Author Topic: Градският транспорт в Германия  (Read 90280 times)

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1818
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #480 on: 11.01.2018, 16:09:53 »
Точно жълто-белия валидатор е въпросната машинория с топлия печат. Точно дето казах за еднократни карти.

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1735
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #481 on: 11.01.2018, 17:13:18 »
Под топъл печат разбирам термопечат, валидаторите са със мастилена лента и бият студен печат. Боновете, които излизат от OBU-то (на снимката отляво на валидатора) са на термохартия и са топли-топли.

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1818
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #482 on: 11.01.2018, 20:38:54 »
Валидаторите са с термопечат. По-твърдичките карти издадени от билетна машина са термочувствителни също. Всякакви такива валидатори са с "жигосване". За тва мога и да поспоря защото си пазя превозните документи от Берлин!

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1735
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #483 on: 12.01.2018, 11:16:42 »
Със сигурност най-разпространените валидатори (на немски хубавата дума Entwerter) в берлинския транспорт са тези на Elgeba. Вътре върви мастилена лента на ролки. Ето ти го разглобен, можеш да се запознаеш с вътрешностите му:



А как е вързан за IBIS-а на LAWO може би ще им е интересно на нашия роден IBIS екип, за теб като пътник едва ли:


Offline TheBulgarianRail

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 422
  • Любител на Икарус, ЗиУ (Тролза) и Шкода
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #484 on: 23.02.2018, 23:53:11 »
Попаднах на една страхотна колекция от снимки от Германия  :arrow:
http://www.joka-video.de/Europa/Deutschland/index.html
Всяко мнение е важно, независимо кой го изразява.

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #485 on: 02.05.2018, 10:10:51 »
Вися на спирка в Дрезден и чакам автобус, вижте какви са закъсненията сутрин...
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1818
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #486 on: 01.07.2018, 22:13:36 »
Вчера във Франкфурт ам Майн- градът имаше ретро метро-линия UV. Линията се поддържаше от 4 влака, на всеки 20 мин. Бившите влакове по U2, U3, Pt, Ptb. Единствено Ptb не беше за пътници, а само за фотоатракция, тъй като е сметнат за опасен, тъй като мотрисите са по-тесни и остава прекалено голямо място между входа на влака и перона. Организацията на ретроатракцията е между Музей на Транспорта Франкфурт и VGF (ЦГМ Франкфурт да го наречем). Във всеки влак имаше хора от музея, които даваха инструкции, отговаряха на въпроси и тн. Имаше страшно много фотографи по маршрута на линия V- Хеерштрассе-Енкхайм. За жалост се включих твърде късно и не успях да снимам Ptb и като цяло да събера повече снимков и видео материал.
Разписание:


За мен проблемно беше оповестяването на атракциона в онлайн навигатора на RMV, част от която е Франкфурктския транспорт. Също така единствено на Констаблервахе по чиста случайност видях бележки с разписанието, от където отгатнах, че на съответния перон спират влаковете. Всички караха с табели U7, тъй като маршрута много наподобява U7, но с разлика в единия край. Затова и машинистите обявяваха на спирката, където се разделят- че метрото поема по маршрута на U6 до спирка...


Влак от U3


Ветеранът за деня- Дюваг от U2


Влак тип Pt



Offline Chezare

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #487 on: 15.07.2018, 21:38:13 »
Три снимки от Солинген, от вторник:
« Last Edit: 15.07.2018, 21:52:54 by Chezare »

Offline TheBulgarianRail

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 422
  • Любител на Икарус, ЗиУ (Тролза) и Шкода
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #488 on: 20.07.2018, 21:29:39 »
Здравейте,
попаднах на снимки на нещо много интересно - Mercedes-Benz o305G с пантограф, който играе ролята на трамвай с гуми. Не знам дали вече е дискутирано това, но така и не намерих от къде произлиза това чудо.

Щом толкова им се иска да махат линиите на трамвая в Лозенец нека пуснат това, ако им стиска.  :angel:

Източник на снимката
Всяко мнение е важно, независимо кой го изразява.

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2490
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #489 on: 20.07.2018, 21:50:54 »
Eто какво представлява:
https://en.wikipedia.org/wiki/O-Bahn_Busway

А ето какво се случва в кабината на водача:


А и ето нещо по-извратено, което не е от Германия, а от японския град Сапоро и не ми се вижда никак практично:
« Last Edit: 20.07.2018, 21:57:33 by btr95 »
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1818
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Франкфурт и околия
« Reply #490 on: 30.07.2018, 02:58:36 »
Снимки от последните 3-4 месеца от Франкфурт и околия:
Франкфурт на Майн(ата си)


Келстербах (най-близкото градче до летище Франкфурт-интарнационално)

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1818
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Хановер
« Reply #491 on: 29.09.2018, 22:50:42 »

Ханновер, 20-27.09.2018г.
Първо ще започна с градът. Определено спокоен, сравнително чист и приятен, поне за мен. Доста по-подреден и приятен град от Франкфурт, където аз живея. Доста бих казал зелен град, пълен с растителност, зеленина и паркове. Впечатление ми направи, че на доста места в града текат ремонти на пътната мрежа. Улиците са в доста прилично състояние, но на места има неравности, кръпки и/или изровен асфалт, положен директно върху паважа.

Транспортът- на кратко доста уреден.
Формалната организация: еквивалентно на ЦГМ в София е организацията GVH (Der Großraum-Verkehr Hannover) отговаряща за таксуването в градския транспорт и мобилността в Хановер и околия. Същото служи и за балансьор в определяне на графика на движение на различните видове транспорт и съчетаването на връзки помежду им. Въпросната обединява автобусните превозвачи, железниците (частни и държавни) в единна система за контрол, самоконтрол и таксуване. Конкретно в Хановер превозвачът за градския транспорт е ÜSTRA, който до колкото виждам е държавен/общински в основната си част. Не засякох да има други частни превозвачи вътрешно в града. Крайградските, селски линии, или Regio линиите, както ги наричат се оперират от превозвачът Regiobus, като забелязох че има курсове и линии които също се изпълняваха с автобуси на ÜSTRA.
Билетната система- супер удобна, опростена и лесна, много наподобяваща тази в Берлин. Има два вида зониране предвид вида превозен документ. Превозните документи са два вида-
Билети- с валидност до 1 ден. 1 ден се счита от 05:01 или момента на купуване днес до 05:00 на следващия ден. Съответно билетните зони са Зона 1 Ханновер, Зона 2 Предградия, зона 3 Реигон/област

Видовете билети са Кратък- до 30 мин пътуване след валидирането, максимум 3 спирки с ЖП (влак или трамвай) и до 5 спирки с автобус, независимо местоположението, като има условности за някои дълги разстояния по селските линии без спиране. После са зонални билети с валидност до 2 часа за една 2 или 3 зони. Съответно има и групови билети за 3 до 5 души и тн. и дневни билети за ЦГМ за зона, две или три. Като 3 зони за 1 ден билетът е 8,60€. За ученици дневният билет е само един- 3 зони и е 2,60€.
Билетите могат да се купят на хартиен носител- от машина, билетно бюро, водач, като единичните билети трябва да се валидират при влизане в превозното средство. Също има и мобилни билети.
Картите са с 4 тарифни зони- Хановер 1 (център), Хановер 2 (квартали) (тези две зони са колкото зона 1 за билет, но разполовена), зона Предградия и зона Регионална/областна.

Същите са с валидности от 1 месец до 12 и от 1 зона до 4. Различни отстъпки за учащи, студенти, пенсионери и тн социални групи.

GVH поне на мен ми направи впечатление за доста гъвкава и адаптивна организация. Поводът по който бях отишъл беше изложението IAA, което е с продължителност 7 дни. По този повод бяха направили нов тип карта IAA с валидност 8 дни 4 зони, включително влаковете IC/ICE между централна гара и панаирната палата.


