За да имат временните директори повече за усвояване.
За тях сигурно ще има, но за водачите бонуси явно няма да има
Окончателно! СОС отпуска 15 млн. лв. за дълговете на транспорта в София"СОС отпуска 15 млн. лв. за дълговете на транспорта в София. Това стана на извънредното заседание на Столичния общински съвет.
От предвидените средства, 11 млн. ще бъдат осигурени на „Столичен автотранспорт“ ЕАД, а останалите 4 млн. лева за „Столичен електротранспорт“.
Общинските съветници не приеха предложението на Ваня Григорова за допълнителни 3,3 млн. лв. за бонусната система.
Тя е била договорена в началото на годината между кмета на София Васил Терзиев и синдикатите
Председателят на СОС Цветомир Петров поясни, че предложението на Григорова е било отхвърлено, защото бюджета за бонусната система все още не е изготвен. Той увери, че предстои да бъде гласувана заедно с актуализацията на бюджета.
Причината, рискът Столичната община да не може да изплати предстоящия аванс или заплата на работещите в дружествата. Това обяви зам.-шефът на комисията по транспорт в СОС Карлос Контрера.
„Тези 6 млн. лв. няма да стигнат за нищо. Само просрочията за дизел в автотранспорта са 6,7 млн. лв. Това е поредното частично решение на парче. Това е безумие. Или им давай пари, или не им давай въобще“, коментира той.
По думите му този ход не решава проблема в дружествата, защото към 27 септември само автото има да получава 14,159 млн. лв."
Източник: 24 часа
https://safenews.bg/okonchatelno-sos-otpuska-15-mln-lv-za-dalgovete-na-transporta-v-sofiya/И още:
Градският транспорт на София получава пореден заем заради дългове "Пореден заем от общинския бюджет ще получат две от транспортните дружества в София, за да могат да платят част от дълговете си и да няма риск да работата им да спре. На извънредно заседание в четвъртък Столичният общински съвет одобри отпускането на общо 25 млн. лева под формата на кредит от бюджета на Столичната община към "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт".
За дружеството, което осигурява превоза с автобуси в София, отиват 11 млн. лева, а за "Столичен електротранспорт", който обслужва линиите с трамваи, тролеи и електробуси, се отпускат 5 млн. лева.
Дълговете
Сумата няма да е достатъчна за покриването на всички задължения на двете транспортни фирми. Според данни на общината към края на август те са общо за 30 млн. лева, от които просрочени са дългове за около 23 млн. лева. По-голямата част от тези суми се падат на "Столичен автотранспорт", който има общо около 23 млн. лева дългове, от които над 19 млн. лева са просрочени. Именно това дружество получи преди няколко месеца друг заем от 6 млн. лева от общината, за да покрие дълговете си. Миналата седмица пък сметките му бяха блокирани временно заради дълг към фирма, правила спорен ремонт на едно от общежитията на фирмата.
Нуждата от пари се обяснява с неразплатени от държавата средства за покриване на разходите по издаване на безплатни карти за учениците до 14 години. Те ползват обществен транспорт безплатно по силата на решение на правителството. Определените в бюджета средства за компенсации за общините заради този бонус обаче се оказаха недостатъчни. Така към края на август Столичната община има да получава близо 20 млн. лева, които през Центъра за градска мобилност, би трябвало да стигнат и до транспортните оператори в това число и електро- и автотранспорта.
Засега от транспортните оператори единствено за "Метрополитен" няма информация за финансови затруднения. В дружеството обаче има напрежение заради желанието на новия борд на фирмата да премахне единия зам.- изпълнителен директор. В понеделник въпросът отново е обсъждан, след като общинският съветник от групата на БСп Ваня Григорова изпрати писмо до ръководството на метрото с искане да преразгледат или мотивират решението си, което поставя под риск експлоатацията на подземната железница.
По информация на Mediapool решението за премахването на длъжността на единия заместник на директора Стоян Братоев не е отменено, но не и изпълнено. Това трябва да направи именно проф. Братоев, който трябва да прекрати договора на заместника си Красимир Савов. Самият Братоев обаче не е съгласен с промяната в структурата на "Метрополитен" - фирмата, която управлява от години.
Първоначалната идея
Първоначално кметът Васил Терзиев предложи "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" да получат общо 6 млн. лева общински заем. По предложение на БСП и с подкрепата на останалите групи обаче сумата набъбна на 15 млн. лева. Те трябва да бъдат осигурени чрез завишаване на собствените приходи на общината - основно от данъка върху сделките с имоти, от който традиционно се събират повече пари от заложените в бюджета.
От екипа на Васил Терзиев обаче видяха в решението от къде да дойдат средствата залагането на пореден проблем, за който да бъдат обвинени от опозицията. Според зам.-кмета Иван Василев завишаването на собствените приходи с 15 млн. лева едва ли ще бъде изпълнено и това ще даде повод в края на годината от ГЕРБ да твърдят, че не е успял да събере достатъчно данъци, за да изпълни 100% заложените постъпления.
Без бонуси за работещите
Не беше прието предложението на Ваня Григорова от БСП да се отпуснат допълнително 3.3 млн. лева за въвеждане на бонусна система за заплащането на работещите в "Столичен електротранспорт" и "Столичен автотранспорт". Обсъждането на такава беше заложено в споразумение между кмета и синдикатите, когато беше договорено увеличение на заплатите в транспорта. Според Ваня Григорова работещите в транспорта са готови да протестират, тъй като си чакат бонусната система, която екипът на Васил Терзиев обещал.
Кметът отговори, че по принцип е за увеличаване на заплатите и въвеждане на бонусна система, но не по този начин. Трябвало първо да се реши каква ще е тя и да се осигурят парите за бонусите и за следващите години, а не само до края на 2024 г., както щяло да стане, ако предложението на Ваня Григорова беше прието.
И поредни обвинения
Гласуването на решението беше предшествано от часове дебати и преговори по кабинетите в сградата на Столичната община. Основната тема при размяната на реплики между управляващите от "Продължаваме промяната - Демократична България"/"Спаси София" (ПП-ДБ/"Спаси София") и основните им опоненти от ГЕРБ и БСП беше кой е виновен за дълговете на двете дружества. От ПП-ДБ/"Спаси София" твърдят, че причината е, че предишните управляващи от ГЕРБ не са направили нищо, за да оздравят транспорта, а дълговете са натрупани при управлението на партията на Йорданка Фандъкова.
От ГЕРБ отговарят, че екипът на Васил Терзиев не е предложил решение на проблема, а когато го прави, то е на парче и не се осигуряват всички нужни средства. Припомнят, че финансовите проблеми на градския транспорт се задълбочиха по време на пандемията от Covid-19, когато пътниците намаляха драстично.
По-късно от Столичната община поискаха финансова помощ от държавата, която първоначално беше отказана от тогавашния финансов министър в правителството "Петков" Асен Василев. Той посъветва общината да вдигне цените на транспорта, за да събере повече приходи. Впоследствие парите бяха отпуснати с решение на Народното събрание и основно с гласовете на ГЕРБ. Транспортните дружества обаче не успяха да изчистят дълговете си."
https://www.mediapool.bg/gradskiyat-transport-na-sofiya-poluchava-poreden-zaem-zaradi-dalgove-news363631.html