Author Topic: Други инфрапроекти от соца  (Read 55513 times)

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #120 on: 20.08.2020, 10:43:34 »
1. Имало ли е някакви планове за свързване на сегашния бул. Андрей Ляпчев с бул. 8-ми декември с общо кръстовище, вместо две Т-образни кръстовища. Предполагам, че към 1990 г. там нова сграда е била само оградената в жълто административна сграда, която напълно пасва като разположение с така начертаната извивка.
Тъй като от 1999 до 2007 живях в блок 7А, мога да кажа какви бяха плановете. Улицата, която трябваше да съедини 8 декември и Ляпчев, беше по проект през поляната пред зала Бонсист, уличката Витали Таджер и после направо до гумаджийницата - северно от нея. При това положение блок 7А с неизграденото си ниско тяло и общежитие 7 оставаха от северната страна на бъдещия пробив, а общежития 8 и 9 - от южната. Даже общината беше залепила предписания на комшиите да си бутнат самоделните гаражи, защото "влизали върху улица".
« Last Edit: 20.08.2020, 13:13:40 by blagun »

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #121 on: 20.08.2020, 10:44:29 »
Има логика и в двете предположения. За първата ситуация нещата изглеждат така - старият път от едно време върви по настоящия Климент Охридски. От самия край на 60-те - началото на 70-те години със строежа на Младост изниква и връзката на днешния Андрей Ляпчев срещу тогавашното трамвайно колело в Дървеница (по това време мястото се е водило Студентски град "Христо Ботев"). В края на 70-те изниква и връзката на 8 декември с Климент Охридски. От 1980-та започват да изникват и блоковете в Дървеница на мястото на старите къщи. Напълно е възможно да е имало проект за начертаната пътна връзка (още повече, че в тази част от Дървеница блоковете ги строиха последни), но просто да не и е дошло времето и след 1989 г. проектът да не се е осъществил.

При Манастирски ливади вероятно също е трябвало да има булевард, който да минава перпендикулярно под България на това място. Винаги съм се чудил защо трамвайната линия на 7 достига точно до това място, след като е била в нищото - по време на строежа не е имало абсолютно нищо там, само тук таме разпръснати вили. Можели са да продължат линията още нагоре по България, но са я оставили да завие точно там до вероятната бъдеща пътна връзка. Като гледам сателитните снимки от 1976 и подстанцията над трамвайната линия не е съществувала по това време, така че не е имало никаква физическа пречка да продължи нагоре към околовръстното.

Тъй като от 1999 до 2007 живях в блок 7А, мога да кажа какви бяха плановете. Улицата, която трябваше да съедини 8 декември и Ляпчев, беше по проект през поляната пред зала Бонсист, уличката Витали Таджер и после направо до гумаджийницата - северно от нея.
Но този план вече е бил към края на 90-те, когато карето на Дървеница северно от Ляпчев започна да се застроява с бясни темпове и нямаше как да мине пътната връзка оттам.
« Last Edit: 20.08.2020, 10:49:18 by Metan »

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #122 on: 20.08.2020, 11:29:31 »
Но този план вече е бил към края на 90-те, когато карето на Дървеница северно от Ляпчев започна да се застроява с бясни темпове и нямаше как да мине пътната връзка оттам.
Първите блокове в остроъгълния триъгълник бяха от първата половина на 90-те - на сегашната ул. Жеко войвода. То им личи по външния вид, десетина години бяха зарязани недовършени, докато явно се намери начин да се довършат. Административната сграда на Ляпчев точно по продължение на Осми декември е още от соца там, така че не е имало намерение да минава пробив оттам. А все пак и през соца имаше отчуждаване и хората от терените там е трябвало да ги обезщетяват с панелни апартаменти, докато от страната на Студентски град е била твърдо държавна собственост (макар че впоследствие се оказа, че документите за учредяване на Студентски град не са били юридически перфектни).

Пробива, който визирам, беше възможен, докато се реши съдбата на парцела пред зала Бонсист, някогашните пилони, в полза на "Бароко". Иначе до ден днешен в другата му част на страната на Студентски град, както и на страната на Дървеница, няма сгради. Някъде през 2004 или 2005 направиха основна реконструкция на топлопровода и го прекараха под Осми декември с оглед на изискването да преминава изцяло на общинска собственост. А и гаражите на комшиите оцеляха и до ден днешен, а ОМВ направи бензиностанция. Значи по това време е бил отписан и този пробив.
« Last Edit: 20.08.2020, 13:10:43 by blagun »

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #123 on: 20.08.2020, 15:27:38 »
Някъде през 2004 или 2005 направиха основна реконструкция на топлопровода и го прекараха под Осми декември с оглед на изискването да преминава изцяло на общинска собственост.
Това изискване не съм сигурен, че се спазва. Главният топлопровод в Младост върви покрай Малинов откъм Младост 1А, ремонтираха го през 2000г. Част от него е в имота на тенискортове Дема, паркинга на Форд и така нагоре до Балан.

