Веселин Георгиев, директор на Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” пред “Монитор”: Пускаме три магистрали до края на 2009 година
Не по-малко от 5000 км шосета се нуждаят от ремонт
- Г-н Георгиев, колко километра автомагистрали ще бъдат построени в страната ни до края на годината?
- До края на тази година ще завършим още 42 километра магистрали или общо въведени в експлоатация през 2006 г. ще бъдат 92 километра. Те са ситуирани по следния начин: 17 км от магистрала "Тракия" (участъкът Оризово-Чирпан, който беше въведен в експлоатация на 30 юни), 35 км автомагистрално трасе пак от "Тракия"(участъкът Карнобат-Бургас, който беше пуснат на 1 октомври), предстои ни да въведем в експлоатация 22 км отсечка от автомагистрала "Марица", което ще стане най-вероятно в периода 10-15 декември и ще пуснем 19 км от автомагистрала "Струма" също в този период (това е участъкът между Даскалово и Долна Диканя).
- А колко пари са инвестирани в изграждането на тези участъци?
- Ако сметнем, че цената е около 1,8-2 млн. евро на километър, това означава, че са инвестирани приблизително 200 млн. евро.
- Кога най-рано в България ще има поне една завършена магистрала?
- Смятам, че ако се запазят тези темпове, автомагистралите "Тракия", "Люлин" и "Марица" могат да бъдат завършени в края на 2009 година. Това са реални срокове, които ние ще преследваме и сме задължени да изпълним. През това време ще започнат усилено да се изграждат магистралите "Струма" и "Хемус". При правилна политика мисля, че до края на 2009 година България може да има три завършени магистрали.
- Как решихте казуса с фирма "Продефтики" за изграждането на отсечката Струмяни-Берово?- Към днешна дата "Продефтики" са страна по договора за рехабилитация на отсечката Гоце Делчев-Разлог. До края на тази година ще бъде завършен участъкът между Разлог и Банско, което означава, че скиорите няма да бъдат притеснени да пътуват. До края на следващата година ще приключи и ремонтът на отсечката между Гоце-Делчев и Банско. Що се отнася до другия търг, Струмяни-Берово, там нещата са доста по-сериозни. Водят се преговори относно бъдещите взаимоотношения с "Продефтики" по реализацията на проекта с Дирекция ФАР към МРРБ. Определено има изоставане , но смея да кажа, че през следващата година ще съумеем да спазим сроковете.
- Какво става с ремонта на пътя Велинград-Сърница, който се извършва от фирмата "Екохидро"? Знаете, че бизнесмените в Сърница от лятото протестират срещу бавния ремонт.
- Там наистина има доста сериозен проблем. През 2005 г. проливните дъждове отнесоха по-голямата част от трасето. През тази година влагаме над 2,5 млн. лева, за да бъдат изградени част от мостовите съоръжения, да бъдат възстановени част от подпорните стени и част от пътното тяло, за да могат жителите на Сърница и гостите на региона да изкарат зимния сезон, а през следващата година ще завършим окончателно тази отсечка. Може би тук е и мястото да спомена, че през тази седмица въвеждаме в експлоатация пътя Белово-Юндола, в който влагаме над 8 млн. лв. Този път беше разрушен също от дъждовете и остана затворен за движение повече от година. Строителните работи са изцяло изпълнени. Общо за двете пътни отсечки тази година ще бъдат инвестирани над 10 млн. лв.
- Колко пари има за ремонти на второкласна и третокласна пътна мрежа през следващата година?
- Около 200 млн. лв. ще бъдат вложени общо за рехабилитацията на пътищата от първи, втори и трети клас през 2007 г. След влизането на България в ЕС сигурно ще кандидатстваме за усвояване на средства, главно за изграждането на автомагистрала "Марица". Там има проектна готовност и се надявам в периода септември-октомври 2007 г. да съумеем да започнем отсечката. Аналогичен е и случаят с участъка от главен път Е-79 Видин-Монтана между Димово и Ружинци. Там също имаме проектна готовност. Както и отсечката от магистрала "Хемус" до гара Яна. Там също сме готови с проекта. Предстои до май-юни да бъдат направени отчужденията и, тъй като тя е част от коридор №4, ще кандидатстваме за пари от ЕС. По-сериозен е въпросът с автомагистрала "Струма", тъй като там все още нямаме проектна готовност. До края на годината ще бъде изготвен доклад по ОВОС и се надявам до февруари да има съответното положително решение от Министерството на околната среда и водите, за да започнем строителството.
- Колко километра от шосетата в страната се нуждаят от незабавен ремонт?
- Ако говорим за третокласната пътна мрежа, те са не по-малко от 5000. През тази година ремонтирахме около 1600 км, което не е малко. Ако се запазят тези темпове, през следващите две години гражданите ще могат да пътуват по-спокойно.
- Ще се въвеждат ли ТОЛ такси за новопостроените отсечки?
- Със сигурност, но това няма да се случи по-рано от 2008 г. Няма как по-рано да бъде въведено такова платено преминаване, тъй като не сме изградили и алтернативните трасета, и съответните пунктове за събиране на ТОЛ такси. Трябва да бъдат вложени доста сериозни инвестиции, да се съгласуват с ЕС.