Author Topic: ПОЛИТИКА=?  (Read 249275 times)

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #100 on: 31.03.2011, 23:43:04 »
Всеки път, когато човек под 50-те започва да възхвалява соц.режима изпадам в потрес, осъзнавам че направих грешка, трябваше вече да съм далеч... Тази държава скоро няма да се оправи, то как да е, след като БКП е легитимна, че от време на време е и на власт... Ужас!
В резюме да си напиша отговорите на няколко поста.
Планът Ран-Ът не е изпълняван ефективно от нито едно правителство в България, ако другаря Луканов го беше подкарал, сега със сигурност положението ни щеше да е в някаква степен по-добро. Информация от линкове към страници от типа "Избираш Бойко, получаваш Костов", буди съжаление към позоваващите се на нея...
@petur1111, защо в твоето село е имало доктор вече са ти отговорили. Защо няма редовен превоз, мисля е още по-лесно да ти се отговори - няма кой да го ползва, следователно е нерентабилен! Ако наследниците на всичките баби и дядовци си живеехте в това село, вероятно освен редовен превоз, в него щеше да има няколко доктора и поне един супермаркет от национална верига...
Благуне, пишеш за почивки по 14 дни, но да кажем, че това включваше обитаване на барака (бунгало) с прогнил от влагата дюшек, дупки в стените и/или пода и пълзящи гадини навсякъде през тъмната част на деня. Малцина имаха щастието да прекарат отпуска си в т.н. "ведомствени почивни станции" и то само ако имаш връзки или си началник в съответното предприятие.
За какъв висок стандарт ми пишете, като луканката беше некакъв нечуван деликатес за десетина лева килото (ако не ме лъже паметта), майка ми беше детска учителка и вземаше 220 лв. на месец, та тая луканка я  ядях веднъж на два месеца... А не, че в Родопа не се е произвеждала луканка, отиваше на 95% за износ, за да финансира фалиралата ни промишленост (безумните идеи на Огнян Дойнов - Радомир, Кремиковци и т.н.) За цитруси изобщо да не споменавам! Вуйчо ми чака ред за един скапан Москвич цяла вечност, "западняците" сменяха по две коли за същото време и така нататък и така нататък...

едит: @Ялта, спокойно и ние геврек въртим, чат-пат, не си толкова неповторим...
« Last Edit: 01.04.2011, 00:24:29 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4703
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
    • http://www.wix.com/tcvetanov/wood-carving#!__portfolio
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #101 on: 01.04.2011, 05:59:15 »
Giorev, спокоен съм, но нещо излъгах ли или какво ? Те и в Германия обикновенните работници имат възражения към властта, и си мечтаят за времето преди обединението.
"Нося отговорност за това, което съм казал и което съм имал предвид - Не нося отговорност за това, което е разбрал някой отсреща"!
-----------------------------------------------------
"На 18 нашите убеждения са хълмовете, на които се изкачваме и от които гледаме. На 45 те са пещерите в които се крием". /Фр. Ск. Фицджералд/

Offline prof66

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 309
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #102 on: 01.04.2011, 09:04:37 »
гьорев, успокой се, инфаркт ще си докараш така...

дайте да празнуваме днес празника на герб - и не се афектирай толкова...


Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3353
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #103 on: 01.04.2011, 11:52:12 »
Луканката не беше 10, а 16 лева килото. И просто я нямаше, ядеше се 2-3 пъти в годината, най-вече около Нова година. Банани и портокали също само по това време и то след висене по 2-3 часа по опашки. Сега пък луканката не знаеш какво има в нея, както при кренвиршите и другите колбаси, каймата... Имаше наистина добри лекари и зъболекари по селата но да ви кажа ли защо? Защото, особено в граничните и по-обезлюдени райони получаваха много по-добри заплати - разни "гранични" добавки например. С една дума вземаха много повече от един лекар в поликлиника или в болница. Съответно при "разпределението" всички се натискаха да отиват там. То между другото това не се отнася само за лекарите - в моето село например работещите получаваха доста сериозни заплати, плюс "гранични" - бонус за обитаване на граничен район и непреместване в Благоевград или в София. От тютюна не се печелеше почти нищо и въпреки това си купуваха чисто нови коли, конфискувани на митница и всяка година, за разлика от нас, "гражданите", ходеха на море. За почивните станции блъскането, гъзолизането и интригите наистина бяха пословични.

