Author Topic: Градският транспорт в Германия  (Read 96067 times)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12580
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #500 on: 01.10.2018, 21:11:07 »
Я, пак като наште МАН-ове. Те са много разпространени повсмеместно из Европа като гледам във всякакви варианти, нещо като Икарусите навремето. Интересен дизайн с тези решетки отгоре над челното стъкло, а май е леко катастрофирал, нещо се вее парче ПВЦ от предницата отстрани.

Има ги дизелови, хибридни, електрически, метанови. У нас за сега ги има само в София, Пловдив, Ямбол и Перник.

TheBulgarianRail хубава снимка, повози ли се на хибриден такъв?
« Last Edit: 01.10.2018, 21:14:01 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2055
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #501 on: 01.10.2018, 21:15:07 »
Мда, катастрофирал е, то това ти е като тука да ги ремонтират с тиксо от книжарницата... "ПВЦ парчето", дето се вее е знаме с герба на Мюнхен...

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 285
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #502 on: 02.10.2018, 13:00:14 »
Нали точно на такъв тип леко метро (имам предвид като това в Хaновер) немците му казват stadtbahn? А за TW 2000/2500, не знам защо, но се бях заблудил, че са на АЛСТОМ.
« Last Edit: 03.10.2018, 13:07:27 by Стререомонокъл »
Нация от лошо гледащи директори

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2032
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Като цяло всички вагони на Ханновер са с много производители- един купе, друг каросерия, трети двигател. Като погледнеш алуминиевите пластини на TW6000 имат Сименс, Дюваг и още 2-3.

Ротенбург на Таубер
Едно китно малко градче в Бавария, околия на Ансбах разделено на две части- модерна и стара, отвътре на римска крепостна стена и отвън. Та предвид по-стръмния терен и разпръснатото строителство има линия и половина вътрешни- 851 на 30-60 мин. и 852 няколко пъти в делничен ден. Движат се основно крайградски линии. Видях и един бус да се движи с табели 101, но го няма вписан в нито един сайт от системата на градския транспорт. Другото са линии преминаващи или тръгващи от градчето за другите села и градчета. В старата част имаше и своеобразна кръгова линия с кола тип голфколите. В старата част на града всеки ден е Коледа  :santa:

За жалост в момента не оперира курсове с пътници, а е само за украса пред магазина.


Offline TheBulgarianRail

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 582
  • Любител на Икарус, ЗиУ (Тролза) и Шкода
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #504 on: 02.10.2018, 23:05:12 »
TheBulgarianRail хубава снимка, повози ли се на хибриден такъв?

Има само един хибрид МАН. В Мюнхен е от 2011г. В доста запазено състояние е като гледам. Там са далеч, далеч по-напред от нас. Всички можем да видим автобус на 7 години в чужбина и автобус на едва 1 година в България - големи разлики! Не вярвам скоро да достигнем до такова ниво.

А и ако винаги Ютонг или подобни елементарни евтиняци печелят конкурсите за обновяване на ПС няма как да не се развалят след 3 годнини (тук съм малко офтопик, извинете).
Всяко мнение е важно, независимо кой го изразява.

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline matto

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #505 on: 08.10.2018, 18:15:09 »
Интересно ми е в ГДР правили ли са свои автобуси? Знам, че има Робур междуградски, но май повече са предпочитали Икарус защото Робурите са камион преправен на автобус. Бусовете Баркас ползвали ли са се за селски линии или не?

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2554
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #506 on: 08.10.2018, 21:22:10 »
Правили са в заводи, останали от преди войната, докъм 60-те години, след което производството е спряно по нареждане на СССР. Оттогава насетне в ГДР абсолютно всичко е Икарус, включително и по селските линии. Баркас-ът е 8-местен, как ще возиш по редовна линия с него?
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline matto

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #507 on: 08.10.2018, 23:19:58 »
Ясно, благодаря. За Баркаса имах предвид ако са имали нещо като маршрутки, но явно това е повече срещано в други култури.

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4584
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #508 on: 02.12.2018, 19:48:40 »
И тук да се разпиша, със снимки от един доста забутан немски град - Гьорлиц, който има по-хубава трамвайно-пешеходна улица от нашия Граф...
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2032
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #509 on: 03.12.2018, 07:17:25 »
Золинген

През миналия месец навестих Золинген и с малко закъснение ще споделя впечатленията си от видяното.





