Малко по-подробни описания на бъдещите проекти:
https://infrastructure.bg/news/2018/04/25/3168796_evgeni_krusev_vsiaka_nova_infrastruktura_e_katalizator/Евгени Крусев: Всяка нова инфраструктура е катализатор на нов инвестиционен интересЕвгени Крусев, зам.-кмет по транспорт и транспортна инфраструктура на Столичната община, с интервю в бр. 2/ 2018 на сп. "Градът"
от 25.04.2018, Автор: Милена Василева
БР.2/2018, СП. ГРАДЪТ
Г-н Крусев, с какви средства за инфраструктура, включително и за обновяване на публични пространства, разполага бюджет 2018 на София? Колко от тях са за ново строителство, колко са за рехабилитация и облагородяване? Кои са източниците на финансиране? Кои са най-важните инфраструктурни обекти за 2018? Основните проекти за 2018 г. са свързвани с метрото и с реконструкцията на знакови улици, булеварди и трамвайни трасета.
Инвестициите, които ще бъдат насочени в реконструкция и изграждане на пътна инфраструктура, са малко над 100 млн. лв., като за облагородяване и рехабилитация сме предвидили 26 млн. лв., а за ново строителство и изграждане бюджетът възлиза на близо 8 млн. лв. За ново улично осветление са планирани 2 млн. лева, а за обновяване и модернизиране на съществуващото – 6 млн. лв. Предвидили сме и 38.8 млн. лв. за ремонт и рехабилитация на вътрешноквартални улици. Всички пари по бюджета дотук са собствено финансиране на общината.
Основните булеварди, по които ще се работи през 2018 г. с общинско финансиране, са бул. "Тодор Каблешков" и бул. "Монтевидео". Обявени са процедури за рехабилитация на транспортните тунели под НДК район "Триадица", по бул. "Царица Йоанна" в райони "Илинден" и "Красна поляна" и по бул. "Панчо Владигеров" във "Връбница". Това са много сложни обекти, които не са ремонтирани, откакто са построени преди десетилетия.
Предвидено е и обновяването на ул. "Първа българска армия". Разбира се, и през 2018 г. ще продължим с масирана работа във вътрешнокварталните улици, които са не по-малко важни от основните булеварди на столицата. Тази година бюджетът ни за тях е равен с този за големите инфраструктурни обекти.
С европейски средства се строи метрото от моста "Чавдар" до "Околовръстното при Горна баня. От общо 498.18 млн. евро за 12-те метростанции и 12-те километра трасе тази година подземната железница поглъща 31.5 млн. лева.
С европейски средства ще започне обновяването:
- Зона 2 (през "Граф Игнатиев") и Зона 4 (край "Александър Невски"), като за тази година са предвидени 13.4 млн. лв.
- Трамвайните трасета по "Цар Борис III" (от 48 млн. лв за 2018 г. са предвидени 24 млн. лв.) и "Каменоделска" ( от 8.5 млн. лв. за 2018 г. са планирани 4.3 млн. лв.).
Кога ще започне ремонтът на ул. "Граф Игнатиев"? В какво се състои и колко време ще отнеме?Ремонтът на ул. "Граф Игнатиев" е част от Зона 2, която се включва в проекта за изграждане, възстановяване и обновяване на публични пространства в Централната градска част на София: ул. "Граф Игнатиев", ул. "Солунска", ул. "6 септември", ул. "Ген. Паренсов", ул. "Цар Шишман", пл. "П. Р. Славейков", пл. "Гарибалди", пл. "Патриарх Евтимий" и градината пред храма "Св. Св. Седмочисленици". На този етап имаме проект, както и разрешение за строителство, единственото, което остава, е да изчакаме приключването на обществената поръчка за избор на изпълнител. Ремонтът е предвиден да започне през пролетта и да завърши преди късната есен, като най-напред "Софийска вода" ще стартира с подмяна на подземната инфраструктура.
