"Дарик радио" :Разговор с инж. Галина Василева за решението на Министерския съвет да финансира два от приориетните проекти по програма «Транспорт»Инженер Галина Василева, директор „Координация на програми и проекти” в Министерство на транспорта, информационните технологиите и съобщения
Водещ: Добър вечер, аз съм Гергана Тодорова. В следващите минути ще чуете съвместната ни рубрика с Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията „По-близо, по-близки”. В нея всяка сряда след обзорните новини в 18 ви разказваме за развитието на българския транспорт и за проектите, които се осъществяват по линия на Оперативна програма „Транспорт”, за строежа на магистралите и железопътните линии, за метрото в София. Това са основните направления за усвояване на парите по програмата, по която за периода 20072013 година трябва да бъдат усвоени повече от 2 милиарда евро. С решение на Министерския съвет от миналата сряда държавата се ангажира да финансира два от приоритетните проекти по програма „Транспорт”, докато бъде отпуснато предвиденото за тях еврофинансиране. Първият от проектите е железопътната „Тракия”, както наричат реконструкцията на ж.п. трасето от Пловдив до Бургас, а вторият е най-успешният проект до момента финансиран от оперативната програма – метрото в София. Още за проектите и необходимите за тях средства ще чуем от Галина Василева, директор „Координация на програми и проекти” в транспортното министерство.
Галина Василева: На заседание на Министерския съвет на 27 януари беше гласувано и взето решение по предложение на Министерство на транспорта, информационните технологиите и министър Дончев предложение два проекта – ж.п. проекта „Пловдив-Бургас” и метрото, изграждане на метрото втори етап, за тези два проекта управляващия орган към министерство на транспорта да подпише договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ преди окончателното одобряване на формулярите за кандидатстване от Европейската комисия. Това са двата проекта, това е процедура, която беше също направена и за автомагистрала „Тракия” и, както знаем, в последствие формулярът за кандидатстване беше одобрен, така че не създава проблем в това отношение, което е абсолютно позволена практика и не нарушава по никакъв начин правилата на усвояване на средства и управление на еврофондовете.
Водещ: Защо точно тези два проекта са избрани към този етап на развитие на Оперативна програма „Транспорт”?
Галина Василева: Наистина, за да се случи това с тези два проекта, трябва да са налице някои основателни причини. Двата проекта са в аналогично положение. Първо, и двата проекта са вече включени предвид, че те имат напреднала фаза на подготовка, бяха включени съответно с решение на Комитета за наблюдение. Първият проект, който е проекта за „Пловдив-Бургас”, беше включен през месец юни в списъка за приоритетни проекти за финансиране от програмата. Проектът за метрото, втори етап, беше включен на последното заседание на Комитета за наблюдение, което беше през месец декември, както казах, предвид тяхната напреднала подготовка и за двата проекта в края на годината управляващият орган получи формуляр за кандидатстване, разработен съответно от бенефициентите. В средата на месец януари получиха одобрение от наша страна. А също така и за двата проекта апликационните форми, формулярите за кандидатстване са разработени в сътрудничество с представители и експерти от Инициативата „Джаспърс”. „Пловдив-Бургас”, той се разработва почти през цялата 2010 година. Доста беше продължителен периода, защото в този период се отмести, така да се каже, изготвянето предвид другия много важен и спешен проект „Димитровград-Свиленград” и той изпревари всъщност формуляра за кандидатстване и той беше по-напред готов и вече е в комисията за окончателно одобряване. Формулярът за кандидатстване е готов, изпратен в Брюксел за Пловдив-Бургас. Аналогична е ситуацията и с формуляра за кандидатстване за метрото, което включва, както казах, етап ІІ, да припомним, те са два лота – „Обеля-Надежда” и „Младост І-Цариградско шосе”. Също „Джаспърс” са участвали в неговото разработване, което съгласно нашите правила е един добър знак и почти гаранция на 90%, че тези два проекта ще имат положителното становище и одобрено одобрение от комисията. Трябва да са налице тези условия – да има формуляр за кандидатства, да имаме увереността от експерти на „Джаспърс”, че те са разработени, също да са прегледани, одобрени от управляващия орган. Също така проектът за „Пловдив-Бургас” се проведоха и тръжните процедури. Една, така да се каже, от мерките, която е за преодоляване на това забавяне, е успоредно подготовката на формулярите за кандидатстване и провеждане на тръжните процедури. Така че към момента за „Пловдив-Бургас” имаме и приключили тръжни процедури, които, както за строителство, така и за строителен надзор. Очакваше се и решението на Министерския съвет, съответно подписване на договор за безвъзмездна помощ, което ще стане тук в близките дни, след което подписване на договорите с изпълнители.
