Author Topic: Магистралите в България - обща тема  (Read 417948 times)

Offline slimarkov

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 416
    • View Profile
    • http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=616936

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Пак ще кажа: до 2020 година НИТО ЕДИН нов километър жп линия!!!
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Пак ще кажа: до 2020 година НИТО ЕДИН нов километър жп линия!!!
Ти пак ме предизвикваш да трия коментари, тъй като са за тема "ЖП инфраструктура". А и не си прав: жп линии до нови места не са нужни, но пък за претрасиране кандидатите са много, а това реално си е нова линия.

да се върнем на магистралите, а за жп-инфрата си има отделна тема.

Offline PeTT

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 152
    • View Profile
    • Български железници
    • Email
"Дарик радио" :

Разговор с инж. Галина Василева за решението на Министерския съвет да финансира два от приориетните проекти по програма «Транспорт»

Инженер Галина Василева, директор „Координация на програми и проекти” в Министерство на транспорта, информационните технологиите и съобщения

Водещ: Добър вечер, аз съм Гергана Тодорова. В следващите минути ще чуете съвместната ни рубрика с Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията „По-близо, по-близки”. В нея всяка сряда след обзорните новини в 18 ви разказваме за развитието на българския транспорт и за проектите, които се осъществяват по линия на Оперативна програма „Транспорт”, за строежа на магистралите и железопътните линии, за метрото в София. Това са основните направления за усвояване на парите по програмата, по която за периода 20072013 година трябва да бъдат усвоени повече от 2 милиарда евро. С решение на Министерския съвет от миналата сряда държавата се ангажира да финансира два от приоритетните проекти по програма „Транспорт”, докато бъде отпуснато предвиденото за тях еврофинансиране. Първият от проектите е железопътната „Тракия”, както наричат реконструкцията на ж.п. трасето от Пловдив до Бургас, а вторият е най-успешният проект до момента финансиран от оперативната програма – метрото в София. Още за проектите и необходимите за тях средства ще чуем от Галина Василева, директор „Координация на програми и проекти” в транспортното министерство.

Галина Василева: На заседание на Министерския съвет на 27 януари беше гласувано и взето решение по предложение на Министерство на транспорта, информационните технологиите и министър Дончев предложение два проекта – ж.п. проекта „Пловдив-Бургас” и метрото, изграждане на метрото втори етап, за тези два проекта управляващия орган към министерство на транспорта да подпише договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ преди окончателното одобряване на формулярите за кандидатстване от Европейската комисия. Това са двата проекта, това е процедура, която беше също направена и за автомагистрала „Тракия” и, както знаем, в последствие формулярът за кандидатстване беше одобрен, така че не създава проблем в това отношение, което е абсолютно позволена практика и не нарушава по никакъв начин правилата на усвояване на средства и управление на еврофондовете.

Водещ: Защо точно тези два проекта са избрани към този етап на развитие на Оперативна програма „Транспорт”?

Галина Василева: Наистина, за да се случи това с тези два проекта, трябва да са налице някои основателни причини. Двата проекта са в аналогично положение. Първо, и двата проекта са вече включени предвид, че те имат напреднала фаза на подготовка, бяха включени съответно с решение на Комитета за наблюдение. Първият проект, който е проекта за „Пловдив-Бургас”, беше включен през месец юни в списъка за приоритетни проекти за финансиране от програмата. Проектът за метрото, втори етап, беше включен на последното заседание на Комитета за наблюдение, което беше през месец декември, както казах, предвид тяхната напреднала подготовка и за двата проекта в края на годината управляващият орган получи формуляр за кандидатстване, разработен съответно от бенефициентите. В средата на месец януари получиха одобрение от наша страна. А също така и за двата проекта апликационните форми, формулярите за кандидатстване са разработени в сътрудничество с представители и експерти от Инициативата „Джаспърс”. „Пловдив-Бургас”, той се разработва почти през цялата 2010 година. Доста беше продължителен периода, защото в този период се отмести, така да се каже, изготвянето предвид другия много важен и спешен проект „Димитровград-Свиленград” и той изпревари всъщност формуляра за кандидатстване и той беше по-напред готов и вече е в комисията за окончателно одобряване. Формулярът за кандидатстване е готов, изпратен в Брюксел за Пловдив-Бургас. Аналогична е ситуацията и с формуляра за кандидатстване за метрото, което включва, както казах, етап ІІ, да припомним, те са два лота – „Обеля-Надежда” и „Младост І-Цариградско шосе”. Също „Джаспърс” са участвали в неговото разработване, което съгласно нашите правила е един добър знак и почти гаранция на 90%, че тези два проекта ще имат положителното становище и одобрено одобрение от комисията. Трябва да са налице тези условия – да има формуляр за кандидатства, да имаме увереността от експерти на „Джаспърс”, че те са разработени, също да са прегледани, одобрени от управляващия орган. Също така проектът за „Пловдив-Бургас” се проведоха и тръжните процедури. Една, така да се каже, от мерките, която е за преодоляване на това забавяне, е успоредно подготовката на формулярите за кандидатстване и провеждане на тръжните процедури. Така че към момента за „Пловдив-Бургас” имаме и приключили тръжни процедури, които, както за строителство, така и за строителен надзор. Очакваше се и решението на Министерския съвет, съответно подписване на договор за безвъзмездна помощ, което ще стане тук в близките дни, след което подписване на договорите с изпълнители.

Водещ: Държавата ще финансира двата проекта – ж.п. проекта от Пловдив до Бургас и проекта за метрото в София, докато Европейската комисия отпусне средства. Защо всъщност във времето се налага едно такова забавяне на еврофинансирането? Може би това да ни обясните. Това се случи и с автомагистрала „Тракия”.