Не е проблемът токлкова че БКП е легитимна, а че всички останали партии са базирани на БКП и ДС- производни личности, със съответното мислене. И сега повечето фирми са на такива "кадри".Тогава ако си бил явно против комунистите, просто е трябвало да се правиш, че си с тях, защото иначе не можеш нито да завършиш висше образование, нито да си намериш после що-годе свястна работа. Същото е и ако имаш "петно" в биографията - близък, избягал на запад например. Адвокатите са подписвали декарации, че ще служат на "народната" власт, демек ще защитават обвиняемите само привидно. Баща ми в 11 клас са му намалили поведението заради абсолютно безобидно нещо, за малко са щели и да го изключат от училище. А тогава намалят ли ти поведението последната година, нямаш право да продължиш в университет. Майка ми сега е върло "дясна", а като я питам защо е била партиен член, отговорът е "ами тогава членството отваряше много врати, а и много хора драпаха да станат партийни членове, а беше много трудно". Какво е спечелила от това членство - абсолютно нищо.
« Last Edit: 01.04.2011, 12:01:11 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline prof66

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 309
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #104 on: 01.04.2011, 14:28:35 »
е затова става дума.

членовете на бкп преди 10ти бяха два вида - кариеристи (партийци) и комунисти. първите `се бяха записали` за да имат далавера, и тези, които успяха с далаверата сега и дума не продумват за това, че са били членове на бкп - типичен пример бойко борисов (член на бкп от 19 годишен). тези, които не успяха с далаверата се превърнаха в основа на сдс-то, защото просто бяха убедени, че не са успели щот не са им давали (а не защото са некадърни)... те са от най върлите поплюватели на бкп, нищо че са били най правоверните преди 10ти...

комунистите са друга приказка. те и преди 10ти бяха зле - примери много, например стефан продев, велислава дърева, валери петров  - и след 10ти бяха зле, защото не се пребоядисаха в името на далаверата....

Майка ми сега е върло "дясна", а като я питам защо е била партиен член, отговорът е "ами тогава членството отваряше много врати, а и много хора драпаха да станат партийни членове, а беше много трудно". Какво е спечелила от това членство - абсолютно нищо.

те толкоз по темата на печеленето...

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14487
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #105 on: 01.04.2011, 14:44:50 »
Те и в Германия обикновенните работници имат възражения към властта, и си мечтаят за времето преди обединението.
Има за какво да са недоволни - сега получават 10 пъти по-големи заплати, но работят 15 пъти по-ефективно.
Колкото и да е смешно, в ГДР през средата на 80-те се чакаше повече за Трабант, отколкото в България. Иначе в обикновения бит безгрижието идваше от постоянните финансови инжекции от СССР с цел външно лустросване на "предната витрина на социализма". Затова стоките им за бита и най-вече храната бяха доста евтини.
А за разяждащата сила на комунизма е доказателство фактът, че откривателите на основните видове двигатели с вътрешно горене с години произвеждаха пушливи автомобилни уроди. Наистина и 20 години след обединението разликите не са заличени. Което е фрапиращо на фона на възхода през 20-те години след унищожителната за Германия война.
Подозренията са двустранни. "Оситата" казват - "Добре си бяхме с панелката в Марцан и Трабанта - поне не се зорехме много". Западняците казват - "Докога ще ги носим на гръб тези лентяи!".
Но наред с оситата-лузъри има прослойка в Източна Германия, която силно се нагуши от милиардите марки и евро, налети там. В това отношение ако някой немец се вайка от корупцията при българската приватизация, най-добре любезно да му се напомни за "Тройханд".

