15 август 2011 | 12:34 | Агенция "Фокус" Начало / Мнение Инж. Иво Василев, заместник-директор Експлоатационни въпроси в „Столичен електротранспорт”
Фокус: Г-н Василев, отправени бяха обвинения за злоупотреби в размер на над 2 млн. лв. в обществени поръчки на Столична община за трамваи.
Иво Василев: Какви обвинения?
Фокус: Става дума за проведен конкурс порез 2009 г. за доставка на трамвайни мотриси втора употреба, спечелен от фирма „ЕЛИА”...
Иво Василев: Да, точно така, за две междурелсия, които използваме в София – 1009 мм и 1435 мм. Те са разделени на два конкурса. Единият приключи към края на 2009 г., а другият приключи 2011 г. И двата конкурса са проведени по българския Закон за обществените поръчки. Всичко е стриктно спазено в конкурсите и няма никакви въпроси, които могат да будят съмнения.
Фокус: Първото обвинение е, че фирма „ЕЛИА” е спечелила конкурса, след като другите двама участника са отстранени неоснователно. А референцията на фирма „ЕЛИА” е фалшива.
Иво Василев: Това няма нищо общо с истината. Конкурсната документация в досието на цялата тази поръчка е напълно нормална и редовна.
Фокус: Немската фирма „Райнише Воонбау” ли е издала референция на „ЕЛИА”?
Иво Василев:Такава фирма „Райнише Воонбау” от вас чувам. Аз бях председател на комисията, която преглежда всички документи, във връзка със Закона за обществените поръчки. Референцията е от фирма RHS от Дюселдорф („Райнише Хаусмайстер Сервиз). Това е друга фирма.
Фокус: Закупените трамвай отговарят ли на необходимите технически изисквания, заложени в документацията по тази поръчка?
Иво Василев: Бях председател на тази комисия, която се състои от 12 души, половината от които са съветници от Столичен общински съвет от различни политически партии, включително ГЕРБ, БСП, „Атака”, СДС и т.н. Достатъчно отговорни хора са били в тази комисия, за да преценяват документите съобразно закона, дали отговарят на всички технически и финансови изисквания. Като председател на комисията мога да кажа – трамваите отговарят на всички изисквания, които ние сме заложили в документацията по тази поръчка. Комисията е работила в „Столичен електротранспорт”, знаем всички видове документи по съответните поръчки, не само по тази, най-добрите специалисти в тази област са при нас, и кой какво казва от някакви предизборни партии – не ме интересува.
Фокус: Бихте ли разказали подробно как са протекли въпросните конкурси, с които са свързани отправените обвинения?
Иво Василев: Отчетени са последните неуспешни опити за доставка на модерни нископодови трамваи, поради това, че един нископодов трамвай струва около 2,7 млн. евро на този етап. За такива трамваи сме правили процедури за доставка, но за съжаление с оглед на тази цена не се намери финансиране, което може да осигури по 2,7 млн. евро на един трамвай. Затова се взе решение от Столичния общински съвет „Столичен електротранспорт” да проведе обществени поръчки за употребявани, но модернизирани трамвайни мотриси, които да ни позволят да повишим качеството на обслужване, без да можем да разчитаме на такива финанси, за които стана въпрос, като Столичен електротранспорт има такова разрешение от Общинския съвет и на 20.7. 2009 г. е обявена и стартирана процедура по Закона за обществените поръчки. Тя е обнародвана в Държавен вестник, както и в официалния вестник на Европейския съюз. Документацията по обществената поръчка е одобрена от съответните комисии към Столичен общински съвет и с Решение 474 от 9.07. 2009 г. е одобрено стартирането на тези процедури. Финансирането е изцяло за сметка на „Столичен електротранспорт”, като как сме си спестявали пари, за да можем да си осигурим малко по-модерни превозни средства – ние си знаем. Изрично е поискано в комисията по процедурите да участват за пълна прозрачност съветници от СОС, най-малко от три комисии, както и представителите на дирекция „Транспорт”. Целта е всичко да бъде абсолютно законно и прозрачно, като се появят такива елементи, защото винаги се появяват всякакви елементи в предизборна обстановка, да може всичко да е ясно и точно. Едната част от поръчката е за междурелсие 1435 мм. Тя беше със срок на подаване на оферти месец септември 2009 г. Много фирми са закупили документация. След което съответно