Агенция "Фокус" :
Дойдоха, видяха и ще построят (ОБЗОР)
20 май 2008 | 15:46 | Агенция "Фокус"
Харманли. Премиерът Сергей Станишев и министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов инспектираха строителните работи по автомагистрала „Марица”.
40 км от трасето – от турската граница до Хасково могат да бъдат готови до лятото на следващата година, ако се осигури допълнително финансиране.
Премиерът коментира, че има възможност такова финансиране да бъде осигурено, тъй като има резерв за структурни обекти, както и бюджетен излишък. Друг непредвиден приход за държавата е и връщането на иракския дълг в размер на 350 млн. долара.
Това са и трите най-вероятни източника за финансирането на доизграждането на автомагистрала „Тракия”. Средства по това перо ще бъдат заложени и в бюджет 2009 г.
По време на посещението на Станишев и Гагаузов стана ясно, че е готов планът за структурни и професионални промени във Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”, поискан от вицепремиера Меглена Плугчиева. Промените ще са свързани с по-засилен вътрешен одит и по-прозрачни процедури.
Това е второто посещение на Станишев и Гагаузов по строящи се магистрали. Преди около месец и половина двамата направиха инспекция на АМ „Люлин”.
АМ „Тракия”
По време на заседанието на Министерски съвет в четвъртък министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов ще представи на премиера доклад относно доизграждането на автомагистрала „Тракия”. След като на 14 май в 24 часа изтече срокът, в който българо-португалският консорциум трябваше да осигури финансиране за доизграждане на трасето от Стара Загора до Карнобат, без това да стане, държавата ще финансира строителството.
„Положихме усилия, за да подобрим концесионния договор за строителството на автомагистрала “Тракия” и това беше направено с анексите, които подписахме с българо-португалския консорциум”, заяви премиерът Сергей Станишев. Той допълни, че неговото правителство е заварило един готов договор и прекратяването на този договор би довело до съдебни процедури и вероятното осъждане на България, както е станало с “Балкан”. Само че при този договор финансовият мащаб е бил много по-голям, затова правителството е положило максимални усилия да подобри договора. Те са оценени и от ЕВРОСТАТ, откъдето бе получена оценка, че новият формат на концесията е добър и е избегнат основният риск да се наложи държавата да плаща.
На 15 май изтече срокът и ние имаме основание да тръгнем към държавно публично финансиране, за да може да изградим автомагистрала “Тракия” максимално бързо. Доизграждането е удобно, тъй като теренът не е тежък, има пълна проектна готовност и отчуждителните процедури са приключили. “Мен единствено ме е яд, че изгубихме толкова много време и че ще трябва да се прави с държавни пари”, допълни премиерът. Според него – затова може да бъде използвана част от иракския дълг, който е в размер на около 350 милиона долара, бюджетен излишък или средства от резерва за структурни проекти. Освен това догодина в бюджета ще бъдат заложени и средства за доизграждането на “Тракия”. Премиерът бе категоричен, че страната ни ще инвестира пари в инфраструктура и това ще става балансирано, тъй като не може един район да се развива по-бързо от друг. Преди месец и половина Станишев заедно с Асен Гагаузов и Милош Поцков са посетили строежа на автомагистрала “Люлин”. Освен това – страната ни имала сериозни амбиции да напредне и в автомагистрала “Хемус” от Шумен към Силистра и Русе.
***
Автомагистрала „Тракия” може да бъде доизградена за около две години. Това смята изпълнителният директор на „Мостстрой” Румен Йовчев. По думите на му – „Мостстрой” и холдинг „Пътища” имат капацитета да доизградят 117 км от магистралата за две години.
Според него – само изграждането на мостовите съоръжения ще струва 25 милиона евро за двете години. В същото време – „Мостстрой” изпълнява проекти за около 20 милиона евро годишно, което означава, че този обект за фирмата би бил недостатъчен.
АМ „Марица”
До лятото на следващата година при допълнително финансиране могат да бъдат построени 40 км от автомагистрала „Марица” в отсечката между турската граница и Хасково – това каза премиерът Сергей Станишев. Той допълни, че останалите 68 км от „Марица” ще бъдат правени чрез средства от Оперативна програма „Транспорт” (210 млн. евро).
Станишев изрази увереност, че държавата ще успее да намери финансов ресурс за ускоряването на строителството, тъй като това ще доведе до засилен икономически растеж на Хасковския регион и на цялата страна. По думите на премиера – там, където преминава магистрала, икономическият растеж е минимум с десет процента. Освен това – там има по-добри и безопасни пътища. Станишев заяви, че инфраструктурата е един от основните приоритети за страната ни.
Специален праг ще спомага за избягване на общото подравяне след моста над река Марица в участъка Харманли-Любимец по посока на речното движение. Мостът бе първото съоръжение, което Станишев и Гагаузов посетиха при обиколката си по трасето на АМ „Марица”. Връхната конструкция се състои от 8 броя главни греди за едно пътно платно. Гредите са с дължина 206 метра от предварително напрегнат стоманобетон. В надлъжна посока мостът е разделен на три температурно непрекъснати секции по 131 метра всяка.
Този мост е от третия участък от магистралата в района Харманли-Любимец с дължина 16,6 километра и се изгражда от „Мостстрой”. Участъкът е изграден до ниво непълен асфалтобетон и е въведен в експлоатация я като четирилентов път. За довършването на участъка са необходими 14 314 000 лева, като финансирането е от държавния бюджет.
Общата дължина на АМ „Марица” е 117 км, като окончателното й изграждане ще приключи през 2010 г. Строежът на магистралата е разделен на седем участъка, като първият – 5 км, е готов и въведен в експлоатация. Вторият участък ще се прави по ОП „Транспорт”. Самият той е разделен на четири отделни лота.
Другите два участъка Любимец – Ново село и Ново село – Свиленград са с изградено ляво пътно платно и предстоящо изграждане на дясното платно – то обаче може да бъде довършено до края на годината. Нужна е обаче рехабилитация на платното, което вече е в експлоатация.
Останалите два участъка са Свиленград – ГКПП Капитан Андреево и от ГКПП-то до турската граница.
АМ „Марица” е част от трансевропейската магистрала север – юг.
Марта МЛАДЕНОВА
http://www.focus-news.net/?id=n957809Питане:
Какво е това Хасково ??
АМ Марица минава точно през Димитровград....на няколко километра от центъра на града, а от центъра на Хасково - над 10 км ...
Вярно, че агломерацията е обща и също може да се твърди, че минава през Хасково, но Димитровград е по-голям от мнозина областни градове в страната - не бива така лесно да го забравяме ...
Агенция "ФОкус":
Премиерът бе категоричен, че страната ни ще инвестира пари в инфраструктура и това ще става балансирано, тъй като не може един район да се развива по-бързо от друг. Преди месец и половина Станишев заедно с Асен Гагаузов и Милош Поцков са посетили строежа на автомагистрала “Люлин”. Освен това – страната ни имала сериозни амбиции да напредне и в автомагистрала “Хемус” от Шумен към Силистра и Русе.
http://www.focus-news.net/?id=n957622ПИТАНЕ:
Как така към Силистра и Русе ?
Агенция "ФОкус":
Премиерът бе категоричен, че страната ни ще инвестира пари в инфраструктура и това ще става балансирано, тъй като не може един район да се развива по-бързо от друг. Преди месец и половина Станишев заедно с Асен Гагаузов и Милош Поцков са посетили строежа на автомагистрала “Люлин”. Освен това – страната ни имала сериозни амбиции да напредне и в автомагистрала “Хемус” от Шумен към Силистра и Русе.
http://www.focus-news.net/?id=n957622ПИТАНЕ:
Как така към Силистра и Русе ?