Струва ми се,че досега всички данни за произхода и съдбата на ремонтните и специалните мотриси са били забулени в догадки и любопитни хипотези(граничещи с мистификации).Днес ще допълня съществуващият информационен дефицит по тази тема,разглеждайки хронологично производството и спецификациите на мотриси серия №80-85.Искам да опровергая някои "митове и легенди", касаещи произхода на рамите на тези трамваи:преди време в един чуждестранен сайт беше изнесена информация,че те са изработени върху запазени рами на бракувани мотриси "Комсомолец"и наподобяват като дизайн Т6М-400 "София 100".Според мен тази версия на събитията е малко вероятна,с оглед на някои основни обстоятелства,а именноI :към 1979г.от модел Т4М-701 “Комсомолец” за нуждите на бъдещият музей на ГТ е запазенa единствено една мотриса- №719.II-Наред с всички останали недостатъци по конструкцията на “Комсомолец”, рамата е едно от най-слабите звена в мотрисата,главно поради факта,че е изградена от много тънка и зле консервирана стомана с дебелина 4 мм.,а амортизационният и срок е едва 12 години.По време на ОР на доста Комсомолци са подменяни регулярно външните греди(страници) на рамата,което е част от непрекъснатата борба с корозията и внезапните скъсвания(пукнатини).Никой нормален конструктор не би взел за основата на нов продукт купчина ръждясала стомана- следователно приведената по-горе хипотеза относно обстоятелствата при производството на мотриси №80-85 е напълно несъстоятелна,т.e всички 6 броя са Новопроизведени.Само по отношение габаритните размери би могло да се направи известна съпоставка с Т4М-701- като дължина и широчина на коша.Означението на трамваите е Т4М-50,единствено мотриса №81 е споменавана като Т4М-81,на базата на някои различия(неизвестни засега) спрямо останалите и посестрими.
1.1980г.-Т4М-50 с инв.№80
2.1982г.-Т4М-81 с инв.№81
3.1983г.-Т4М-50 с инв.№82 и №83
4.1984г.Т4М-50 с инв.№84 и №85