Ето че повече от година се измина от управленито на града ни от Бойко Борисов и неговата ГЕРБ. Главен приоритет в управлението му беше развитието на инфраструктурата и свързаното с това решение на проблема с трафика.
Иска ми се да обобщим обещаното и изпълненото. На няколко пъти в общественото пространство от един или друг от „висшето” общинско управление се подхвърляха различни по форма и съдържание списъци с обекти. Но аз ще се спра на този от предизборната програма. И така:
Това което беше обещано да се свърши през изминалата 2008 в предизборната си програма с която ГЕРБ практически спечели местните избори през септември 2007.
Всички позиции изброени по-долу са обявени с начало на строителство 2008, кое обаче отговаря напълно на истината ще обобщим сега, (някой oт обектите са почнали доста по-рано).
I. ИЗГРАЖДАНЕ НА ЧАСТИ ОТ РЕПУБЛИКАНСКАТА ПЪТНА МРЕЖА И ГЛАВНИТЕ ВХОДНО – ИЗХОДНИ АРТЕРИИ. Това са участъците, които за да се изпълнят е необходим добър диалог между Община и Правителство, който при сегашните дадености е трудно осъществим.
Позиция 1.1. Софийски околовръстен път – реконструкция на участъка, от Бояна до Симеоново 4.7 км. Това бе най-коментирания от нас участък. Началото на строителството му се прехвърляше от година на година. Като главен проблем при него се сочеше отчуждаването на имотите по протежението му и множеството „временни“ обекти. Това до започването му. Разбира се, оказа се че проблемите са доста повече – липса на адекватна канализация в обхвата на обекта, необходимост от локални платна, препроектиране на пътен възел „Драгалевци“ и др. Слава Богу стигна се строителството: Първа копка направиха през ноември 2006, но същинските строителни работи стартираха март-април 2007. Обекта трябваше да приключи за 20 месеца или май 2008, но действително ще приключи година по-късно. Дай Боже нещата да не се протакат още повече.
Позиция 1.2. Софийски околовръстен път – реконструкция на участъка, от Симеоново до Младост. Този обект според обещаното трябваше да тръгне тази година. Всъщност, това, което се знае за него е следното: Приемане на Общия комуникационен план на през 2006 година. След това на в началото на 2007 година се появи информация че гръцката компания „Йоанис Кустас“, която иска да строи мол в района на разклона за Бистрица е била склонна да финансира 50% от строителството на 2.7 километровия участък. Но сега с тази финансова криза ситуацията със сигурност ще изглежда друго яче. Отчуждени ли са териториите за трасето и въобще докъде са стигнли нещата с този подучастък в продължение на година и половина така и не е станало ясно. Една от последните информации е че март-април ще се обяви търг за изпълнител.
Позиция 1.7. Софийски околовръстен път – реконструкция на участъка, от строящия се пътен възел Люлин до кръстовището с бул. Европа. – Според обещаното този участък трябваше вече да се строи! Абсолютно никаква информация не се е появявала за него.
II. ИЗГРАЖДАНЕ НА ОСНОВНИ ГРАДСКИ АРТЕРИИ
/ново строителство на улици и пробиви/. Изпълнението на тази точка от обещанията би гарантирало осезаемо облекчение на трафика, чрез построяването на нови булеварди и разширението на съществуващи такива. Какво обеща ГЕРБ:
Позиция 2.2. Изграждане на нова улица в Младост 2 - Кириян-Ляпчев - нищо
Позиция 2.4. Бул. „Универсиада” – свързване на съществуващата отсечка от булеварда в Дружба 2 до възел Горубляне на Цариградско шосе. С тази връзка би се постигнало по-скоро локално подобрение на транспортното обслужване в района на Дружба 2. Всъщност строителството на този участък е тясно свързано със строителството на трамвайното трасе на 20-ката до Царигрдаско за което също имаме тема. Но и тука нищо.
Позиция 2.6. Пробив на бул. „Данаил Николаев“ до Централна гара. Проектът ни е много добре познат. На него сме отделили и специална тема. Но както Софиански, така и Борисов всяка година тържествено го обещават за догодина на година вече 5 години.
Официалната причината за застоя е отчуждителни проблеми.
