Author Topic: История на маршрутната мрежа и превозните средства  (Read 123712 times)

Offline maisito

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 234
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #100 on: 22.07.2014, 20:29:43 »
Да същата.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #101 on: 22.07.2014, 23:21:09 »
Днес око да види, ръка да пипне, първа кипра на манежа и аз отидох до въпросната спирка с колата... История лъха от нея... Чувал съм за 17 до Фичоза, виждал съм табели "ПРИБОЙ" в Делтакар, но не и 60А.
Линия 60А от ЖПГара 08:35, 11:55, 13:55, 20:30 от Прибой в 09:30, 12:50, 18:50, 21:40

Зоната там е хубава, но така да се каже зарязана. Доста пътници са ме питали за Прибой и Фичоза,  но и споделят неудобството от това, че автобусите спират далече. Идейно би било лятно време да има линия от сорта на 160 Владиславово - Младост - Центъра - Прибой на 30-40 мин.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #102 on: 23.07.2014, 00:24:10 »
Къде обръща автобуса пред спирката ли?Иначе идеята за линия от Владиславово до там е много добра, защото мястото е в гората, но е и близо до плажа, въобще доста е хубаво.

Offline maisito

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 234
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #103 on: 23.07.2014, 18:16:36 »
По надолу по пътя се вижда нещо като фургон.На него пише"Прибой",зад него има площадка на която може да обърне автобус.Поне така се вижда на Google Street View.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #104 on: 24.07.2014, 09:48:27 »
  От всичко писано дотук може да се направи следната хронология за тролейбусния транспорт.Линията до Почивка е открита 1987г., а носи номер 6 или 86, следователно преди нея би трябвало да са открити линии:81,83,83,84,85.Но това е моя хронология, така че кажете кое е вярно, кое не и кое кога се е случило(местата с въпросителните) ;).
81:открита:31.12.1985г.- закрита:?
81Аоткрита:1986(?)
82:открита:1986г.
83:открита:1987
84:открита:1987(?) - закрита:1993(?)
85:открита:1987(?) - закрита:1993(?)
86:открита:1987 - закрита:2000
87:открита:1988 - закрита:1993(?)
88:открита:1993(?)
« Last Edit: 04.08.2014, 01:22:49 by Magirus deutz »