Золинген- градът.

Близко до природата, планинско градче, пресечено от няколко реки/канала. Градчето е съставено от няколко кварталчета и малки селца. Много наподобява българското Габрово. Обаче, като цяло градчето, особено в центъра си беше мизерно, което ме разочарова. Крайните кварталчета и селата са супер китни и зелени. Улиците малко наподобяваха българските, защото си имаха тук-таме дупки и кръпки. Иначе градския трафик беше спокоен и нямаше задръствания.

Сега за транспорта.

Организацията и билетната система. Градовете от областта са обединени под системата за таксуване VRR (vrr.de). Там всяка зона е с код и цените на билетите и картите са за зона, две, три и тн. В този ред на мисли билетите бяха: "къса отсечка" който е валиден до 20 мин. след валидирането или 3 спирки, в една зона еднопосочно пътуване без връщане билетът е 90-минутен, две зони 2 часа и тн., съответно има 24/48часови билети, месечни и тн. Лошото е, че в Золинген нямаше работещи билетни автомати. Същите са биле поставени преди и явно работили, но сега са като паметници.



Билети/карти се купуват и зареждат от магазинчета, киоски, абонаментно бюро (май е само едно), билетни автомати на ЖПгарата и S-bahn спирката, от шофьорите.
Движението и линиите- градът разчита доста на градския транспорт, до голяма степен и заради релефа си. Поради голямата близост с други градчета става и споделяне на градския транспорт, като най-вече това се прави с Вуппертал.
Основата са 6 тролейбусни линии от 681 до 686 и още доста автобусни, както казах споделени и такива от околията. Тук за разлика от много други градове центърът и централна гара са настрани едно от друго. Което обособява два основни пункта на събиране на линии- в центъра са 3 спирки на една улица- Общината, Мюлплац и  площад Граф Филхем, както и автостанция на централна гара. Малък сборен пункт е и S-bahn станцията, която е в така да се каже широкия център. Този град определено не ползва ЖП транспорт за вътрешни пътувания, а само за връзка с околията. Нощно време също има градски транспорт, като същият е по-редовен петък и събота вечер. Редовността- сравнително редовни автобуси и тролейбуси. Масовият интервал е 10 или 15 мин., като има доста случаи на обслужване на част от маршрута. Също има съчетание на линии с общи части на маршрутите, нещо традиционно за Германия. Градският транспорт бих казал е приоритизиран и на доста места има отделени бус-ленти и/или зони за градски транспорт. Най-голямата точка за прекачване това е площад Граф Вилхелм. Там е своеобразна автогара с много спирки и линии. Съответно на доста от преминаващите линии маршрутът им е разделен на две, точно покрай тази спирка, където правят дори изчакване за прекачване от/към други линии.



Оперирането- кара се доста бързо. Много бързо! Разписанията са супер свити, а автобусите и тролейбусите се карат супер бързо. Единствено видях изчакване на време на площад Граф Вилхелм. По спирките не се спира, освен при натиснат звънец и/или чакащи. За първи път видях толкова стриктно ползване на принципа първа врата вход, задните изход. Като основен интервал делник беше 10 или 15 мин., като неделя 15-30 мин.
Спирките- както казах нямат машини за билети. Доста от тях нямат и навеси, дори пейки, а само знак. Масово спирките нямат и табла с информация за линиите в реално време. И подобно на доста други немски градове- градския транспорт понякога минава през супер тесни улички.

Като цяло за този град, предполагам ще ви е по-интересно за тролейбусния транспорт. Същият, както казах е основен за града. Предвид и планинския релеф това е доста удобно и пъргаво придвижване.
Оперира се основно с тролейбуси DAF SB250 / Berkhof Premier AT18 (15 бройки от 2001г.)





Van Hool AG300T (20 бройки от 2002г.)




 
Hess BGT-N2C (15 броя от 2008г.)



