Благодаря Тишо за снимките!
Снимката на 4865 е от най-добрите му години, за съжаление в края си беше доста зле. Двигателя му беше много издухан и гореше масло, накрая го спряха защото издъхна някъде по 409, беше ми един от любимите. Колкото до оригиналната им боя, винаги съм ги намирал за изключително симпатични с това сиво петно отпред, жалко че на линия почти не се е появявал в този вид Меркавим, с изключението на 4284.
Колкото до Фленсбургските Мерцедеси, 8207 ако не беше спирането на тролеите за няколко месеца през 2016 (май тогава беше), щеше много преди сега да е заминал брак. Той заедно с 1632, 8206 и Неоплана 8208 бяха разграбени и не се бяха движили от поне 1-2 години. Когато се наложи да ги изкарат изкараха първо 8207 и 8206, а след това се опитаха да изкарат и 8208. За мое огромно съжаление имах удоволствието да се повозя на последния... нямаше такава трагедия. Вибрираше като МАН НГ272 (извинявай Тишо ), и грам не вървеше, караше го бившия титуляр на 321. Няколко дена след като го изкараха го спряха и изпратиха на скрап.
За 1622 и 1624 - едно време бяха доста добри машини, 1624 беше разграбен дълго време без врати в гаража. Винаги ми бил по-симпатичен защото целия беше бял, но беше в доста лошо състояние когато го възстановиха (някъде около 2016г). Малко след това и на двата започнаха да им вият диференциалите, спомням си че на 1622 го бяха оправили, но на 1624 това лято като си дойдох във Варна си беше все толкова музикален. Бяха доста добри машини, жалко какво ги застигна, но всяко нещо си има време и край, така че.
Нали знаеш, че Неоплан и МАН дълги години са били едно и също нещо?
Като кажеш 8208 - аз ги знам тези, пътувал съм с тях, бяха 4 в партидата с Мерцедесите, но съвсем нормално да се скапят. Споменавал съм вече, че във Варна търговията с части за МАН беше тегава и далеч не само за Транстриумфските.
Делтакарският 7959 се движи изключително малко в началото след покупката, после едва го оправиха, върнаха го, когато 409 беше споделена с Делтакар и после бързо увяхна и той.
А беше хубав! С тапицирани пейки, много по-интересен от дрезденските и саксонските (CVAG Chemnitz). Че и от мюнхенските.
Не се учудвам иначе за (д)еволюцията на фленсбургските.
И все пак, като прясно дошъл във Варна, 8207 е бил на 11-12 години примерно. Тези машини като по-новички не бяха толкова лоши.
За сравнение, ако си спомняте 405N на Транстриумф - 0478 беше хубав самолет, а другите 2 - 0479 и 0480 бяха ужасни!
Защото 0479 и 0480 бяха дошли на 17 години и не от провинциален град, а от столицата... с тежък тормоз зад гърба си.
Бременските - 6863 и 6864 също бяха много зле, първият даже беше горял веднъж.
Ноооо....... винаги "по-добри" от "гадните" НЛ202 с виещите кутии, дори и онези да бяха първите нископодови в града.
Като се замислите: днес единствените високоподови автобуси са на Ченсфилд и O345/G, които са останали и се броят на пръстите на едната ми ръка.
Само преди 20 години сме имали само 4 нископодови автобуса - 5790, 5791, 5794 и 5994.
Вижте за какво развитие става въпрос.
2002-ра Транстриумф купуват НЛ202 от Цюрих.
Единственият друг "нископодов" автобус по него време е КЕНТА-та на Девня Травел с нископодовата първа врата.
Преди това навярно са били купени Досевите, още по-назад във времето "антиките" - АТ, СВ, СС, СК, СМ или по-рано, пререгистрирани през 2001-2002.
2003-та Транстриумф купуват моята страст - MAN SG280H от Лозана. ГТ купува Рената Р312 от Париж (страхотни автобуси, на които никой тук не им е отдал нужното уважение!)
