Author Topic: Схеми на Софийското метро  (Read 206923 times)

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #380 on: 22.06.2020, 23:49:56 »
Номерирането помага точно на "нискоинтелигентните" както ги наричаш ти. Таблата с дестинациите помагат, но номерацията също е от значение например за хора които имат проблеми с четенето. Следващата стъпка надолу е цветовото кодиране на отделните линии, за съвсем "нискоинтелигентни"
За мен сегашната схема е лоша. Особено отказването от връзката между метродиаметър и номер на маршрут беше голяма грешка. Хората бяха свикнали с номерирането на линиите по ред на пуска на диаметрите и беше редно тази номерация да се запази - линии започващи с 1 по МД1, линии започващи с 2 по МД2 и т.н.

В София метрото не се движи право само по съответната отсечка, а комбинира маршрутите си.


При комбинирани маршрути тогава номерът трябва да се сменя по средата, най-добре там където се напуска съответния диаметър. Пътниците, които ползват маршрута от край до край са единици, така че няма да има объркани.
« Last Edit: 22.06.2020, 23:55:42 by fafan »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #381 on: 23.06.2020, 00:02:01 »
E, номерчетата за най-тъпичките. Все пак има и чужденци. Като искаш да идеш от Люлин до Младост 4- М2 и М23. От Люлин до Централна гара директно- М13 и М23, а от Обеля до Красно село- М3, М13, М23 с прекачване на НДК,  към М4. Така би било отбелязано и в схемата на маршрутите и пътеводителите. За чужденците и хората от други градове също би било по-лесно да разберат кой М да хванат.

Има хора ползващи комбинацията! Аз от Люлин до Централна гара редовно пътувах през Обеля. В същото време ако съм от Летището с куфара няма да се прекача на оная катакомбена мъка Сердика 1-2, защото докато се прехвърля то ще дойде същият влак да ида до Лозенец. Люлин-Витоша също доста хора го пътуват на въртележка, щото е по-удобно.

Апропо- наистина на Сердика метростанциите са ужасно свързани. Пък и на други места подходите към метростанциите са свързани с доста изморяващи обиколки стълби и лабиринти.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #382 on: 23.06.2020, 00:44:11 »
Преди около 15 години за системата на S-Bahn във Виена е имало няколко варианта. Примерно S15 тръгва условно от 1 и стига до 5. Другият вариант е бил с номер за всяка крайна точка, т.е. S9 в едната посока, а обратно е S1, S2 или S3, да речем.
В момента си е с класическа номерация от доста години и мисля, че е най-удобно на всички.

За софийското метро, от 1 до 4 са напълно достатъчни.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #383 on: 23.06.2020, 00:52:37 »
Е аз се опитах да... съпоставя с немски S/U-bahn системи и номерации. Затова сложих основните трасета с едноцифрени, а комбинации- М1+М3=М13 Витоша - Обеля - Сливница - Летище, М1+M4=М14 Враждебна - НДК 2 - Монтевидео - Люлин - Сердика 1 - Летище.

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #384 on: 23.06.2020, 10:23:47 »
М1- БП - Сливница
М2- Витоша- Сливница
М3- МД3
М4- Летище- Сливница
На Сливница влаковете сменят обозначение, за да се избегне самопресичащата се М2, както и за по- голямо удобство на курсовете БП- Витоша.
На мониторите  може да пише "Този влак продължава по М2 до Витоша" по МД1 и "Този влак продължава по М1/М4 до БП/Летище по МД2.
За немските U- та- Берлинското U12 е временна линия и не би трябвало да се сравнява с постоянните линии!!!
В някои от линиите в Щутгарт се използва подобна логика, но не са много.
« Last Edit: 23.06.2020, 16:08:20 by Chezare »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #385 on: 23.06.2020, 16:21:25 »
М1- БП - Сливница
М2- Витоша- Сливница
М3- МД3
М4- Летище- Сливница


Хубаво, ама...засега. Линиите ще се разкланят още, какво ще правим тогава?

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #386 on: 23.06.2020, 17:51:42 »
Смяна на линията в процеса на движение е... неестествено и в моите очи неадекватно. Линията и дестинацията трябва да са едни от първа до последна спирка. При комбинация- от Летището тръгваа М13 с табели на 2 реда- Сердика-Люлин-Обеля/Витоша, като след Люлин можеда си остане с М13 Витоша. Номерът си е един и същ и от който и край на света да идвам, ако ми кажат "хвани си М13" или съм го видял на картата.
За берлинското U12- виж логиката ползвана 1993-2003, когато е било нощна линия.

А за разклоняване на линии- по-скоро малко да се озъпти. Може би по-скоро да се помисли най-накрая да се изградят трамвайни трасета (наличните боклуци не могат да се нарекат трамваен път). Заедно с това да се купят и истински трамваи (може и втора ръка), като същите да се ползват, като метро (в смисъла на бърза жп връзка). Трябва да се разгледа за пълна ревизия и ремонт на релсите по 5, 7, 11, 12, 22, 20, поставяне на бализи/датчици за светофарите по тези линии и намаляване на времепътуванията с поне 10-15 мин (в зависимост дължината на линията). При здрава работа, европейски програми и желание за развитие в рамките на до 5 години би могло да стане, но е утопично в настоящата ситуация. 

