Главен архитект Диков ще коригира плана за нов път в Борисова градинаГлавният архитект на София Петър Диков ще оттегли оспорения от столичани проект за изграждане на нов път през Борисова градина и ще предложи корекции, съобразени с възраженията на столичани и неправителствени организации. Това заяви самият Диков по време на допълнително обсъждане на плана в Комисията за опазване на околната среда, земеделието и горите в Столичната община във вторник. Главният архитект се ангажира още и с по-широка обществена дискусия по темата преди гласуване на решението.
Проектът за нов път, който да свързва кръстовището на Семинарията и кв. "Хладилника", трябваше да се гласува на заседание на Столичния общински съвет миналия четвъртък, но заради граждански протест, организиран от организациите "За Земята", "Велоеволюция" и "Грийнпийс", бе върнат за допълнително обсъждане. Междувременно планът предизвика недоволство на редица столичани, които създадоха група в социалната мрежа "Фейсбук" против изсичането на дървета от Борисова градина, която събра над 500 души до вторник. В залата отделни представители на организации и отделни граждани изразиха притесненията и исканията си по въпроса.
Респект към младите"Респектиращо е присъствието на толкова много млади хора днес на комисия. Ако не се вслушаме в техните мотиви, значи не сме си свършили работата. Аз ще преразгледам проекта и ще обмисля вариант за корекции според исканията на гражданите, които чухме сега", заяви по време на заседанието Диков, който е вносител. Той направи и уточнението, че категорично трябва да се изградят две нива при кръстовището на Семинарията, но просеката при болница "Токуда" може да се коригира (става дума за строеж на естакада на бул. "П. Яворов" при кръстовището с ул. "Стоян Михайловски" (Семинарията) и на ново теренно трасе през Борисовата градина, което трябва да стигне до жк "Хладилника").
Гражданите реагираха негативно най-вече заради масовото изсичане на дървета в "Погребите" – част от парк Борисова градина. Става дума за изсичането на 168 дървета, уточни отново бройка днес председателят на комисията Лорита Радева.
Основните притеснения на гражданите, които те внесоха като становища до кмета Йорданка Фандъкова и изразиха по време на комисията, са, че проектът насърчава автомобилния транспорт в нарушение на изразената от столичната администрация принципна позиция за ограничаването му за сметка на алтернативни видове транспорт (градски транспорт, велоалеи и пешеходни зони) . Това не само няма да облекчи натовареното движение в града, но ще го повиши, смятат те. "Настояваме да се запознаем с експертните проучвания, предхождащи одобрението по проекта, които доказват ефективността му", обясни Илиян Петров, един от включилите се в групата във Фейсбук.
Граждани поискаха оставката на главния архитект"Този нов път ще влоши качеството на живот на столичани, особено на тези, които живеят в близост до него, и нарушава конституционно човешко право на безопасен и здравословен начин на живот", заяви Даниел Попов от името на Информационен и учебен център по екология (ИУЦЕ). Организацията му внесе непосредствено преди заседанието открито писмо "София заслужава солидна визия, а не автомобилен конформизъм", с което 345-те подписали го в интернет искат оставката на главния архитект, като го упрекват "в липса на визия и качества за заемания от него пост заради демонстрирани систематично остарели възгледи, които обричат проблемите на движението в София на задълбочаване и продължителна автомобилна зависимост".
По време на комисията гражданите оспориха легитимността на общественото обсъждане с аргумента, че хората от квартала не са уведомени за плана, който ги засяга лично. В отговор Лорита Радева обясни, че обсъждането е било разгласено и проведено според законната процедура.
Лиляна Христова като представител на местните жителите от района обясни, че новите трасета не облекчават хората в квартала, защото те не могат да се включат реално в естакадата и те само ще увеличат задръстването и замърсяването.
Идеята е новото трасе през Борисовата градина да е успоредно на бул. "Никола Вапцаров", като започва от бул. "П. Яворов" , минава край бившата "София Ленд", болница "Токуда" и недействащите релси на гара "Пионер", за да се свърже с ул. "Сребърна", очерта по време на дебата Диков и направи изричното уточнение, че няма личен интерес, нито обслужва частен по повод обвиненията, че въпросният път е в полза на новия и най-голям мол Paradise Center.
"Този път е предвиден доста преди да се започне въпросният търговски обект. Внесъл съм доклада, защото това ми е задължение като главен архитект и защото считам, че градските рингове са изключително важни за София", заяви той.
Проектът е разпределен на три комисии в градския парламент - транспортната, екологичната и културната комисия.
http://www.dnevnik.bg/zelen/2012/11/13/1945863_glaven_arhitekt_dikov_shte_korigira_plana_za_nov_put_v/?ref=rssМного ми е чудно как точно ще го ревизира?