Водещ: Държавата ще финансира двата проекта – ж.п. проекта от Пловдив до Бургас и проекта за метрото в София, докато Европейската комисия отпусне средства. Защо всъщност във времето се налага едно такова забавяне на еврофинансирането? Може би това да ни обясните. Това се случи и с автомагистрала „Тракия”.
Галина Василева: Процедурата е сложна. Първо подготовката на тези формуляри за кандидатстване и разглеждане от експертите на „Джаспърс” близо година отнема. След което при постъпване в комисията минималния срок, който се залага за проверка, е около шест месеца като този период дори спира, когато се върнат за корекция и за въпроси и отговор на въпроси от наша страна, така че минимум е шест месеца е и одобрението, а същевременно, това са големи инфраструктурни проекти, които включват голям обем работи, продължителни са. Те са при всички положения над 24 месеца, тези двата проекта са по 24 всъщност, но те са големи и не може да се изчака окончателното одобряване и финансиране по този проект, да се изчака одобрението и тогава да стартират тръжни процедури, които отново са дълги. Така че процесът върви успоредно, налага се наистина да започне изпълнението им преди окончателното одобрение, защото, за да могат да се вместят срока на този програмен период, както изпълнението, така и разплащането и съответно усвояването на средствата. В противен случай, предвид дългите срокове, ще излезем от периода на финансиране. Последни финални плащания могат да се правят и 2015, но също това е рисковано. Не може да се чака и в този смисъл, когато има увереността, че някой проект наистина е достатъчно зрял и е минал през тези етапи, които спомена, разбира се риск винаги съществува Министерски съвет да издаде такова решение, но бих казала, че е премерен риск предвид готовността, предвид зрелостта на тези проекти. А за метрото, вие знаете, че този проект той дори е в изпълнение. Той в момента се изпълняват тези два лота. Като цялостно проектът е 50% изпълнен. Към момента вече е изчерпал и финансовите средства, така че едно изчакване от крайното одобрение би прекъснало продължаването на този проект от една страна, а също така той е обвързан и с другия етап, който в момента се финансира от оперативната програма, би нарушил цялостното въвеждане в експлоатация.
Водещ: Госпожо Василева, като казахте одеве шест месеца, откога ги броите тези шест месеца и кога се очаква всъщност Еврокомисията да одобри финансирането?
Галина Василева: Ние сме разговаряли на последната среща, която се проведе, с комисията, очаква се през средата на година – края на май, началото на юни, и за двете апликационни форми одобрението се очаква в този период.
Водещ: За какви суми става въпрос? Колко пари ще отпусне държавата, към момента с каква сума се ангажира по двата проекта?
Галина Василева: Държавата се ангажира с цялостната стойност на формулярите за кандидатстване. За „Пловдив-Бургас” проектът като цяло е 490 милиона лева, но от тях около 427 милиона е безвъзмездната финансова помощ, която се получава по програмата. Тя включва, разделена е 80 на 20%, съответно кохезионен фонд и национално съфинансиране. Този ти проекти на ж.п. проекти понеже генерират приходи, то има и 62 милиона неприемливи разходи, които са задължени за съфинансиране от страна на бенефициента – Националната компания „Железопътен инфраструктура”.
Водещ: Т.е. разходи, които не могат да бъдат одобрени от оперативната програма?
Галина Василева: Да, те са към проекта, те са недопустими...
Водещ: Дайте пример за някакви такива недопустими разходи.
Галина Василева: Тези недопустими разходи, те се изчислени на база на анализ за „приходи-разходи”, който е направен за този проект и е изчислено, че този проект, примерно, генерира приходи близо 17-18% от общата стойност и тази сума не може да бъде финансирана с европейски средства. Той изцяло остава извън финансирането на проекта по програмата и е задължение на бенефициента да го осигури. Това е наистина голям ресурс, който трябва да бъде осигурен, с което, разбира се, имаме много проблеми и тепърва ще се водят разговори с министерство на финансите как да се осигурят, с какви заеми, средства и така нататък, защото не е само този проект, всички ж.п. проекти генерират средно между 15-16 до 19% приходи, които не могат да се финансират от Европейската комисия и е задължение на националния бюджет като цяло. Същият е случаят и с метрото, разбира се. И там генериране на приходи. Единствено пътните проекти са освободени, т.е. не генерират приходи, защото ние финансираме, да речем, тол-системи, пътища с изградени тол-системи, автоматично таксите, които се генерират от тол-системите следва да се приспаднат от финансирането на проекта. Обществените поръчки, както за строителство, така и за надзор са завършили, има избрани изпълнители, има решение на бенефициента, очаква се само подписване на договор за безвъзмездна помощ между управляващия орган и НКЖИ, за да бъдат сигурни, че имат финансирането, след което...
Водещ: Можете ли да припомните избраните фирми?
Галина Василева: Надзорът е една италианска фирма, за строителството, обединението е от три фирми. GSF (Джи Си Еф) е италианската фирма, това е за строителството, СК-13 и „Трейс”. „Трейс” е, както знаете, на автомагистрала „Тракия”, изпълнява, така че по същото направление паралелно...
Водещ: Има ли някакъв срок, в който очаквате да се сключат договорите, след като вече се отпусне тази безвъзмездна помощ?
Галина Василева: Просто е въпрос на дни, наистина – в рамките тук на този месец трябва да се подпише договора, не на този месец, на тази седмица даже, след което другата седмица се подписват договорите с изпълнителите, строителството и надзора, и започва строителството, след което се прави искане за авансово плащане, изплаща се аванса, както е по договора с изпълнителите.
Водещ: И остава вече фирмите да си свършат работата, да се надяваме в срок.
Галина Василева: Заложени са 24 месеца. При метрото няма да има проблеми. Просто строителството си продължава. Само се нуждаят, така да се каже, от свежи пари.
Водещ: Очаква ли се правителството да подкрепи и други проекти от Оперативна програма „Транспорт” и по този начин?
Галина Василева: Трудно ми е да го кажа това, защото това си е наистина риск и ангажимент от страна на държавата, защото в самото решение на Министерски съвет буквално е записано, че наред с одобряването, даването на управляващия орган на разрешение да подпише такъв договор, в него е записано също така, че в случай, че евентуално апликационна форма не бъде одобрена от Европейската комисия или бъде частично одобрена с по-малък бюджет от този, които сме заложили, това се поема изцяло от бюджета, от националния бюджет, което е, разбирате, ако стане практика за всички проекти, ще бъде голям риск. За не всички проекти може би ще се случи така, защото... Например, за „Димитровград-Свиленград”, който е оставащият проект от ИСПА, мисля, че нещата ще се случат, както са по класическия начин, т.е. ще имаме първо одобрена апликационната форма, защото тя беше изпратена миналата година декември в комисията, очаква се също средата на месец юни да бъде одобрена, се предвиждат търгове за строителство в момента се, тръжната документация е в процес на одобрение, предстои стартиране, ако имаме успешни търгове за строителство, общо взето сроковете ще съвпадат, така че може и там да се случи, така че да се подпишат договори с изпълнителите след одобрено финансиране. Проблем в това отношение са пътните проекти, за които, например автомагистрала „Марица” – за нея в момента вървят търговете за строителство и строителен надзор за автомагистрала „Марица”, но апликационна форма все още няма подготвена, тя е в процес на подготовка. Вероятно и агенция „Пътища” ще поиска това разрешение Министерски съвет отново за предварително подписване на договорите.
Водещ: Докато се подготвя апликационата форма и бъде получено финансиране.
Галина Василева: Но не мога още да кажа. Но малко там е по-различен случая, защото апликационата форма трябва да бъде представена, а не въобще да не е готова, така че всеки проект е общо взето различен, на различен етап на подготовка. Трябва да има достатъчната увереност, че нещата са под контрол, за да може да се пристъпи към такава стъпка.
Източник: "Дарик радио" - "По-близо, по-близки"
Петър Делчев, МТИТС http://rail.bulboard.com/vp1855.html#p1848