Author Topic: Новини от София  (Read 464522 times)

Online bonbon

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1658
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4740 on: 05.05.2019, 11:48:41 »
Безсмислено е, да.
Пише, че в 11:49 ще дойде автобуса на спирката и ще пътувам 16 минути от Младост до Токуда  (11:49-12:05) + 10 минути пеша, което е пълна фантасмагория  :D :D :D
Първо, че по разписание автобусът ще пристигне в 11:56, а не в 11:49, т.е. Гугъл дава 7 минути по-рано, а и отделно всеки ден пътувам по този начин и пътуването до Токуда отнема минимум 40 минути.
+ че на А88 са въведени грешно спирките

Интерактивната карта в сайта на ЦГМ е доста по-полезна.

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2131
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4741 on: 05.05.2019, 12:00:37 »
Не съм съгласен.
Moovit например са си решили проблема като са си назначили представител за България и той актуализира всичко своевременно.

Moovit сме го обсъждали и преди, той непрекъснато съобщава данни за местоположението на потребителите си на сървър извън ЕС и така коригира данните. Вероятно изобщо не е съвместим със законодателството на ЕС за защита на личните данни.

Offline ooleg

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2658
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4742 on: 05.05.2019, 16:26:07 »
Не съм съгласен.
Moovit например са си решили проблема като са си назначили представител за България и той актуализира всичко своевременно.

Moovit сме го обсъждали и преди, той непрекъснато съобщава данни за местоположението на потребителите си на сървър извън ЕС и така коригира данните. Вероятно изобщо не е съвместим със законодателството на ЕС за защита на личните данни.
То според GDPR въобще няма значение сървърът дали е във /извън ЕС, а дали обработва данни на граждани на ЕС.

Изпратено от моят DRA-L21 с помощта на Tapatalk


Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5152
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4743 on: 07.05.2019, 11:41:16 »
Съгласете се, че каквато и система да се направи, няма кой да си играе да интегрира разписания, които се променят тотално през няколко месеца.. : )

Не съм съгласен.
Moovit например са си решили проблема като са си назначили представител за България и той актуализира всичко своевременно.
Разписанията там също не са актуални. Много пъти съм попадал на такива и въобще не разчитам на тях. Там, където информацията се показва в реално време е ОК.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Online bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2166
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4744 on: 08.05.2019, 13:30:02 »
След пускането на "революционната" услуга "Маршрут с градски транспорт" в Гугъл мапс, днес вече са отбелязани и всички спирки на картата. За сега не показват линии и разписания щом се цъкне на тях, но предполагам и това ще бъде добавено.

Offline stankos

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2854
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4745 on: 08.05.2019, 18:51:05 »
Хубавите неща стават бавно..., ако се разчита на държавната/общинска администрация това може да значи и никога !

Адмирации за това нововъведение, който и да го е направил.  :fan:

Offline hitar_potter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1951
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4746 on: 08.05.2019, 22:55:22 »
След пускането на "революционната" услуга "Маршрут с градски транспорт" в Гугъл мапс, днес вече са отбелязани и всички спирки на картата. За сега не показват линии и разписания щом се цъкне на тях, но предполагам и това ще бъде добавено.
На мен си ми ги показва линиите в Google Maps, както и разписания (които не съвпадат с тези в sofiatraffic).

Online bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2166
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4747 on: 08.05.2019, 23:04:01 »
Да, вече явно са добавени. Преди 2 часа все още бяха само на някои спирки.

Offline niki88z

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1263
  • Извън релси!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 387296800
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4748 on: 09.05.2019, 16:07:18 »
Да, вече явно са добавени. Преди 2 часа все още бяха само на някои спирки.
Потвърждавам! Първо се появиха само спирките като икони, след което започнаха да се визуализират с имена, а накрая вече имаше и линии и разписания.

Забелязах някои неточни местоположения на спирките и се опитах да ги препозиционирам през Гугъл Мапс. Тези редакции обаче трябва да бъдат прегледани от рецензент на Гугъл или от собственика на обекта в случая - сайтът eway.bg.
Ако някой е ползвал обратната връзка със сайта eway.bg и има някакъв отговор или ефект от доклада - моля, да ме информира (може и ЛС). Аз за момента активно изпращам доклади, но не получавам отговор и няма ефект от написаното. :(

Offline hitar_potter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1951
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4749 on: 09.05.2019, 17:59:00 »
Аз пусках доклади за липсващи пешеходни алеи (заради които пешеходната навигация ме прекарваше през 9 планини в десета). Реагират на сигналите за ден-два.

