Наистина, максималната скорост на един монорелс може да бъде много по-висока от класическо железопътно решение, било то трамвай, метро или обикновенни влакове. В градски условия се гледа средната скорост на превоз, а не максималната. Средната скорост на монорелс и на железопътно решение е еднаква при еднакви параметри на трасето - за монорелс то трябва да е при всички случаи напълно изолирано от останалия трафик. За сметка на това монорелсът е по-скъп, по-труден за експлоатация и по-труден за разширение като мрежа.
Още по-безпочвено звучи налагането на технология и търсенето на предназначение за нея в последствие. Когато се създават нови трасета, първо се търси тяхния пътникопоток, средната скорост, която искаме да бъде постигната, и чак след това се избира технологията за изпълнение - дали ще е тролей, автобус, трамвай, метро, влак или монорелс.
Повишаването на средната скорост на ГТ в София може да бъде постигнато по много по-компромисни и евтини начини, например синхронизирани светофари, бус ленти или синхронизирани разписания.