Позиция 2.9. Пробив на бул. Пенчо Славейков от бул „Цар Борис III” до бул. „Сливница”. И за него си имаме отделна тема. Това е вторият пробив, който аналогично на първия трябва да облекчи значително трафика, този път в западната част на града. Март месец 2008 беше одобрен подробния транспортно-комуникационнен план. Като се предвижда тунелно преминаване на Пенчо Славейков под бул. „Цар Борис III” Строителството според предизборната програма трявбаше да започне тази година. Но и той се отлага, само че засега само за втора година. Първо кметът говореше за 2007 после 2008. Липса на пари или проблеми с отчуждаването са причините – не е съвсем ясно.
Явно липсата на качествени специалисти в Общината си казва думата
III. РЕКОНСТРУКЦИЯ И РАЗШИРЕНИЕ НА ОСНОВНИ ГРАДСКИ АРТЕРИИ
Позиция 3.1. Реконструкция на улица Опълченска от бул. „А. Стамболжиски“ до бул. „Сливница“ – сагата също е коментирана. Както е известно двата участъка от Мария Луиза до Сливница и от Руски паметник до Ал. Стамболийски ги направи Софиански. Този обект фигурираше и в предизборните обещания при избирането на ББ за кмет през 2005 за 2006, след това и 2007. И съответно беше включен и в програмата за изборите през 2007. Надежда имаше че през 2008 ще започнат поне частта от Стамболийски до Т.Александров, защото поне там са свършили отчуждителните процедури. Но не стана.
Позиция 3.2. Реконструкция на бул. „Т. Каблешков“ от бул.“Цар Борис III“ до бул. „България“ – едно кръгло нищо
Позиция 3.3. Реконструкция ------ Стрелбище
Позиция 3.4. Реконструкция на бул. „Т. Каблешков“ от бул. „България“ до бул „Черни връх“ – най-тежкото наследство от управлението на Мафиански започва все по-отчетливо да си проличава. Отчуждителните процедури за бивши общински имоти раздадени на свои хора и на такива незащитени от Общината от реституцията сега спират всеки жизненоважен проект. Парите които бяха заделени в бюджета за 2008 на СО за този участък бяха пренасочени към метрото именно защото строителството не може да започне заради незавършили отчуждителни процедури.
Позиция 3.5. Реконструкция на ул. „Монтевиедо“ от Софийски околовръстен път до бул.Обиколна (Линкълн). - нищо
Позиция 3.7. Реконструкция на бул. „Ломско шосе“ от пътен възел надлез „Надежда“ до ул. „Обеля“ Разбира се че тука нищо не е направено и по-добре – тази година, живот и здраве, започва строителството на МД-II под булеварда по открит способ.
(оттука може да си правим изводи за професионализма на тези, писали предизборните обещания)
Позиция 3.12. Реконструкция на ул. „Добринова скала“от строящия се пътен възел „Люлин“ до бул. „Панчо Владигеров“ в ж.к. „Люлин“. Taзи връзка е тясно свързана с изграждащата се АМ Люлин – нищо
Позиция 3.18. Реконструкция на ул. „Суходолска“ от Софийски околовръстен път до ул. „Западна” в кв. Красна Поляна – ни се е чуло ни се е видяло нещо.
IV. РЕКОНСТРУКЦИЯ НА КРЪСТОВИЩА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ПРОПУСКАТЕЛНАТА ИМ СПОСОБНОСТ – То щяха да са леки метални конструкции то щяха да са чудеса. Необходимо ли е да ги коментираме. Само ще ги изброя:
1. Кръстовище между СОП и бул. „Цар Борис III“
2. Кръстовище между бул „Цариградско шосе” и ул. „Димитър Пешев“ (светофара на Горубляне). Там не само че не направиха нищо подобно на пътен възел, ами и сложиха нов светофар пред парка Врана.
3. Кръстовище на две нива при Шел-а в Младост.
4. Кръстовище на две нива при Драган Цанков и алея Яворов.
5. Кръстовище на две нива при бул България и Акад. Гешов.
6. Кръстовище при бул. „Черни връх” и бул „Евлоги Георгиев”
7. Кръстовище на бул „Г. М. Димитров” при Следствието - направено
Ето и извадка от предизборната програма, където са видни позициите:
с лилаво са улиците предвидени за 2008
с жълто за 2009
със зелено 2010
със синьо 2011