Offline niki88z

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1263
  • Извън релси!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 387296800
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4750 on: 10.05.2019, 00:05:01 »
Да, за Гугъл знам! Аз питам изрично за eway   :rolleyes:

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 296
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4751 on: 13.05.2019, 22:42:44 »
Форд пречи на Инекон, бива преместен от пътници:
https://m.fakti.bg/bulgaria/380341-iznerveni-patnici-povdignaha-kola-za-da-mine-tramvai-video
Любими трамваи:503, 701, 707, 813, 9хх, 3002, 3008, 2025, 2030, 2053, 2057, 4101
Любими тролеи: 2101,2112, 2909
За пускането на състави по ТМ10
YouTube канал: https://www.youtube.com/channel/UCUFhDOQQmeNzCisx_bH2tHg

Online Dimitar155

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 84
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4752 on: 17.05.2019, 16:19:12 »
Quote
15 бързозарядни електробуса тръгват в София до есента

Българо-китайският консорциум "Хайгър-Аоуей" (Higer-Aowei) е спечелил търг на дружеството "Столичен електротранспорт" за доставка на 15 електробуса и 6 зарядни станции за 8.37 млн. евро без ДДС. Средствата са осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), като финансиращата институция е подготвила и провела процедурата за избор на изпълнител. Информацията беше потвърдена за "Капитал" от инж. Евгений Ганчев, шеф на "Столичен електротранспорт", и от представители на изпълнителя.

Автобусите, които ще бъдат доставени в София до есента на тази година, са от типа бързозареждащи се. Вместо с батерии те се захранват с т.нар. ултракондензатори (или суперкондензатори). Те изминават по-кратки разстояния с едно зареждане (20 км), но зареждането отнема много малко време (5-8 мин.), по-компактни са и не съдържат потенциално опасни вещества като батериите. Технологията е произведена и патентована от шанхайската компания "Аоуей" (Aowei), а производител е една от най-големите китайски компании за автобуси Higer.

Линк към статията: Капитал

Offline vaz2106

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 557
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4753 on: 17.05.2019, 18:55:49 »
Питам - тоя Милев като се заяжда за цената на Шкодите, тия елетробуси ще бъдат ли и те такива дълги и хубави като тях, че да ги сравнява по цена ?

Offline niki88z

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1263
  • Извън релси!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 387296800
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4754 on: 23.05.2019, 16:23:44 »
"Гугъл карти" стартира навигация за градския транспорт у нас

Как трамваите влязоха в Google

Разписанията на градския транспорт в София станаха достъпни в Google Maps, но без съдействието на Столичната община


Намаляване на задръстванията и повече хора в градския транспорт. Това обещава Googlе на градовете, които решат да споделят безплатно с американската компания данните за маршрутите и движението по тях. В замяна тя получава възможност да предлага по-добра услуга на клиентите си и най-вече да продава по-точна информация за тях на рекламодателите. В началото на май тази услуга на Google Maps стана достъпна и за София, като картите вече дават не само предложения за това кой точно трамвай/тролей/автобус да се вземе, но и кога той ще пристигне на спирката.

Веднага след пускането на услугата обаче Центърът за градска мобилност (ЦГМ) - общинското дружество, което управлява градският транспорт в София, побърза да каже, че данните в Google не са предоставени официално и не са точни.

Това направи историята за градския транспорт в София, от една страна, интересна - все пак откъде тогава Google взимат информацията, а от друга страна, важна, защото поставя въпроса какво правят държавните ведомства с данните си. Тази валута на XXI век ще има все по-голяма стойност и управлението й ще е ключово за модерните институции.

"Не ни е известно по какъв начин Google Maps получават и обработват данните. Към момента не сме получавали запитване с искане за партньорство и предоставяне на приложно-програмен интерфейс (API), данни или др.", заяви пред "Капитал" главният изпълнителен директор на ЦГМ Христиан Петров. Според него в информацията за разписанията, предоставена от Google Maps, има грешки, затова препоръчва на пътниците да използват портала на центъра (sofiatraffic.bg) за планиране на пътуване.

На пръв поглед това изглежда доста странно, защото е най-логично технологичният гигант да си партнира с официалния източник на данни. Или поне такава практика се забелязва от опита му с повечето градове, които към настоящия момент са над 18 хиляди.

В сайта на Google Maps Transit е описано, че градовете които желаят да се включат в услугата, трябва да предоставят данните си доброволно и безплатно. Като предимства за тях са посочени привличането на повече туристи, увеличената мобилност и по-лесният достъп за гражданите. Това е класическият подход на Google - компанията получава безплатни данни, които й помагат да профилира по-добре хората и съответно след това да се продава по-добре рекламата за тях.

