Според мен, на базата на това, което виждам, светофарът не е работел. Не ми се вярва грешката да е на ватмана, тъй като там започва изкачване и не ми се струва възможно да има ватман, който да е способен да рискува толкова много, ако е бил наясно с наличието, посоката на движение и траекторията на джипа. Другото, което се вижда по джипа е че той явно се е опитал да направи обходна маневра, но не е успял. От друга страна с каква скорост трябва да са карали тези поляци, за да си разбият цялата предница и да избутат трамвая при това с толкова много и то в час, в който не е съвсем светло. Ако трямвая го нямаше сигурно щяха да се пребият при пресичането на релсите, които там са доста груби заради интензивния трафик. Другият вариант е джипът да е останал без спирачки.
Никой не повдигна въпроса "В какъв режим са се движили граничарите?". Ако техният автомобил е бил с включена звукова и/или светлинна сигнализация, то тогава няма значение дали светофарът е работел или не.
В тази хипотеза обаче има една сериозна неизвестност. Това, че това Митсубиши е оборудвано със сигнални светлини и вероятно със сирена не казва дали са били опълномощени да ползват специален режим. Все пак това не са български власти.
Относно казаното накрая на репортажа, че се опитват да установят дали трамваят е отнел предимството на "Сливница" и следователно на джипа не знам за какво предимство може да се говори между булеварди като "Христо Ботев" и "Сливница" на това място. Според мен най-реалистичното, което може да се е случило е ватмънът да е видял джипа, да е преценил, че той е достатъчно далеч от него и това наистина да е било така, но джипът да се е движил изключително бързо.
От формална гледна точка при неналичие на включен специален режим и наличие на изключен светофар вината може да е и при двамата водачи. Единият може да е нарушил предимство(ватманът) само че от друга гледна точка целта на потърпевшият от отнемане на предимство трябва да е да избегне произшествието независимо от нарушението, а в случая може доста да се критикува реакцията на поляците. Каква е тази скорост, с която са се движели те преди едно от най-възловите и натоварени кръстовище в София, една от най-оживените автобусни спирки, едно от най-натоварените трамвайне трасета и едно от най-ръмбавите пресичания на трамвайни релси при непанелно трасе? Те са летели като куршум. Единственото, което би могло да ги уневини е ако са били със специален режим, но не ми се вярва да е така, също както не ми се вярва и БТВ да са пропуснали да споменат това, а от друга страна при мокра настилка, валеж, изключен светофар и не съвсем изгряло слънце дори и със специален режим трябва да си внимателен, а не да си мислиш, че след като се движиш с включена сигнализация можеш да си летиш с колкото километра си искаш. Формалностите са си формалности, но при възникване на опасна ситуация най-водещ би трябвало да е инстинктът за самосъхранение, а не желанието да се бласнеш в нарушителя като рискуваш живота, здравето си, работата си, дневния си график и т.н. само за да проличи, че е нарушител. Самият факт, че може да съществува такова желание звучи абсурдно. Нашите линейки и пожарни никога не минават през кръстовища и оживени места с висок риск на пълна скорост. Причината е че да видиш, че някой е с включени светлини и сирена е едно, но е съвсем друго да намериш правилно решение за избягване на потенциалния конфликт.