"Дневник" :
Медийно досие: Проблеми на оперативна програма "Транспорт"
Дневник стартира стажантската програма "Евроконсултант" за студенти, интересуващи се от европейски въпроси. Целта на програмата е студентите да се запознаят в дълбочина с определен въпрос, който ги интересува, като подготвят медийно досие по него. В същото време те допринасят за създаването на удобна за ползване в интернет база от досиета по европейски теми.
В досиетата се включват най-важните дати по дадена тема, позициите на засегнатите страни, ситуацията по проблема в България, както и линкове към всички свързани с въпроса европейски документи.
*Досието "Проблеми на оперативна програма "Траспорт" е подготвено от Павлина Тенчева,студентка четвърти курс "Политически науки", УНСС.
Всички медийни досиета, както и повече експертна информация за ЕС може да намерите в рубрика Евроконсултант. За въпроси по стажантската програма може да пишете на evropa@dnevnik.bg
По оперативна програма "Транспорт" трябва да се реализират големите инфраструктурни проекти в областта на железопътния, земния и водния транспорт. За нея са предвидени и най-много средства за усвояване от еврофондовете - приблизително 2 003 481 166 евро. Това са 81% от общия размер на средствата, предвидени за програмата, а останалите 19% или 379 001 543 евро са национално съфинансиране.
От тези средства към 1 май обаче са разплатени едва 55 млн. евро, или малко над 3%.
Така днес вече се говори за риск от загуба на средства в края на 2011 г. в размер на 131 млн. евро, каза Галина Василева, ръководител на оперативната програма, на 12 май 2010 г. по време на представянето на напредъка пред парламентарната комисия по еврофондовете.
Как се стигна дотук?
Специфичното за тази оперативна програма е, че бенефициерите са определени предварително:
- Национална компания "Железопътна инфрастуктура"
- Агенция "Пътна инфрастуктура"
- Столична община, "Метрополитен" ЕАД
- Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав"
- Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура"
През 2006 г., на прага на членството си в ЕС, България предприема подготвителни стъпки за усвояване на средства то еврофондовете. Страната ни е подготвила над 50 проекта за финансиране от ЕС. Седемнадесет от тези проекти са по оперативна програма "Транспорт" .
Цари атмосфера на оживление от перспективата за европарите.Още през февруари 2007 г. фонд "Републиканска пътна инфраструктура" обявява предварителни обявления за възлагане на обществени поръчки за строителството на три отсечки от магистрала "Марица", две от "Струма", на част от пътя Кърджали - Подкова и на връзката между автомагистрала "Хемус" и околовръстния път на София.
Няколко месеца по-късно, през юни 2007г. "Метрополитен" подготвя поръчката за избор на проектант и строител на разширението на метрото по втория диаметър в София.(от пътния възел "Надежда" през Централна гара, площад "Света Неделя", НДК до бул. "Черни връх").Същевременно се твърди и че проекти за 153 млн. евро ще утвърждават Русе като транспортен център.
През юли 2007 г. министърът на транспорта Петър Мутафчиев заявява, че очаква програма "Транспорт" да бъде одобрена от Брюксел през септември. Същевременно по думите на Майкъл Хъмфрис, ръководител на представителството на ЕК в България, изготвеният от страната ни документ е с много високо качество. Той посочва също, че този път ЕК няма да осъществява предварителен контрол и отправи апел за спазване на всички процедури и за напълно прозрачен процес при реализиране на програмата."
Предвижданията са по оперативна програма "Транспорт" да бъдат реализирани 17 приоритетни проекта, които са включени в индикативния списък с приоритетни проекти за финансиране от програмата. Към момента действащите проекти са три.
На 22 октомври 2007г. ЕК одобрява програма "Транспорт".
Едва няколко месеца по-късно, на 24 януари 2008 г. двама от директорите на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" са арестувани за подкуп от 50 хил. лв. На следващия ден транспортният министър Петър Мутафчиев изрично уточнява, че няма случаи на корупционни практики по проекти от оперативна програма "Транспорт". И най-малки съмнения за корупционни практики според транспортния министър могат да попречат при реализирането на вече започнати инфраструктурни проекти, финансирани от ЕС.