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1166
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #106 on: 01.04.2011, 16:04:15 »
е затова става дума.

членовете на бкп преди 10ти бяха два вида - кариеристи (партийци) и комунисти. първите `се бяха записали` за да имат далавера, и тези, които успяха с далаверата сега и дума не продумват за това .......
Действително се казаха интересни неща в тази тема (макар и не винаги напълно верни), но форумът е за транспорта и за щастие не се е получил спор или дори омраза по някакви причини.
В тази връзка едва ли тук има място за елементарна прокомунистическа агитация. 

Offline prof66

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 309
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #107 on: 01.04.2011, 16:48:19 »
В тази връзка едва ли тук има място за елементарна прокомунистическа агитация. 

кажи го че няма място за `елементарна партийна агитация независимо за коя партия` и ще си плеснем ръцете...

иначе понамирисва на политическа цензура...


Offline petur1111

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 96
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #108 on: 01.04.2011, 21:54:56 »
@petur1111, защо в твоето село е имало доктор вече са ти отговорили. Защо няма редовен превоз, мисля е още по-лесно да ти се отговори - няма кой да го ползва, следователно е нерентабилен! Ако наследниците на всичките баби и дядовци си живеехте в това село, вероятно освен редовен превоз, в него щеше да има няколко доктора и поне един супермаркет от национална верига...
Специално от моето село за доктора знаех, че е от съседно село, в което също работеше в обратната смяна на тази, в която работеше в моето село. Спомням си го - много весел и жизнерадостен човек, който се радваше, че помага на хора, които познава от малък. От всички мои познати и приятели - близки, приятели съм чувал, че по онова време са били разпределяни в населените места, в които са родени или близо до това населено място, от което са били много доволни. Чувал съм, че има хора, които са пращани на далечно място, но доколкото знам разпределението е било за три години и след съвестно изпълнение на служебните задължения и след тези три години можеш да се преместиш на друго място.

Пък и както казах преди аз лично не защитавам или оплювам социализма - просто предавам мнението на хора, които са живели преди, по време и след този период - моите дядо и баба. Преди няколко дни бях на село и пак си говорихме с тях по тази тема. Дядо ми каза, че според него не е задължително да има лекар в селото (въпреки че, на него би му било много по-удобно), но според него най-важоното е, че лекарите трябва да имат морал, основната им цел да е да се грижат за здравето на хората и да не мислят за пари, за да не се случват случките които описах в предишното си мнение.  За дядо ми и баба ми най-лошото на днешните лекари е, че са крайно неморални, и че дори са склонни да направят така, че човек да се наложи да ги посети пак. Според тях в миналото такова нещо не е имало.

Но все пак това е транспортен форум - никой не кометира по-подробно транспортното сравняване на комунизма и сега. Твърдението, че няма кой да ползва транспорта не е вярно. Линията, която обслужва моето село, обслужва още няколко села и да кажем 20-30% от населението на тези села да е намаляло спрямо тогава. Аз лично съм си говорил с доста от хората специално в моето село и те твърдят, че ако цената до града е 20-30 ст. биха ходили до там редовно, дори 3-4 пъти в седмица. И защо трябва да си говорим за рентабилност. Мнението на дядо ми е, че транспорта трябва да се субсидира напълно от държавата/общината и основната му цел да е да е в услуга на гражданите и в никакъв случай да не търси печалба.

А като цяло как ще коментирате липсата на градски транспорт в град Видин, а едно време го е имало и то доста редовен. Редовните линии до всички близки села (които понякога са били на 30 мин.), които сега са се трансформилари на по 3-4 пъти на ден на десеторно по-висока цена. Ами влаковете до София, които са били 5-6 пъти на ден + наличието на ескпрес и нощен влак със спални вагони. В днешно време три влака, два от които са по-бавни от охлюв.