За разписанието на градския транспорт Google се обръща най-вече към компаниите, които го управляват, но има и други възможности за тези, които желаят да предоставят данни. Това може да са частни агенции, софтуерни компании, технологични консултанти или други. Условията са да предлагат обществено достъпна услуга, която работи с фиксирани маршрути, както и данните да са в определен формат.

От Украйна за София

Доставчикът на част от данните за София всъщност се намира на стотици километри от самата столица. Седем години след старта на Google Maps украинската компания EasyWay прави възможно данните за градския транспорт в София да са достъпни по удобен начин. Тя е посочена като източник от Google, който излиза под възможните упътвания за определен маршрут. Едноименното приложение на EasyWay оперира в няколко различни страни, но дава информация за разписанията и движението на автобусите/тролеите в реално време единствено в някои градове на територията на Русия и Украйна.

От украинската компания казват, че това се дължи на отказа от съдействие на официалните оператори на обществения транспорт в другите градове. Един от тях е именно София. "В момента не предоставяме разписания или данни в реално време, тъй като sofiatraffic.bg отказва сътрудничество. Пратихме официално запитване до тях, в което се набляга за ползите от споделянето на тези данни за гражданите, както и на добрите примери с други градове. Отговорът им обаче беше, че забраняват разпространението на графика и данните в реално време, достъпни на сайта им", коментира главният изпълнителен директор на EasyWay Иван Шерстюк пред "Капитал".

Според условията за партньорство на Google обаче EasyWay трябва да разполага със законно разрешение от ЦГМ, за да предоставя тази информация. Това е пречка за украинската платформа и затова тя се ограничава само до предоставянето на маршрути, интервали на движение, цена на билета и работни дни. А тези данни според Шерстюк са събрани от самия екип на компанията.

Окото на Google

За Google обаче това не е голям проблем. След като компанията има маршрутите на градския транспорт в София от EasyWay, тя използва няколко различни източника, за да получи данните за разписанието и движението на отделните автобуси/трамваи/тролеи. Информацията се сглобява от анонимните данни, които се получават от няколко места - смартфони с инсталиран Google Maps (без iPhone), плюс други компании, които са се съгласили да ги споделят - фирми за коли под наем, таксита и пр. Друг начин е използването на ресурса на тълпата. Така Google (вероятно) e в състояние да идентифицира, че дадено превозно средство е от градския транспорт, да съпостави данните с тези за маршрутите и да стигне до извода, че това е например кола от тролейбусна линия №2, която ще пристигне на вашата спирка след четири минути.

В ръцете на гражданите

Не само Google обаче разчита на информацията, която получава от хората. Използването на ресурса на тълпата (crowdsourced data) всъщност седи в основата на транспортното приложение Moovit. Това му позволява да дава точна информация за трафика в градове като София, в които не си сътрудничи с транспортни компании. Главният маркетингов директор на компанията Йовав Мейдад обяснява пред "Капитал", че приложението използва основните данни на ЦГМ само на базово ниво. Цялата друга информация, която предоставя, е благодарение на общността към платформата, наречена The Mooviters community. "В София общността е изцяло отговорна за информацията, с която разполагаме", обяснява той. От друга страна, компанията събира данни в реално време от системите за управление на операторите или от GPS устройствата, инсталирани на всяко превозно средство, разказва Мейдад.

Има ли желание

През последните години са правени опити за подобни на Moovit приложения, които да предоставят данни за публичния транспорт в София. За създаването им може да се използва достъпният в интернет практически нелегално отворен код. В сайта Github е публикувана неофициалната документация на API към Центъра за градска мобилност, която се използва от sofiatraffic.bg.

В описанието, дадено от автора, е посочено, че тя е предназначена да послужи на разработчиците за създаването на по-добри приложения за трети страни. Според някои от тях обаче ЦГМ възпрепятства достъпа до данните. "От ЦГМ постоянно променят формата на страницата с времената на пристигане. Моят стремеж е максимално бързо след такава промяна да я отразя и в приложението", пише един от разработчиците на транспортно приложение. Това обаче затруднява работата и в един момент може да е демотивиращо. В самия приложно-програмен интерфейс на дружеството е публикувано съобщение, в което се казва, че всяка употреба на услуга за извличане на данни без писмено разрешение е забранена. "ЦГМ си запазва правото да ограничава и да спира достъпа на неразрешени ползватели", пише още в съобщението.
Това отношение обаче е на ръба на закона. След последните промени в Закона за електронно управление и Закона за достъп до обществена информация институциите, предоставящи обществена услуга, се задължават да предоставят достъп до данните си и чрез българския електронен портал за отворени данни data.egov.bg . Въпреки това тези, които нямат желание да го направят, има как да избягат от отговорност.