и последните 3 броя Solaris Trollino 18,75 (тези не ги видях да движат). Запазени са и няколко ретро тролейбуса. Подвижния състав тук е сравнително старинен, но бих казал гледан. Най-модерните са Хессовете и Соларисите, които са с автоматични щеки. Затова същите приоритетно оперират линия 683, която има част от маршрута, като автобус. Но като цяло си личи, че 53-те тролейбуса не стигат. Това определя пускане на автобуси по тролейбусните линии.





Удобно е също, както за пътници така и за превозвача, че тролейбусните линии са общо номерирани с автобусните и се разглеждат като такива. Така в момент на необходимост се пускат автобуси със същия номер, което не се отразява на пътниците.
681 и 682 са съчетани малко като кръгова линия. Двете линии тръгват от два разлинчи квартала, събират се в центъра от където се разделят пак и се събират един срещу друг на централна гара. Е там 681 става 682 и обратното.
683 е най-дългата тролейбусна линия. От известно време се кара със скъсен маршрут и довозване с автобус. Лично това не го разбирам предвид двигателите на Хессовете. Та същата линия е ползвала, преди бракуването и разпродаването на старите машини, автоматичен обръщател на Burg Brücke (моста на замъка). В момента този обръщател е почти неизползваем, освен за атракциони и понякога шофьорите го ползват като им се наложи. В редки случаи се ползва за някой курс на някоя линия при неотложност. Та в целия си маршрут тази линия ми наподобява варненското 409- двата края не са в града. Трябва да тръгва от гара Бургер- пресича Золинген Краенхьое- през центъра, до гара Фовинкел във Вупертал (37 спирки). Тролеите излизат по "селски" път през гората, където ограничението е 70. В момента тролейбусите се движат с маршрут Краенхьое - Центъра - Вупертал. Като в отсечката Краенхьое - гара Бургер се движи соло автобус на 30 мин. Интересното тук е, че автобусът поставя същите табели с номер и маршрут, като на возилата по основната линия. А тролейбусите по основната линия, на всеки 30 мин. от Вупертал засичат довозващия автобус (пристигат 2-3 мин. преди неговото отпътуване) и поставят табели за целия маршрут (Вупертал- гара Бургер). Както казах, тук е интересно, че като стигне Вупертал, станцията на окачената железница Фовинкел, кара 2-3 спирки до гара Фовинкел и обратно на дизелов двигател. Затова тук приоритетно се пускат само Хессове и автобуси. Другите тролейбуси имат двигател за аварийно ползване, без пътници (както са Шкодите в цяла България).





Ето и обръщателя:









685 и 686 са общо взето с един и същ маршрут, като в навлизат към центъра се разделят и се събират отново един срещу друг на пл. Граф Вилхелм и продължават с другия номер. Съответно в общата част на маршрута се редуват през равен интервал от време.

Нещо интересно, за кето имах късмет, че ми се случи и бях свидетел. Всяка сутрин "ученически" курс на 681 се кара с третро тролейбус. Голям късмет имах, че точно след като слязох от влака и си купих 24часова карта това беше първото превозно средство от гардския транспорт, което видях. Всяка сутрин на 681 се пуска въпросният тролейбус да оперира 1 час от Центъра до Централна гара и обратно.



 

 





Тролейбусът се води, като част от Тролейбусен музей. Този музей обаче е по-скоро организация. Не може да се отиде и посети, а трябва да се подаде запитване и запише час евентуално. Основната му идея е за наемане на ретро тролейбуси, а от скоро време и автобуси (Мерцедес О305).

Автобусния  транспорт не успях да го разгледам изобщо. Но като цяло местният ДАП оперира основно с къси Цитаро от 2007г. (около 30 броя), 10на съчленени от същата година. По-нови са единствено 7 автобуса- 3 Цитаро Г от 2015 г. и още 4 от 2017г. Иначе операторът съхранява в резерв, готови да оперират, дори машини като MAN NG312 и Mercedes O405N2

За жалост имах само половин ден на разположение, тъй като исках да разгледам и Вупертал. Определено тук трябва един цял ден за разглеждане на целия транспорт. Мрежата е определено богата. Ето и останалите снимки и видео от деня:























































































































« Last Edit: 31.01.2019, 10:31:28 by difian »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2032
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #510 on: 03.12.2018, 15:41:18 »
ВУППЕРТАЛ, ноември



Нямах много време, да опозная града и транспорта. Но все пак ще споделя бледите си наблюдения.
Градчето, подобно на Золинген е планинско градче, образувано от доста кварталчета. Градът е дълъг по поречието на река Вуппер, успоредно на която се движи и жп линията. Но районът като цяло е пълен с няколко малки други градчета, което обославя споделен градски транспорт. Градчето е зелено, сравнително чисто, въпреки че има и индустриална зона. Градът е нещо средно между българското Велико Търново и Габрово. Уличките са супер тесни и ситни.