Ако се абстрахираме от Видин. Да погледнем цялата страна в транспортен аспект. Какво ще кажете за стотиците бивши гари, бивши железопътни клонове, хилядите гниещи вагони по гарите. Изключително бавните и неудобни (като комфорт и като време на пътуване) влакове. Да не говорим за градския транспорт във всички градове в България. Какво представляват всички тролейбусни мрежи и всички тролейбусни паркове (с малки изключения). Колко удобен и редовен е градския транспорт, независимо в кой град. А преди не е било така. Ами междуградските автобуси. Виждал съм табла с разписания от онова време в различни автогари из страната - Видин, Плевен, Монтата, Русе, Кюстендил, Враца. Размерите на тези табла и видимите следи от стари разсписания говорят колко много автобуси са заминавали от тези автогара - стотици на ден. На всичките тези автогари едно време е имало сфетофари на всеки сектор, с които са се регулирали автобусите. Сами се сещайте какво говори това.

Аз не защитавам никаква политеческа идеолагия. Защитавам това, което чувам от хората около мен. Всички тези хора са живяли добре, спокойно, били са здрави, имали са всичко от което са имали нужда. Какво повече да искат...

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15983
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #109 on: 01.04.2011, 22:29:55 »
В последните две години по курсови проекти се занимавах точно с мобилността в такива райони. Първо в Община Ивайловград, тази година в община Разлог, а ако се одобри проектът, ще участвам и в едно двугодишно проучване, по-сериозно от предишните в рамките на един семестър. Разиграхме нещата реално, имахме посещения на място, провеждаха се анкети, излязохме и с конкретни предложения пред администрацията и населеението. За западащите райони си трябва цялостна политика, изцяло за Държавата ни трябват определянето на национални приоритети, които да не се подчиняват на 4-годишните цикли на смяна на управлението. Да се разберем, аграрна страна ли ще сме, туристическа, промишлена, с висока наука и развойна дейност ли ще се занимаваме...
Но да се върнем на сектораните политики в областта на транспорта. Има и някои чисто административни неуредици. Например, до областните градове превозните средства задължително трябва да са 50-местни, което е неефективно. Пътникопотоците са неравномерни, инфраструктурата е разбита, а колкото и да се лъжем, като си отидат сегашните стари хора, без стимули да се съживят селските райони и да се спре това прекомерно концентриране в няколко града, наистина накрая няма да има кой да се вози. Относно дотирането на превозите, то и в момента съществува с ежегодните преводи от централния към местните бюджети. Но тук много може да се спори относно страничните ефекти, ако ти възприемем тезата за пълното дотиране от Държавата. "Всичко на готово" е модел, който все повече се отрича, пречейки на самоинициативността и създаващо търтей, слабата възможност за контрол, какво става със средствата... При управлението на транспорта може би ще е по-добре да се осъществи децентрализация, защото не е работа на Държвата и в нейна компетентност, какво се движи от Горно до Долно Уйно, където между другото си джитка О 305-ица...  ;)

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #110 on: 01.04.2011, 22:31:27 »
Специално от моето село за доктора знаех,...
За транспорта, общо взето нонсенс. Искаш да има в пъти по-евтин и по-редовен транспорт, искаш това да стане масово, ами няма как, няма как и да се дотира от държавата. Питай дядо ти, съгласен ли е да му намалят пенсията, за да може с тези "пренасочени" пари да се издържа транспорта. Питай себе си, съгласен ли си да ти вдигнат данъците, за да се развозват празни влакове насам-натам. А тея хора дето си ги питал, те работа нямат ли, та ще се развозват напред-назад?
п.п.: Светофарите за който пишеш да са работили 1-2 години, поне аз не съм виждал такива работещи, сега помисли колко са безмислени и те и ще се радвам ако осъзнаеш скоро, че "безплатен обяд няма", иначе зле...
едит: А сещаш ли се защо БДЖ са най-зле, защо се краде, защо си губят платежоспособните клиенти - много просто, те все още са в социализма, иначе казано държавно субсидиран монопол.
« Last Edit: 01.04.2011, 22:35:41 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline GTUser

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 527
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #111 on: 01.04.2011, 22:33:51 »
Освен това ако сравним наличието на лични МПС преди 30 години и сега, може да открием топлата вода за голямото разписание на автобусите.

