вижте какво пише тук
Японският метрощит тръгна от стадион \"Юнак\" в София
01 Март 2006 | 17:06
Със символично натискане на копчетата в цветовете на Баба Марта и на японското знаме от софийския кмет, японския посланик у нас и представителя на фирма \"Тайсей\" днес \" метрокъртицата\" потегли към центъра на София. Първоначалната скорост на щита, който ще копае като градински червей под Перловската река, градината с паметника на Съветската армия и под \"Цар Освободител\" и ще обърне при хотел \"Шератон\", е 1 мм на ден. Постепенно скоростта ще се увеличава и ще достигне до 400 м на месец. За три месеца трябва да се предвижи до 8 метростанция \"СУ \"Софийски университет\" и за още толкова -- до центъра. До есента на 2007 високотехнологичният щит - най-модерното съвременно съоръжение за строителството на тунели и инженерни тръбопроводи по света, ще се завърне на метростанция \"Юнак\".
Днес японската машина тръгна с благословията на софийската общинска и областна администрация. Като се извини за възможните проблеми от техническо естество на български език Мичио Хашимото -- ген. директор на \"Тайсей\" за Югоизточна Европа увери, че основната цел при строителството на метрото с японския щит, са безопасността на населението, високото качество и завършването без инциденти.
Кметът Бойко Борисов пък подчерта, че със спестените 15-16 млн. долара от отпуснатите от японската държава по нисколихвения кредит за строеж на метро от 7 до 9 МС, може да се довърши строителството в посока \"Младост\". Ще се търсят и 60 млн. евро до края на метродиаметъра в Бизнеспарк \"София\" по програми на ЕС. Строителството до \"Интерпред\" е необходимост, но истинският ефект за софиянци ще бъде изграждането на метрото до края на \"Младост\" през 2009 г., подчерта шефът на \"Метрополитен\" ЕАД инж. Стоян Братоев.
\"За мен днешният старт е огромна радост и професионално предизвикателство\" , специално изтъкна и инж. Пламен Владимиров -- зам.-мениджър на проекта за разширение на софийското метро и представител на консултанта \"Падеко\". Според него това е най-модерната технология и по този начин -- чрез щит, наскоро в Кьолн в непосредствена близост до основите на известната катедрала е бил прокаран метротунел. За инж. Владимиров щитът има срок на годност 100 години, а стойността на проекта е равностойна на открития метод на строителство. Най-сложно ще бъде преминаването под Перловската река и нейния ляв колектор и излизането в съседство с една от сградите срещу стадион \"Юнак\" на бул. \"Евлоги Георгиев\". При преминаването под градината до 8 МС няма опасност от екологични нарушения, защото методът на щитовидния тунелен изкоп балансира земното налягане и отчита нивото на подпочвените води, състоянието на стабилните почви, кухини и наличието на подземни реки. Така поне разбра репортерът на
www.stroitelstvo.bg в опита си да проучи сложната техническа терминология, основаваща се на прост принцип. Той е измислен преди век и половина от английския инженер Брюнуел. При разходка в градината му хрумнала идеята, че градинският червей, който прокопава тунели в почвата, не разрушава структурата й. Създава се нова балансирана система с огромно приложение на модерната инженерна наука и нейните последни постижения.
Този подход ще бъде използван от щита, който днес потегли от дълбочина 18 м, а при СУ \"Кл. Охридски\" ще достигне на дълбочина от 12 м и отново ще задълбае надолу. Около Руската черква ще работи на 25 м под нивото на улица \"Цар Освободител\". Геоложките проучвания не дават основание за притеснения на населението по отношение на сградния фонд, въпреки че днес японският представител специално подчерта, че е възможно да възникнат проблеми и се извини предварително. За да се проучи как влияе щитът на хората, периодично ще се провеждат наблюдение и анкети с гражданите от близките сгради.
За представителите на \"Старт инженеринг\" инж. Димитър Савов и на \"Метропроект\" инж. Светлозар Филипов, особено важно е, че метростанции 8 и 9 се намират на технологично най-подходящите места. Архитектурното решение е на арх. Красен Андреев, който пое проектирането и на станция \"Обеля\" след арх. Мушев. На 8 МС дневно ще влизат и излизат около 50 000 души, тъй като само студентите на СУ са 22 000, подчерта инж. Филипов. Повече от 30 години той разработва проекта и като колегата си инж. Владимиров се гордее с използването на щита като модерна и перспективна технология на строителство. Проектирането на метрополитена продължава ускорено, за да може да се кандидатства за пари от Европа или други международни донори. В момента има избран изпълнител на 11 МС в жк \"Младост\", провежда се търг за 12 МС и се строи на 13 МС. Проектират се 14 и 15 МС, и се работи по проекти за 16 и 17 метростанции.
Разширението на Софийското метро е с възложител Столичната община. Идейният проект в тази част - втори метрорадиус на първи диаметър е по идеен проект на PADECO/PCI( също и консултант)и краен проектант и изпълнител е TAISEICОRPORATION. Подизпълнител на 8 метростанция е \"Стартинженеринг\", а на 9 МС -- \"Геотехмин\". Тунелните работи са на \"Метрострой\" АД.
Срокът на изпълнение е 17 ноември 2004 -- 16 ноември 2007. Проектът предвижда разширение на 2,35 км отсечка, строителство на 4 щитовидни тунела -- обща дължина от 3,5 км; две метростанции, работи за връзка със 7 МС, работи по архитектурната част, електро част. Щитът се прилага за първи път в България.
Метростанция 8 ще бъде с двуетажна конструкция. Ще е с ширина 18,6 м, дълбочина 15 м и дължина от 150 м. Предвиждат се изкопи с обем от 47 хил. куб. м. МС 9 е с четириетажна конструкция, ширина от 25 м, дълбочина -- 20 м и дължина от 150 м, а обемът на изкопите е 75 хил. куб. м. Предстоят тунелни работи с външен диаметър на изкопа от фи 5,82 и вътрешен диаметър на тунела - фи 5,17 м. Ще бъде изкопана земна маса 93 600 куб. м. За връзка с централната метростанция 7-ма, ще се прокопаят още 110 м. Връзката с тунела под бул. \"Драган Цанков\" е дълга 210 м. Има вентилационни шахти, премахват се пилони и др. В момента вече са изградени шлицовите стени на станцията при Софийския университет, премества се съществуващата подземна инфраструктура и др.
www.stroitelstvo.bg