"Компаниите, които са приемали обществени поръчки, преди промените да влязат в сила, са запазвали правата върху софтуера или дизайна на базата данни", обяснява главният оперативен директор в LogSentinel Антон Герунов. "Съдът приема аргумента, че външните доставчици на софтуер имат авторски права върху дизайна на базата данни, структурирането им или някакъв друг вид добавена стойност, а това се оказва пречка", добавя той. Според него всичко зависи от самото желание на институциите да отварят данните си, но затова трябва да се промени начинът на мислене на работещите в тях.

В официалното си прессъобщение от ЦГМ коментират, че дружеството подкрепя всички инициативи и услуги, които стимулират използването на градски транспорт, и свободно предоставя при поискване данни за създаване на иновативни продукти в услуга на пътниците. В него се казва още, че ЦГМ ще подкрепи и съдейства на всеки, който иска актуална и точна информация, чрез която да се стимулира използването на обществения транспорт. А ние, гражданите, може само да се надяваме това да е новата политика след множество откази.

Да планираш пътуване

Чрез услугата Google Maps Transit потребителите могат да избират ден, дата и час за планираното пътуване, като данните за най-удобни маршрути са налични в рамките на около месец за повечето дестинации. Опцията е достъпна за компютри и мобилни устройства с двете оперативни системи - iOS и Android, като за втората предимствата и оптимизациите са повече.
Мобилната версия позволява на потребителя да следи точното местоположение (между спирките) на превозното средство.


"ЦГМ не разполага и няма внедрени механизми и способи за подаване на данни, свързани с разписание на градския транспорт, местоположение на превозни средства и др., към външни системи и софтуери."
Христиан Петров, главен изпълнителен директор на ЦГМ

Online Dimitar155

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 84
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4755 on: 29.05.2019, 16:05:15 »
Quote
Отпуснаха 15 млн. лева за нови метрото влакове и модернизация на старите

Правителството отпусна 15 млн. лв за модернизиране на старите метровлакове и закупуването на нови. Първите 10 мотриси ще са за трасето на първия етап от Третия метродиаметър, което се пуска през есента. Вторите 10, с марка "Сименс" ще са за трети и четвърти етап на третата линия.

След закупуването на първите 10, ще бъде пусната поръчка и за още 10 от същия вид, тъй като те се изработват за 3 години. С парите, отпуснати от МС ще бъдат модернизирани 10 от старите руски влакове, съобщи пред Столица.bg директорът на Метрополитен проф. д-р инж. Стоян Братоев.

В момента се модернизират два от руските влакове, като скоро ще започне обновяването и на останалите 10. Новите мотриси "Сименс" са автоматични и без машинист. В момента има 20 чисто нови в депо "Красна поляна", очакващи да бъдат пуснати по трасето на изграждащата се все още трета метролиния.

Online bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2166
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4756 on: 29.05.2019, 17:03:10 »
Пълни глупости. С 15 млн лева не могат и два нови влака да купят. Най-вероятно това е бюджета за модернизация на номерните, като и за това ми се струва малко. За този търг за 10 допълнителни влака за МД3 няма как да са тези пари.

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 296
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4757 on: 29.05.2019, 17:53:59 »
То с 15 млн. не могат и 10 песи да се купят, какво остава за влакове...
Любими трамваи:503, 701, 707, 813, 9хх, 3002, 3008, 2025, 2030, 2053, 2057, 4101
Любими тролеи: 2101,2112, 2909
За пускането на състави по ТМ10
YouTube канал: https://www.youtube.com/channel/UCUFhDOQQmeNzCisx_bH2tHg

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6937
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4758 on: 29.05.2019, 17:57:34 »
Най-вероятно става въпрос за съфинансирането от наша страна по европейската програма за строителство на МД-3.

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 296
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4759 on: 30.05.2019, 11:07:23 »
Ще има водна мъгла по спирките:
https://www.actualno.com/amp/slagat-sistemi-za-ohlajdane-na-spirkite-na-gradskija-transport-v-sofija-news_753796.html
Като ще има и без това водоснабдяване на спирките щеше да е хубаво и по някоя чешма да сложат на по - натоварените спирки.
Любими трамваи:503, 701, 707, 813, 9хх, 3002, 3008, 2025, 2030, 2053, 2057, 4101
Любими тролеи: 2101,2112, 2909
За пускането на състави по ТМ10
YouTube канал: https://www.youtube.com/channel/UCUFhDOQQmeNzCisx_bH2tHg