Ето я пълната програма за седмицата на мобилността, събитията няма да са единствено на 22-ри. Разбира се, кулминацията за феновете на МГТ като нас ще е на 22-ри, но възможност за возене с ретроавтобуси ще е в два дни (включително на 21.09.):
Организацията на отворените врати в градския транспорт със сигурност тази година беше по-добре от предишни години. но пак е доста слабо.
В Красна поляна бяха дали възможност да се разгледат няколко модела трамваи, което радваше децата, които имах възможност да натискат звънците на трамваите. Имам малка забележка - на електронната табела на единия трамвай имаше надписи на чужд език. Бяха сложили една найлонова лента, когато уж да раздели достъпната зона от останалата територия на депото. но една лента не може да спре българина и имаше хора, които си щъкаха измежду останалите гарирани трамваи. А това си беше риск за безопасността, защото през цялото време имаше движение на трамваи (линия 11 въртеше в депото + атракционната обиколка, която беше организирана). Липсваха всякакви служители, които да следят дали хората напускат оградената зона. Това само доказва, че при нашия манталитет за спазване на правилата са необходими много охранители на реда. Иначе - всеки си прави каквото си иска. Аз не съм изключение - като видях, че може и аз минах през територията на депото, за да изляза през колелото на трамвай 22, защото така ми беше по-удобно. Тогава видях, че при едно от широките коловози (които са успоредни на булеварда) има доста дълбока ревизионна шахта, която не беше обезопасена по никакъв начин и като нищо някой да падне и да се претрепе вътре...
Както очаквах - в Красна поляна нямаше докаран тролей, така че тролейбусният транспорт не беше представен в тези отворени врати.
В автобусен гараж Земляне бяха гарирали ретро автобуси. които безспорно предизвикваха интерес. Но това не е отговаря на смисъла на понятието отворени врати, което означава, че трябва да видим как работят нещата отвътре в днешно време. По подобие на Красна поляна - трябваше да са извадили по един автобус от всеки модел (който се експлоатира в днешно време), който да е достъпен за хората.
За метродепо Земляне на място разбрах, че имало някакво предварително записване. което откровено си е отбиване на номера. Аз съм човек на възраст и няма да се разплача, но имаше много разстроени деца, на които родителите им са казали, че ще ходят да видят метрото, но на входа ги изненадват лошо. Разговорих се с някои от разочарованите хора. Двама различни ми казаха, че някъде в интернет пишело, че линк за въпросното предварително записване ще бъде споделен допълнително, но това така и не се случило. Други казаха, че много сериозно са проверявали различни сайтове и социални мрежи, за да чакат този линк. Когато вече го намерили - се оказало, че местата били запълнени. Местата били само 80 - като родител с малко дете се броели за двама души. Цялата работа е много съмнителна. Други пък казаха, че от информацията от новинарския поток изобщо не ставало ясно, че трябвало предварително записване. Това е отбиване на номера - в медиите се тръби, че има отворени врати в метрото, но всъщност такова нещо няма. И после се чудим защо много хора смятат, че директорът на Метрополитен трябва да си ходи.
И трамвайното депо и в автобусния гараж бяха измислили една добра идея. Правеха обиколка из депото/гаража с трамвай/автобус. В Красна поляна използваха учебните трамваи, което не намирам за най-подходящо. А в Земляне - една от детските играчки: електробусче. И на двете места водачите се опитваха да казват някакви интересни факти. Казвам опитваха, защото това не беше измислено както трябва. Нищо не се чуваше дори малко зад водача. Трябваше да се помисли за озвучителна система. В Красна поляна се возих на по-стария учебен трамвай. Ватманът не познаваше депото и питаше друг човек кои стрелки да обръща, за да направи обиколката. Не знаеше и много други факти. даже се зачудих дали изобщо има категория, за да управлява трамвай. Водача на елктробусчето в Земляне беше много по-подготвен и постоянно обясняваше любопитни факти, но аз успях да чуя едва половината - въпреки че бях прав точно зад шофьорската кабина. И на двете места обиколката включваше преминаване през ремонтно хале, което е чудесна идея. Но в същото време - и двете преминавания бяха много бързи и нямахме възможност да разгледаме по-подробно.
И на двете места служителите на портала бяха много недружелюбни, а другите служели от депото/гаража гледаха лошо към посетителите.
Въпреки подобренията спрямо предишни години - смятам, че днешните събития не отговарят на идеята за отворени врати. Аз смятам, че при подобно събитие хората трябва да имат достъп навсякъде - включително административните сгради (за може ние гражданите да видим какви са условията вътре и дали наистина оплакванията на водачите са основателни или не); пешеходна разходка из ремонтните халета (разбира се - по точно ограничен маршрут, който е обезопасен). И навсякъде да има дружелюбни служители, които да ни обясняват кое как работи и т.н. включително да се запознаем с хората, които правят разписания, наряди и т.н. и да ни обяснят как се правят тези неща. И да има служители, които да следят да няма излизащи от огражденията посетители, защото такъв ни е манталитета.