По Приоритетна ос 1 "Електрификация и реконструкция на жп линия Свиленград - турска граница". Очаква се проектът да завърши в средата на следващата година. Той присъства в индикативния списък с приоритетни проекти на оперативната програма.
Същия ден говорителят на Европейската комисия Марк Грей съобщава, че е спряно изпращането на средства от еврофондовете. Няма да превеждаме пари, докато не се изясни ситуацията, и освен това сезирахме ОЛАФ", казва той. Искането на ЕК е и България да замрази европарите за пътищата.
На 25 януари 2008 г. ЕК изпраща официално писмо до финансовото министерство, в което иска проверка на данните в медиите за конфликта на интереси и отношението на арестуваните към европейските пари. Едновременно комисията нареди да се спре изплащането на суми по проектите за "Транзитни пътища 3", магистрала "Люлин" и техническата помощ за европейски транспортни мрежи, както и проектите за изграждане на пътя Кърджали - Подкова и 8-километровата отсечка, която свързва магистрала "Хемус" със софийския околовръстен път.
На 26 януари 2008 г. Петър Мутафчиев и вътрешният министър Румен Петков се кълнат, че във фонд "Републиканска пътна инфраструктура" нямало злоупотреби с европейски пари.
По Приоритетна ос 2 действащият проект е "Доизграждане на автомагистрала "Тракия" - лотове 2, 3 и 4" . Дострояване на автомагистрала "Тракия" в участъка между Стара и Нова Загора започна в началото на месец май. Изграждането ще струва 4 400 000 лв. на 1 км. Дължината на отсечката е 31 км. За момента държавата е гарантирала авансово плащане на средствата по този проект, но се очаква той да получи одобрението на Брюксел.
В началото на февруари 2008 г. изпълнителният директор на Фонд "Републиканска пътна мрежа" Веселин Георгиев е освободен от поста му.
На 9 април 2008 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов заявява в Хасково след среща с активисти на БСП, че магистрала "Марица" ще бъде готова до края на 2009 г.
През юни 2008 г. от ЕК заявяват, че проектите за пътната и железопътната инфраструктура на страната ни страдат от сериозно забавяне. Същото важи и за проекта за софийското метро и за този за подобряване на условията за корабоплаване по вътрешните водни пътища. "Единственото успокоение е, че проблемите бяха регистрирани рано в програмния период 2007 - 2013 г., това означава, че все пак ще има реализирани проекти и няма да се налага да се връщат вече похарчени пари", обяснява експерт от ЕК.
През юли 2008 г. парламентът гласува на първо четене фонд "Републиканска пътна инфраструктура" да бъде преобразуван в агенция към Министерския съвет на подчинение на премиера.
На 26 юли 2008 г. в медиите е публикувана информация, че ЕК е замразила 1.6 млрд. евро от средствата за България по оперативната програма "Транспорт".
По Приоритетна ос 3 се реализира най-активният до момента проект – "Разширение на софийското метро – I етап "Пътен възел "Надежда" - бул. Черни връх"), като общата стойност на проекта е 185 193 801 евро. Проектът ще приключи в края на 2011 г. Другият проект е за изграждане на интермодален терминал в София, но той не е действащ.
Няколко дни по-късно транспортният министър заявява: "До този момент в оперативна програма "Транспорт" няма сериозни проблеми, които да заплашват усвояването и реализацията на средствата от Кохезионния фонд.
По четвъртата Приоритетна ос за подобряване на условията на корабоплаване няма нито един действащ проект.
През август 2008 г. правителството обявява екшън план за управление на средствата от ЕС, в който са записани и три обекта по програма "Транспорт". Намеренията на правителството са до края на тази година да бъдат договорени 520 млн. евро по програмата.