Мрежата:
В Ханновер градския транспорт се оперира от автобуси (както казах по-рано регио и градски), както и от градски трамваи/железница (в сайта на превозвача на немски го пишат Stadtbahn- градски влак, в английската версия CityTram градски трамвай) и по традиция за Германия има и S-bahn оперирано от държавните железници. ЖП-транспортът е отново основно движещо средство и гръбнакът на градския и крайградски транспорт. Автобусите са основно довозващи, но не напълно. Има доста автобусни линии, които са си основно средство за придвижване за зоните през които минават. Регионалните, селски автобуси тръгват основно от Централна гара, като номерациите им почват от 300 нагоре. Отделно по селцата и градчетата има вътрешни линии и междуселски. Като цяло всичко води към централна гара, която е основен транспортен хъб, събиращ транспорт от всякъде за всякъде. Номерацията от градския транспорт няма повтаряния. От 1 до 99 са трамваи от 100 нагоре са автобуси. Нощен вътрешноградски транспорт има само петък и събота вечер, само автобуси и трамвай 10
Както по-горе споменах, градът е изключително зелен и свеж, но това също се проявява и в градския транспорт. Както казах- трамваите са гръбнатък на транспорта, но и автобусните линии се оперират от много хибридни автобуси, не толкова много дизелови. Също се въвеждат електрически автобуси, които сега оперират по линиите 100 и 200. Часовете с електрически автобус (Соларис) са отбелязани по разписанията разлепени по спирките.
Като цяло връзките в града са удобни и се пътува бързо с градския транспорт. За разлика от Франкфурт, тук дори при по-крайградските линии интервалите са малки. Масовият интервал е 10, 15, 20 или 30 мин. Като на 20 и 30 мин. се движат две линии с общи маршрути, където се движат на половината на интервала. Примерно 128 и 134 от единия си край до Автогарата (2/3 от маршрутите им) се движат заедно, после се отделят по съседни улици, пак се събират за 2-3 спирки и пак се разделят докато се срещнат на крайната спирка. Неделно време, когато са интервалите са разредени също се пътува удобно. Тогава масовият интервал е 15-20 мин. Също така линиите с общи маршрути и спирки са много добре синхронизирани. Като цяло превозните средства се движат бързо, подобно в Берлин. Почти никога не са преди време, а даже се движат със закъснение от 1-2 минути. Автобусите не спират по всяка спирка, освен при натиснат сигнал или чакащи за качване. Ако се с предверение повече от 2 минути почват да чакат по спирките (за 7 дни веднъж ми се случи). И както в средата на маршрута автобусите са редовно на +1-2 мин., на крайна спирка почти винаги влизат на 0 и имат един интервал (пристигат когато предният тръгва) време за почивка.

Железопътен градски транспорт:
Подобно на Франкфурт и Кьолн, в Ханновер няма класическо метро (познато на София), а така нареченото леко метро или тежък трамвай. Странното тук е, че машините се ползват едновременно, като метро и трамвай. Хората от града си им викат трамвай. Същите минават на моменти под земята, като подлезите са отбелязани с традиционния знак за метро - U. Но излизат и на земята, където са отбелязани като трамвайни спирки. Съответно и спирките са два типа- тип метро с перон и тип трамвай- обикновен тротоар. Затова мотрисите са с по-странно оборудвани врати- стълбите се отварят. Когато се спре на спирка с перон мотрисата е тип нископодова, стандартно метро.

Но когато спирката е с нормален тротоар- се отварят стълби под вратата:



Линиите са 1, 2, 3, 4, 5, 6, 16, 7, 17, 8, 18, 9, 10 и 10. Всички линии се пресичат на подземна станция Крьопке и на Централна гара (две съседни много близки спирки). Не се прави разлика, както казах- всичкото е просто номерче и хората му викат трамвай. Линиите 16 и 18 са допълнителни съответно за 6 и 8, изпълняващи част от трасето на основната линия. Същите работят само като извънредни, без предварителен график. Линия 8 например ходи до северния вход на панаирната палата, като 18 е със същия маршрут. Затова в периода 20-27ми септември, дори курсовете предвидени като 18 се карата с табели 8.
Линия 10 е единствения нощен трамвай с маршрут на нормалното 10 с леки изменения (например спира под централна гара, а не на земната спирка между гарата и автогарата).
Има и линия Е- експрес. Същата я видях когато през единия ден от престоя ми имаше мач на стадиона и съответно линията се обслужваше от централна гара до стадиона повреме на мача.

Има три вида трамваи/леко метро:
Сименс-Дюваг TW6000 произвеждани 1974-1993г.:
Сименс  TW2000/2500 произвеждани 1997-2000г.:
Сименс TW3000 2013-2015г.:
Както виждате, подвижният състав на трамваите е доста ретро. Но невзирая на това, машините са пъргави и редовно освежавани откъм салон. Последният вид- TW3000 няма отварящи стълби и се ползва за линия 7, която спира само на спирки с перони.




Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1818
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Хановер
« Reply #492 on: 29.09.2018, 22:51:53 »
Продължение:


Автобусният транспорт:
Както казах по-рано автобусните линии са разделени на два вида- градски оперирани от ÜSTRA и регио(селски) оперирани от Regiobus.
Вътрешноградските линии определено са с по-нови и по-поддържани и по-прилични превозни средства. ÜSTRA оперира с MAN NL253 HYBRID, MAN NG323, SOLARIS URBINO 12 и 18 дизелови и хибридни, както и 12Electric по линиите 100 и 200. Има и доста автобуси, от които са запазени единични бройки за ретро атракциони. Селските автобуси са по-омешани и предполагам това се дължи, защото има и частници опериращи като част от компанията. Там има по-стари и по-занемарени автобуси, но има и Цитаро от тази година. В града видях, че на много места автобусите не се движат по булевардите, а са вкарани в локалните платна. Също така много линии минават през супер теснотии и малки улички. Както казах тук някои от линиите си имат и основна возеща функция, освен довозваща към лекото метро/трамвай.
Интересен момент е, че има улици където се допускат само градски транспорт, някъде и таксита. Такъв пример е пред Централна гара. Това съпоставено към София е- да се пусне автобус по маршрута на 10ТМ както сега ама да минава пред съдебната палата.