За колко време ще бъдат изпълнени двата проекта за релсов път от Интегриран столичен градски транспорт 2014 - 2020, по бул. "Цар Борис III" и по ул. "Каменоделска" ? Какъв е графикът им? А трамваите кога ще пристигнат?Тяхната реализация ще започне след завършване на процедурите, още през тази година. На 13 март бяха отворени тръжните оферти за релсовия път по бул. "Цар Борис III". Когато работата на оценителната комисия завърши, ще бъде ясно времето за изпълнение, предложено от строителите. Ремонтът на релсовия път по ул. "Каменоделска" ще отнеме 6 месеца, за бул. "Княз Борис III" ще са нужни поне два строителни сезона. Процедурата за доставка на трамвайните мотриси се обжалва и на този етап не е ясен срокът за тяхната доставка.
Какви предизвикателства посреща изграждането на метрото?Метрото със сигурност е един от най-големите транспортни, но и екологични проекти на града и изисква изключително много работа. При изграждането му се променя изключително много и наземната инфраструктура, изграждат се нови булеварди, кръстовища, градинки. Тунелната машина вече потегли от Медицинска академия към "Петте кьошета". Към началото на април са завършени 56% от изграждащите се тунели и метростанции от централния, най-тежък участък от третата линия на метрото. Този първи етап от трети метродиаметър следва да бъде приключен през август 2019 г. Основно предизвикателство е тежката геология и високите подпочвени води, много са и подземните комуникации, които трябваше да бъдат изместени, към всичко това добавяме и тежкия трафик в централната градска част. До края на тази година булевард "Цар Борис III" ще бъде отворен за движение, а за догодина остава пускането на движението по бул. "Патриарх Евтимий".
Метрото в "Овча купел" върви по график, към началото на април от него са изпълнени 15%. Очакваме в края на 2019 г. и началото на 2020 г. да бъдат пуснати всички 12 км метро с 12 метростанции, които се строят в момента. Така с метро ще свържем Околовръстния път при Горна баня, район "Овча купел", "Красно село" с центъра на града и с кв. "Хаджи Димитър" в източната част. Прогнозите ни са, че с третата линия трафикът да намалее с около 25%, а броят на автомобилите – с 14 хил. дневно.
Какво е развитието на проекта за разклонението на метрото в Студентски град след експертния съвет от началото на тази година?
Експертният съвет избра трасе за разклонението от втора метролиния – дали последната спирка ще е при НСА или към УНСС – тепърва ще се реши. Застрояването в местността "Витоша - ВЕЦ Симеоново" не е от най-интензивните и е възможно впоследствие да се уточни разположението на метростанциите.
Как се подготвя разклонението от трети метродиаметър към кв. "Слатина"?
Още сега, със строителството на метрото в Централната градска част, при входа на Военна академия "Г.С.Раковски" (между МС "Орлов мост" и станцията при Малък градски театър "Зад Канала") ще се изгради шахта, като движението по бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" ще бъде реорганизирано. Идеята е да се заложи отклонението и впоследствие там да се изгради тунел към "Ситняково", "Гео Милев", "Цариградско шосе" и The Mall.
Какви средства се отделят за реконструкцията на бул. "Тодор Каблешков" за тази година? Извършени ли са отчуждения при "Черни връх", на каква стойност са те?
През 2018 г. се планира работа в два участъка от бул. "Тодор Каблешков" – довършване на разширението на булеварда от бул. "Братя Бъкстон" до бул. "Цар Борис III", като през 2017 беше реализиран етапът от бул. "Братя Бъкстон" до "Кауфланд". През настоящата година ще се изпълни участъкът от "Кауфланд" до бул. "Цар Борис III". Издадено е строително разрешение, а стойността на строителството е около 1 млн. лв. без ДДС.
Вторият участък е от бул. "България" (Mall Bulgaria) до ул. "Костенски водопад", където ще стартира изграждането на Южното платно. Отчуждителните процедури там са приключили още при изграждането на перловския колектор. В момента завършва актуализацията на работния инвестиционен проект и предстои обявяване на търг. Прогнозната стойност е около 2 млн. лв. За тази година са заделени 500 хил. лв., като довършването на работите може да се извърши и през 2019 г. Планира се догодина да се продължи и до ул. "Луи Айер", включително с изграждането на нова канализация.
За третия участък - от ул. "Луи Айер" до ул. "Емилиян Станев" и бул. "Черни връх", през настоящата година се провеждат отчуждителни процедури и се изготвят работни инвестиционни проекти по всички части. След тях ще започне и строителството на обекта.
Колко струват отчуждителните процедури около "Парадайз"?Трудно е да се определи точна сума, но около 20 милиона лева.
Колко пари предвиждате за изграждането на Източната тангента през тази година? Търгът за изграждане на Източната тангента в двете й части вече е обявен - от Северната скоростна тангента до бул. "Владимир Вазов" и оттам до "Ботевградско шосе", стойността му е 9 млн. лв. Инвестиционен проект има за частта до бул. "Владимир Вазов", където сега се провеждат отчуждителни процедури. Поръчката е за инженеринг (работно проектиране и строителство), което позволява проектът да бъде изграден на етапи. Първоначално ще бъде реализиран участъкът от Северната скоростна тангента до бул. "Владимир Вазов". За 2018 г. са заделени 500 хил. лв., а строителството ще продължи и през следващите години. Сега "София проект" завършва проекта на втората част – от бул. "Владимир Вазов"до бул. "Ботевградско шосе", което ще бъде построено във втория етап.
Кога започва строителството на пробива "Дертлиев" и какви проблеми решава този проект?Изграждането на пробива "Дертлиев" ще осигури нова транспортна връзка на район "Люлин" с магистрала "Люлин" и Околовръстния път. За строителството му се проведе обществена поръчка за инженеринг на база идеен проект за 2.9 млн. лв. Избраният изпълнител "ГБС - Инфраструктурно строителство" завършва изготвянето на работния проект по всички части, включително подземната инженерна инфраструктура и ландшафтната архитектура, като паралелно с това се провеждат и отчуждителни процедури и се чака решение на съда за три имота. Ако то бъде готово до края на лятото, строителството ще започне след издаване на разрешение за строеж. При този оптимистичен сценарий строителството ще завърши до края на годината.
Защо избрахте кръговото за пресичането на бул. "Климент Охридски" и бул. "Андрей Ляпчев"? Кога стартира строителството?Трафикът на кръстовището на бул. "Климент Охридски" и бул. "Андрей Ляпчев" е доста интензивен и изисква регулиране, като оптималният вариант за това е изграждане на кръговото кръстовище в съответствие с действащата регулация. Избрано е кръгово, защото то се доказа като работещ вариант при неравномерни транспортни потоци – дава предимство на тези, които са в кръга. Изпълнителят ДЗЗД "Сердика" с водещ партньор "Трейс груп холд" ще работи на инженеринг, подготвеният работен проект е в етап на съгласуване, паралелно с това се провеждат отчуждителни процедури. Бюджетът на обекта за 2018 г. е 250 хиляди лева.
Кои други обекти завършвате през тази година?Ул. "Монтевидео" между "Боряна" и "Никола Петков" (начало на строителството - 1 юли), а впоследствие и улица 763. Приключваме с локалите на Северната скоростна тангента – етап 3. Вероятно строителството ще започне, след като проектите се съгласуват, и ще бъде завършено за месец, бюджетът на проекта е 1 млн. лв.
Обявихме търгове и за основен ремонт на "Първа българска армия"," Коперник", "Щросмайер" и "Кукуш".
Отвориха офертите за ремонт на 4 тунела в София , но подадените предложения бяха само за две – за бул. "Пенчо Славейков" от ул. "Цар Асен" до бул. "Ген. Едуард И. Тотлебен" и за Транспортен тунел по бул. "Царица Йоанна". Тунелът под НДК и бул. "Панчо Владигеров" не събраха кандидати. Какво ще стане оттук нататък?
Срокът за подаване на оферти за тези две позиции е удължен, за да се провери дали няма да бъде проявен интерес към обектите.