Градския транспорт: Основното движещо средство са S-bahn и известната окачена железница, швебебана, (това е един от двата града в света имащи такова съоражение). Съответно и двете са по протежението на реката. След премахване на трамваите градският транспорт разчита на автобусите, като основни и довозващи. Като големи сборни точки са станциите на окачената железница. Около тях са организирани малки автогарички. Като най-голямата възлова точка е централна гара, чиито район в момента е под приключващ ремонт. Там се строи голяма автогара, което налага автобусите да се въртят и спират по околните улички.
Билетната система- за разлика от Золинген тук има билетни автомати, които работят. Градът е част от билетната система на VRR, подобно на Золинген. Билетите са от къса отсечка (до 3 спирки или 20 мин. след щамповане) до годишен абонамент.
Местният ДАП е WSW mobil GmbH, който оперира всички видове местен транспорт- автобуси и окачената железница. Преди години е имало и трамваи, но същите са били единични линии и са разкарани, като релсите са асфалтирани и се ползват за бусленти. Автобусите са от мидибуси, до съчленени, на чести интервали, като редовно делник стъпката е 10 мин., при съчетание на линии с общи маршрути там е 10 или 15 мин., като неделя чакането по направление стига до 30 мин. Както казах улиците са тесни, още повече с ремонта на района около Централна гара центърът е пренаситен с автобуси по улиците.



Предполагам тук най-интересен ще е Швебебана (Schwebebahn), окачената железница. Това е в същото време атракция и ежедневие за града. Почти всички сувенири от града съдържат мотива за железницана. Както казах, градът е по дължината на река Вуппер, което прави движението по поречието натоварено. Окачената железница е основен движещ елемент в мобилността на града. Използва се невероято много от жителите, но и като атракция от гостите на града.
Линията е една с 20 спирки, от изток на запад следват- Обербармен, Вуперфелд, Вертер брюке, Стария пазар, Адлербрюке, Лоер брюке, улица Вьолклингер, Окръжен съд, Клузе, Централна гара, Олингсмюле, Площад Роберт-Даум, улица Песталоци, Западна зона, улица Варесбекер, Зоопарк/Стадион, улица Зонборнер, Хаммерщайн, Брух, Фовинкел. Линията е възприета, като номер 60, въпреки че влаковете нямат табели. Новите мотриси показват стилизирана иконка на Швебебана и името на крайната спирка. Ако се наложи автобус да покрие част от маршрута- същият редовно се движи с табели за линия 60. За честотата на движение- това е най-често преминаващото нещо, което съм виждал в Германия. Интервалите на движение по разписание стигат до 3-4 мин., като има случаи и на настигане. Както казах влакчетата се ползват много и се тъпчат много. Самите мотриси са тесни и не могат да събират много пътници, като стандартен метро влак. Това определя и честият интервал на движение.


 
 
В чест на влакчето има дори желирани бонбони Харибо, които се произвеждат в близкия град Золинген:



Влаковете които се ползват в момента са 30 броя, 2 от които ретро.
Van der Zypen & Charlier B00 произведени 1901г. са двата ретро влака, които не успях да видя. До колкото разбрах се пускат тук-таме по повод и се дават за наемане.

MAN В72 са 13 броя произведени 1972г.


 
Vossloh WSW GTW Generation 15 които са 15 броя, произведени 2015г.