Галина Василева: Процедурата е сложна. Първо подготовката на тези формуляри за кандидатстване и разглеждане от експертите на „Джаспърс” близо година отнема. След което при постъпване в комисията минималния срок, който се залага за проверка, е около шест месеца като този период дори спира, когато се върнат за корекция и за въпроси и отговор на въпроси от наша страна, така че минимум е шест месеца е и одобрението, а същевременно, това са големи инфраструктурни проекти, които включват голям обем работи, продължителни са. Те са при всички положения над 24 месеца, тези двата проекта са по 24 всъщност, но те са големи и не може да се изчака окончателното одобряване и финансиране по този проект, да се изчака одобрението и тогава да стартират тръжни процедури, които отново са дълги. Така че процесът върви успоредно, налага се наистина да започне изпълнението им преди окончателното одобрение, защото, за да могат да се вместят срока на този програмен период, както изпълнението, така и разплащането и съответно усвояването на средствата. В противен случай, предвид дългите срокове, ще излезем от периода на финансиране. Последни финални плащания могат да се правят и 2015, но също това е рисковано. Не може да се чака и в този смисъл, когато има увереността, че някой проект наистина е достатъчно зрял и е минал през тези етапи, които спомена, разбира се риск винаги съществува Министерски съвет да издаде такова решение, но бих казала, че е премерен риск предвид готовността, предвид зрелостта на тези проекти. А за метрото, вие знаете, че този проект той дори е в изпълнение. Той в момента се изпълняват тези два лота. Като цялостно проектът е 50% изпълнен. Към момента вече е изчерпал и финансовите средства, така че едно изчакване от крайното одобрение би прекъснало продължаването на този проект от една страна, а също така той е обвързан и с другия етап, който в момента се финансира от оперативната програма, би нарушил цялостното въвеждане в експлоатация.

Водещ: Госпожо Василева, като казахте одеве шест месеца, откога ги броите тези шест месеца и кога се очаква всъщност Еврокомисията да одобри финансирането?

Галина Василева: Ние сме разговаряли на последната среща, която се проведе, с комисията, очаква се през средата на година – края на май, началото на юни, и за двете апликационни форми одобрението се очаква в този период.

Водещ: За какви суми става въпрос? Колко пари ще отпусне държавата, към момента с каква сума се ангажира по двата проекта?

Галина Василева: Държавата се ангажира с цялостната стойност на формулярите за кандидатстване. За „Пловдив-Бургас” проектът като цяло е 490 милиона лева, но от тях около 427 милиона е безвъзмездната финансова помощ, която се получава по програмата. Тя включва, разделена е 80 на 20%, съответно кохезионен фонд и национално съфинансиране. Този ти проекти на ж.п. проекти понеже генерират приходи, то има и 62 милиона неприемливи разходи, които са задължени за съфинансиране от страна на бенефициента – Националната компания „Железопътен инфраструктура”.

Водещ: Т.е. разходи, които не могат да бъдат одобрени от оперативната програма?

Галина Василева: Да, те са към проекта, те са недопустими...

Водещ: Дайте пример за някакви такива недопустими разходи.

Галина Василева: Тези недопустими разходи, те се изчислени на база на анализ за „приходи-разходи”, който е направен за този проект и е изчислено, че този проект, примерно, генерира приходи близо 17-18% от общата стойност и тази сума не може да бъде финансирана с европейски средства. Той изцяло остава извън финансирането на проекта по програмата и е задължение на бенефициента да го осигури. Това е наистина голям ресурс, който трябва да бъде осигурен, с което, разбира се, имаме много проблеми и тепърва ще се водят разговори с министерство на финансите как да се осигурят, с какви заеми, средства и така нататък, защото не е само този проект, всички ж.п. проекти генерират средно между 15-16 до 19% приходи, които не могат да се финансират от Европейската комисия и е задължение на националния бюджет като цяло. Същият е случаят и с метрото, разбира се. И там генериране на приходи. Единствено пътните проекти са освободени, т.е. не генерират приходи, защото ние финансираме, да речем, тол-системи, пътища с изградени тол-системи, автоматично таксите, които се генерират от тол-системите следва да се приспаднат от финансирането на проекта. Обществените поръчки, както за строителство, така и за надзор са завършили, има избрани изпълнители, има решение на бенефициента, очаква се само подписване на договор за безвъзмездна помощ между управляващия орган и НКЖИ, за да бъдат сигурни, че имат финансирането, след което...

Водещ: Можете ли да припомните избраните фирми?

Галина Василева: Надзорът е една италианска фирма, за строителството, обединението е от три фирми. GSF (Джи Си Еф) е италианската фирма, това е за строителството, СК-13 и „Трейс”. „Трейс” е, както знаете, на автомагистрала „Тракия”, изпълнява, така че по същото направление паралелно...

Водещ: Има ли някакъв срок, в който очаквате да се сключат договорите, след като вече се отпусне тази безвъзмездна помощ?

Галина Василева: Просто е въпрос на дни, наистина – в рамките тук на този месец трябва да се подпише договора, не на този месец, на тази седмица даже, след което другата седмица се подписват договорите с изпълнителите, строителството и надзора, и започва строителството, след което се прави искане за авансово плащане, изплаща се аванса, както е по договора с изпълнителите.

Водещ: И остава вече фирмите да си свършат работата, да се надяваме в срок.

Галина Василева: Заложени са 24 месеца. При метрото няма да има проблеми. Просто строителството си продължава. Само се нуждаят, така да се каже, от свежи пари.

Водещ: Очаква ли се правителството да подкрепи и други проекти от Оперативна програма „Транспорт” и по този начин?

Галина Василева: Трудно ми е да го кажа това, защото това си е наистина риск и ангажимент от страна на държавата, защото в самото решение на Министерски съвет буквално е записано, че наред с одобряването, даването на управляващия орган на разрешение да подпише такъв договор, в него е записано също така, че в случай, че евентуално апликационна форма не бъде одобрена от Европейската комисия или бъде частично одобрена с по-малък бюджет от този, които сме заложили, това се поема изцяло от бюджета, от националния бюджет, което е, разбирате, ако стане практика за всички проекти, ще бъде голям риск. За не всички проекти може би ще се случи така, защото... Например, за „Димитровград-Свиленград”, който е оставащият проект от ИСПА, мисля, че нещата ще се случат, както са по класическия начин, т.е. ще имаме първо одобрена апликационната форма, защото тя беше изпратена миналата година декември в комисията, очаква се също средата на месец юни да бъде одобрена, се предвиждат търгове за строителство в момента се, тръжната документация е в процес на одобрение, предстои стартиране, ако имаме успешни търгове за строителство, общо взето сроковете ще съвпадат, така че може и там да се случи, така че да се подпишат договори с изпълнителите след одобрено финансиране. Проблем в това отношение са пътните проекти, за които, например автомагистрала „Марица” – за нея в момента вървят търговете за строителство и строителен надзор за автомагистрала „Марица”, но апликационна форма все още няма подготвена, тя е в процес на подготовка. Вероятно и агенция „Пътища” ще поиска това разрешение Министерски съвет отново за предварително подписване на договорите.