Друг интересен момент са линиите 100 и 200. Както казах, тактът на мрежата е движение център-периферия и обратно. Линиите 100 и 200 обаче са кръгови (почти- тръгват от една спирка, карат заедно още 2 от където се разделят и правят гръгова обиколка в противоположни посоки докато се засекат обратно на същото място). Същите свързват много добре различните метродиаметри и кварталите помежду си. Същите две линии, обаче преминават и през алея в парк, където само градския транспорт се движи и е супер теснотия. През същата алея видях и съчленен автобус да преминава.




Както казах по линия 100 и 200 се движат и електробуси Соларис:


От ÜSTRA бяха предоставили автобуси и за изложението IAA, които да оперират вътрешната линия в панаирната палата. Там оперираха някой друг MAN NL253 HYBRID и от малкото останали Цитаро



Ето и други снимки от автобусния транспорт:

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12160
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #493 on: 29.09.2018, 23:29:55 »
Всичко е супер, само не мога да си обясня защо все още я има тази практика в някои градове в Германия да се поръчват чисто нови автобуси като БТР-нито без климатик нито без отваряеми стъкла, това е много непирятно. Вижда се при съчленения МАН като Софийските, но този няма нито климатик, нито отваряеми стъкла.

Иначе видя ли едни интересни Ситарота, със специален дизайн, които ги има само там? Няколко такива оттам доставиха в Габрово.

Много хубави снимки и видео, кефи ме и крайградското Ситаро. Такива ще са супер за линии като 98, 3-ка и подобни при нас.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1818
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #494 on: 30.09.2018, 00:04:28 »
Ъъъъ не знам какво си видял- Не се качих на автобус без климатик. Специално за тия краища на Германия климатикът е необходим за грубо месец, когато температурите превишават 25 градуса. Не всичко е за сравнение между България и Германия. България има по-тежък климат.
Дизайнерските Цитаро са спрени, не се движат- както казах стари автобуси се пазят за атракция. Като цяло ÜSTRA оперира само с нови автобуси, произведени последните 10на години. Най-дъртото е Соларис 12 дизел 2005г. Виж на Региобус оперират и с по-дърти машини, като крайградското Цитаро за което говориш, което предполагам че е 1999-2000г.

Offline bagercho

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1843
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #495 on: 30.09.2018, 01:03:10 »
Страхотно представяне  :fan:

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2113
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #496 on: 30.09.2018, 07:25:16 »
Разкажи какво имаше на изложението. Иначе дизайнерско Цитаро в момента има в движение в Тирана. Там, между другото, като ги питаш за екзотичните им примитивни автобуси Шкодер и другите им машинарии от тогава, те гледат накриво и мълчат - смятат цялата си история след Втората световна война до края на 80-те за срам и позор. За разлика от нас......
« Last Edit: 30.09.2018, 07:27:22 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12160
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #497 on: 30.09.2018, 09:48:40 »
https://www.flickr.com/photos/161278935@N07/44060952935/

За тези става въпрос, струва ми се че тези климатици са само за шофьора или най-много за предната част, ако това може да охлади целия автобус. МАН-а е като нашите.

Присъединявам се към въпроса на Икар, разкажи и покажи снимки и впечатления от изложението.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1818
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #498 on: 30.09.2018, 11:48:39 »
За изложението направих тема. До 24 часа поне ще постна какво беше там. Малко е трудоемко защото направих над 500 снимки и видеа.
« Last Edit: 30.09.2018, 13:38:42 by dj_the_bus »

Offline TheBulgarianRail

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 422
  • Любител на Икарус, ЗиУ (Тролза) и Шкода
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #499 on: 01.10.2018, 20:56:34 »
И аз да се включа с нещо от Мюнхен
MAN A21 Lion's City NL253 Hybrid №4210 на линия 132

Adtrans GT8N2 R3 Class #2147
Всяко мнение е важно, независимо кой го изразява.

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail