Author Topic: История на маршрутната мрежа и превозните средства  (Read 123710 times)

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #80 on: 06.07.2014, 13:24:37 »
Малко по-модерна история:
Линиите 15, 15А, 15Б, 115 и 148... също така линиите 18, 34 (18А) и 23... годината е 1994г. Разказът е на очевидци, участвали в обслужването на линиите със собствени автобуси.

1994г., мътните години, зората на демокрацията в градския транспорт на Варна е белязана с така наречените дъмпери. Микробуси до 20 места, без договор без нищо, само с билети каращи на времето на автобусите от градския транспорт. Така и няколко човека със собствени микробуси (най-често Чавдарчета) тръгват по линия 15. В определени часове, докато отиват или се прибират от Почивка са слагали и табели 148. Да обаче бусовете са се понапълвали... 1994г. забраняват и спират дъмперите. По него време Коско са обслужвали с няколко Чавдара 13-20 14-20 11Г5 и Икаруси линиите 23, 18 и 34.
След забраната на дъмперите, няколкото частници купуват автобуси, организират се и почват да обслужват 15 и 148. ДАПа са имали също 15 и 148. Като 148 е било сутрин и вечер, като бърз автобус. Частниците са започнали да обслужват 148 целодневно от 6 до 22ч. Лека-полека ДАПа остават 15 и 148 и частниците завземат пълния контрол над линиите. Подчертавам- няма договори, няма абонаментни карти, няма регламентирано разписание. ВСИЧКО е на самоорганизация. 9 месеца продължава разработката на 148. Коско не обслужват коректно 18, 34 и 23. Това е причината за бунт на село Тополи. Жителите от селото чупят автобус и пребиват персонала, поради нехайното отношение на сем. Косеви, пропуснати или изпълнени както дойде курсове. Това принуждава кметицата да изиска отстраняване на Коско от въпросните линии, след което Транстриумф взема 18 и 34, като после стават  18 и 18А, а 23 става на ДАПа.
 После Коско, през 1995г. се включва с два соло Икаруса, като единият често е бил за ремонт. Лека полека 148 укрепва, става силна линия, но все така без маршрутно разписание или документ, който да я узакони. Г-жа Косева се врежда в общинския съвет на Варна... И от там започва възхода на Коско. През 1998г. някакси се прокарва узаконяването на 148, заедно с 15, 15А, 15Б и 115, като за изпълнител е избрана фирмата Коско ООД.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #81 on: 06.07.2014, 15:12:11 »
Малко по-модерна история:
Линиите 15, 15А, 15Б, 115 и 148... също така линиите 18, 34 (18А) и 23... годината е 1994г. Разказът е на очевидци, участвали в обслужването на линиите със собствени автобуси.

1994г., мътните години, зората на демокрацията в градския транспорт на Варна е белязана с така наречените дъмпери. Микробуси до 20 места, без договор без нищо, само с билети каращи на времето на автобусите от градския транспорт. Така и няколко човека със собствени микробуси (най-често Чавдарчета) тръгват по линия 15. В определени часове, докато отиват или се прибират от Почивка са слагали и табели 148. Да обаче бусовете са се понапълвали... 1994г. забраняват и спират дъмперите. По него време Коско са обслужвали с няколко Чавдара 13-20 14-20 11Г5 и Икаруси линиите 23, 18 и 34.
След забраната на дъмперите, няколкото частници купуват автобуси, организират се и почват да обслужват 15 и 148. ДАПа са имали също 15 и 148. Като 148 е било сутрин и вечер, като бърз автобус. Частниците са започнали да обслужват 148 целодневно от 6 до 22ч. Лека-полека ДАПа остават 15 и 148 и частниците завземат пълния контрол над линиите. Подчертавам- няма договори, няма абонаментни карти, няма регламентирано разписание. ВСИЧКО е на самоорганизация. 9 месеца продължава разработката на 148. Коско не обслужват коректно 18, 34 и 23. Това е причината за бунт на село Тополи. Жителите от селото чупят автобус и пребиват персонала, поради нехайното отношение на сем. Косеви, пропуснати или изпълнени както дойде курсове. Това принуждава кметицата да изиска отстраняване на Коско от въпросните линии, след което Транстриумф взема 18 и 34, като после стават  18 и 18А, а 23 става на ДАПа.
 После Коско, през 1995г. се включва с два соло Икаруса, като единият често е бил за ремонт. Лека полека 148 укрепва, става силна линия, но все така без маршрутно разписание или документ, който да я узакони. Г-жа Косева се врежда в общинския съвет на Варна... И от там започва възхода на Коско. През 1998г. някакси се прокарва узаконяването на 148, заедно с 15, 15А, 15Б и 115, като за изпълнител е избрана фирмата Коско ООД.

Ясно е вече, че 34 е днешния
18А, но на картата от 1979 г., към с.Тополи са показани следните линии:18,30,34,40 и въпросът ми е някой знае ли нещо повече за тази линия?
Докога линия 11 е била до ресторант"Лазур", а 60 до х.Черноморец?

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #82 on: 08.07.2014, 00:49:00 »
60 беше до х. Черноморец до скоро... някъде 2007г., докато Делтакар я караха. После и при ДАПа ходеше известно време, докато не стана така, че няма къде да се обръща.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #83 on: 08.07.2014, 01:05:20 »
Карта на Варна от 1975.г:
« Last Edit: 19.07.2014, 08:59:42 by Tony »

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #84 on: 18.07.2014, 20:23:24 »
Когато се откри тролейбусната мрежа до Почивка се обслужваше от линия 4, която въртеше пред кораборемонтния завод под Аспаруховия мост (в началото тролейбусите обръщаха на спирка Средношколска, докато се завърши мрежата до Почивка). Впоследствие пуснаха линия 6, която отиваше до жп гара. Не след дълго всички троелейбусни линии бяха преномерирани и така 4 и 6 станаха 84 и 86. 84 не просъществува много дълго. Проект за линия до Аспарухово е имало, но експериментална тролейбусна линия никога не е пускана.
Коя година е открита линията до Почивка?

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #85 on: 18.07.2014, 20:46:29 »
Когато се откри тролейбусната мрежа до Почивка се обслужваше от линия 4, която въртеше пред кораборемонтния завод под Аспаруховия мост (в началото тролейбусите обръщаха на спирка Средношколска, докато се завърши мрежата до Почивка). Впоследствие пуснаха линия 6, която отиваше до жп гара. Не след дълго всички троелейбусни линии бяха преномерирани и така 4 и 6 станаха 84 и 86. 84 не просъществува много дълго. Проект за линия до Аспарухово е имало, но експериментална тролейбусна линия никога не е пускана.
Коя година е открита линията до Почивка?
Из нета бях мярнал снимка на една от шкодите 14-ки от 1993-та година, снимана някъде от спирка Спортист. Така че явно отпреди това.
А някой знае ли дали това нещо някога е било използвано, или само е поставена ККМ и после демонтирана, без да бъде използвана? Изглежда ми логично там да е обръщал 84, докато направят мрежата под моста.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline maisito

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 234
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #86 on: 18.07.2014, 21:47:19 »
Това ми прилича както на Владиславово до Пикадили.И на Чайка преди да се спусне под моста.Може да се е използвало при лошо време зимата,или при наводнения.Там при валеж се събира доста вода,както и в чайка.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #87 on: 18.07.2014, 23:00:31 »
А първоначално 88 на жп гара ли е обръщал( има останали стрелка и крепежни елементи за десен завой от бул.Христо Ботев към ул. Бачо Киро)?

Offline Tony

  • Moderator
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2876
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #88 on: 18.07.2014, 23:30:38 »
Това ми прилича както на Владиславово до Пикадили.И на Чайка преди да се спусне под моста.Може да се е използвало при лошо време зимата,или при наводнения.Там при валеж се събира доста вода,както и в чайка.
В Гугъл си пише - това е до КЗ.

RIP 8155 (1992-2019), 8157 (1990-2019)

Offline BB

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 748
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #89 on: 19.07.2014, 00:40:45 »
Линията до Почивка е открита 1988-89 година ,обръщалото на което е махната мрежата на сп.,,Средношколска '' се е ползвало вечер след 20 часа ,тогава на Почивка са били само гимназиите и за това вечер тролеите са се движели до сп.,,Средношколска ''с табела 86А,а под моста на КЗ са слизали тролеи 83,84,85 ,като от 1993 маршрутът на 83 е променерн до центъра ,84 и 85 са закрити по-рано .Що се отнася до кръстовището на центъра ,линия 88 ,когато е открита през 1992 се е движила първите няколко месеца с маршрут Център -Аспарухово,като първата спирка е била на Д.Дебелянов,където сега спират автобусите за Галата и от там е завивал наляво за Аспарухово ,за това има остатъци от мрежа,после се удължава до ТИС ,,Север'' и накрая я пускат до Вл-во. ;)
« Last Edit: 19.07.2014, 00:42:46 by BB »

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #90 on: 19.07.2014, 00:46:07 »
Защо в началото на бул.Народни будители(малко след читалището в Аспарухово) има стълбове  от двете страни на улицата, а мрежа само по едната?Първоначално 88 е обръщал на кръстовището с бул.св.свКирил и Методий?

Offline Dart

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #91 on: 20.07.2014, 02:11:39 »
Линията до почивка е открита около 1987. Дори си спомням, че тестовете по трасето ги правеха с ДАК Чавдар.
Първоначално тролейбусите обръщаха на "Средношколска", докато се изгради трасето до Почивка.  След това се използваше само вечер (86А), като стрелката се премахна и ватманите се прехвърляха ръчно на обръщача, след това демонтираха мрежата.

Обръщачът преди КЗ се използва за кратко, преди да опънат жиците под моста. :)

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #92 on: 20.07.2014, 07:41:21 »
За мрежата в Аспарухово- Явно имаш предвид, че между центъра на Аспарухово и уличката зад училище Христо Ботев. Там, по маршрута на 2, имаше контактна мрежа посока към Бункера. Мрежата си спомням беше до малко след кръстовището, някъде където е мебелния магазин. И от детството насам лека-полека останаха само съораженията, пък може и те да са изчезнали вече. Само стълбовете напомнят за идеята да има тролей до Бункера.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #93 on: 21.07.2014, 02:01:24 »
За мрежата в Аспарухово- Явно имаш предвид, че между центъра на Аспарухово и уличката зад училище Христо Ботев. Там, по маршрута на 2, имаше контактна мрежа посока към Бункера. Мрежата си спомням беше до малко след кръстовището, някъде където е мебелния магазин. И от детството насам лека-полека останаха само съораженията, пък може и те да са изчезнали вече. Само стълбовете напомнят за идеята да има тролей до Бункера.

Имало е и КМ, а аз въобще не предполагах.Много хубаво е щяло да бъде ако са я завършили до Бункера и без това сега 88 покрива 75% от маршрута на 2, а при изграждането на тролейбусно трасе до бункера линията би била закрита.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #94 on: 21.07.2014, 05:15:34 »
Макар и малка си я има разликата между 2 и 88. 88 щеше да минава по маршрута на 12 и 46 покрай блоковете, а не да се вре из уличките като 2.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #95 on: 21.07.2014, 09:29:51 »
Коя година става преномерирането на тролейбусите, с  днешните номера 82,83,86 т.е номерата им започват с 8?

Offline maisito

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 234
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #96 on: 21.07.2014, 17:13:03 »
Днес на фичоза видях разписание на 60а и тел.на диспечера на Делтакар.Движи ли се тази линя още? Макар че никога не съм виждал автобус по нея.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #97 on: 21.07.2014, 17:16:06 »
Днес на фичоза видях разписание на 60а и тел.на диспечера на Делтакар.Движи ли се тази линя още? Макар че никога не съм виждал автобус по нея.
Какъв е нейният маршрут?

Offline maisito

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 234
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #98 on: 21.07.2014, 18:09:06 »
След Галата,преди Ракитника(указателна тебела)завива на ляво и се спуска към м.Фичоза.Ходихме до рибарско селище Фичоза,по пътя видях табелата.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #99 on: 21.07.2014, 23:10:59 »
Това ли е спирката, която е видяна от теб?