Author Topic: Линиите на Варна в миналото  (Read 109221 times)

Offline yoroto

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 203
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #400 on: 11.11.2023, 04:12:01 »
Здравейте, някой може ли да разкаже нещо за Renault PR180 на Транстриумф? Никъде не съм виждал да е писано за него, има две снимки във Phototrans.eu, пише че е взето 2000-та и се е движило до към 2006 г. По кои линии са го пускали, читав ли е бил и тн. Изглежда бая симпатична машинка.  :rolleyes:

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 440
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #401 on: 11.11.2023, 17:36:30 »
Здравейте, някой може ли да разкаже нещо за Renault PR180 на Транстриумф? Никъде не съм виждал да е писано за него, има две снимки във Phototrans.eu, пише че е взето 2000-та и се е движило до към 2006 г. По кои линии са го пускали, читав ли е бил и тн. Изглежда бая симпатична машинка.  :rolleyes:
Като студент във Варна съм се качвал на него няколко пъти, но нямам някакви специални спомени. Надписите в салона бяха на френски. Пускаха го по линии 10, 13 , 31 а и по всички други линии на Трансртриумф по които се движеха съчленени автобуси. Имаше и няколко единични подобни на този, като някои бяха автоматици, а други с ръчни скорости. Късите бяха боядисани в жълто.
Някой от Варна може да има повече спомени за този автобус.

Online tzvetan.hristov33

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 141
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #402 on: 11.11.2023, 22:46:37 »
До колкото си спомням имаше няколко дълги и повече къси. Като цяло не бяха много държеливи и не изкараха дълго. Инъче имаше едно бяло на червени ленти, то остана до последно. Не беше лошо на вид и имаше тонирани стъкла.

Изпратено от моят SM-N960F с помощта на Tapatalk

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 511
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #403 on: 12.11.2023, 02:03:57 »
Здравейте, някой може ли да разкаже нещо за Renault PR180 на Транстриумф? Никъде не съм виждал да е писано за него, има две снимки във Phototrans.eu, пише че е взето 2000-та и се е движило до към 2006 г. По кои линии са го пускали, читав ли е бил и тн. Изглежда бая симпатична машинка.  :rolleyes:

О, ако става дума за В 5427 АТ, аз имам разни бегли спомени от него.  :D
Навремето Антраник беше дал линия 10 + селските 18 (18А, 40), 27/28, 24, 25, 26 на няколко частника, които ползваха различни наименования, но с Николай Попов и Тони им викахме "Юрито", защото той беше основният частник.
Тези автобуси са били част от основният парк на Транстриумф преди това и са обслужвали класическите 13, 31, 118, 7 и други, но после, когато ги дадоха на частниците, автобусите бяха паркирани на другата част на гаража на острова (и имам исторически и документални снимки на "Емира" В  8644 СС и други там).

Веднъж ми се случи да пътувам по линия 10 през 2006 или 2007 и бях уцелил баш това Рено. Толкова ми беше харесало пътуването, а и джама беше затъмнен, че си заплюх да шетам редовно по тази линия и от 2007-2008 до 2010-2011 масово следях за изненади по нея, от време на време с Тони се разхождахме с 118 до Владиславово и обратно.
Винаги се чудех дали пътникопотокът действително беше за съчленени автобуси, тъй като 10/3 на кръгъл час беше редовно В 5215 СС на Вайдет или В 0067 СС на Николай, В 5988 КВ на Петко. Това бяха частните Heuliez / O305G, които бяха изключително запазени, с оригинални седалки и много по-приятна возия от автобусите на самият Транстриумф, където тапицираните седалки бяха заменени с легени. Справка: софийският автобус 1641 на Земляне е бил някога също с оригинални седалки, които са ги претапицирали.
10/1 пък, също беше на частника и заложени бяха някои от следните: В 8192 СС, В 8503 СВ, В 2256 СТ, В 0806 КВ, В 5744 СМ (MAN SL240, който е бил откупен от частник, обслужващ 209 на "Златни Пясъци-Травел", чиято смяна пък беше В 1869 КВ - зелен O405, откупен после от Транстриумф при покупката на Травел). Така Юри обслужваше 50% от линията.