Водещ: Докато се подготвя апликационата форма и бъде получено финансиране.

Галина Василева: Но не мога още да кажа. Но малко там е по-различен случая, защото апликационата форма трябва да бъде представена, а не въобще да не е готова, така че всеки проект е общо взето различен, на различен етап на подготовка. Трябва да има достатъчната увереност, че нещата са под контрол, за да може да се пристъпи към такава стъпка.

Източник: "Дарик радио" - "По-близо, по-близки"
Петър Делчев, МТИТС


http://rail.bulboard.com/vp1855.html#p1848

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Quote from: www.dariknews.bg

Божидар Йотов за винетките, зимните пътища и новите магистрали
12 февруари 2011 20:18 / обновена на 12 февруари 2011 | Кирил Вълчев |
Още по темата

Председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Божидар Йотов в студиото на "Седмицата".

Сега, последно, ще се пише ли номерът на колата върху винетката или няма да се пише?
Нашето предложение да се пише номерът на винетката върху стикера.

Номерът на колата...
Върху стикера. Това е важно, защото в противен случай можем да караме с една винетка няколко...

Да, ама тази година какво правим? Ако не ти е написан номерът на колата върху винетката, ще те глобяват или няма да те глобяват?Тази година, ако не ти е написан номерът на колата върху едногодишната винетка, няма да има глоби. Тези глоби ще станат факт от 01.01.2012 г., ако минат измененията в закона.

А ако ти е написан номерът, а пък тази година не трябва да ти е писан, да не почнат да глобяват, пък защото ти е написан?
Няма, няма проблем за това, ако предварително сте си нанесли номера на автомобила върху винетния стикер.

Какъв е мащабът на лъгането... за да искате да... То всъщност лъгането в какво се изразява? Взимаш една винетка, която я лепиш, разлепваш на различни коли.
Трябва да имате няколко автомобила и с механични способи използваш едната винетка за няколко автомобила.

На кого му се занимава с това?
Доста хора го правят.

Какъв е мащабът според вас?
За мен беше голям, огромен и затова ние прибягнахме към...

Какви пари според вас се губят по този начин от лъгане?
Поне около 30 процента от парите се губят от това и другото беше...

А всички пари са към 200 млн., нали?
...от фалшиви. 194 млн. за 2010 г. - с около 2 млн. повече от продажбите за 2009 г.

Тоест искате да кажете, че се губят 50, 60, 70 млн.?
Нашият анализ и заедно с този на МВР...

От разлепване и залепване, а?
От нашия анализ излиза това. Освен това най-много фискът страда от фалшивите винетки, даже използвам възможността да поздравя МВР за успешните акции, особено преди две седмици... по-специално във Велико Търново приключи една операция "Винетки", където беше заловена поредна група печатари - фалшификатори на винетки стикери, и затова ние поискахме промени в Закона за пътищата, а именно трикратно увеличение на глобата. Това е нашият актив.

Ако нямаш винетка? Колко винетки се купуват при колко коли в България?
Общата сума на винетките е 194 млн. за 2010 г.

Това за колко броя коли е?
Това е за... Значи, броят на колите в България е много голям, но не всички ползват винетни стикери, т.е. те могат да си закупят винетни стикери за една седмица, могат за един месец.

Не, ясно.
И могат едногодишни.

Какъв процент от колите в България имат винетки?
Мога да кажа, че 50 процента от колите в България имат винетки.

Тоест другите 50 процента твърдят, че или не ги карат, или ги карат само вътре в населени места?
Точно така и затова си мисля, че наистина понякога те използват една винетка за няколко автомобила, особено когато има едно домакинство с два и повече автомобила.

Добре, ами четох в "Труд" читатели предлагат винетката да не е за кола, а за шофьор.
Не може, тя върви с автомобила. Винетката е ценна книга, която върви с автомобила както застраховката "Каско", "Гражданска отговорност". Те вървят с автомобила. Те не вървят със собственика, а с водача.

През тази седмица представихте доклад за дейността на Агенция "Пътна инфраструктура" за 2010 г.
За пръв път агенцията изнася такъв доклад, имахме и презентация, имаше сериозен медиен интерес.

Там се опитахте да обясните забавянето на апликационните форми за еврофинансиране на магистралите.
Апликационните форми бяха свързани с изготвянето на мастър плана. Министерство на транспорта финализира тази сделка, така че вече имаме трафик прогнозите, кос-бенефит анализите и се договорихме с "Джаспърс" да направят...

Тук употребихте много чуждиците. Хайде да преведем какво сте направили.
...фирмата, която изготвя мастър плана...

Мастър план е... какво е това?
Транспортен мастър план на подробен транспортен план на България. Тази фирма финализира сделката с Министерството на транспорта.

Тоест, за да ни дадат пари за конкретни магистрали, т.е. даже за да кандидатстваме за пари за конкретни магистрали в Брюксел, ние първо трябва да дадем общата карта на пътищата в България.
Точно така. Вътре са...

Ами това не го ли е имало?
...подробните трафици, трафик-прогнози и кос-бенефит анализи разходи - ползи, т.е. това са основните елементи на апликационните форми. Дали имаме необходимия трафик...