Offline varnafan

  • Писател
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #105 on: 28.07.2014, 15:38:21 »
Ето и моите мили спомени от ученическите години за изграждането на тролейбусния транспорт във Варна. Бях голям маняк на тема градски транспорт. Някои факти може вече да съм ги споменавал, но ето какво още останало в главата ми.
Линия 81 в първоначалния си вариант беше кръстена Т1 (или даже само Т). Беше с маршрут Нептун - ТИС Север (по пътя на сегашния 82). Официално беше открита на 31.12.1985. Първия ден беше безплатна. Табелите бяха специално оразмерени, съобразени с местата им за вграждане на Шкодите 14Tr. - над панорамното стъкло отпред, отзад и отстрани преди третата врата. Надписа беше: голяма буква Т и в дясно на два реда: ВЪЗРАЖДАНЕ / техникуми - нептун. По повод новите тогава тролеи, всички спирки по маршрута бяха оформени доста по-естетично от останалите. На всяка спирка имаше вертикална жълта колонка с голяма табела с името на спирката, под нея табела с подробния маршут и разписание на линията по спирки (като текущата беше отбелязана в червено!) и под нея имаше табела с графично изображение на маршрута. Нещо уникално за тези години, а и за наше време! В последствие на тези информационни колонки добавиха и линия Т2 (днешна 82). И не след дълго към същите колонки сложиха и номерата на автобусите (но вече без подробно описание). След няколко години красивите жълти колонки бяха изкривени, занемарени и през 90-те години изоставени. Интересна особеност беше и екстрата за оповестяване на спирките по радиоуредбата, като тогава системата беше „ръчна“ от шофьора. По принцип такава практика се срещаше и в някои автобуси, но по-скоро беше пожелателна, ако шофьора е в настроение. В онези години обичайна гледка бяха препълнените автобуси сутрин и вечер и на шофьора често му се налагаше да използва микрофона за да подканва пътниците да освободят по-бързо вратите. На тролейбусните водачи явно им беше наложено да се представят по-добре (поне в началото) и стриктно съобщаваха името на предстоящата спирка плюс следващата. Постепенно след година-две тази „екстра“ позалезе. Половината от шофьорите на тролеи бяха жени. Дали това беше изкуствена политика, държаща да се издига в култ социалистическата труженичка не знам. Но в интерес на истината имаше и доста млади и симпатични шофьорки.
Както и преди е писано тук, тролеите на първо време домуваха по протежението на булевард Сливница (тогава Георги Димитров). Контактната мрежа нямаше никакви разклонения. Независимо от това скоростта на движение беше ниска, завоите (всъщност беше един-единствен на Мебелна палата) се вземаше много бавно. Нещо нормално беше за едно пътуване да се откачи поне веднъж токоприемник. Не рядко спираше и тока. Първата стрелка (тази на спирка ТИС-Север) се появи с удължаването на трасето до Владиславово през пролетта на 1986. Тогава се появи линия Т2 – ВЛАДИСЛАВОВО / Техникуми –Нептун. Първоначално контактната мрежа достигаше до обратния завой пред блок 308 – спирка кап. Петко. Много често шофьорът изчакваше началния час на тръгване с отворени врати на първата спирка.
Веднага след това се започнаха усилени дейности по удължаване на трасето до центъра и ж.п. гарата. За целта се наложиха доста трансформации на бул. Съборни около пощата и пробива към улица Бачо Киро и основно се реорганизира движението и спирките на градския транспорт в централната част.
Наложи се да се отреже наполовина двора на училище Димчо Дебелянов, за да може ул. Бачо Киро да излезе на бул. Хр. Ботев, което предизвика доста спорове и недоволство от страна на деца и родители, но тогава никой не си и мислеше да протестира. До тогава за маршрут към гарата автобусите позлваха само ул. Александър Дякович -> ул. Козлудуй. Но за тролейбусното трасе това щяха да са още няколко стотин метра КМ и стълбове, затова се взе решение да се изгради трасето по ул. Бачо Киро. По-паметливите варненци може би си спомнят, че на мястото на сегашния обръщач на 83 имаше бензиностанция – в същата сграда, където днес се продават абонаментни карти. В началото този обръщач се ползваше само в аварийни ситуации.
Улица Пискюлиев завършваше както и сега с Т-образно кръстовище на бул. Хр. Ботев, но тогава имаше светофари и колите идващи към центъра можеха да завиват наляво. Номер 14 в посока Почивка минаваше оттам. Със създаването на кръстовището с ул. Бачо Киро, светофарите станаха твърде близко един от друг и този на Пискюлиев беше премахнат, заедно с възможността да се прави ляв завой. Наложи се маршрутът на номер 14 да се удължи по ул. Бенковска и ул. Кракра.
В началото на бул. Съборни (тогава Максим Горки) в протежението от ул. Пискюлиев (тогава Стамболийски) почти до Градска болница беше т.нар. Понеделничен пазар. Това беше централния пазар на града. Колхозния пазар беше по-скоро квартален и разположен на една трета от сегашната си площ. Новата транспортна схема наложи преместването на централния пазар на територията на колхозния. Последния беше разширен значително за сметка на големите детски площадки и градинки в иначе тихия и спокоен до тогава квартал. И това си спомням, че не се хареса много на варненци, но кой ли ги е питал.
Карето около Катедралата се ползваше за обръщач на автобусите за курортните комплекси 8,9, 99 и 109. Началната им спирка беше тази, където днес е спирката за Владиславово срещу пощата. Други превозни средства от там не минаваха. Централната спирка за посока Владиславово беше на бул. Владислав пред кино Корабостроител.
Изграждането на обръщача на гарата също наложи да се правят сериозни изменения. Преди  да пътуват тролеите, ул. Девня завършваше (или по-скоро започваше) с Т-образно кръстовище с ул. Преслав. От там автобус 48 завиваше надясно, където имаше спирка и веднага след това завиваше наляво по бул. Приморски (тогава Червеноармейски) към Морска гара. С изграждането на обръщача тази отсечка се заличи и продължението към Приморски стана директно по диагонал.
С удължаването на трасето до ж.п. гарата на практика линия Т2 (82) придоби напълно завършен и пълноценен вид. Във Владиславово трасето беше удължено до обръщача с/у бл. 407 След този период линия Т1 (Владиславово – Нептун) се превърна във второстепенна и постепенно стана излишна.
Изградено беше тролейбусното депо, а малко след него и трасето по бул. Трети март.
След това се започна се усилена работа по разширяване на тролейбусното трасе до Почивка и Аспарухово. За трасето до Почивка е писано много. Още тогава се водеха много спорове за това дали е удачно малката квартална уличка Цар Асен да се разширява и да минават тролеите от там. Дори изглеждаше малко нереалистично, но успяха да наложат този вариант и го направиха.
Известно време след като се появи третата линия Т3 (някде 87-88 година) – в първоначалния си вид от КЗ до Възраждане, се появи и 8-цата пред номера. Шофьорите на тролеите вече често ползваха табели с номера 1,2 и 3 от автобусите, явно специализирани табели спряха да правят. В определени моменти, когато автобус замества тролейбус, можеше да възникне объркване.
Потребителят ВВ е описал много точно развитието на маршрут 88 до Аспарухово. Наистина в началото пътуваше само от центъра до Аспарухово и по тази линия си спомням, че имаше основно DAC-ове. Открита е някъде 88-89 година. При всички случаи не е 1993 година, защото тогава вече бяха спрени линии 84,85,87,81А.
Някъде 87-88-а година беше изградено и трасето през блокове 400 във Владиславово. Обслужваше се от линия 81А (Владиславово – Нептун) и то май само във върховите моменти. Много рядко се виждаха тролеи с такава табела. Линия 82А не си спомням да е имало, но може и да бъркам. По това време беше пусната и отсечката до завод Ч.Море за номера 85 и 87, които просъществуваха изключително кратко.