Offline petur1111

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 96
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #112 on: 02.04.2011, 00:20:12 »
Искаш да има в пъти по-евтин и по-редовен транспорт, искаш това да стане масово, ами няма как, няма как и да се дотира от държавата. Питай дядо ти, съгласен ли е да му намалят пенсията, за да може с тези "пренасочени" пари да се издържа транспорта. Питай себе си, съгласен ли си да ти вдигнат данъците, за да се развозват празни влакове насам-натам. А тея хора дето си ги питал, те работа нямат ли, та ще се развозват напред-назад?
Напълно съм наясно, че в сегашната реалност това е много трудно, дори невъзможно - за дотирането на транспорта говоря. Но ако и в момента бяхме в система на планова икономика щеше да е възможно. Аз лично подкрепям тази система (плановата икономика) като ако може да се изключат идеологическите глупости или поне да се намалят до минимум. Според мен България е напреднала страшно много по времето на социализма. Построени са толкова много неща, много добро качество на здравеопазването, практическо отсъствие на престъпност. Градовете са били красиви, парковете и градинките - приятно и красиво място, висок морал, високо качество на образованието, силно развитие на културата - имало е кино във всеки, дори и най-малкият град. Сега дори и във Видин, областен град, няма кино. Съжалявам, че се повтарям за транспорта, но просто е факт, че той е бил на много високо ниво. Баща ми се е качвал на копитото с автобус 62 в 9 вечерта, пиел е една бира с приятели на фона на града по време на смрачаване и са се прибирали с последния курс. А сега? - коли, които замърсяват въздуха, и техните пътници, които нямат грам екологична култура и правят планината на тоалетна. Не е ли по-добре да има забрана за лични автомобили и да има автобуси до горе?

Според мен, ако и сега има някаква подобна система на плановата икономика със силен контрол върху спазването на правилата нашето общество ще е в пъти по-добре!

П.П. Според дядо ми светофарите на автогарата във Видин са работили от построяването и до към 1991-1992 година. Дори имало периоди, в които секторите не достигали за всички автобуси, които трябвало да заминат в един определен момент. А ако не се бъркам - секторите са 11... Като малък имам спомен от автогарата в Русе (тази до ж.п. гарата) - имаше огромна чакалня с 6-7 каси и огромно табло с разсписание и едно голямо извито стълбище водещо нагоре към секторите (това много ме впечатли тогава). Преди година две бях в града и забелязах, че сградата на автогарата е дадена за някаква търговска цел и отгоре е останало едно малко помещение за чакалня и там са касите. Стана ми изключително тъжно... Тази автогара също има 10-12 сектора, а да не говорим, че в града има и друга. Представете си за колко автобуси от и към града става дума едно време. Днес сигурно двете автогари се използват на 20-30 % от капацитета си.

П.П.2 А относно личните МПС мисля, че системата по онова време (отпускане по малко автомобили на определено време) е била доста добра от гледна точка на това, че по-малкото лични автомобили създават по-малко проблеми - природата не се замърсява толкова, особено голям град като София; най-важоното - няма задръствания. Следователно градския транспорт ще е 100% навреме. Не би ли било супер в пиковите часове сутрин и вечер да няма грам задръстване...

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 778
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #113 on: 02.04.2011, 00:42:14 »
Нека да го обобщим така: по времето на социализма е имало ДЪРЖАВА, която си е вършела работата - да прави живота на хората по-добър. Същевременно е правила това по некадърен и вреден начин и на цената на лични свободи, цензура и т.н.

Сега има лични свободи, няма цензура (на теория), нещата уж се правят по правилния (по сегашния консенсус) модел, но ДЪРЖАВА няма. Има разни хора с власт - такива естествено е имало и преди, но са използвали властта и за по-смислени неща от сега.