2004-та, Транстриумф купуват (и/или пререгистрират Ветерите), купуват O405G от Хамбург (4914, 4916, 5476) и 4915 от Швайц/бонус. После старите на Транстриумф SU240H и 6718 се пререгистрират или закупуват. Купуват се 2-та O405N от Бремен. ГТ купуват 8203-8208.
Делтакар купуват O405 от INVG Инголщадт и други градове, включително O405 с ръчка.
Към този момент имат 3889 - MAN SU/SL200, 2 Икаруса - единият триврат и няколко O305 в движение!
2005-та Транстриумф купуват 6086 и 6089. После купуват двуетажната Сетра и трите O405 - 1602-1604.
Травел купуват "VAG-овете" от Нюрнберг + 2058 и зеленият, менкан от частници 1869.
Появява се Аксаковският кмет с Дюселдорфските Неоплани с външни врати.
2006-та Транстриумф купуват трошките O405N КК + най-хубавите Меркавими, 9986 и Волвата.
И първите автобуси с климатик! До тогава само сауни лятно време.
Някъде тук през лятото на 2006-та, Коско биват изгонени в една юнска или юлска събота като "мръсни кучета" от 148 и 15.
Транстриумф и ГТ Варна поравно си делят двете линии.
2007-ма Транстриумф купуват дрезденско-саксонските, двуетажните, мидитата и микробусите. Еггед се включва в сделката с Варна и Русе и ни пробутват боклуците КТ и РА (не съм съгласен, че тези автобуси бяха "хубави" на фона на който и да е от КК, първата партида от 2006-та, предвид че бяха 1998-ма и 5116 - 1999-та). ГТ купува Кийлските + Фленсбургските + мешаната скара от солота от Мюнхен и други градове.
Делтакар купуват 7959.
Аксаковският кмет купува съчленените Неоплани.
2008-ма Транстриумф почват да бракуват антиките, които както виждате бавно и постепенно сменят пейзажа. При ГТ се появява чешкото чудо Тедом.
След като Транстриумф дават под наем автобуси на Златни пясъци - Травел, после купуват фирмата. През февруари 2009, 1872 излиза на 10 с травелски лепенки и става смесено - едни возила на Травел с Транстриумфски лепенки и обратното.
Юри/Николай - другите подизпълнители/частници на Транстриумф биват изгонени от 10 и пренасочени към други линии - 7, освен 27/28. Временно 8644, 0067 и 5988 обслужват 409.
2009-та Транстриумф тестват СОР и Ирисбус. Някъде по това време тече прецакването на Делтакар.
Волвата почват да издъхват и се появяват: 0356, 0357 РМ, 8196, 8197, 8198 РК. И после са онези - 0374, 0375, 0376 РН.
51 (пенсионер-едно) се прехвърля от Транстриумф на ГТ.
Аксаковският кмет купува Метановите GN/GN2.
2010-та/2011-та Транстриумф купуват Ивеко Ирисбус (малко ми е мъгла кога точно).
По същото време, мисля още 2010-та, Аксаковският кмет се отказва от договора с Транстриумф и прехвърля метановите автобуси на Транстриумф, които влизат в градска употреба.
И от там нататък, повечето фенове, най-вече по-младите знаят какво се случва.
На целият този фон, от исторически план най-героични според мен са O345/G, които издържат 24-25 години по варненските линии и улици.
Икарус 280 и Чавдар 11Г5 изкуствено, конюнктурно и политически се поддържат до около 29-30 години.
От нископодовите, безспорно O405N1/N2/GN1/GN2 на ГТ Варна - 16 години са големите герои.
Предстои да видим Соларисите и електрическите.
За 20 години сме видели какво ли не, но в момента ГТ Варна е с най-добрият подвижен състав, независимо дали има фенове, които намират средствата за скучни, грозни, недодялани и т.н.!
Климатици, електрически, метанови и най-вече нископодови, триврати сола и четириврати съчленени!
Това са обективните факти!