Offline transtriumf

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5513
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #106 on: 05.08.2014, 19:20:18 »
Ето и снимка отблизо на табелата, намираща се в близост до Фичоза :arrow:
Между другото, това не е актуалният телефон на ДелтаКар, покрили са се, даже и в интернет го няма. Все пак аз успях да разбера актуалният им номер, който е 052/621-291.
« Last Edit: 05.08.2014, 19:43:34 by transtriumf »

Човек не е ли засадил поне едно дърво и не се ли е возил на Икарус не е живял.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #107 on: 05.08.2014, 23:03:39 »
Коя година са спрени линии: 4,5,6?

Offline xentia

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 66
  • xentia in strange world
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #108 on: 06.08.2014, 21:40:09 »
Да добавя малко към изчерпателното мнение на varnafan относно тролейбусните линии. Според баща ми накъде през 90-те е проведен референдум/допитване - дали да бъде разширена тролейбусната мрежа. Ако някой има по ясни спомени или информация за това събитие - може да сподели. Аз мога да добавя една лична информация - след като откриха линията по бул. Република (тогава Людмила Живкова) до завод Черно Море, пуснаха линиите 85 и 87. Аз лично много често използвах 85, защото се качвах от спирка Митко Палаузов по посока към Нептун и беше далавера че тролея идваше празен. Покрай това изучих много точно разписанието на тази линия и бях провел дискусия с човек вече пенсионер от ДАП-а. Той ми спомена че е имало идея линията за бъде продължена до ЗПЗ, но... събитията са предопределили нещата. Между другото все още има един останал скрит стълб на обръщалото долу (под Декатлон), и от него съм спечелил поне 10 баса че ще покажа стълб на тролей във Варна който се намира на магистралата :D
Ето и линк от Street View
https://www.google.com/maps/@43.221999,27.874183,3a,75y,42.93h,88.62t/data=!3m4!1e1!3m2!1sBygwKKkLN5o00BSMkCO6hw!2e0
Ако врътнете времето, през лятото не се вижда
« Last Edit: 06.08.2014, 21:53:48 by xentia »
И галейки бетона нежно, като крило на птица - морето го разнищва, частица по частица...

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #109 on: 06.08.2014, 23:22:21 »
Да по бул.Република до скоро имаше стълбове от двете страни на булеварда, дори и малко КМ имаше, но това беше до 2006г.
Това може би е било захранването на линията по бул.Република:

Offline xentia

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 66
  • xentia in strange world
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #110 on: 07.08.2014, 21:55:54 »
Точно така. Преди време колега съфорумец (съжалявам че не цитирам точно, имам проблем в момента с браузъра ми и не мога да превъртам назад - моля за извинение) публикува в темата за тролеите обстоен фото репортаж за линиите, като беше заснел и трасето по бул. Република. Мога леко да допълня че никога не успях да се повозя на линия 87, но съм виждал тролей да взема десен завой като идва откъм мебелна палата, както и с такава табела долу на обръщалото. Във връзка точно с това обръщало има и един интересен момент:
https://www.google.com/maps/place/%D0%B1%D1%83%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B4+%E2%80%9E%D0%A0%D0%B5%D0%BF%D1%83%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B0%E2%80%9C,+%D0%92%D0%B0%D1%80%D0%BD%D0%B0,+%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F/@43.222643,27.874262,3a,90y,85.5h,84.32t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5y4Fv3n8Ia8PNh9QUYeqqQ!2e0!4m2!3m1!1s0x40a45496914446d7:0x146b0f34971ff133
Ето тук се вижда как пресичането на острова го няма. Когато вървяха тези линии, точно напред имаше асфалт и тролеят правеше ляв завой за да поеме нагоре.
И галейки бетона нежно, като крило на птица - морето го разнищва, частица по частица...