Ами това не е ли правено в България, г-н Йотов? След малко ще участва бившият премиер Станишев. Не е ли логично още при него да е направено?
Не, не беше направено. Това го направи фирма, която имаше договор с транспорта, и беше финализиран договорът преди няколко дни, т.е. ние получихме този доклад на тази фирма, където са трафик-прогнозите и кос-бенефит анализите. Това са важни съставни части на апликационните форми по оперативна програма "Транспорт" и това ще ни помогне нашите форми много бързо да станат, да ги внесем в управляващия орган, именно Министерството на транспорта. Това чакахме и затова е забавянето.

Казвате не можеш да си купиш добри кадри, без да им предложиш добро заплащане, като част от обяснението за липсата на административен капацитет да се пишат бързо такива апликационни форми. Какви са заплатите на тия, дето ги пишат?
Аз ги публикувах, около 500 лева е средната заплата в агенцията.

Тия дето пишат за милионите, взимат 500 лева.
Около 800 лева е в Централно управление в София. Няма как да си позволим сериозни кадри да вземем при този начин на заплащане.

От друга страна, бяхте подложен в края на миналата година на натиск от "Синята коалиция", която питаше за раздадени бонуси.
Аз това го обясних, просто бяха взели една цифра за 1 година, без да я разделят на 12 месеца. Това го обясних, дадох таблицата, т.е. имаше нарочна пресконференция.

Тоест сега вие в пътната агенция сте между двете - да давате големи заплати, за да дойдат добри експерти, които бързо да напишат апликационните форми, а, от друга страна, да отговорите пък на общественото мнение, изразявано и от опозицията, че не трябва да се дават големи пари на администрацията.
Вижте, не са само апликационните форми. За да тръгне една магистрала, има страшно много неща, които трябва да бъдат свършени, това са отчуждителни процедури, парцеларни планове, трябват ни добри юристи и добри инженери, които да напишат
тръжна документация, добри мениджъри, които после да менаджират дадения проект. Тоест това са скъпи кадри и наистина заплащането в агенцията трябва да бъде подобрено, не е само апликационната...

Какво стана с идеята ви чужди експерти да пишат целите тия документации?
По отношение на апликационните форми би могло да помагат, а иначе като чужди експерти вие знаете, че ние имаме проджект мениджър за автомагистрала "Люлин". Такъв ще искаме и за "Тракия". Тоест обявили сме конкурс за проджект мениджър. Той може между другото и да е българско юридическо лице. Имаме нужда от проджект мениджмънт по големите инфраструктурни проекти.

Добре. Да почнем магистрала по магистрала. "Люлин". Ще се пътува ли до края на март от Перник до София по автомагистрала "Люлин"?
Възможно е. Вие знаете, че, така, адендум 3 предвижда магистрала "Люлин", тези 20 километра да бъдат изградени до 15 май 2011 г. Нашата цел е поетапно въвеждане в експлоатация на автомагистралата, като първият етап ще е в едното платно до 15 март, а вторият етап е съществено завършване до 15 май.

След един месец откъде ще се качва човек от София на магистралата?
За... ще се опитаме в рамките до 15 март да пътуваме в едната посока по магистралата Перник - София.

Не, ясно, ама от София откъде точно ще става включването...
В София от пътния възел, има пътен възел на София, има пътен възел на Драгичево.

А, от Драгичево се качваш на магистралата и стигаш в едната посока...
От Драгичево ще можем, да, в едната посока. В едната посока.

Колко километра са?
20 километра е цялата магистрала.

А ще ги пуснете насрещни в едната страна или само примерно излизането или влизането?
Може и в двете ленти да бъде, но ще имаме в едната посока само, т.е. ще се пътува само в едната посока, няма да имаме двупосочно движение.

Откъде ще се пътува от София за Перник или от Перник за София?
От Перник за София.

Аха, влизането в София ще става по магистрала от 15 март.
Точно така, точно така. Това са нашите амбиции, въпреки че, вие знаете, имаме и форсмажор. Вследствие на дъждовете се появи едно сериозно свлачище.

А като казахте за тия дъждове, стана ли ясно кой е виновен за наводненията край магистралата при Даскалово?
Ами природата е виновна, това е категорично. Валежите бяха доста интензивни.

Е, ама сега в дъждовен край живеем, както се казва, сега, трябва да си предвиждаме, че ще вали.
Да, така е. Така е, но вследствие на това тръгнаха земни маси, което за нас е форсмажор, за нас е природно бедствие. Това, което ние направихме, доста сериозна група, проф. Божинов, най-добрите специалисти по свлачища у нас се събраха. Направихме един проект. Очакваме едно остойностяване и смятаме, че, както сме обещали, до 15 май ще имаме категорично завършване на магистралата, включително ще се справим и със свлачището.

В този доклад казвате, че, отиваме към "Тракия", изпълнението там върви Стара Загора - Нова Загора 22 процента, Нова Загора - Ямбол 16 процента, Ямбол - Карнобат 10 процента усвояемост на средствата по строителството. Това означава ли, че сте в график?
Сега ще обясня. Първо, искам да разсея едно, така, един въпрос от вчера от парламентарния контрол, зададен от депутати. Те ни запитаха защо протокол 2А е подписан на 2.08, при положение че разрешението за строеж още не е влязло в сила. То е издадено на 27 юли. И защо не сме изчакали необходимия срок да влезе в сила...

Това за къде е?
За лот 2 на магистрала "Тракия". Лот 2 на магистрала "Тракия" това е Стара Загора - Нова Загора. Искам да обясня, че разрешението за строеж е с предварително изпълнение, т.е. още с издаването му от министъра на регионалното развитие вътре е предвидено предварително изпълнение, така че да може...

Независимо от...
Независимо. И затова ние имахме тази законова възможност на 2.02 да имаме протокол 2А за откриване на строителна площадка и да дадем начало на строителство. Това само за да го поясня, защото не стана ясно в пленарната зала.