Държавата НЕ Е фирма, която да се подчинява изцяло на търсенето и предлагането. Държавата се грижи за доброто на хората. Ако това означава въвеждане на нерентабилен транспорт, държавата намира начин да го покрие и не твърди, че това е "невъзможно", тъй като то очевидно е възможно по света. И т.н.

Много други държави от соцлагера са вече на светлинни години пред нас - поради ЕДИНСТВЕНАТА причина, че те съумяха да си изградят/запазят ДЪРЖАВАТА, в условията на пазарна икономика, демокрация и идеологическа свобода. Ние не успяхме - дали защото сме некадърни, глупави, слаби, не знам.

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1620
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #114 on: 02.04.2011, 09:00:50 »
Нека да го обобщим така: по времето на социализма е имало ДЪРЖАВА, която си е вършела работата - да прави живота на хората по-добър. Същевременно е правила това по некадърен и вреден начин и на цената на лични свободи, цензура и т.н.

Правеше живота на "нашите другари" по-добър. Не на държавата,народа или каквото и да било. Как можеш да кажеш,че чрез цензура можеш да направиш живота на някой по-добър?
А сега нямаме държава именно защото реалната власт остана в комунистите и техните отрочета.Защото нямаше лустрация...

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14487
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #115 on: 02.04.2011, 09:16:56 »
Другите страни от соцлагера поначало винаги са били с аванс преди нас - и най-вече частите на Австро-Унгарската империя. Този аванс си го имат преди комунизма и не може да се твърди, че комунизмът им го е увеличил, тъкмо напротив.
Предпоставка за по-доброто им развитие е и по-голямото отделяне на ефективността в икономиката даже в рамките на комунистическо планиране. Безсмислени индустриални гиганти имаше и в ГДР, и в Унгария, но България и Румъния са безспорните лидери в това отношение (без да се брои СССР естествено). Самата концепция да се прави промишленост просто заради самата идея, а не за покриване на реални пазарни нужди, е бъгава. Австрия и Швейцария нямат кой знае каква страховита промишленост, но си поддържат добър стандарт.
И друго - изроденият и буквално копиран от СССР аграрарен модел отчужди селяните от земята. Което не се случи в такива мащаби в Югославия, Унгария, ГДР. Тук поразиите се оказаха непоправими. Старите собственици и техните наследници отдавна са отдалечени от земята си.
Аргументите за добрите намерения на ТКЗС да уедрят дребните парцели са несъстоятелни. Това става според конкретните култури и конкретните пазарни нужди. По един начин се отглеждат домати, а по друг - пшеница и царевица. Един е мащабът в Тракия или Добруджа и друг - в долинка в Предбалкана. Затова уедряването и комасацията са били напреднали в Добруджа и преди 1944. Въпрос на време е било и безсмислено дребните и накъсани парцели и в други части на България да се реорганизират. Но в никакъв случай под щампа, несъобразена с реалностите.

Много други държави от соцлагера са вече на светлинни години пред нас - поради ЕДИНСТВЕНАТА причина, че те съумяха да си изградят/запазят ДЪРЖАВАТА, в условията на пазарна икономика, демокрация и идеологическа свобода. Ние не успяхме - дали защото сме некадърни, глупави, слаби, не знам.

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 778
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #116 on: 02.04.2011, 09:44:44 »
Нека да го обобщим така: по времето на социализма е имало ДЪРЖАВА, която си е вършела работата - да прави живота на хората по-добър. Същевременно е правила това по некадърен и вреден начин и на цената на лични свободи, цензура и т.н.

Правеше живота на "нашите другари" по-добър. Не на държавата,народа или каквото и да било. Как можеш да кажеш,че чрез цензура можеш да направиш живота на някой по-добър?
А сега нямаме държава именно защото реалната власт остана в комунистите и техните отрочета.Защото нямаше лустрация...