През септември 2008 г. спрените пътни проекти започват отначало. Пътната агенция възнамерява да обяви нови търгове за избор на изпълнители и надзорници на строителството на пътя Кърджали - Подкова и връзката на магистрала "Хемус" с околовръстното шосе на столицата.
През октомври 2008 г. Петър Мутафчиев заявява, че по-интензивното договаряне по ОП ''Транспорт'' ще започне след средата на 2009 г.
На 13 ноември 2008 г. Нели Йорданова, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в Министерството на транспорта, съобщава, че предстои осъществяването на 15 проекта по ОП ''Транспорт''.
След една седмица Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) прекратява процедурата по възлагане на две обществени поръчки по оперативната програма "Транспорт" заради установени нарушения. Процедурите са открити през 2007 година. В провеждането на процедурите по възлагане са констатирани пропуски и нарушения според доклад на вътрешния одит на Министерството на транспорта.
В края на 2008 г. равносметката гласи: Липса на пари за отчуждения и тромави процедури бавят допълнително пътните проекти.
В същото време министри и кметът на София превръщат първата копка на метрото до "Лозенец" в предизборен цирк.
През февруари 2009 г. става ясно, че EК обмисля възможността да финансира магистрала "Тракия" с пари от оперативната програма "Транспорт". Условието е сегашните търгове за довършването на пътя да бъдат анулирани и да се проведат нови.
През март 2009 г. транспортният министър заявява, че до включването на нови проекти в програмата ще се стигне, ако одобрените не могат да бъдат изпълнени. По думите му нямало официално искане от пътната агенция към управляващия орган в министерството по програма "Транспорт" "Тракия" да бъде включена за финансиране.
Отново през март Карстен Расмусен, заместник-началник на звено "България" в Главна дирекция "Регионална политика" на ЕК, припомни позицията на ЕК: "Искате пари за пътища - дайте готови проекти."
През април 2009 г. от изказвания на шефовете в Национална агенция "Пътна инфраструктура" става ясно, че европейски средства за пътища може да се очакват най-рано след изборите (юли 2009 г.).
През юни 2009 г. официалният отчет на вицепремиера Меглена Плугчиева за напредъка в усвояването на евросредствата показва, че от предвидените над 2 млрд. евро за периода 2007 - 2013 г. към май 2009 г. са усвоени едва 932 хил. Тези пари са били платени за техническа помощ за подготовка на пътни проекти.
Отново през юни премиерът Сергей Станишев определя като сериозен успех за страната последните решения на ЕК за деблокиране на 115 млн. евро по ИСПА за магистрала "Люлин" и писмото на ЕК от 16 юни, което дава зелена светлина на сключване на договори по оперативните програми "Регионално развитие" и "Транспорт" с НАПИ за използването на 1.25 млрд. евро за пътни проекти.
През септември 2009 г. новото правителство представя план за строителство на магистрали.
До октомври 2009 г. 41.5 млн. евро са разплатени по програма "Транспорт".
През ноември 2009 г. е сменено ръководството на програмата.
Същият месец е публикуван отчет за напредъка по програма "Транспорт".
През февруари 2010 г. отново се зашумява, че има вероятност да изгубим средства по програмата.
На 10 февруари 2010 г. Европейската комисия дава положителна оценка за съответствие по "Транспорт".
През март 2010 г. България иска от ЕК да разреши пренасочването на средства от "Транспорт" за ремонт на пътища.
На 23 април 2010 г. е подписан договорът за строителството на магистрала "Тракия".
Поредната завръзка на нов сюжет започва през май 2010 г. В Доклада на Агенцията по обществените поръчки се казва, че нито един от проверените проекти за 2009 г. не е бил напълно законен. За периода в АОП са постъпили 75 проекта на документации, като само 46 са реално проверените, защото попадат в обхвата на закона. Останалите процедури са били под установените прагове или процедурите вече са били открити и одобрени за финансиране. Най-голям е броят на проверените документации, финансирани от ОП "Регионално развитие", следвани от проекти, спечелени по ОП "Околна среда" и по ОП "Транспорт".
http://www.dnevnik.bg/evropa/evrokonsul ... transport/