в-к "Преса"
07.08.2013 г., стр.2-3
През юни 2014 г. в София
Колите слизат под Лъвов мост
Реконструкцията на емблематичното съоръжение започва до седмици, ще реставрират на място и четирите лъва
Само след десет месеца столичните шофьори ще минават с колите си под Лъвов мост, без да чакат на нито един светофар. Това ще стане, когато през юни 2014 г. приключи мащабната реконструкция на емблематичното за София кръстовище на булевардите „Мария Луиза" и „Сливница", заяви пред „Преса" зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Кога точно ще започне ремонтът, зависи сега от главния архитект Петър Диков. В момента, в който ръководената от него дирекция „Архитектура и градоустройство" издаде разрешителното за строеж на изпълнителя на обекта - „Главболгарстрой", ще започне реконструкцията на съоръжението. Надяваме се това да се случи до 2-3 седмици, каза Христов.
Плановете на общината са. кръстовището на Лъвов мост да стане шестата поред естакада в София.
Окончателният вариант на проекта предвижда да се изгради кръгово движение около моста, а той да остане само за пешеходци и трамваи. Под него от двете страни на река Владайска ще се изградят две нови платна на бул. „Сливница". По тях ще минават колите, които се движат между Сточна гара и „Люлин". Сегашните платна ще се използват от автомобилите, които се отклоняват по бул. „Мария Луиза" към гарата и ЦУМ. Те ще се разпределят чрез кръгово движение, а трамвайната спирка ще се измести на моста. Неудобствата за шофьорите ще започнат веднага след началото на ремонта. Планира се най-на-пред да бъде спряно за 4 месеца движението по северното платно на „Сливница", като трафикът ще минава по южното. От Нова година пък ще бъде затворено южното платно, а движението ще се осъществява по северното. Христов обаче увери, че ще бъде направена такава организация на движението, която да сведе до минимум затрудненията за каращите коли в този район.
Успоредно с изграждането на естакадата ще се извърши и цялостна реставрация на историческия мост. Такава не е правена от 1981 г. и е крайно наложителна, признават от кметството. Емблематичните четирите лъва ще бъдат основно почистени, а след това и патинирани по специална технология. Консервацията им ще се извърши на място за разлика от тази на „Цар Освободител", който бе смъкнат и откаран в леярната в Требич. Изместената с няколко сантиметра задница на единия цар на животните ще бъде върната на старото си място. Ще бъдат заздравени и опашките на лъвовете, за да няма нови набези над тях от търговци на скрап, както това се случи през 2003 и 2010 г. Липсващите гранитни балюстри от парапета на моста ще се изработят отново. Ще бъдат реставрирани и металните канделабри. След това декоративните осветителни тела ще излъчват ефектно художествено осветление към целия мост.
Цялостната реконструкция струва 22 млн. лв.
Те ще бъдат заделени от заема за 50 млн. евро, който кметството очаква да получи от Европейската инвестиционна банка. Управителният съвет на банката вече се произнесе положително за инвестицията. В момента на „Московска" 33 очакват заседанието на надзорния съвет на ЕИБ в средата на септември, който ще реши окончателно дали да отпусне исканите от кметството пари. С тях в следващите 4 години ще се извърши основен ремонт на 21 ключови булеварди и кръстовища в столицата, сред които Лъвов мост, Цариградско и Ботевградско шосе.
Ремонтът няма да се отрази на метрото
Предстоящият ремонт на кръстовището на Лъвов мост няма да застраши сигурността на намиращата се отдолу станция на метрото. Това увери шефът на софийския „Метрополитен" Стоян Братоев. Има издадено предписание, което строителите от „Главболгарстрой" ще трябва да изпълнят. То включва заздравяване на почвата около тунела, където пътното платно на бул. „Сливница" потъва под „Мария Луиза. Едновременно с това трябва да се направи една плоча с анкери, която трябва да обхване тунела и да не допусне неговите деформации по време на строителството, уточни Братоев. През деветте месеца на ремонта станцията на подземната железница под моста ще функционира нормално, тъй като загражденията на изкопните работи ще бъдат извън входовете на метрото.
Зам.-кметът Любомир Христов: Трябва да запазим трамвая по „Мария Луиза"
-Г-н Христов, проектът предвижда през следващото лято по Лъвов мост да се движи само трамваят. Участващите в конкурса за нова визия на площад „Света Неделя" масово предложиха да бъде махнат. В такъв случай след няколко години Лъвов мост може да остане за първи път в историята си безлюден откъм коли.
-Твърдо поддържам мнението, че трамваят трябва да остане. Чрез него се гарантира транспортната връзка на северните и южните квартали в града. Надявам се, че архитектурните екипи са подходили по-скоро творчески, отколкото гледайки реалната ситуация в града. Освен това те нямат нужната доза знания как е организиран транспортът в София и какви промени ще настъпят, ако премахнем една или друга линия.
-Според проекта бул. „Сливница" ще се „сниши" под Лъвов мост и движението ще минава в непосредствена близост до Владайската река. Архитекти твърдят, че това не е много добре от екологична гледна точка, тъй като по този начин се навлиза в периметъра на канала. Някои дори припомнят, че в определен период от време има приливна вълна, която може да залее всичко в района, както се е случило това преди време на Орлов мост.
- Този проект вече е съгласуван на всички инстанции, в т.ч. и с колегите, които се занимават с водните басейни на територията на София. Приемам, че всеки по веригата си е свършил работата както трябва и няма място за притеснения. Освен това движението в никакъв случай не навлиза в коритото на реката, а в траншеи, които ще бъдат изкопани там, където в момента са пътните платна на бул.„Сливница".
-Обмисля ли се вариантът общината да покрие коритото на реката и тя да стане подземна, каквито идеи се срещаха преди време?
-Имаше такива предложения да се покрие коритото и отгоре да се направят допълнителни ленти за движение. Някои дори развиваха идеята да се изгради отгоре паркинг по подобие на това, което е направено в Хасково. Предлагаше се и вариантът да се дигне върху реката до Лъвов мост многоетажен гараж. За мен всичко това е най-малкото неразумно. Реката, макар и сравнително малка, е един воден обект, от който всеки град има нужда. Вярно е, че дори и да се покрие, тя ще продължи да тече отдолу, но губи своето очарование и влиянието си върху климата. Атмосферата, която създава една река, не може да бъде заменена със строителството на бетонен паркинг.
-Ще сложите ли шумозащитни стени на новото кръстовище, с каквито се сдоби естакадата до Военномедицинска академия?
-Предварителните ни проучвания не показаха, че ще има повишени нива на шум след изграждането на съоръжението. Но ако се появят несъответствия, ще реагираме веднага и няма да оставим да бъдат тормозени хората в района.
-Какви други промени планирате в района?
-В момента обмисляме варианта по какъв начин да намалим огромния трафик на кръстовището на ул. „Раковски" и бул. „Сливница". Едно от възможните решения е да бъде затворен мостът за движение, за да се намалят фазите на светофара и да се премахне по този начин левият завой към ул. „Козлодуй". Това ще стане ясно след 2 месеца, когато ще бъдем готови с нова схема за движението в района.Това последното цветно пасазжче как го тълкувате че нещо не го разбирам, или журналистите пак са объркали нещо