Проектни екипи ще работят по магистралите
Концесиите ще бъдат обособени в национален център
Строителство Градът, Брой 30 от 03/08/2009
Дълбоко съзнавам сложността на проблемите и задачите, които трябва да се решават оттук нататък. България е в криза, тя е не само финансова и икономическа, но и морална.
Битката сега е дали ще я преодолеем за две години, или тя ще отнеме повече време.
Кризата е златно време за реформи и ние не трябва да изпускаме този момент. В кризи потъват и изплуват нации, ние трябва да бъдем от вторите.
За целта имаме нужда от ясен план за действие и визия. С тези думи се обърна към събралите се ръководители на дирекции и агенции в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) при встъпването си в длъжност новият министър Росен Плевнелиев.
Съвети не давам, но оставам готов за обсъждане на всички работни въпроси сега и по-късно, заяви при предаване на властта бившият министър Асен Гагаузов.
Три завършени магистрали до края на мандата - "Тракия", "Марица" и "Люлин", и две, по които да се работи - "Хемус" и "Струма", обеща новият министър. Работата по тях ще бъде ускорена чрез въвеждане на принципа на проект мениджмънта, както е в развитите държави.
Връщането на Националната агенция "Пътна инфраструктура" в регионалното министерство
е отдавна чакана промяна, приветства идеята бившият министър Асен Гагаузов, и това ще утвърди МРРБ като едно от най-сериозните министерства. Промените, включително и кадрови, в Националната агенция "Пътна инфраструктура" са задължителни след преминаването й в системата на МРРБ, нито инфраструктурата, нито административното обслужване са на добро ниво, заяви министър Плевнелиев.
Качеството на инфраструктурата в България към момента е ниско, не е добро и също така и качеството на услугата, която ние предоставяме, защото не може да има силна икономика, без да има качествена администрация, която да работи добре.
Ние можем, аз лично съм управлявал най-голямата инвестиция в България от Бавария, където българските компании участваха в честни и почтени търгове, където те произведоха европейски продукт, с който се гордеем. Искам да апелирам българските компании сами да си повярват. Спрете да плащате подкупи, призова Плевнелиев. Нека да направим така, че вместо една голяма нула да усвоим 2 млрд. евро. Това минава през общите усилия на всички нас и през разбирането, че можем да променим начина, по който работим, с общи усилия на работодатели, администрация и граждани.
Ако направим това, ние ще стигнем много далече. Ако не го направим, то оставаме да се самопотапяме. Трябва да разберем, че можем да работим и по друг начин. Необходими са усилия на всички нас, ние трябва да ги направим.
Мое дълбоко убеждение е, че това правителство и това министерство са взети назаем от младите хора на България.
Имаме нужда от ясни правила,
които да ни превърнат в добри герои. Ние ще работим така, че всички хора, които полагат честен труд, да имат бъдеще. Тогава ще дойдат европейските фондове, тогава ще дойде бъдещето на България, каза още Плевнелиев.
Той подчерта свършените много добри неща, както и програмите и отделите в МРРБ, в които е свършена много работа. До една седмица се очаква план за действие, а преструктурирането в работата на министерството - до един месец.
Не обичам думата "управлявам", аз съм екипен играч, надявам се заедно да продължим всичко добро, което е свършено, и да добавим стойност там, където има проблеми, подчерта новият министър.
За първи път има правителство, което не държи министрите да са партийни членове, нито пък да идват от определени кръгове на интереси. Аз нося пълната отговорност за моя екип и за начина, по който работим. Ако се справим, ще имаме доверието и подкрепата на партията, ако не се справим, ще дойдат по-добри от нас.
Обявявам деполитизирането на тази администрация. Хората, които работят в нея, полагат честен и достоен труд. В Европа те са изключително високо ценени и имат своята възможност и визия да се развиват.
Магистралите нямат нужда пет министерства
да стоят над тях, те се правят от експерти. До момента винаги може някой да не носи отговорност и да се намери обяснение за поредното закъснение. Аз съм свикнал да нося отговорност.
За големите проекти ще бъдат направени проектови екипи - от МРРБ, от МОСВ, от транспорта и от финансите. Те ще стават и ще лягат с проекта, когато има проблеми, ще ги обсъждат, така че да имат най-добро решение. Този принцип е въведен в държавите в Европа.
Брюксел не вярва повече на думи, а на ясни и категорични дейности и действия, на прозрачност, на прогнозируемост, на правила, които да се спазват от всички, на върховенство на закона, на прозрачни търгове. Ако базираме нашите действия на тези основни принципи, ние ще постигнем успех.
Много важна е прогнозируемостта - това означава, че освен че гарантираме правила, които ще се спазват, в дългосрочен аспект ние наистина ще ги спазваме. Трябва да има отговорност пред закона за тези, които спазват правилата.
По отношение на концесиите
икономическият екип на ГЕРБ се обяви категорично за създаване на единно звено. В момента ноу-хауто по правенето на концесии е съвсем различно в различните министерства, различни агенции се упражняват по различен начин, има неуспешни примери и в МРРБ, например с плажовете. Идеята е да вземем най-доброто и да го съберем на едно място, така че да е прозрачно за гражданите, да бъде максимално изчистен конфликтът на интереси.
При големите проекти всеки от тях, който има смисъл и добра икономическа обосновка след кост-бенефит анализ няма защо да бъде спрян.