Както казах, нямам много наблюдение за транспорта затова продължавам със снимки и видео:














 









[url=https://flic.kr/p/2dk2AGk]



 
« Last Edit: 31.01.2019, 11:32:45 by difian »

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15777
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #511 on: 31.01.2019, 11:19:47 »
А и ето нещо по-извратено, което не е от Германия, а от японския град Сапоро и не ми се вижда никак практично:
...
Японското си е метро на гуми... Такова има в Париж, Мексико, Монреал и на други места.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3946
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #512 on: 03.03.2019, 02:47:50 »
Транспортният оператор в Золинген е взел решение за закупуване на още 32 тролейбуса с батерии, зареждащи се в движение. Очаква се всички тролейбуси да бъдат доставени до 2022. Според статията щели да заменят движещите се в момента дизелови автобуси Berkhof, но според мен са допуснали грешка и имат предвид старите тролейбуси Berkhof, произведени 2000-2001 година, а вероятно и (част от) тролейбусите Van Hool AG 300 T, произведени 2002-2003 година.

Вече е направена поръчка за 16 броя Соларис Тролино 12 с електрооборудване Kiepe, които ще тръгнат по линии, обслужвани в момента от автобуси, а миналата година бяха доставени 4 броя Тролино 18, отново с батерии и електрооборудване на Kiepe.

https://www.solinger-tageblatt.de/solingen/stadtwerke-erhalten-weitere-bobs-11816259.html?fbclid=IwAR0pWYsqTJLQmw0VeGMwbB7DP1u7e_pKDu5McpPI_IrtqtDWOwt4vyGhHbw
« Last Edit: 03.03.2019, 03:12:35 by Sofia »

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15777
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #513 on: 03.03.2019, 10:21:42 »
Има български градове, които е хубаво да се оглеждат за превозните средства, които свалят от линия.... ;)

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2032
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #514 on: 24.03.2019, 17:22:26 »
ХАЙДЕЛБЕРГ




Преди няколко дни, на 22ри март си направих разходка в Хайделберг, провинция Баден-Вюртемберг. Та ето какво видях там:
Както обикновено започвам хрониката си с впечатленията от града. Градчето е с вид на силно провинциално, но супер китно и приятно. Разположено е от двете страни на река Некар, като по-значителната част е от южната й страна. Там пък се извисява планина. Градчето е много зелено и добре спретнато. Чисто е, като има някои елементарни забележки. Внушителни са къщурките накацали по планинската част. За всяко уважаващо себе си градче и това има стара част. И както много - Римска част и римски музей. Старият град е много китен и приветлив. Там е и дългата чаршия пълна с ресторанти, кафенета магазини и тн. В градчето има и университет, което го изважда от провинциализма. Все пак в Германия университетите не са на всяко кръстовище. Учудващо за вида на градчето, там и бабичките говореха на английски. Имаше заведения, където персоналът беше от различни националности и общуваха помежду си на английски. Улиците са сравнително прилични, но предвид балканския релеф е често явление ситна, тясна уличка.

Градският транспорт.
Бих казал, че е удобен, като обобщение.
Билетната система и управлението на мобилността. Тук единен регулатор (център за мобилност) е общността Verkehrsverbund Rhein-Neckar (VRN) обединяваща градчета и села в провинцията по поречието на реките Рейн и Некар. Съответно има мобилно приложение и прочие удобства за купуване на онлайн билет, както и за планиране на връзки. Бих казал, че работи по-удобно от RMV, позната на провинция Хессен.
Операторът тук е Rhein-Neckar-Verkehr (VRN), ДАП обединяващ три града, три гаража/депа - Лудвигсхафен, Манхайм (които са сляти едно вдруго) и Хайделберг. Отделно има "селски", крайградски автобуси на Deutsche bahn (ГДЖ) и друг(и) превозвач(и). Като част от ДАПа оперират и частни оператори по единични линии.
Интересно е, че притежателите на ЖП-карти за намаление ползват намаления и в цените на билети и карти в системата на VRN. Градският билет тук е 1,70 само за Хайделберг, а дневният 7 Евро. Има билетни машини само на гарите/S-bahn станциите и на много възлови и "големи" спирки.

На всяка спирка има спиркознак с актуална информация за движение на автобусите, като на по-възлови спирки има и табла показващи оставащото време за чакане на отделните линии. Вътре в автобусите гласовото оповестяване е направено с английски превод само на важни спирки, като централната гара, университета- стар и нов, двореца, общината/планинската железница.
Като градски транспорт градът е разделен на 2 основни части - стара и по-модерна, а модерната северна и южна спрямо реката.  Старата част е изцяло в южната част на града- старият град.
Мрежата. Тук жп-транспортът не е толкова основен и развит. Доста важни са автобусите. Различно от много градове главната сборна точка на линии и прекачване не е на централна гара, а към градският център, който се пада малко по-настрани- пл. Бисмарк. Там може да се направи връзка буквално за навсякъде.



Централна гара също е сборище, но не толкова колкото въпросния площад. В момента в района на централна гара тече огромен ремонт, като районът се претворява цялостно. Там се получава малко бъркотия защото по-рано всичко е спирало на общо взето едно място, но сега са разделени на 3-4 спирки на различните страни на ремонта. Тук обаче имаше много добри указания кое, от къде на къде.


S-bahn, както винаги оперирани от държавните железници. S-bahn се ползва по-скоро за по-междуселищни превози, между сателитните села и по-основните градове и между самите градове. Основният такт е 10 минути по направление. По отделно линиите са на между 10 и 30 мин. делник и събота. Неделя основно на 20 и 30 мин., някои на 60.

Като цяло вътрешноградското обслужване (трамваи и автобуси) е доста удобно, често и интензивно. Има дълги, основни линии (трамваи и автобуси) и довозващи вътрешноквартални (автобусни). Автобусите и трамваите са с последователни, неповтарящи се номера. Единственото дублиране е на трамвай 24 и автобус 24, като второто го играе "продължение" на трамвая.
 Трамваите в Хайделберг са основно в модерната част, като доста от тях излизат извън града и ходят до доста забутани по своему селца и градчета. Включая има трамваи между Хайделберг и Манхайм. Доста от трамваите са стари, но реновирани, като найстарите са Дюваг 1985г. Най-нови са Бомбардиер 2013г. Бих казал, че са доста прилични. Има и ретро трамваи, които излизат събота и неделя. Друго много удобно направено- навсякъде където са по улиците трамвайните трасета се ползват за бус-ленти. Най-култовият трамвай, до колкото усетих е 5- Кръгова Манхайм - Хайделберг - Ванхайм - Манхайм. Трамваите съответно се движат в двете посоки на кръга.
  [url=https://flic.kr/p/2dU9m6P]
   


 

 
Автобусите. Както казах има по-основни, дълги линии и по-второстепенни и квартални. Линиите изпълняващи по-основна фунция тип квартал-центъра са съчленени и соло автобуси, а довозващите със соло. А има и вътрешноквартални оперирани с Мерцедес Спринтер. Както споделих- тук доста от уличките са невъобразимо дребни и тесни. Затова на места линиите минават по съседни улички в различните посоки. В основни линии подвижният състав на градския превозвач е подновен. Основно е заложено на Мерцедеси, различни поколения Цитаро. От шофьори разбрах, че са се опитали да тестват триосни 15 метрови автобуси, но са се оказали неудобни. Различна марка (МАН) видях едиствено на регионалните линии обслужвани от железниците и частни съизпълнители. Също видях и един Соларис на частник опериращ съвместно с ДАПа в Хайделберг. Подобно на други германски градове, тук автобусите се карат бързо и стегнато, без излишно спиране на празни спирки и при ненатиснат сигнал за слизане.
Предвид балканския релеф, тук има и "балкански" автобуси, които катерят планината. Като казах планината,  там се намира планинската железница разделена на две половини с маршрут Общината-Молкенкур-Кьонигщул (Кралски стол). Това влакче оперира само лятото, въпреки че е отбелязано, като част от МГТ се таксува отделно, като се ползват намаления при наличие на определени видове билети за ЦГМ и карти на държавните железници. Предвид повишеното търсене от градската управа, до колкото разбрах, са решили да обслужат забележителностите по маршрута със заместващ автобус, който е безплатен и се движи от Общината, покрай замъка до Моленкур. В същата посока, само че до края (Кьонигщул) се движат и две градски линии - 30 и 39. Обаче при тях фокусът е повече над намиращата се на близо "Астрономическа къща".


« Last Edit: 24.03.2019, 17:26:38 by dj_the_bus »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2032
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #515 on: 24.03.2019, 17:24:26 »
Продължение за Хайделберг:
Тук предполагам ще са ви по-интересни последните три попълнения на rnv- трите електрически Цитаро. Същите обслужват само линия 20 от Централна гара покрай стария град, планинското влакче и пл. Карл. Линията е с кратък маршрут, 15 мин. в посока, по 20 с почивката, 3-4 км. в посока. Всеки автобус прави по 15 курса (~90км.), като без презареждане, по думи на шофьорите батерията била изхабена до 30%. По разкази още няколко бройки от модела са предвидени да се купят и оперират в Манхайм.
Личното ми мнение- хареса ми. Разочарова ме разликата, спрямо изложения на изложението в Хановер събрат, че няма трета врата. Много тиха машина. В салон иначе си прилича на нормално Цитаро.





 

Като заключение ще повторя, че тук транспортът е удобен и приятен. За жалост имах само половин ден на разположение и не успях да обиколя целия град. Ето какво друго попадна пред обектива:












Целия албум може да видите тук
 
« Last Edit: 24.03.2019, 17:32:44 by dj_the_bus »

Offline Chezare

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 56
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #516 on: 26.03.2019, 14:44:19 »
Само дето в Хайделберг в неделя има максимум 3-4 линии, които са на интервал 15-20 минути, останалите линии в неделя са на минимум 30 минути. ;)

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2032
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #517 on: 27.03.2019, 03:33:51 »
Тва е нормално за Германия. В Хайделберг много от линиите са с почти същите разписания за събота, но неделя са двойно разредени. Все пак стандартът там от години е, че неделя всеки почива. Но все пак, за това малко градче, от това което видях от спирките и сайта на превозвача- определено е сравнително удобна организация.
Не споделих че има Moonlinеr- лунни линии, които са нощни. 1-2 от тях до колкото видях, се движат всяка вечер, другите само вечерите петък-събота и събота-неделя. 

Offline Chezare

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 56
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #518 on: 27.03.2019, 18:18:32 »
Да де, но някак си основна трамвайна линия в града (26) да е на 30 минути е малко прекалено, според мен.
А там каването в автобусите само от първа врата ли е?
« Last Edit: 27.03.2019, 18:24:31 by Chezare »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2032
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #519 on: 28.03.2019, 03:20:17 »
Ммм май ми се струва, че говориш малко наизус от събрани от тук-таме данни. По принцип в Германия, особено по-дълбоките провинции неделя няма нищо отворено и няма никъде къде да отидеш. Градският транспорт е силно разреден, но в същото време заради мрежата от линии не се усеща толкова драстично в самите градове.
Конкретния пример с Хайделберг: не знам как реши че остават толкова линии линии, като от всичките отпадат само 21(трамвай) и 30 събота и неделя и 36 само неделни дни. Силно разредени са локалните квартални линии, които и делник не се ползват, а маршрутът им е дистанция вървима пеша (линия 38). В същото време се използва принципа AST- Anruf-Sammeltaxi (такси-маршрутка на повикване или нещо такова)- курсове изпълнявани по поръчка или директно пращане на такси по заявка, без допълнително плащане.
Неделя определено става по-неудобно, защото по-начесто остават по-основни линии, а локалните стигат интервали от 60 мин. Всеки път се ползва приложението на vrn за да покаже от коя спирка е удобно да се пътува и какъв е планът за пътуване. Хитрото тук е, че събота много линии ползват делничното разписание като сутринта (04:30 до 8-9ч.) са много разредени, тъй като няма работници. Неделя също има подобна логика на интервалите- сутринта да е на 30 мин, а през деня на 20 мин. 26 за което ти коментираш примерно се движи на 30 мин. неделя, но маршрутът се покрива на парче от S3 S4, както и от 33 което също на 30 мин.
Качването само от първа врата в много градове вече е зарязано, както и в Хайделберг. Тук, както и в повечето е оставено след 20ч вечерта до 5-6 сутринта, с идеята шофьора да преценява пътниците и да се предотвратят проблеми.
« Last Edit: 28.03.2019, 10:40:49 by dj_the_bus »