Както и да е, с Реното да бях пътувал 1-2 пъти в живота си. После го спряха и бракуваха 2007 някъде. После прехвърлиха селските линии обратно на Транстриумф, включително и 10, късата градска линия, която въртеше около у-ще Х.Димитър. С това приключи разхищението с дълги автобуси в моят район и близко до мен, без да се налага да пътувам до някакъв краен квартал. По-нататък, когато промениха маршрут 13 и направиха "Ген.Колев" еднопосочна свърши и удоволствието да пътуваш със съчленен и на 13, което за мен през 2004-2005 беше задължително, тъй като ходех на предгимназиални уроци по БЕЛ (родителите ми считаха, че имам нужда от помощ за изпитите) и даскалката живееше на 200 метра от обръщалото на бл.22 в "Левски". Така че ползвах 13-ката, винаги до последната спирка в продължение на повече от година.
И най-удобната ми спирка беше на Нептун, до Амбелино и баничарницата, където спираха 3 автобуса: 3, 13 и 32.
13 продължаваше направо по Колев, имаше спирка точно след кръстовището на "Освободител", после само нагоре по "Мир"...
3 се обслужваше предимно от 11Г5 и завиваше на Рум Бриз, у-ще Ст.Караджа, Пеньо Пенев, обръщаше по Левски за Дубровник, Явор и обратно към Катедралата.
32 пък се обслужваше 4-те МАН-а НЛ за инвалиди от Цюрих и от "сините реликви", швейцарските Мерцедеси с отвратителните дървени седалки с гаражни номера 05, 19, 25 и късите, жълти Рена с номера 38, 41 и други. Понякога ги пускаха и по 13, но там повече си позволяваха съчленени, тъй като и пътникопотока беше малко по-голям.

Още малко за частниците: освен Юрито, имаше и други. Имаше един Мишо, който беше титуляр на гореспоменатият В 8644 СС с реклама на "Емир" - тихият O305G с турбо. Той беше много приятен и запазен, но каросерията беше жестоко изгнила и беше провиснал. Този автобус се движеше почти ексклузивно само на 10, 18 и 27/28.
През 2008 и 2009, Реното вече беше бракувано, но остатъците от Юрито ги караха да се движат по 409 и имаха 3 или 4 коли.
Зимата на 2009 за последно им дадоха шанс да се движат на линия 10 през януари или февруари за няколко седмици преди окончателното им изтегляне.
Същата година, мисля, че развалиха договора. Автобусите вече бяха много остарели, частниците нямаха истински нови, нямало е и подновяване нито с Общината, нито с Антраник и бяха изритани и някои от тези шофьори "на Юри" се разбягаха в Транстриумф, Ченсфилд, ДАП и повече нищо не се чу за тях. Мишо например, отиде на В 8857 КН, да кара заедно с Илия Калчев (който караше В 0582 СМ, който в последните си дни беше с много сменени седалки в салона).
По физиономия мисля, че през последните година - две, съм виждал само Петко, на един от тези Солариси, но с останалите си нямам идея какво се е случвало през последните... много години, тъй като не живея във Варна от 2010 и не следя толкова изкъсо, както преди случващото се там.

Любопитен факт е, че 409 е единствената линия във Варна, която е била обслужвана от абсолютно всички оператори:

1.Титуляр беше любимата "Златни пясъци - Травел" със своите Кенти и 2 O305, Vanhool и MAN NL202 от Нюрнберг.
Травел после, през 2007 обявиха несъстоятелност и фирмата беше откупена от Транстриумф. В последните си дни, под наем бяха дадени В 3453 КА и В 3886 КА, за малко и любимият ми MAN SG280H от Лозана - В 0134 СН, за да закърпват подвижният състав. 409 беше експресна линия и изпускаше няколко спирки по пътя, не спираше навсякъде.

2.По това време, когато Транстриумф взе цялата 409, даде половината коли на частниците в съотношение: 2 на Юри и няколко на Аксаковският кмет (СПЕД транс). Той пък обслужваше с Неопланите (4 къси от Дюселдорф мисля) + 3 съчленени от Берлин, единият, от който (В 9412 КН) бързо даде фира. После купи метанови Мерцедеси и беше първият, който купи метанови автобуси във Варна. След година-две, Транстриумф си върна влиянието и си откупи мисля тези автобуси на частника.

3.Когато Делтакар и Коско спечелиха делото срещу Община Варна (която незаконно отне 17, 46 и 60 от Делтакар), им дадоха да управляват 409 50/50. Коско докараха първото съчленено Цитаро, дори и да бяха некомпетентни по линия на поддръжката, имаха стари MAN Graf und Stift.
Николай Попов после работеше там, направи едни сакатлъци в опит да оптимизира селските линии (24 комбинира с 33 и т.н.).
Делтакар също докараха едни бангии амнайста употреба от Германия/Европа.

4.Когато Транстриумф се махнаха, мисля през 2017, ДАП поеха линията. И после се договориха с Ченсфилд да вземе 50%. И от тогава насетне, е това, което е.

