Author Topic: Автобусни дискусии  (Read 666174 times)

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3300 on: 29.05.2023, 16:21:48 »
При дизеловите автобуси с ръчни скорости като Икарусите и Чавдарите изключването от скорост позволява да се ширпотребява гориво съгласно теорията на проф. Ал. Томов и някои шофьори имат такива навици. При автоматични скорости не се получава, при автобуси на метан е безпредметно.  :)

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3301 on: 29.05.2023, 16:31:57 »
При дизеловите автобуси с ръчни скорости като Икарусите и Чавдарите изключването от скорост позволява да се ширпотребява гориво съгласно теорията на проф. Ал. Томов и някои шофьори имат такива навици. При автоматични скорости не се получава, при автобуси на метан е безпредметно.  :)
Именно - то и при колите е същото. По надолнище особено двигателя практически не работи ако си на скорост. Явно не е толкова по-различно.
Разбирам старите навици не хващат ръжда. Значи просто не е някакво кой знае какво експлоатационно правило при някакво определено поколение автобуси. Интересно ми е при Чавдар доколко икономия е вкарвал този режим

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1625
  • 9060
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3302 on: 29.05.2023, 18:08:01 »
Проблемът с автоматите (поне при колите, вероятно е същото) е от N на D в движение, защото се вкарва много напрежение в кутията изведнъж, за да влезе мотора в обороти. От D на N няма проблем, затова и е възможно, докато за да вкараш D се очаква да натиснеш спирачката. Икономията е много спорно нещо и зависи доста от профила на пътя - има места, на които може и да е смислено да пуснеш неутрална, но това е с уговорката, че после можеш да включиш пак на скорост, което както уточнихме е невъзможно при правилна експлоатация на автомат.
Отделен е и въпроса, че най-новите автомобили сами изключват на N при дадени обстоятелства, но там уж се избягват повредите с помощта на "модерни технологии".
« Last Edit: 29.05.2023, 18:30:50 by RADOCVET »

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3303 on: 29.05.2023, 18:29:57 »
Колите са наблъскани с електроника. Предполагам по-новите автобуси също. Това с неутралната го правеха при старите дето натискаха между двете като клавиатура на лаптоп все едно. A и на автобус е с копчета, не с лост като на колата. Защото там тоя лост имаш системи които ти пречат да видиш сметката на автоматика

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1625
  • 9060
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3304 on: 29.05.2023, 19:18:40 »
Няма никакво значение дали е копче или лост. Компютъра ако има заложено да не включи, няма да включи. Вероятно при по-старите автобуси не е заложено.

Offline Pesho1991

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1059
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3305 on: 29.05.2023, 19:41:29 »
Малко-офф ама аз съм бил свидетел как и в Ман 2014/2019 надолу след алея Яворов са включвали на неутрална. Силно ме учуди, но видях как водачът си завъртя "бутона" от д на н и после пак си го върна на БТА. Така че и преди Ман се прави

Offline david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 465
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3306 on: 29.05.2023, 20:01:23 »
Именно - то и при колите е същото. По надолнище особено двигателя практически не работи ако си на скорост. Явно не е толкова по-различно.
Разбирам старите навици не хващат ръжда. Значи просто не е някакво кой знае какво експлоатационно правило при някакво определено поколение автобуси. Интересно ми е при Чавдар доколко икономия е вкарвал този режим
Де да беше така, да не работи по надолнище... тогава наистина никой нямаше да изключва от скорост. 

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3307 on: 29.05.2023, 20:21:44 »
От Копитото до Бояна ми е давало разход 0,0 l/100 km по компютър… Сега ще кажеш, че при хибридите и електромобилите няма рекуперация…  :rolleyes:

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3308 on: 29.05.2023, 20:22:47 »
Вие знаете ли каква бела може да стане (и става редовно) при спускане с изключен от скорост рейс?
По рейс и по жена не се тича!

Offline david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 465
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3309 on: 29.05.2023, 20:27:58 »
От Копитото до Бояна ми е давало разход 0,0 l/100 km по компютър… Сега ще кажеш, че при хибридите и електромобилите няма рекуперация…  :rolleyes:
Не говоря нито за хибриди, нито и за автомобили. Дори и при 6 степенната кутия на ZF при BMC Procity, няма как двигателят да не работи при спускане, какво остава за тристепенната на 19ките например... а и сериозно се вдига разхода, когато кутията върне една скорост надолу, това е една от основните идеи да се натиска червеното копче (N).
Иначе аз съм се возил в автобус по 63 от Златните мостове, който даваше 0,0/100 км, като просто шофьорът изключваше мотора. Тогава наистина говорим за икономия и влизаме в реалността на неработещите двигали по време на спускане.

Offline Pesho1991

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1059
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3310 on: 29.05.2023, 20:36:24 »
Това сериозно ли е за изключения двигател по нанадолнището на златните? Въобще даваш ли си сметка какво значи изключен двигател? Това значи да не работи сервото или електрониката за волана и спирачките. На практика с изключен двигател автобусът става неуправляем. Изключена скорост да, въпреки че на моята кола компютърчето когато съм с изключена скорост дава разход 1 или 2л на 100км, а когато съм на скорост и по инерция съм на 0 на 100км, така че на скорост винаги е по-пестеливо.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3311 on: 29.05.2023, 20:37:27 »
Ииии, пак продължавате. Като се засили изключеният от скорост рейс по нанадолнището, като спирачките дадат фира (което може да се очаква при тежък рейс, пълен с хора), като рейсът иде в дерето, като изпотрепе сума ти народ, ще минат ли обяснения, че иначе много се увеличава разхода на нафта?
По рейс и по жена не се тича!

Offline david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 465
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3312 on: 29.05.2023, 20:43:26 »
Това сериозно ли е за изключения двигател по нанадолнището на златните? Въобще даваш ли си сметка какво значи изключен двигател? Това значи да не работи сервото или електрониката за волана и спирачките. На практика с изключен двигател автобусът става неуправляем. Изключена скорост да, въпреки че на моята кола компютърчето когато съм с изключена скорост дава разход 1 или 2л на 100км, а когато съм на скорост и по инерция съм на 0 на 100км, така че на скорост винаги е по-пестеливо.
Много добре знам какво значи изключен двигател, уверявам те.
При 15ките нямаше такива заключвания на волани, компютри и тем подобни...
А че не е правилно, не е, само споделям с вас. :)

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3313 on: 29.05.2023, 22:12:59 »
...на скорост винаги е по-пестеливо.
Не винаги, защото на скорост без газ, двигателят има спирачен ефект и ако наклонът не е достатъчно стръмен, скоростта ще намалява докато оборотите паднат до тези на празен ход и управлението само ще започне да подава газ или ти ще го направиш преди това, за да не се движиш прекалено бавно.
Има някаква комбинация от наклон и скорост, под която движението на скорост без газ става нерентабилно от гледна точка на горивото. Почти винаги обаче това дава по-добра управляемост дори само, защото можеш веднага да настъпиш при нужда, но също и защото спестяваш насилственото развъртане на двигателя от оборотите на празен ход, което е доста стресова ситуация и за двата вида предавки, ако не са изравнени оборотите (което аз правя по навик) и е свързано с рязко запъване, което при лигава настилка може да доведе до загуба на сцепление.

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3529
  • ČKD
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3314 on: 29.05.2023, 22:18:47 »
Това сериозно ли е за изключения двигател по нанадолнището на златните? Въобще даваш ли си сметка какво значи изключен двигател? Това значи да не работи сервото или електрониката за волана и спирачките. На практика с изключен двигател автобусът става неуправляем. Изключена скорост да, въпреки че на моята кола компютърчето когато съм с изключена скорост дава разход 1 или 2л на 100км, а когато съм на скорост и по инерция съм на 0 на 100км, така че на скорост винаги е по-пестеливо.
Назад из темите във форума има докладвани не един брой такива джигити, имаше един който се беше пързалял по паветата надолу в Драгалевци с една 305-ца. :help: :help:

П.П. За ето тази класика говорех... :laugh:

Надявам се парите от спестената нафта да му стигнат за адвокати и обезщетения на водача на 1753, след като следващияпът няма да има тротоар, в който да спре. Случката се развива от центъра на Драгалевци посока Хладилника. След като е пословично известен, че в поне 90% от маршрутите на която и да е автобусна линия в София успява да кара с изключен двигател, днес нямаше изключение. Та, пали нашия двигателя за около две секунди, за да тръгне от спирката, гаси го и започва едно красиво спускане на един бая продължителен и бая стръмен павиран наклон. Естествено, завоят бе взет ч, докато се набира с две ръце на волан, и с двата крака на спирачката. И поради хлъзгавите павета, малко преди разклоа за Симеоново, автобусът поднесе много красиво. Нашият, със докрай навит волан наляво се заби в тротоара отдясно, където успя и да спре. Обърна се, огледа ни с изправена коса, едно "ебаси мамата как лъзна", и продължи, успокоил се, със същия маниер на каране. Двигателят бе запален за последно в Драгалевци, и така до кръстовището със Сребърна. Отделно, че за хръ път виждам минаване на кръгоно кръстовище с изкючен двигател, където и вече миризмата на феродо се усещаше в периметър от 5 метра поне. Мазната чалгия, която целият автобус бе принуден да слуша силно, както и цигареният дим само допълваха идилията в тази обстановка. Смятам, че този апотеоз на пестеливостта, трябва незабавно да бъде с отнето разрешение да управлява превозно средство, по-мощно от пазарска количка...

Това сериозно ли е за изключения двигател по нанадолнището на златните? Въобще даваш ли си сметка какво значи изключен двигател? Това значи да не работи сервото или електрониката за волана и спирачките. На практика с изключен двигател автобусът става неуправляем. Изключена скорост да, въпреки че на моята кола компютърчето когато съм с изключена скорост дава разход 1 или 2л на 100км, а когато съм на скорост и по инерция съм на 0 на 100км, така че на скорост винаги е по-пестеливо.
Много добре знам какво значи изключен двигател, уверявам те.
При 15ките нямаше такива заключвания на волани, компютри и тем подобни...
А че не е правилно, не е, само споделям с вас. :)
След точно две натискания на спирачката педала става като камък, как спира тогава по-точно?
« Last Edit: 29.05.2023, 22:26:58 by Mammoth »

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3315 on: 29.05.2023, 22:44:04 »
Има разлика между хидравлична и пневматична спирачна система.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3316 on: 02.06.2023, 11:10:17 »
След точно две натискания на спирачката педала става като камък, как спира тогава по-точно?
Май автобуса не е точно като колата. И щом не му заключи волана ще си спуска по инерция до дето има

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3317 on: 05.06.2023, 15:41:34 »
Difian - мен ми е ясно, че не се мисли кой знае колко за качеството на идващото и за какво ще се ползва. Но и други колеги във форума го казват -само тези да са проблема. А Карсанчетата дето и за микробуси не стават, а другите електрички дето и те не знаят на кой свят са. Айде единствено МАН-овете са на ниво и си оправдават вложението и Соларисите. Тези ако са ги нагодили за някакви крайградски линии по равното - Банкя, Нови Искър-  аз лично някъде в това направление ги виждам - на мястото на малките единички

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3318 on: 08.06.2023, 00:16:13 »
2002,2020,2024 - 79

Най-хубавите автобуси на 79. Сега беше момента да ги пуснат на 1, 3, 5, там има и пътникопоток за такива, особено след онези инциденти на 79 заради което щяха да променят и маршрута.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline andrey

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 78
    • View Profile
Re: Автобусни дискусии
« Reply #3319 on: 08.06.2023, 09:03:28 »
2002,2020,2024 - 79

Най-хубавите автобуси на 79. Сега беше момента да ги пуснат на 1, 3, 5, там има и пътникопоток за такива, особено след онези инциденти на 79 заради което щяха да променят и маршрута.
По принцип 294 като помощна линия може да се обслужва с Ютонги а 1като натоварена линия да мине изцяло на Man lion's. Преди когато 1 беше в Карат С се обслужваше със съчленени автобуси и те се пълнеха доста.