В срок ли сте с "Тракия"?
В срок сме с "Тракия". Значи по лот 2 строителството е разделено на 16 етапа с различна продължителност. Както вие казахте, там имаме напредък на обекта от 25 процента. Всеки етап е разделен на отделни участъци, в които се извършват земни работи, изкоп хумус, изкоп неподходящ материал, насип. Направен е пробен участък за циментостабилизирана смес. Изпълнени строителни дейности по големи съоръжения като фундаменти, устои, стълбове и в момента започва монтиране на главните греди. Паралелно с това се извършват и дейности по отводняването. Монтирани са тръбни водостоци в съответни участъци. Имаме доста сериозни надзори и имаме екипи за управление на отделните лотове. По лот 3 имаме...

Това е този тоз, за който говорите, е този на "Трейс", който, четох в "Медиапул", че сте им задържали пари през ноември за различни забавяния. Те преодолени ли са, тия забавяния, и дали ли са...
Не са все още. Значи, ние им задържахме 25 процента поради закъсняло предаване сертификатите за извършената работа. Това е по договора. Ние по този начин показахме, че стриктно се придържаме към договора и защитаваме държавния интерес.

А, тоест свършили са работа, не са я отчели.
Точно така, имаме съществено забавяне да внесат сертификатите. И ние оттук имаме забавяне да усвояваме европейски средства. Тоест ние в договора сме им казали кога е срокът да се внесат сертификатите за...

... тия пари?
Ние удържаме 25 процента, ако те наваксат това забавяне и влязат в ритъм... Те са ни дали един график, т.е. те трябва да го изпълняват. В момента, в който не го изпълняват, ние налагаме санкции. Ако те влязат в графика, ние можем да им върнем тези пари.

Тоест обаче това закъснение е виртуално на документална основа, а не като работа.
Точно така, на виртуална основа. То не е като работа, но е част от договора и ние не можем да не се придържаме към него.

Следващите лотове. Дебатите около казусите около холдинг "Пътища" и "Мостстрой" ще се отразят ли на строителството?
Още когато се случи процедура по несъстоятелност на "Мостстрой", ние се обърнахме към сдружението. Събрахме всички собственици на фирмите, участници в сдружението, и с тях обсъдихме казуса. Между другото имаше доста въпроси от Брюксел. Установи се, че "Мостстрой" не е във фалит, т.е. имаме процедура по несъстоятелност, но дружеството работи. Имаме синдик, който управлява и представлява дружеството, имаме план за оздравяване на дружеството. Другите участници поеха отговорността си за солидарност, т.е. всички солидарно да изпълнят проекта. И освен това ни дадоха възможност да видим как ще се управлява сдружението, за да сме спокойни, че не само една фирма ще го управлява, и банкови референции на банки освен ОББ, тъй като те с ОББ имаха проблем. Две банки дадоха банкови референции. Това смятам, че категорично говори, че сдружението може да направи и да продължи...

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Quote from: dariknews.bg
продължение...

Има ли препроектирания на "Тракия", както твърдят от СДС, в разрез с подписаните договори? Впрочем доста обяснявахте, че няма да има...
Препроектирания на "Тракия" на нито един от лотовете няма. Това, което се говореше и за лот 4, все още не е факт, т.е. нямаме подадени от изпълнителя и...

Претенции за поскъпване?
...и санкционирания от надзора, т.е. те, за да подадат такова искане, трябва това да мине през надзорната фирма.

"Марица".
Да.

Лот 1, магистрала "Марица", 44 документа за участие в търга за строителството са купени, за строителен надзор - 18. За втория лот на магистралата 33 документа за строителство, офертите се отварят на 18 февруари.
Точно така. Отворихме офертите за строителен надзор на лот 1. Имаме сдружения от Испания, Франция, Чехия, бяха подадени 12 оферти. Значи от 18 закупени 12 оферти, което е доста сериозна цифра. Както казах, доста западни фирми участват в надзора. Очаквам на 18 февруари да има също огромен интерес за строителството, когато ще направим и пресконференция. Аз използвам даже възможността да ви поканя, да поканя "Дарик" радио на 18-и от 12,30 часа в зала 702 на АПИ, където ние очакваме сериозна надпревара по строителството на лот 1. От 44 броя закупени тръжни документации очакваме сериозни оферти да бъдат подадени. За лот 2 имаме 33 броя оферти, които се отварят на 10 март, и за строителния надзор съответно на лот 2 имаме 15 броя оферти, които ще бъдат отворени на 1 март.

Кога ще е готова "Марица"?
"Марица" сме оставили за 2013 година, т.е. там имаме два участъка. Единият участък... вече започна работата по него. Вие знаете, че имаме вече магистрали с акт 16, за първи път през 2010 година, т.е. направени са всички документи. Имаме по "Марица" още неща, които правим, това е коридор номер 9. И другото - освен това с държавния бюджет, което правим, ние го правим и с оперативна програма "Транспорт", където, както казах, имаме два лота. Единият Чирпан - Харманли и другият Свиленград - Капитан Андреево. Те са съответно като стойност 209 милиона евро - единият 204, другият... единият 104, другият 105 милиона евро.

И за да свършим с магистралите - "Струма" тя кога ще се строи?
"Струма" е доста сериозна магистрала. Важното при нея е, че това е основен така участък от една международна ос. Това е Игуменца - Патра, Атина - София - Будапеща. Европейската общност доста сериозно е включила този приоритет като проект номер 7 в списък с 30 приоритетни проекта на Европейския съюз. Вие знаете, че това е международен коридор номер 4 и това е най-натовареният му участък, т.е. който се намира на територията на България. Имаме свързване на всичките пристанища в българския участък на река Дунав и пристанищата Солун и Егейско море. Тоест тук ще имаме и принос за развитие на интермодалните превози - река, сухопътен превоз и море.

Така. Другите пътища. От това, което чета през седмицата, вие сте спрели, защото зимата била тежка всякакви ремонти до март месец, което какво ще рече, че пак...
Само да кажа за още един проект, за да завършим с оперативна програма "Транспорт". Това е Кърджали - Подкова, за който на този етап имаме закупени 16 броя документи.

Там няма да е магистрала, там ще си е път.
Там е четирилентов път, но е включен по оперативна програма "Транспорт", за която...

Добре. Сега... Така? За която?
Там са магистрали и първокласни пътища. Тези, за които вие говорите, че сме спрели, това са по оперативна програма "Регионално развитие", тъй като агенцията работи и по тази програма, имаме сключени договори за 502 милиона, 13 лота изиграхме, сега още 15. Защото сме ги спрели зимата? Защото надзорите помолиха, когато е студено, да не се полага асфалт.

Че не стават некачествени ремонти. Ама това значи ли, че пак лятото, като тръгне народът за море, пак всички пътища в България ще са с пътна техника.
Това са регионални лотове. Тоест няма да се пътува по тях за морето. Това не са магистрали.

А, които сте спрели, не са магистрали.
Точно така, не са магистрали.

Или то не магистрали, ами първостепенни.
Това са второкласни и третокласни пътища, регионални, които ние не можем да си позволим некачествено да построяване, тъй като това са много важни пътища за отделните региони. Това е пътят, по който гражданите на този регион минават всеки ден.

Накрая да изясним има ли навсякъде вече четиригодишни договори за зимно почистване. Понеже в края на годината Бургас, Габрово, Добрич, Ловеч, Плевен, Сливен, Шумен и Пловдив все още не бяха уредени.
Знаете, че добре се справяме със зимното поддържане. Вече го доказахме миналата година.

То благодарете и на времето, нали.
Да, божи дар... така, дано, благодаря. Вие обаче виждате в Западна Европа какви така проблеми създава зимата. Вие виждате и в Щатите, т.е. гледаме всички.

Тоест въпросът е, че вие смятате да смените организацията да не бъде година за година, а да бъде четиригодишно.
Точно така.

Навсякъде ли го направихте вече?
Точно така. Ние, така, доста сериозно обмисляхме как да го направим. Срещнахме се и с браншовата камара, и със строителната камара и с Министерството на регионалното развитие и преценихме, че за да имаме качествено зимно почистване и текущ ремонт, на фирмите трябва да им се даде по-голям срок, за да може те да инвестират в тази дейност, да са спокойни и да имат договори за четири години, за да могат да направят и мобилизация, да закупят техника. Това, което направихме - 27 сключени етиригодишни договора. От тях четири...

Те са за всеки окръг...
Да, от тях четири са по член 53 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки. Такива има в ОПУ - Варна, в ОПУ - Габрово, ОПУ - Плевен, и Областно пътно управление - Пловдив. Това са тези, които са по член 53 поради факта, че там има обжалване.

А, и там чакате...
И ние изчакваме решението на ВАС, за да можем с фирмата изпълнител, която бъде определена от съда...

Четиригодишни, да.
Да се сключат четиригодишните договори. В три ОПУ-та са удължени старите договори, тъй като ние не можахме да стигнем пак до четиригодишни договори. Когато приключат процедурите по обжалване, те автоматично ще се прекратят при сключване на новите четиригодишни договори. Такива имаме в София, Бургас и в Сливен. Само да ви кажа, че за месеците ноември, декември и януари съответно ноември и декември 2010, януари 2011 г. разходите за зимно възлизат на 14 милиона лева, които сме разплатили. Бяхме сформирали работни групи през януари, които да проверят готовността на фирмите. Тоест ние искахме да видим дали необходимата организация и подготовка за извършване на дейностите, дали имат необходимите материали, необходимите машини, тъй като това са изисквания по договори.

Какъв е резултатът? Имат.
Някои от тях имаха слабости, дадохме, така, срок, в който да се поправят. На този етап смятаме, че в цяла България има готовност да посрещнем зимата

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Най-обичам да се задават въпроси без да се изчаква отговора на предния  :angry:

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Уффф, слушай го Вълчев утре по обяд, доста е досаден, но пък не дава на политиците да разтеглят локуми и шикалкавят...
Като цяло определям шансовете на Тракия, да бъде завършена в мандата на правителството, като много вероятни. Всичко останало (Марица, Струма, Хемус) едва ли ще напредне съществено. Най-много да започнат два лота, които няма и да са готови 2013. Сега се сещам, че магистралата до Калотина трябва да е готова след няколко месеца, пълно мълчания по темата...
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline PeTT

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 152
    • View Profile
    • Български железници
    • Email
Отстояваме "Хемус", "Рила" и Русе - Шумен

За "Рила" все още не е решено дали да бъде магистрала или четирилентов път.

http://sg.stroitelstvo.info/show.php?storyid=1047302

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Малко презентационни материали на министър Плевнелиев за предстоящата VІ-та конференция по стратегиечска инфраструктура:
http://stroitelstvo.info/getatt.php?filename=o_1029880.ppt
Ето и цялото съобщение: http://stroitelstvo.info/events/?guid=1027480
Магистралите и скоростните пътища ние си ги знаем, интересни са най-вече сроковете и индикативните цени.
На първо място - ултра-мега-хипер-гигантската сума за отсечката Благоевград-Сандански - 900 млн евра, което надвишава цялата АМ Тракия.
16-те километра на Северната скоростна тангента струват повече (175 млн) от магистралата от Калотина до СОП (150 млн).
За съжаление обещаната от министър Дянков отсечка Шумен-Белокопитово е със срок 2013 г.

По-нататък има статистически данни за автотранспорта в България. Любопитно е, че след служебното прекратяване на регистрацията на старите номера от лицето на България са изчезнали 1 млн вехти бараки, което е към 30% от тези, които са се водили на отчет през 2005 г.
Товарите през 2009 обяснимо спадат и най-големият спад е на жп-транспорта - това сигурно са кремиковските доставки, които БДЖ си ги водеше от години наред, но надали ще види и стотинка платена за тях.

Черно на бяло са написани стартовите дати на магистралите:
АМ Тракия и Хемус - 1971 г.
АМ Марица - 08.08.1979
АМ Черно море - 1971 г. с първите и последни засега 7.9 км
АМ Люлин - 08.08.2006
АМ Струма - 29.11.2001

Най-трагични са данните за състояние на пътната настилка, които от 1994 до 1996 се сриват и оттогава буксуват на място. въпреки това инвестиците по рехабилитация през годините 2007-2009 са по-ниски от предевропейската 2006, а през цялата десетилетка нивото на 2001 все още не е достигнато. За 2010 са анонсирани силно завишени предварителни разчети, но силно ме съмнява да се потвърдят.

