абсолютно същия релеф със същата денивелация и е само с 1.3 км по-къс (17.7 км). Но по цялото му протежение няма нито един мост и нито един тунел. Затова 17.7 км на лот 1 на "Струма" струват само 50 млн. лв., а 19-километровата "Люлин" - 150 милиона.

Неизбежността на тунелите също е лъжа - тунелите са по-скоро излишни. Те стесняват пътното платно и в този си вид даже представляват пречка и заплаха за безопасността. Освен това не само строителството е ненужно оскъпено, но и поддръжката - защото всеки от 26-те моста и всеки тунел и занапред ще гълта периодично пари заради задължителните процедури по преглед и поддръжка.

С мостовете е същото. Върху идентичен терен съседният лот 1 на "Струма" е изграден на насипи. Минус на мостовете е, че вятърът ги вее двустранно и в студените сезони се заледяват много лесно, а това в комбинация с опасността от излитане от моста прави магистралата потенциално и ненужно опасна.

Така стигаме и до отговора на началния въпрос - защо Бойко Борисов отряза лентата на магистрала "Люлин" със смесени чувства. Защото е бил принуден да довърши схема, начената от предното правителство. Защото след въвеждането на магистралата в експлоатация лъсва нещо, скривано досега - ненужното проектиране на скъпи съоръжения, които са създали сложен, тройно по-скъп и по-опасен път.

Разказвам цялата история не за друго, а защото България има да строи още много магистрали. Това поставя всяко правителство пред изкушението да одобрява най-скъпите варианти, защото това гарантира по-високи рушвети и комисиони за възложителите и по-високи печалби за изпълнителите - за сметка на българските и европейските данъкоплатци.

http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=9513&sectionid=5&id=0000901

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1464 on: 28.06.2011, 12:26:16 »
Все едно е преписвано от форума ни  :rolleyes: Точно, кратко и коректно!
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1465 on: 28.06.2011, 13:08:27 »
Все едно е преписвано от форума ни  :rolleyes: Точно, кратко и коректно!
И най-вече поучително предвид новите напъни за 13-километров тунел на Кресна и двоен обход ан Благоевград.

Offline elbi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 975
    • View Profile
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1466 on: 28.06.2011, 14:24:48 »
Все едно е преписвано от форума ни  :rolleyes: Точно, кратко и коректно!
А пък за мен откровено популистка статия. Първо АМ"Люлин е проектирана по времето на правителството на Иван Костов, а не на Станишев. Второ сравнението на терена при Люлин и първия Лот на Струма е некоректно. Ако искаш ще потъся нивелетите на двата участъка, но очевадно не са при еднакъв релеф. Трето писанията на един лаик ама можело и без мостове и без тунели на какво се основават? Магистрала на изкопи и насипи без съоръжения в планина къде има? И аз мога да не съм съгласен за тунелите, но явно са правени поради екологични съображения. Истината за високата цена на Люлин не е в проекта(не че е идеален), а в това че строителя намери вратички и си увеличи почти двойно цената. Това че парите идваха от ЕС и трябваше да ги оползотворим в опредлен срок се използва умело от Мапа Ченгиз и те ни изрекетираха или да строим магистралата скъпо или да се съдим с тях но да изгубим европейските субсидии и да нямаме магистрала.
« Last Edit: 28.06.2011, 14:31:04 by elbi »

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1467 on: 28.06.2011, 14:39:38 »
Има някои истини в статията има и откровени лъжи. Само ще дам за пример мостовете - било можело и с насипи. Абсолютна глупост на човек, който очевидно не е и опитал да се запознае с характера на терена. Или сравнението с участъка Перник-Диканя, където основата е скалиста и далеч по-устойчива от люлинската. Дерето било удобно - да за двулентов път е много добро, но до там.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1468 on: 28.06.2011, 15:03:18 »
@elbi - Не съм сигурен, че Иван Костов я е проектирал. Спомням си, че той за пръв път лансира идеята за тази магистрала някъде около 2000 г., като просто се търкаляха някакви псевдо оценки за стойност около 100 млн. долара. Идеята беше да се реализира заедно със Струма за олимпиадата в Атина.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1469 on: 28.06.2011, 15:19:41 »
Проектирането беше чак през 2005г., имаше син и кафяв участък. Вместо тях, по неясни съображения, избраха смесен между двата - който оскъпява ненужно магистралата. Според мен също някои "мостове" можеше да не ги правят, а да ги направят с насипи, а и тези ненужни за мен тунели можеше да не ги правят. 26 моста са адски много за 19 километра и като си представя зимата как ще се заледява, не ми се мисли...

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1470 on: 28.06.2011, 15:40:47 »
Точно това имах впредвид. Спокойно можеше да се мине и без "грандиозните" виадукти на 3-4 метра, които зимата ще станат игрище за кърлинг. Това съм го писал преди 1 година.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Северен мраз

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 390
    • View Profile
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1471 on: 28.06.2011, 15:57:59 »
Има и нещо друго за тези грандиозни виедукти на 5-6 м. Част от тях са в повечието на малката рекичка и при серия от интезнивни валежи, част от насипити по подпорите ще бъдат поотмити ми се струва.