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #111 on: 07.08.2014, 22:06:54 »
Аз бях, снимките трябва да са някъде в снимковата тролейбусна тема.  ;) По-надолу от спирка "Банката" не бях снимал, защото там някъде свършват и стълбовете. http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=4807.80 Ей я страницата, яко на-Troll-ена от мен с картинки.  :D :crazy: Приятно гледане. Снимките от бул. Република са почти накрая на страницата.
« Last Edit: 07.08.2014, 22:10:03 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #112 on: 07.08.2014, 23:41:50 »
Лятно кино, за да бъдем по-точни. Именно и от там идва името на площада, тъй като в това кино са се прожектирали предимно съветски(руски филми).  Сега да попитам нещо. Някой знае ли кога точно идват първите съчленени Икаруси 180, и колко бройки са били???
Реших да се направя на интересен  :) и да кажа - по тези места са минавали Шкода 706 РО, Икарус 620 и за кратко, но наистина много кратко и Икарус 180:
« Last Edit: 07.08.2014, 23:44:16 by Magirus deutz »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #113 on: 08.08.2014, 00:50:16 »
2та и 3та снимга ги познах, че са до вкъщи,  от курорта Дружба- старите два входа за комплекса. Но първата ми е нещо познато, но не чатвам от къде...

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #114 on: 08.08.2014, 00:54:11 »
2та и 3та снимга ги познах, че са до вкъщи,  от курорта Дружба- старите два входа за комплекса. Но първата ми е нещо познато, но не чатвам от къде...

Евксиноград    :), а всичко това са остатъци от стария път за Златни пясъци.Сегашния е открит, през първото тримесечие на 1969г..Според мой източник първите Икаруси 180, пристигат в края на 1968г. и началото на 1969г.
« Last Edit: 08.08.2014, 00:58:55 by Magirus deutz »

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #115 on: 08.08.2014, 01:12:41 »
Я? Коя част на Евксиноград? Имаш ли малко по-подробна информация, карта или да направиш нещо, като схема и прочие? Там където е входа на Дружба откъм сп. Марек има остатък от джоб на спирка.

Offline transtriumf

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5513
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #116 on: 08.08.2014, 19:27:32 »
Червеният площад преди около 40 години, може да се види и лятното кино, както и един автобус с ремарке. :arrow:
Източник: интернет, спомени от Народната република.
« Last Edit: 08.08.2014, 19:29:31 by transtriumf »

Човек не е ли засадил поне едно дърво и не се ли е возил на Икарус не е живял.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #117 on: 09.08.2014, 01:18:08 »
Я? Коя част на Евксиноград? Имаш ли малко по-подробна информация, карта или да направиш нещо, като схема и прочие? Там където е входа на Дружба откъм сп. Марек има остатък от джоб на спирка.
Ето го участъка в Евксиноград.Карта ще направя по - късно.
 А къде е този джоб за спирка?
« Last Edit: 09.08.2014, 10:36:18 by Magirus deutz »

Offline varnafan

  • Писател
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #118 on: 12.08.2014, 11:39:15 »
Коя година са спрени линии: 4,5,6?

4-та е спряна края на 80-те, с откриване на тролей 86. Макар, че само началната и крайната им спирки съвпадаха (Ж.П. Гара - Почивка). 4-ката се движеше по бул. Княз Борис I (тогава Ленин), бул. Цар освободител и по пътя на номер 6. Мисля, че 39 (Топливо - Почивка) също покриваше донякъде маршрута на спряната 4-ка.
5 и 6 ги спряха някъде средата на 90-те, но не помня точно кога. 6-цата се опитаха да я възродят някъде около 2000-та година за кратко, но явно нямаше успех и я спряха окончателно.

Offline varnafan

  • Писател
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #119 on: 12.08.2014, 12:01:47 »
Сега преразгледах още веднъж цялата тема и благодарение на някои паметливи съфорумци като dj_the_bus си припомних, че съществуваше линия N16 през 80-те години. Припомних си и линия 19 в новия си вариант (до мед. комплекс) и редактирах малко първите си постове, където изброявах сарите линии.
Интересно ми е как са изглеждали автобусните линии през 60-те и 70-те години. Кога ли за първи път са тръгнали редовни линии по варненските улици? Знам, че е имало линия 20 със съвсем различен маршрут. По някакви далечни спомени съм чувал, че е ходил до стадиона (Ю. Гагарин), но може и да бъркам. Някой има ли информация?