Така... малко се отплеснах, но се надявам цялото това инфо да е било полезно на някого.  :)
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3420
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #404 on: 10.12.2023, 18:40:18 »
Ikarus 280 от чехословашката модификация по линия №20, заснет на 24.07.2004г. след поройни дъждове, довели до наводнение в града.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 440
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #405 on: 10.12.2023, 21:08:09 »
Ikarus 280 от чехословашката модификация по линия №20, заснет на 24.07.2004г. след поройни дъждове, довели до наводнение в града.
Този не е от чехословашките. Това си е 280.04, познава се по трите габаритни светлини в средата на покрива отпред. Според мен това е В 8280 АВ, от доставката през 1985 година. Той беше боядисан целия в тъмночервено по това време, заедно с още един В 1486 ПБ.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5608
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #406 on: 11.12.2023, 03:15:33 »
Със сигурност не е чехословашка модификация - на техните от този период джантите вече са им от другите, този си е със съветско - българските, разглобяемите, на които пише ЛиАЗ. Имаше във Варна едни бяло-зелени, мисля на 148, те бяха словашки, пак с евродискове.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Боев

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #407 on: 30.03.2024, 21:06:00 »
Транстриумф имаха и второ Рено като бялото. Беше някакъв червеникаво-кафяв цвят, подобно на керемида. Движеше се в годините около 98-99-та. Спомням си ,че беше с някакъв лесен номер ,нещо от рода на 0111 или 1110...Що се отнася до поста на колегата Tisho от 12.11.2023-та ,има доста неточности. Нека не звучи като забележка, а като опит да се внесе яснота, защото съм работил на част от описаните частни автобуси, работещи по договор с Транстриумф тогава.
« Last Edit: 31.03.2024, 11:34:37 by Боев »

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 511
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #408 on: 11.04.2024, 21:49:40 »
Транстриумф имаха и второ Рено като бялото. Беше някакъв червеникаво-кафяв цвят, подобно на керемида. Движеше се в годините около 98-99-та. Спомням си ,че беше с някакъв лесен номер ,нещо от рода на 0111 или 1110...Що се отнася до поста на колегата Tisho от 12.11.2023-та ,има доста неточности. Нека не звучи като забележка, а като опит да се внесе яснота, защото съм работил на част от описаните частни автобуси, работещи по договор с Транстриумф тогава.

Възможно е, а и дори вероятно да има неточности.
Първо, минаха повече от 15 години и това са моите спомени от него време. И е нормално да са замърсени с по-съвременни примеси. Аз не съм бил нито служител, нито диспечер или работещ в Транстриумф, следователно само съм документирал, каквото тийнейджърският ми акъл е видял.
Освен Юри, автобусите се водиха на различни частници - В 2256 СТ например беше на един, В 5744 СМ - на друг, В 0155 СС - на трети...
В нарядите на Транстриумф от 2009 (и имам физически бумаги от тогава във Варна), имаше различни найменования на частниците, далеч не беше само "Юри".
Съвсем накрая, тези автобуси бяха последните и се движеха на линия 7 уикендите.
Ферманът беше малко повече потапяне в носталгия по интересни превозни средства, които имаха повече комфорт от градските фирмени автобуси от същият модел.
Що се отнася до керемиденото Рено, сигурен съм, че освен В 5427 АТ имаше поне още едно, ако не и 2, но да са се движели до преди 2005-2006, а може би и по-рано и преди активно да се занимавам и да следя.

Такива интересни возила имаше във Варна - включително и Vetter-ите, единият (В 0818 СТ), 91-ви гаражен, който оцеля доста по-дълго от другият. Зелените Рена на ГТ Варна първите години бяха страхотни, с камерите в десният ъгъл, които си работеха. Естествено, после като се разбиха ги бракуваха лека-полека, бяха станали и на години. Впечатляващо беше колко са ниски и колко по-меко возеха от сума ти други автобуси за времето си.

Но най-любими си ми бяха оранжевите MAN SG280H от Лозана, като този на снимката.
Ако не бях тийнейджър тогава, когато ги бракуваха и имах съмишленик/съмишленици и финансов ресурс, сигурно щях да се опитам да си откупя един от тях и да потърся място за съхранение на рециклираната реликва, която подобно на софийските, щеше да прави ретро обиколки във Варна и околността.  :rolleyes:
42-годишен автобус от Швейцария без драскотинка в салона с всичко функциониращо щеше да е просто жестоко.  :devil:
Другото, което може би щеше да има сходен смисъл и стойност - тролей Skoda 14 Tr.
Но ГТ Варна са смотаняци и трябваше да нарежат всичко почти веднага.  :angry:
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3420
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #409 on: 07.05.2024, 12:31:20 »
Туристически Ikarus пред катедралата през 80-те години.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline skin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1990
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #410 on: Today at 06:26:34 »
Да няма събор на фенклуба на Лада?  :laugh: