Обратно към темата - пренесох другите постинги за метрото в Будапеща, в т.ч. за новата 4-та линия. Някой да знае, как върви строителството и и ще се спази ли пусковият срок - 2011 г.?
За съжаление със сигурност няма да спазят срока!
Хронологично събитията във времето се развиват така:
1. 1972 година започват първите обсъждания за трасето;
2. 1996 година одобряват днешното трасе, като в последствие променят малка част от него (днешен Лот 3), за да не се дублира с трамвай 49 от към "Kelenföldi pályaudvar";
3. Преди изборите през 98-ма кмета на Будапеща и финансовия министър набързо подписват договор за стартиране на проекта;
4. Да, ама Орбан идва на власт и правителството решава, че проектът е прекалено скъп и не им отпускат нужните пари за да стартират;
5. През пролетта на 2001 година Върховният съд постановява за невалиден договора от преди изборите и нещата зациклят;
6. 2002 година социалистите пак идват на власт и процесите се задвижват на ново;
7. През 2004 година почват най-накрая да строят, но пак имат проблеми с финансирането;
8. 2007 година се сещат, че могат да получат и европейско финансиране;
9. През 2009 септември, Европейската Комисия одобрява финансирането на Лот 1, като заради неизрядни 11 договора за строителство (от общо 50-тина) субсидията е 181 милиарда форинта, вместо исканите 224;
10. Тотално изтрещяла работа, като цяло и ужас през юли месец на 2010 година, когато зам. кмета на Будапеща излиза и казва, че твърденията на опозицията, че 100 милиарда форинта не стигат за довършването на Лот 1 - не са вярни, но ...
Целия 4-ти диаметър е разделен на 3 лота, като първият е най-голям (7,3 км) и него го копаят с ТПМ. Станциите са:
- Kelenföldi pályaudvar;
- Tétényi út;
- Bocskai út;
- Móricz Zs. körtér;
- Szent Gellért tér ;
- Fővám tér;
- Kálvin tér;
- Rákóczi tér;
- Népszínház utca;
- Keleti pályaudvar.
По последна информация се очаква да бъде пуснат в експлоатация през 2014 година, но много вероятно е срока да бъде променен на 2015 година. След Жп гара Изток (Keleti pályaudvar) е Лот 2. Състои се от 4 спирки до Площад Бошняк (Bosnyák tér). От другия край има още две спирки, които не се виждат на картата приложена от мен в по-горния пост. Те са „Madárhegy” и „Gazdagrét”, които се явяват Лот 3. Втори и трети лот ги чакат през 2017, а към момента 65% от стоителните дейности са завършени!