Offline Северен мраз

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 390
    • View Profile
...
На първо място - ултра-мега-хипер-гигантската сума за отсечката Благоевград-Сандански - 900 млн евра, което надвишава цялата АМ Тракия.
...
Разбирам, че там се изисват по-специални (откъдето и по-скъпи) технологии заради сложността на релефа (и по силно препоръчителна възможност опазването на Природата), ама тая отсечка във въздуха с магнитни силови линии ли ще я правят?

Offline PeTT

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 152
    • View Profile
    • Български железници
    • Email
По еврокоридорите да има магистрали, а не четирилентови пътища

Основен принцип при проектирането на магистрали и пътища е постигането на минимални дължини при свързване на населените места. Това не само води до по-малки разходи при строителството и експлоатацията им, но е важно и от екологична гледна точка - така се намаляват изгорелите газове и замърсяването на околната среда. От тази гледна точка коментирам важни пътни участъци от приоритетната пътна програма до 2020 г. и правя или подкрепям направени вече предложения.

Еврокоридор 9
През 1992 г. беше определено трасето на еврокоридор 9. За участъка Велико Търново - Стара Загора бяха дадени два варианта: през Шипка и през Хаинбоаз. По предложение на постоянния състав на Експертния технико-икономически съвет при тогавашното Главно управление на пътищата беше направено проучване кой вариант да се приеме. Беше направено преброяване на трафика във време, когато по двата маршрута нямаше ремонти. За 24 часа нито един автомобил, пътуващ от Стара Загора до Велико Търново и обратно, не мина през Шипка. Беше установено, че маршрутът през Шипка е с около 40 км по-дълъг от този през Хаинбоаз. Експлоатационните разходи за маршрута през Шипка са значително по-големи поради по-големите наклони и наличието на тунел с дължина около три километра.
На 24 юни 1993 г. се проведе заседание на Експертния съвет при Главно управление на пътищата, в което участваха специалисти от централни ведомства, началници на пътни управления, кметове на общини от Велико Търново, Хасково, Габрово, Стара Загора и др. Той прие:
- за направление Русе - Маказа и Русе - Свиленград да се използва маршрут Русе - Велико Търново - Гурково - Стара Загора - Димитровград - магистрала "Марица", т.е. през Хаинбоаз
- за участъка Русе - магистрала "Марица" да се предвиди габарит за четирилентов път, отговарящ на изискванията за международни пътища.
С това решение се съгласиха всички участници, включително кметът на Габрово и началникът на Пътно управление - Габрово. През 2003 г. беше направен проект за реконструкция на прохода Хаинбоаз за двулентов път, въпреки че големите наклони изискваха да има трета лента. В началото на 2007 г. дадох на тогавашния ръководител на пътищата инж. Веселин Георгиев копие от протокола на ЕТИС от 1993 г. Впоследствие беше възложено да се проектира трета лента. Моето мнение винаги е било, че еврокоридорите следва да имат автомагистрален габарит или в краен случай габарит Г-20.

Еврокоридор 8
През 1994 г. беше определено трасето на еврокоридор 8. Целта на този коридор бе да се свърже Адриатическо с Черно море, като коридорът мине през Албания, Македония и България. През нашата територията той минаваше през маршрута Гюешево - Перник - магистрала "Люлин", Северна и Източна дъга на Софийския околовръстен път и магистрала "Тракия". През 2003 г. фирма "Ню Ит Инженеринг" по собствена инициатива разработи вариант за ново трасе за коридор 8 Кюстендил - Дупница - Самоков - магистрала "Тракия" - пътен възел Мухово. Предложихме след язовир "Искър" да се направи отклонение, което да пресече магистрала "Тракия" на 16-ия километър и да достигне до магистрала "Хемус" - пътен възел при с. Потоп. Това трасе се предлага да бъде част от бъдещо трасе на коридор 4. Прединвестиционните проучвания за магистрала "Рила" бяха одобрени от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика на 15.12. 2007 г. Предпроектните проучвания бяха одобрени от Експертния съвет на Национална агенция "Пътна инфраструктура" на 15 април 2009 г. Извършените проучвания за автомагистрала "Рила" доказаха нуждата от автомагистрален габарит.
В публикуваното предложение за  приоритетната пътна програма до 2020 г. се предлага да се направи четирилентов път Кюстендил - Перник - София и по този начин да се реши трасето на коридор 8. Дадено е и предложение за такова проектно трасе. В предложен проект на " Ню Ит Инжинеринг" се предвижда направлението Кюстендил - Перник да стане по магистрално трасе Кюстендил - Дупница - магистрала "Струма" - километър 324+400 - Перник. Тази връзка ще има по-малка дължина от маршрута Кюстендил - Радомир - Перник. Следва да се има предвид, че сегашният път I-6 (Е871) има наклон до 7%, а също така минава през населени места. Предлаганото от нас трасе ще е по-късо и се избягва проблемът с минаването близо до жилищни блокове на Перник и кв. "Люлин" и по естакадите на магистрала "Люлин", които замръзват през зимата.

Скоростен път Ловеч - Плевен - Оряхово
Подкрепям решението на бизнеса за изграждане на скоростен път Ловеч - Плевен - Оряхово. При наличието на такъв път товарите от пристанище Варна, Шумен, Ловеч и Плевен ще имат по-кратък маршрут.

Подкрепям построяването на автомагистрала (Скоростен път) Бургас - река Резовска
През 2004 г. фирма "Ню Ит Инженеринг" разработи идейно решение за автомагистрала Бургас - р. Резовска по искане на тогавашния директор на Националния център по регионално развитие арх. Петър Диков.

Предлагам в приоритетите да бъде включен скоростен път Перник - София
В началото на 80-те години започна изграждането на скоростен път от Черния кос до пътен възел "Даскалово". Този път беше построен без участъците, минаващи през регулацията на с. Владая и с. Драгичево. Първоначално беше предвидено от местността Черния кос до Софийския околовръстен път да се разшири съществуващият път, но поради протестите на гражданите от кв. "Княжево" разширението на този участък отпадна. През 2004 г. имаше катастрофа с товарен автомобил и жертви в кв. "Княжево". Фирма "Ню Ит Инженеринг" разработи по собствена инициатива северен обход на кв. "Княжево". Обходът започва от началото на четирилентовия път, пресича жп линията, минава северно от кв. "Карпузица", минава успоредно на Домуздере, покрай танковата бригада, пресича жп линията и се включва в бул. "Петко Напетов" и достига Софийския околовръстен път. Дължината на този северен обход е 5300 метра. Според проучвания от 1996 г. на английската фирма SirAlexander Gibb за 2020 г. трафикът от Перник до София ще бъде 68 892 автомобила на ден, като през магистрала "Люлин" са предвидени 34 548 автомобила на ден. За пътя Княжево - Перник числото е 34 344 автомобила на ден. Разстоянието от с. Даскалово до Софийския околовръстен път по магистрала "Люлин" е 20 км, а от кръговото й кръстовище при Филиповци до бул. "П. Напетов" е 6 км. Ако не бъде построен северният обход на кв. "Княжево" съгласно по-горе цитираната разработка, разстоянието, което ще изминават автомобилите, ще бъде 26 км вместо 15 км.

Скоростен път София - Карлово - Сливен (Път 1-6)
Инж. Тома Йоцов предлага подбалканският път София - Карлово - Казанлък - Сливен да бъде включен към приоритетния списък с габарит 20 м. Работата в тази насока започна още през 1968 г. за пътя София - Сливен и считам, че ще бъде по-добре за изградените участъци да се запазят съществуващите габарити.

Еврокоридор №4
Сегашното трасе на коридор 4 е триклонно. Предлагам бъдещото трасе да бъде Крайова - Видин - Мездра - Ботевград, отклонение при с. Потоп, км 10+400 - магистрала "Рила" - магистрала "Струма". Предлагам от пътен възел Ботевград на "Хемус" до Мездра трасето да бъде автомагистрала. От Мездра до Крайова да има два четрилентови пътя с трасета: Мездра - Видин - Крайова и Мездра - Оряхово - Крайова, който е със 110 км по-къс от първия. По настоящем през ферибота при Оряхово минават 3.2 пъти повече автомобили спрямо ферибота при Видин, което показва, че този маршрут винаги ще е предпочитан.

Магистрали или четрилентови пътища
Когато проектирахме магистрала "Рила", беше направено проучване колко по-скъпи са автомагистралите от четирилентовите пътища. Сравнението беше направено между габарит Г-20 и автомагистрални габарити Г-25.5 м и Г-29 м. Сравнени бяха случаите, когато автомагистралата е в малки изкопи, големи изкопи и малки и големи насипи. Установено бе, че стойността и отчужденията при габарит Г-25.5 е с около 15-25% по-голяма от тази на габарит Г-20 на четирилентов път. При габарит Г-29 разликата в стойността и отчужденията е с около 25-35%, а не два пъти!
Считам, че не бива в България еврокоридорите да бъдат с четирилентови пътища, а следва да бъдат преди всичко с автомагистрален габарит. Следва да се има предвид, че автомагистралите, които имат аварийна лента за пожарна и спешна помощ, са много по-безопасни от четирилентовите пътища.

http://sg.stroitelstvo.info/show.php?storyid=1065852

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Ако това от заглавието се изпълни може да минем страни като Словения по км магистрала на глава от населението!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline mediar

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1011
    • View Profile
    • Mediar's Site
А за качеството на магистралите? Или за вас е достатъчно да има какви да е магистрали, а не магистрали с европейски облик...

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Обясни ни ти, за качеството.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
А за качеството на магистралите? Или за вас е достатъчно да има какви да е магистрали, а не магистрали с европейски облик...

Какво имаш предвид, че въпросът ти някак си не го разбирам!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline mediar

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1011
    • View Profile
    • Mediar's Site
Една магистрала не е само 2 успоредни слоя асфалт, широки за по 3 ленти, с мантинели и изпълнени някои изисквания за радиус на завоите и наклони. В другите държави магистралите имат доста допълнителни елементи като ел. табла, доста по-информативни пътни знаци, места за почивка, по-добро осветление в тунелите от нашите, осветление на пътните възли и табели и един куп други подробности, които липсват при нас, но ги има в Словения, и сравнението ни с тях е немислимо. Да не говорим и за най-простото, като гладкост на асфалта и мантинели по европейски изисквания, единственото по което можем да се сравняваме.

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
E, става въпрос за строеж на нови магистрали. Последните построени участъци - Чирпан-Нова Загора и Карнобат-Бургас по Тракия и Струма имат посторени повече паркинги, даже и тоалетни имаха отначало. Тунели новоизградени няма, но при ремонта на двата по Хемус осветлението е на ниво. Гладкостта на асфлата е нормална, мантинелите също бяха на ниво. Друго е вече поддръжката.

Пък и специално по АМ в България табели има повече отколкото по другите пътища. Придеи време по господарите бяха показали, че нямало табела Бургас никъде по АМ Тракия, което не е вярно.

Смисъл от ел. табла аз особен не виждам особен за момента - освен да ни желаят приятен път  :)

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Смисъл от ел. табла аз особен не виждам особен за момента - освен да ни желаят приятен път  :)
Разбира се, като отделни стърчащи стълбове и арки нямат никакъв смисъл. Но ако са свързани в система с мониторинг, светещите знаци и табели имат сериозно значение - при задръствания, свеговалеж започват да светят постепенно намаляващи ограничения, предупреждения и т.н.

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
В България още няма,а и не вярвам скоро да се появи доставчик на трафик услуги, нито пък съм чул НАПИ да е решеила да увеличава камерите или да слага датчици за натовареност, та информация за аздрстванията да стигне до електронните табла. Нямаме и хеликоптери за следене на трафика и т.н.
Та засега информация за трафика - от радиото ....