Не е вярно. Докато всичко, което цитира Петър, е вярно:

Quote
Построени са толкова много неща, много добро качество на здравеопазването, практическо отсъствие на престъпност. Градовете са били красиви, парковете и градинките - приятно и красиво място, висок морал, високо качество на образованието, силно развитие на културата - имало е кино във всеки, дори и най-малкият град.

Трябва да си безкрайно скаран с реалността, за да отречеш това. Каквато и да е била държавата и колкото и грешно да е гледала на всичко, е изграждала, и то за обществено благо. Постсоциалистическата държава главно руши, и строи основно за лично благо. И никъде не съм казвал, че "чрез цензура" се прави животът на хората по-добър (ЗА БОГА?!). Казвах, че ВЪПРЕКИ цензурата се прави това.

Без съмнение е имало много облагодетелствани "наши хора", но се е мислело и за останалите. Сега никой за нищо не мисли, а нашите хора са си все така облагодетелствани, само дето се сменят през 4 години.

Дали лустрацията щеше да реши всичко, не знам. Според мен масовата ДС-параноя е в голяма степен прах в очите. Сегашните властимащи са обикновени бандити и никаква дълбока ДС конспирация или морал не стоят зад тях. Просто морал няма.

@благун - със сигурност не съм казал, че ЗАРАДИ комунизма останалите държави от соцблока са дръпнали напред (?!?!). Със сигурност и те са имали по-добре развито общество на този етап (ние сме били само с петдесетгодишно такова). Говоря за това, че - може би поради тази именно причина - след срива на комунизма те са успели да станат отново държави за пример, за разлика от нас.
« Last Edit: 02.04.2011, 09:50:02 by Jorr »

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #117 on: 02.04.2011, 09:47:08 »
Държавата може и трябва да дотира/финансира образованието, здравеопазването, социалната сфера и инфраструктурата. Не е работа на държавата да финансира транспорта, още повече да финансира транспортни дейности, за които няма клиенти, освен че е лишено от логика, погледнато дори от гледна точка на екологията, това е изразходване на ресурси "за този дето духа". Нещо повече, държавата час по-скоро трябва да излезе напълно от транспортния бизнес. Само така ще се достигне високо качество на услугата, ефективност, модерен ПС. Работата на държавата е да определи правилата, грамотно и при ясна стратегия.
@petur1111, след последното написано от теб, мисля че няма смисъл да продължаваме разговора. Както вече ти казах безплатен обяд няма. Плановата икономика е икономическа катастрофа, за момента такава действаща май има само в Куба и Северна Корея, отиди там, разгледай и ако ти харесва остани. Друг вариант за теб, погледнато от друг ъгъл (инициатива на капитала) е, тъй като вече знаеш за една свободна пазарна ниша - няма кино във Видин. Напъваш се, търсиш финансиране и отваряш кино във Видин, ако бизнесът ти оцелее, значи правилно си преценил, че този град има нужда от това. Ако киното ти стои празно и фалираш, значи във Видин никой не се вълнува от това изкуство и съвсем правилно няма и киносалон. Може би, наистина няма смисъл да ги пиша тези неща, но хайде пак за автогарите, колко катастрофи са ставали без светофарите  ;) , как мислиш? Какъв е смисълът от големи и празни чакални - по-големи разходи за почистването им, отопление, ремонт...
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14487
    • View Profile
    • Email
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #118 on: 02.04.2011, 09:53:35 »
силно развитие на културата - имало е кино във всеки, дори и най-малкият град.
Да, с малката подробност, че в това кино въртят само съветски филми или в най-добрия случай - гедерейски индиански с Гойко Митич  :D То не може хем да точиш филми от Замундата, хем и кина да има!

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 778
    • View Profile
Re: ПОЛИТИКА=?
« Reply #119 on: 02.04.2011, 10:06:06 »
Напротив, може. Особено когато има държава да възпита неточенето от Замунда, разбира се.

Само аз ли виждам логическата дупка в следствието "има кино" => "то съществува само по идеологически причини". Щото е бая голяма :Р