документите се преглеждат от комисията, която се състои от много хора, включително от технически специалисти и включително от юристи и съветници от СОС. Конкурсът за междурелсието от 1009 мм тогава се анулира, поради това, че има само един кандидат. За междурелсие 1435 мм има много кандидати, защото това е най-разпространеното междурелсие в Европа за трамваи, докато междурелсие 1009 мм има само в София и евентуално могат да кандидатстват предприятия, които работят по 1000 мм, които не са много в Европа, най-често те са от Германия, но са малко. Там се явява само един кандидат – фирма „Ман ферощал”, но предлага само 14 трамвая, докато в конкурсната документация е казано, че трябва да предложи най-малко 20 трамвая. Тогава този конкурс е прекратен. След което с решение на Съвета на директорите през 2010 г. отново се възобновява този конкурс, за да може наистина да получим трамваи. Отново е изпратено ново обявление в Държавен вестник и в Европейския вестник. На повторно обявения конкурс вече документи попълват девет фирми, от които три подават оферти. Тези три фирми са „Ман ферощал” „ЕЛИА” АД и FBW – Германия. Отново се назначава комисия по същия принцип и тя започва работа по подадените оферти, като за всяко нещо се прави съответен протокол. Те са по всички подадени документи и са 146 на брой. 146 документа, а се говори за един документ, една референция, която е напълно редовна от 146-те документа.
В техническите условия се казва, че трамваите трябва да бъдат модернизирани. Тоест те трябва да имат електронно управление на системата за движение, а не контакторно както са старите български трамваи и някои стари чешки. Точно поради тази причина едната фирма FBW – Брандербург е отстранена, защото нямат такова модернизирано управление на трамваите. Те предлагат мотриси, които са над 35 годишни и са в много лошо състояние, не са модернизирани с новите системи за управление. Отново „Ман ферощал” е отстранена, поради това, че предлага същите 14 трамвая, както на миналата процедура, а условията на конкурса са за най-малко 20. Тогава вече остава фирма „ЕЛИА”, като единствена фирма с редовни документи, отговарящи на изискванията. С тази фирма се сключва договор за доставка на трамваи, които са трамваи, работили в град Хале, Германия. Те са с междурелсие 1009 мм.
В момента тези трамваи са доставени в депото в Красна поляна, като отговарят на всички изисквания, които са поставени в техническата документация, съгласно Закона за обществените поръчки. На 14.02 2011 г. е подписан договорът и към настоящия момент са доставени.
Абсолютно всичко, свързано с конкурсите за трамваи е законосъобразно и целесъобразно що се касае до Столична община, „Столичен електротранспорт” и Закона за обществените поръчки. Всичко това е подплатено с много документи. Много добре ми е известно, аз работя от 31 години и съм един от най-започнатите хора в тази област. Всички трамваи в София от номер 1 до номер 310 са минали през мен, независимо дали са дошли от завода за трамваи в София, дали са дошли от Германия, Чехия или някъде другаде. Всички те, включително и тролеите са минали през мене, така че човекът, който на практика най-много знае за това, заедно с още двама-трима души, съм аз. Няма да получите по-добра и точна информация. Всички други информации, които ще получавате, ще трябва да ги приемате с доста голяма доза съмнение.
Фокус: Кога са произведени тези трамваи?
Иво Василев: Между 1983- 1986 г., но са модернизирани през 1995 г., тоест отговарят на нашите условия да са на под 30 години. Всичките 70 транспортни единици, които закупихме в тези последни две години, визирам тези от 1435 мм, които вече работят по 22-ра линия, те са доставени от Лайпциг, заедно с тези от Хале, са закупени на точната сума от 5, 6 млн. лв. Точно толкова пари струва един единствен нов модерен трамвай. За цената на един трамвай, ние си доставихме 70 транспортни единици, с които ще подобрим обслужването в София. Отоплението им е много по-добро, други екстри има, както и това, което най-много ни интересува – електронната система за управление, която пести ток и осигурява по-голяма сигурност и безопасност на движението. Ние работим в полза на електротранспорта и данъкоплатеца.
Весела ГИЗДЕВА