Предполагам, че бул. Андрей Ляпчев е построен по-рано, с идеята да води до Околовръстното и се влива в бул. Климент Охридски. А долната част на бул. Кл. Охридски до Г.М. Димитров е строена по-късно, както и бул. 8ми декември. Затова малко не са съобразили кръстовищата.

За жк. Младост първоначалният проект от 60те години претърпява промени. Предвиждало се е центърът на квартала да е зад 27 поликлиника, затова е изградена и ул. Митрополит Серафим във формат 2х2 ленти и е трябвало да излиза към Малинов. Впоследствие променят проекта, центърът е преместен, улицата е затапена с високите експериментални блокове. Ул. Йерусалим също е построена по-късно, през 80те заради тролея.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #124 on: 20.08.2020, 16:52:37 »
Това изискване не съм сигурен, че се спазва. Главният топлопровод в Младост върви покрай Малинов откъм Младост 1А, ремонтираха го през 2000г. Част от него е в имота на тенискортове Дема, паркинга на Форд и така нагоре до Балан.
Малинов щяха да го правят в траншея. Явно затова са се отказали и предполагам, че между бизнес-сградите, вкл. нашата, и булеварда има ивица общинска земя, под която върви топлопроводът. Осми декември в началото на 90-те беше празно поле, т.е. след реституцията всичко е било върнато и за общината е било по-евтино да отмести топлопровода, отколкото да отчуждава земя.

Ул. Осми декември я направиха заедно с ВИИ (УНСС) през 1978 (моите съученици кандидатстваха там в чистак новата сграда). Дотогава между Лесотехническия и блок 7 беше територия на Лесото. Защо още в началото не са я насочили към предшестващия я бул. Ляпчев (първоначално наречен Универсиада през 1977), нямам представа. Още от самото му начало острото кръстовище с бул. Климент Охридски (тогава Желю войвода) си е в същия вид и се използва от А88 от самото ѝ преместавне по източния маршрут през 1976.
« Last Edit: 20.08.2020, 16:54:41 by blagun »

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #125 on: 20.08.2020, 21:44:35 »
Точно на тоя остър завой си трябва светофар. Допреди известно време не беше проблем, нямаше много трафик, даже си беше пусто към Малинова долина но напоследък стана доста натоварено и за автобусите е доста труден левия завой. Няма да е лошо да сложат светофар и ще се оправи работата.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #126 on: 20.08.2020, 22:40:52 »
Доколкото знам, там предстои изграждането на кръгово - пролетта премахнаха окончателно автомивката до самото кръстовище.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5705
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #127 on: 21.08.2020, 00:05:50 »
Като гледам сателитните снимки от 1976 и подстанцията над трамвайната линия не е съществувала по това време, така че не е имало никаква физическа пречка да продължи нагоре към околовръстното.
Подстанцията е от 1962 г.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #128 on: 21.08.2020, 11:09:51 »
Прав си, на снимката от 1966 я има. Но има и откъде да мине трамвая.

Online New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2337
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #129 on: 24.09.2020, 13:46:46 »
Васил Стефанов от Бъкстон до Горубляне не е ли от соца? Минава под България, пешеходният подлез зад Лидъл на Малинов може би правен с мисълта да бъде преоборудван за безконфликтно преминаване. Доколкото знам, Васил Стефанов щял да минава точно там където е подлеза. За сравнение, Каблешков не е безкомфликтен.
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #130 on: 18.03.2021, 17:50:58 »
Нещо, което не е свързано с транспортната инфраструктура, но пък може би би било любопитно - пет последователни репортажа от новините на Чехословашката телевизия от април 1989 г., отразяващи превозването на произведено от "Шкода" извънгабаритно оборудване (май е някакъв компресор) за реакторите на строящата се АЕЦ "Белене". Доколкото разбирам, маршрутът е бил дълъг 350 км от Бателов през Пелхржимов, Ихлава и Бърно до Братислава и е трябвало да бъде изминат за 9 дни, след което по Дунав оборудването е трябвало да бъде доставено до Белене. За целта била закупена специализирана техника от чужбина. Транспортът е поверен на поделението за тежкотоварен транспорт на ЧСАД (аналог на ДАП) - Острава. Всеки един репортаж е направен от местния кореспондент на телевизията, като последният е на словашки.
1, 2, 3, 4, 5
« Last Edit: 18.03.2021, 17:54:56 by Balkanton »

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #131 on: 18.03.2021, 21:00:43 »
Касае се за превоза на самия реактор ВВЕР1000. Това е целият филм:
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #132 on: 28.10.2021, 21:59:51 »
Архивна статия с информация за плавателния канал, съдържаща и множество снимки и илюстрации!!!!  :fan: :fan: :fan:

(не помня да е споделяно, но ако по-паметливи ме поправят, ще изтрия това мнение)
« Last Edit: 28.10.2021, 22:03:58 by difian »

Online New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2337
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #133 on: 10.12.2021, 13:15:55 »
В тази статия за ТМ21 в Люлин от 1988 г. (thanks to Presian), се споменава Южна тангента, "успоредна на Орион".




Тук също:



Значи, това значение на думата "тангента" е въведено някъде през втората половина на 80-те.
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing