Author Topic: Схеми на Софийското метро  (Read 206927 times)

Offline JloKyM

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1020
    • View Profile
    • http://skyscrapercity.com
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #420 on: 18.08.2020, 10:08:01 »
След като се замислих по- внимателно открих един голям кусур- на цялата визуална информация(от снимките), както и на схемите, пише, че МД3 ще е до Горна баня.
Но навсякъде по медиите пише, че откриването ще е: между Красно село и Владимир Вазов. Или бъркам? :rolleyes:
Относно разделянето, макар и чисто визуално- подкрепям, защото "Качи се на М2, слез на Сердика и се прекачи на М2" поне за мен е малко объркващо.

Причината е проста - няма смисъл да се слагат табели за 4 месеца и после пак всичко да се сменя.

Колкото до станция Модерно предградие - има готов проект. Единственото, което липсва е финансиране, но и за това се работи. Визуалното разделяне е наложително, за да се спре с тия фльонги, които много повече объркват, отколкото да помагат на пътниците.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #421 on: 18.08.2020, 10:45:22 »
Визуалното разделяне е наложително, за да се спре с тия фльонги, които много повече объркват, отколкото да помагат на пътниците.
Надявам се, че имаш предвид само визуалното разделяне, защото действителното разделяне ще засегне доста пътуващи.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #422 on: 18.08.2020, 10:56:24 »
Схемите, които се слагат трябва да са актуални. Да отговарят на реалността в момента на слагането им, а при промяна да се сменят своевременно. Всякакви схеми, които представят бъдещи състояния, желания на слагащия да се завие към този или онзи мол или свободни интерпретации нямат място на официалните схеми. Затова схемите трябва да се правят от служител на Метрополитен, който е пряко подчинен на началника на Метрополитен, който пък е пряко подчинен на градоначалника. Поле за изява на различни кръжоци, НПО-та, будни граждани и слабо представени в Общинския съвет политически движения нямат място в изработката на графичните елементи в метрото, иначе виждаме ето тези схеми, които не вършат никаква работа.

Offline Pesho1991

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1059
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #423 on: 18.08.2020, 11:55:11 »
Схемите, които се слагат трябва да са актуални. Да отговарят на реалността в момента на слагането им, а при промяна да се сменят своевременно. Всякакви схеми, които представят бъдещи състояния, желания на слагащия да се завие към този или онзи мол или свободни интерпретации нямат място на официалните схеми. Затова схемите трябва да се правят от служител на Метрополитен, който е пряко подчинен на началника на Метрополитен, който пък е пряко подчинен на градоначалника. Поле за изява на различни кръжоци, НПО-та, будни граждани и слабо представени в Общинския съвет политически движения нямат място в изработката на графичните елементи в метрото, иначе виждаме ето тези схеми, които не вършат никаква работа.
Е хайде сега, все едно Метрополитен не прави същото за пестене на време и усилия. През май 2009г., като откриха метрото Младост стадиона, на схемата си седеше станция софийски университет, дори и той да не се ползва още 4 месеца. Да не говорим за примерите от 2015, когато като откриха до летището, новата схема стоя и за бизнес парк поне месец без да е нужна. Ако не ме лъже паметта точно тогава сложиха и метростанция Витоша на схемите, година и 2-3 месеца преди откриването ѝ. Даже ако не се лъжа, на някои вагони още Витоша е маркирана с пунктир, като строяща се станция. Всички схеми във влаковете на МД1 и МД2 са работа на Метрополитен или и там някакви НПО-та с кражоци по рисуване са се изявявали. Да не говорим за Ханко брат и други прояви на Метрополитен ЕАД.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #424 on: 18.08.2020, 12:52:33 »
Схемите, които се слагат трябва да са актуални. Да отговарят на реалността в момента на слагането им, а при промяна да се сменят своевременно. Всякакви схеми, които представят бъдещи състояния, желания на слагащия да се завие към този или онзи мол или свободни интерпретации нямат място на официалните схеми. Затова схемите трябва да се правят от служител на Метрополитен, който е пряко подчинен на началника на Метрополитен, който пък е пряко подчинен на градоначалника. Поле за изява на различни кръжоци, НПО-та, будни граждани и слабо представени в Общинския съвет политически движения нямат място в изработката на графичните елементи в метрото, иначе виждаме ето тези схеми, които не вършат никаква работа.
Е хайде сега, все едно Метрополитен не прави същото за пестене на време и усилия. През май 2009г., като откриха метрото Младост стадиона, на схемата си седеше станция софийски университет, дори и той да не се ползва още 4 месеца. Да не говорим за примерите от 2015, когато като откриха до летището, новата схема стоя и за бизнес парк поне месец без да е нужна. Ако не ме лъже паметта точно тогава сложиха и метростанция Витоша на схемите, година и 2-3 месеца преди откриването ѝ. Даже ако не се лъжа, на някои вагони още Витоша е маркирана с пунктир, като строяща се станция. Всички схеми във влаковете на МД1 и МД2 са работа на Метрополитен или и там някакви НПО-та с кражоци по рисуване са се изявявали. Да не говорим за Ханко брат и други прояви на Метрополитен ЕАД.

Графичния дизайн може да бъде аутсорснат. В графиката ми харесва пакетът, разработен от СС. Обаче информацията трябва да е актуалната - това е отговорност на предприятието, предоставящо услугата.

Защо може в Берлин поне веднъж в годината да се сменят всички схеми и да се актуализират и при най-малките промени, а в София да не може? Лепенки ли нямаме, принтери ли? Какво е това нехайство и безотговорност? Толкова ли не може да се направи лепенка с настоящото състояние на маршрутите и след 4 месеца да се смени с нова? Защо информацията трябва да стига до хората като народна песен - от уста на уста? 21-ви век сме, ей! Научете се! Ако се отварят станциите през месец, табелите също трябва да се сменят през месец.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #425 on: 18.08.2020, 13:50:15 »
След като се замислих по- внимателно открих един голям кусур- на цялата визуална информация(от снимките), както и на схемите, пише, че МД3 ще е до Горна баня.
Но навсякъде по медиите пише, че откриването ще е: между Красно село и Владимир Вазов. Или бъркам? :rolleyes:
о.
Причината е проста - няма смисъл да се слагат табели за 4 месеца и после пак всичко да се сменя.
Тогава поне залепете някакво фолио на станциите в Овча купел...

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #426 on: 18.08.2020, 21:07:05 »
Аз имам следното питане - по силата на какво Спаси София правят визуалната информационна система в общинското дружество Метрополитен?

Надявам се да не са взели пари за тази дейност, защото това би означавало престъпление, тъй като бихме имали на лице разходване на публични средства без необходимите процедури.

Дори и да не са взели пари - как така външна организация извършва дейност за общинско дружество, била тя и благотворителна? Имало ли е конкурс за концепция? Можеше ли и други граждани и/или организации да предложат своите идеи? Има ли обществен консенсус по въпроса? Имало ли е допитване до граждани от различни прослойки дали разбират новите визуални материали?

Така излиза, че Спаси София са единствените, които разбират от тези неща. Тайно се сговарят с Метрополитен, правят нещо и чак при свършен факт: "Ето, вижте нашата перфектна и безупречна идея.  Всичко е готово и вече е в процес на реализация. Не Ви хареса? - Няма какво да направите по въпроса, вече всичко е готово! Вие имате друга идея? - няма как да я предложите, защото ние имаме тайна уговорка с Метрополитен да се харчат общински пари за визуални материали с нашите идеи върху тях, защото само ние имаме компетенцията да създаваме подобни продукти". 

Online eco_power

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 361
  • URBAN ECOLOGY
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #427 on: 18.08.2020, 22:18:05 »
Проблемът е, че някой нещо е направил ... и затова сега има 17 поста. Така, ако никой не беше положил усилия и тези схеми (повече от прилични по мое мнение) ги нямаше, тогава никой нямаше да каже и дума за безобразните, объркващи и крайно неактуални обозначения в Софийското метро, които както някой изтъкна, са ангажимент на същия този "Метрополитен". Не мога да си обясня как може да ти вади очите нещо такова, а например информацията на МС Стадион В. Левски, която указва връзка с трамвай №№9/14 - не? Колко десетилетия трябва да минат, за да си направи труда някой от "отговорната" институция да актуализира тези няколко табели. И това е само 1 от стотиците примери. Всеки, който се опитва да действа и разсъждава прогресивно в този край на Европа рано или късно е обречен на огорчение. Просто сме си кофти хора и това си е. Затова не се мъчете да протестирате по жегите - няма смисъл, казанът си функционира безупречно. 

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #428 on: 18.08.2020, 22:38:31 »
безобразните, объркващи и крайно неактуални обозначения в Софийското метро, които както някой изтъкна, са ангажимент на същия този "Метрополитен".
Нещо не виждам логиката.

Проблемът със съществуващите неактуални и объркващи табели се решава чрез... тайна договорка между Метрополитен и Спаси София, при която вторите налагат своите идеи и ги разкриват пред публичността чак при свършен факт.

Проблемът е, че някой нещо е направил
Проблемът не е точно това.

Проблемът е, че някой е направил нещо тайно и го налага на обществото пред свършен факт, без никаква прозрачна процедура.

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18071
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #429 on: 19.08.2020, 10:52:38 »
Проблемът е, че някой е направил нещо тайно и го налага на обществото пред свършен факт, без никаква прозрачна процедура.
То в България 99% от нещата се случват на този принцип.... И в 99,8% от случаите на "обществото" не му пука, нехае и нищо не е забелязало, освен ако някой "в тайно" не му е платил/наредил да вряка срещу случилото се.... А няма да коментирам колко стойностни и избиратрлни са аргументите - набеждаващи, избирателни (eco_power даде пример от стадиона).... Т.е. всички сме един дол дренки....

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #430 on: 19.08.2020, 11:57:30 »
Между двата варианта - метрополитен да не са си свършили работата и да са я свършили с помощта на СС, предпочитам второто. Още повече, че са се доказали с това, че правят приятен за окото дизайн.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #431 on: 20.08.2020, 14:55:20 »
Защо може в Берлин поне веднъж в годината да се сменят всички схеми и да се актуализират и при най-малките промени, а в София да не може?

Защото берлинското BVG си има собствен картографски отдел. Аутсорснатите в момента табели в софийското метро водят до това, че в един и същи метрополитен имаме табели на които пише "Софийски метрополитен", сега прекръстен на "Софийско метро", имаме схеми във влаковете с една червена и една синя линия, а сега изведнъж имаме синя, червена и жълта линия и най-странното е че автор на всички тези варианти са все едно и също НПО, което няма никаква работа да окачва тези работи из метрото. И накрая за да е бъркотията пълна - един път закачени си остават години наред да висят неактуални. Аутсорсване да, но с договор и като не си вършат работата както трябва да им съдерат три кожи от гърба от неустойки. Не така както са се намъкнали удобно от тази групичка.

Между двата варианта - метрополитен да не са си свършили работата и да са я свършили с помощта на СС, предпочитам второто. Още повече, че са се доказали с това, че правят приятен за окото дизайн.

Въпрос на вкус. Ако имаше конкурс и се избере от 4-5 варианта наистина най-добрия нямаше ли да ти харесва още повече, а не да ни се натрапва все един и същ? Или и това предпочиташ?

Така излиза, че Спаси София са единствените, които разбират от тези неща. Тайно се сговарят с Метрополитен, правят нещо и чак при свършен факт: "Ето, вижте нашата перфектна и безупречна идея.  Всичко е готово и вече е в процес на реализация. Не Ви хареса? - Няма какво да направите по въпроса, вече всичко е готово! Вие имате друга идея? - няма как да я предложите, защото ние имаме тайна уговорка с Метрополитен да се харчат общински пари за визуални материали с нашите идеи върху тях, защото само ние имаме компетенцията да създаваме подобни продукти".

Знае се как са стигнали до тези поръчки и да, не е легално. Имаме лобиране от политическа фигура, имаме удряне на рамо от общински служител, имаме ходатайстване. От всичко по малко.
« Last Edit: 20.08.2020, 15:00:44 by fafan »

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #432 on: 21.08.2020, 01:44:21 »
фафане, щото табелите, поставени от Метрополитен са актуални... Така, че този аргумент ти е невалиден. Сигурен съм, че проблемът не е, че от Спаси София ги мързи да направят няколко дизайна, които да са актуални при различните промени, ами че от Метрополитена не им се плаща за печатане на няколко табели и не им се занимава да ги сменят. Били политическа партия – аз никъде по табелите не виждам името им (противно на табелите на emo, например ;)), че да ги обвиняваш, че си правят реклама.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #433 on: 21.08.2020, 02:22:41 »
Значи излиза, че Спаси София имат договор с Метрполитен за дейността по изработване на тези материали, за което получават общински пари, без ясна процедура как е сключен този договор. И в същото време това е замаскирано като: "Ние сме гражданска инициатива и го правим за доброто на обществото".

В същото време става дума за огромен конфликт на интереси, защото единия от тях е общински съветник.

Били политическа партия – аз никъде по табелите не виждам името им (противно на табелите на emo, например ;)), че да ги обвиняваш, че си правят реклама.
Рекламират се в онлайн пространството, включително и в този форум, като регулярно демонстрират какво са направили и сами се оценяват, че са най-добрите и техният продукт е ненадминат.

Offline Dimitar155

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 783
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #434 on: 21.08.2020, 08:21:45 »
Не ми е ясно какво толкова ви пречи Спаси София. Схемите им са много по-добри от тези на Метрополитен, както и табелите по станциите. Този договор (за който не ми стана ясно откъде се пръкна) не е нарушение на закона (справка).
Рекламират се в онлайн пространството, включително и в този форум, като регулярно демонстрират какво са направили и сами се оценяват, че са най-добрите и техният продукт е ненадминат.
Би било хубаво да покажеш по-добрият продукт от този на СС.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #435 on: 21.08.2020, 11:31:32 »
За мен проблемът с СС е малко по-друг.

Има ли разпореждане от Метрополитен, или от ЦГМ за това, че маршрутите в метрото са 4? Съществува ли ясна дефиниция кой маршрут кой номер носи, какъв цвят в схемата му се присъжда и кои са крайните станции? Кой е предложил такова разпределение? Имало ли е каквото и да било обсъждане - обществено или в рамките на СОС или ЦГМ?

Ако номерацията и цветовата схема са художествена измислица на СС, имаме огромен проблем. Ако са спуснати от община/център/дружество, работата е друга.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #436 on: 21.08.2020, 11:41:10 »
Този договор (за който не ми стана ясно откъде се пръкна) не е нарушение на закона (справка).

О, напротив. Има голямо значение каква е формата на юридическото лице на който се възлагат тези "малки" обществени поръчки.

фафане, щото табелите, поставени от Метрополитен са актуални... Така, че този аргумент ти е невалиден. Сигурен съм, че проблемът не е, че от Спаси София ги мързи да направят няколко дизайна, които да са актуални при различните промени, ами че от Метрополитена не им се плаща за печатане на няколко табели и не им се занимава да ги сменят. Били политическа партия – аз никъде по табелите не виждам името им (противно на табелите на emo, например ;)), че да ги обвиняваш, че си правят реклама.

Не е ясно какво са. ООД ли са, НПО ли са, политическа партия ли са. Уж са НПО, пък вършат търговска дейност, уж са "независими", пък имат политическа фигура, през която видимо влияят в своя полза.

Има ли разпореждане от Метрополитен, или от ЦГМ за това, че маршрутите в метрото са 4? Съществува ли ясна дефиниция кой маршрут кой номер носи, какъв цвят в схемата му се присъжда и кои са крайните станции? Кой е предложил такова разпределение? Имало ли е каквото и да било обсъждане - обществено или в рамките на СОС или ЦГМ?

Ако номерацията и цветовата схема са художествена измислица на СС, имаме огромен проблем. Ако са спуснати от община/център/дружество, работата е друга.
Непрозачността е основната им сила. И този път с тези нови схеми само забъркват поредната мъгла. Накрая ще се окаже, че са го правили на собствена глава, обаче като се опиташ да ги привлечеш към отговорност ще се измъкнат в типичния им стил, като прехвърлят вината върху другите по веригата. Това им е моделът на работа откакто се пръкнаха и почнаха завидно да ги подпират с медийно присъствие и да им се уреждат "малки" поръчки.
« Last Edit: 21.08.2020, 11:49:30 by fafan »

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #437 on: 21.08.2020, 16:21:41 »
За мен проблемът с СС е малко по-друг.

Има ли разпореждане от Метрополитен, или от ЦГМ за това, че маршрутите в метрото са 4? Съществува ли ясна дефиниция кой маршрут кой номер носи, какъв цвят в схемата му се присъжда и кои са крайните станции? Кой е предложил такова разпределение? Имало ли е каквото и да било обсъждане - обществено или в рамките на СОС или ЦГМ?

Ако номерацията и цветовата схема са художествена измислица на СС, имаме огромен проблем. Ако са спуснати от община/център/дружество, работата е друга.

Със сигурност схемата е одобрена от Метрополитен/ЦГМ. Досега концепцията на Метрополитена беше малоумна. Те делят метрото на две линии – Обеля–Витоша и всичко останало. По-объркващо от това, здраве му кажи. Ако човек погледне тази схема, без да знае как е уредено движенито на метрото в действителност, няма да успее да разбере. При такова малоумие, се радвам, че от СС са се напъвали да се бутат и да получават „малки поръчки“, и да им дават акъл на тия от метрополитена и тн, и тн неща, срещу които роптаят единици в този форум, защото схемата в момента е много по-ясна. Единственото неясно реално в момента е, че някой би могъл да си помисли, че на Обеля трябва да слезе от влака и да се качи на друг от М2. Което е бял кахър в сравнение с неясно обозначените досега разклонения към летището и към Бизнес парк. Защото съгласете се, че е по-важно да е ясно визуализирано как се стига до Летището, отколкото до МС Ломско шосе... И понеже веднага някой ще каже, че едното не пречи на другото – също така твърдя, че е по-важно на схемата от МС Сердика да няма повече от един диаметър с един и същ цвят, отколкото дали на Обеля можеш да продължиш или трябва да се прекачиш.

Фафане, присъединявам се към Dimitar155 – покажи по-хубавият продукт от табелите на СС.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #438 on: 21.08.2020, 16:29:23 »
Някои хора сте като вица със заека и моркова, където и в двата случая заека изяжда боя.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Схеми на Софийското метро
« Reply #439 on: 21.08.2020, 17:15:33 »
Защото съгласете се, че е по-важно да е ясно визуализирано как се стига до Летището, отколкото до МС Ломско шосе... И понеже веднага някой ще каже, че едното не пречи на другото – също така твърдя, че е по-важно на схемата от МС Сердика да няма повече от един диаметър с един и същ цвят, отколкото дали на Обеля можеш да продължиш или трябва да се прекачиш.

Ами не, всяка станция е еднакво важна.

присъединявам се към Dimitar155 – покажи по-хубавият продукт от табелите на СС.
Мисля че бях пределно ясен - конкурсите са затова, да се намери най-добрия продукт. Ако няма такъв, трябва да е ясно защо няма и защо точно определен кръг лица, които са външни за предприятието им е делегирана тази задача.