Т.е да очакваме информация едва другата седмица...
Едва ли ще стане толкова скоро:
ЗОП (Закона за обществените поръчки) не предписва конкретен срок, а дава право на комисията сама да реши кога да направи това, длъжна е само предварително да го обяви и уведоми участниците.
Изходът на този търг, обаче, има и скрити политически измерения и изходът му наистина не е лек за прогнозиране.
Чисто финансово можехме да се надяваме на западни състави само ако закупуването им се поемеше от ОП ”Транспорт”. Това условие беше реализирано, за щастие.
Но се яви само един западен кандидат... Което за мен е голямо разочарование – по-голяма конкуренция щеше да доведе до избора на модерен подвижен състав, на изгодна цена.
И тук започва интересното:
Отдавна се знаеше, че Братоев по-скоро клони към НДСВ (и явяването на испанския CAF го потвърждава). А дали това не е предопределило търга така да е „модериран”, че други западни участници да не намерят привлекателност към него? ( Копирането на техническите изисквания, близки до руския Русич, не са в противоречие на горната теза, те само са леко по-широко представени – технически метрото ни е по оборудвано по руската метросистема, все пак).
(Горната теза, обаче, си е лично моя и не ангажира никого с нея.)
Самият търг се провежда в доста изострена предизборна обстановка (достатъчно е да си спомним само мръсната компроматна война със СРС-тата).
За мен изходът му ще покаже чии позиции са по-силни – на старата върхушка, контролираща все още цялата икономика (в лицето на Гоце), или доказване, че страната ни лека-полека (като мислене и действия) излиза от зависимостта си от Русия и реално става част от западния лагер...
За съжаление това става с явяването само на един западен участник и какъвто и да е изходът, ще бъде оплют и компрометиран пред лицето на обществеността. Дано само това да не стане толкова грубо, че ЕК да откаже финансирането...
Така че, ще се наложи да чакаме по-дългичко от седмица.
В интерес на истината, Метровагонмаш
обяви предварителните си планове за тази година и те включват, освен другите модели:
152 вагона Русич: това са 143 за Москва и 9 (тривагонни влакове, като нашите) за Казан.
Естествено, евентуалната поръчка за София не е спомената в тези планове, доколкото търгът не е приключил.