Offline elbi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 975
    • View Profile
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1472 on: 28.06.2011, 16:54:30 »
@elbi - Не съм сигурен, че Иван Костов я е проектирал. Спомням си, че той за пръв път лансира идеята за тази магистрала някъде около 2000 г., като просто се търкаляха някакви псевдо оценки за стойност около 100 млн. долара. Идеята беше да се реализира заедно със Струма за олимпиадата в Атина.
Търга за проектиране беще по времето на Иван Костов. Този търг спечели фирмата СПЕА, а вече самото проектиране се изпълни до 2005.
И на ме не ми допада много проектирането на Люлин, но статията е явно тенденциозна. С приказки за Хималаи, стремеж едва ли не да бъде направена магистрала която иска скъпи ремонти не мога обаче да се съглася.
« Last Edit: 28.06.2011, 17:04:08 by elbi »

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1473 on: 28.06.2011, 17:32:05 »
Поразрових се малко и се оказа, че по времето на Костов се е случило единствено представянето на цифром и словом 7 (седем) броя варианти от страна на италианската фирма. Правенето на ОВОС и окончателен избор на трасе (синьо плюс кафяво) се прави от администрацията на Валентин Церовски при Цара.
Призовавам да не се четат фактите, на който както му скимне и да не се подвеждат колегите с неверни умозаключения.
http://www.segabg.com/fixed/vtopic.asp?id=189350
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1474 on: 03.07.2011, 09:16:30 »
Quote from: news.bg
Катастрофа блокира "Люлин"
03.07.2011, 08:38 (обновена 03.07.2011, 09:05)
news.bg

Румънски ТИР, забил се електрически стълб, блокира движението по магистрала „Люлин." Инцидентът е станал при входа на магистралата откъм кв. „Филиповци". Камионът се е ударил в електрическия стълб и го е съборил на пътното платно. Сигналът за инцидента е подаден в 06.15 часа при дежурните от „Пътна полиция".

На мястото на инцидента има кола на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението", както и служители на електроразпределителното дружество, които извършват дейности по обезопасяването на участъка. При катастрофата има пострадали хора, които са транспортирани в „Пирогов". От пресцентъра на здравното заведение съобщиха, че в 06.35 часа в спешния хирургичен кабинет с контузии са приети 31-годишен мъж и 29-годишна жена.
Май проблемът с пречещия стълб неочаквано се решава  ;)
« Last Edit: 03.07.2011, 11:35:21 by blagun »

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1475 on: 03.07.2011, 11:50:53 »
Хмм, ако този стълб е съборен, това е доста сериозно произшествие, като се има предвид какъв високоволтов далекопровод е отгоре....

Доколкото разбирам обаче от публикация в другия форум, всъщност са пометени стълбове за осветлението при първия тунел.

П.П.2 - Точно далекопровода на светофара е. Най-големия панаир е циганите как са разграбили разсипалите се дини и пъпеши - дадоха в БТВ-Новините: http://www.btv.bg/news/katastrofi-incidenti/story/859568659-TIR_s_plodove_se_zabi_v_stalb_na_AM_Lyulin.html
« Last Edit: 03.07.2011, 12:18:30 by blagun »

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1476 on: 03.07.2011, 12:12:33 »
Тука ясно се посочва мястото на катастрофата - входът на магистралата при Филиповци! Това отдавна го коментирахме и ето че се случи, естествено на уморен (вероятно) чужд тираджия! Явно кръговото на АМ Тракия при отварянето си през октомври 2007 няма да е прецедент ами логична последица на хронично лошото обозначение на нашите пътища и магистрали. След повече от 30 км магистрала не може да имаш само няколко сини знака със стрелки оказващи стеснението, които повечето случаи са с намалена светлоотразителна способност заради замърсяване!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1477 on: 03.07.2011, 12:14:40 »
И още нещо, свързано с АМ Люлин и обещанията да свърши камионския ад в Княжево:
http://www.btv.bg/news/bulgaria/story/1695119495-Vapreki_novata_magistrala_TIRove_vse_oshte_tormozyat_Vladaya_i_Knyajevo.html
Quote
Въпреки новата магистрала, ТИР-ове все още тормозят Владая и Княжево
 До края на месеца ще бъде въведена пълна забрана за преминаване на ТИР-ове и тежкотоварни камиони по пътя през Владая и Княжево. Жители от района сигнализираха, че тормозът от шума на тежките машини продължава, а хората се притесняват от евентуален пореден инцидент.

Сегашната забрана за тежките камиони през двата софийски квартала важи общо 6 часа - в последния работен и последния почивен ден от седмицата. Въпреки че магистрала "Люлин" вече функционира нормално, камионите предпочитат да минават през кварталите за по-кратко.

Местните жители помнят обещанието на премиера, че с пускането на магистралата идва и краят на тормоза за княжевци и владайчани.

От Пътната агенция обясниха, че трасето е част от международен коридор. А според еврорегламентите, на такъв коридор не може да бъде въведена пълна забрана за преминаване на тежкотоварни автомобили. И въпреки това чиновниците от агенцията са намерили решение.

Забраната ще бъде въведена само в рамките на града, а на пътен възел Драгичево, където е отклонението за Владая ще има уведомителна табела, че след няколко километра пътят е затворен за камиони.

Пътната агенция ще започне процедура в Европейската комисия за преместване на коридора - от владайския път през магистрала "Люлин".

Трай, бабо, за европроцедура...

Offline marto193

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 607
    • View Profile
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1478 on: 03.07.2011, 19:10:25 »
Сега дадоха по новините, точно този стълб в края на магистралата е съборен, и братята от Филиповци веднага разграбили стоката от камиона, както и желязо от стълба  :angry:

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
« Reply #1479 on: 03.07.2011, 22:43:33 »
Минах преди малко, макар и по тъмно, от Сливница и завих към Люлин. Е, стълбът го премахнаха най-после!  :D Сериозно, добре че хората са добре, а и от скъсаните проводници няма пострадали.