 

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #387 on: 23.06.2020, 19:52:07 »
Не знам, в Лудвигсхафен за известно време 4 сменяше номера на 10, а и в момента някои трамваи на Берлинерплатц някои 6-ци преминават в 7- ци.
"За да стигнеш от летището до Витоша, хвани М2 до Сердика и се прекачи на М2 до Витоша."
« Last Edit: 23.06.2020, 19:56:54 by Chezare »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #388 on: 24.06.2020, 00:21:53 »
Пак припомням, че хора правят цялата обиколка Летище - Обеля - Лозенец, както и пътуващи Западен парк, Люлин - Обеля /- Централна гара, Лъвов мост, Сердика 2, Лозенец.
Ама защо е това упорито делене на диаметри?  На кой пътник му пука за диаметъра??? А и за българският пътник най-добре е да се кара с една и съща табела от начало до край. София не е с толкова хипер осукани метро трасета, онлайн пътеводител и тн...

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #389 on: 24.06.2020, 00:41:35 »
Това е най-нелепият аргумент. Колкото и багаж да имам, все пак от летището излизам най-много с ръчен, допълнителна чанта и чекиран един брой... не нося по 5 куфара, които не мога да претъркалям на Сердика, спестявайки 15-20 мин.
Такива хора има основно, защото не им е познато метрото и така са ги инструктирали за по-лесно и сигурно, а не че ги мързи да се прекачат с багажа.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #390 on: 24.06.2020, 00:54:28 »
Пак припомням, че хора правят цялата обиколка Летище - Обеля - Лозенец, както и пътуващи Западен парк, Люлин - Обеля /- Централна гара, Лъвов мост, Сердика 2, Лозенец.
Ама защо е това упорито делене на диаметри?  На кой пътник му пука за диаметъра??? А и за българският пътник най-добре е да се кара с една и съща табела от начало до край. София не е с толкова хипер осукани метро трасета, онлайн пътеводител и тн...

Диаметърът не е толкова фиктивно понятие - ти искаш да се номерира маршрут с един номер през два диаметъра. Обаче стана дума за пътници от летището. Нека си представим един такъв пътник, който никога не е пътувал в София, не знае нищо за "ласото" и гледа само схеми. Една линия през целия маршрут Летище-Сливница-Витоша ще е двусмислен - такъв пътник няма да знае на Сердика влакът какво прави - продължава напред, завива надясно към гарата или може би завива наляво към Витоша? Ако няма самопресичащи се номера на линии този проблем изчезва, а единствения начин това да се получи е ако някъде по маршрута номера се сменя.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #391 on: 24.06.2020, 01:23:21 »
Какъв е проблемът че се самопресича? Ама смислен проблем де. Все пак Сердика е разделенаа на две метростанции. На колкото и схеми да съм гледал Сердика се дели на две, евентуално с "мостче", че са като обща. Сега като няма номера по картите, да не би някой да задава въпроси дали метрото завива наляво-надясно... А смяната по средата на маршрута, създава мисли за прекачване и по-скоро заблуждения за българския пътник. Важното е пътника (софиянец, гостенин българин/чужденец), а не любителя.
Вън от темата-  За пътуване от летището по ласото с два куфара е определено по-удобно, факт - и мързеливо отколкото катерещата агония на Сердика 1 - Сердика 2. Когато ми е трябвало да пътувам с метро през Сердика 1 и трябва да отида до Централна гара ми е по-удобно да се прехвърля на така наречените "трамваи".

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #392 on: 24.06.2020, 11:56:08 »
Ето ви тази карта. Хайде кажете как точно минава 563 в западната част:
https://www.vrn.de/mam/liniennetz/liniennetzplaene/dokumente/schematisch/speyer_schematisch.pdf


Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #393 on: 24.06.2020, 17:14:19 »
Прави завъртулка както софийското метро. Не е далеч от логиката.

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #394 on: 24.06.2020, 17:48:06 »
Ама може и да е този тип: Младост- ЦГ- Надежда- Люлин- Сердика- Витоша ;)
« Last Edit: 24.06.2020, 18:28:42 by Chezare »

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 406
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #395 on: 24.06.2020, 17:50:29 »
Прави завъртулка както софийското метро. Не е далеч от логиката.

Обаче ми се вижда, че на завъртулката не може да се прекачиш както е при софийското.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #396 on: 24.06.2020, 22:05:44 »
Онагледяване на моята идея

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #397 on: 24.06.2020, 22:19:09 »
В духа на тази идея, може да добавиш и 2-3 линии между летището и Бизнес парка.
Това показва как и най-простото нещо може да се направи по най-сложен начин.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #398 on: 24.06.2020, 22:49:23 »
Това, дали даден влак прави връзката между Люлин и Надежда, е основно експлоатационен проблем, който засяга малък процент пътуващи, за които тази връзка е бонус.
Номера от 1 до 4 са повече от достатъчни.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #399 on: 24.06.2020, 23:33:10 »
Не са единици хората пътуващи Люлин-Надежда,  Люлин - Надежда - Централна гара. Щом влакът минава от там- трябва да се отрази.

Едноцифрени номера 1 2 3 вървят само, ако всеки курс прави завъртането, което е най-добре (1 Летище - Обеля - Витоша, 2 Бизнес парк - Обеля - Витоша, 3 Враждебна-Горна баня), а частични (от/до Сливница/Обеля) останат само за начало/край на работния ден.