Отварят бул. "Ломско шосе" за Деня на СофияВ Столична община беше подписан договорът за финансиране по Оперативна програма "Транспорт" на строителството на етап ІІ на проекта за разширение на софийското метро
Етап ІІ на проекта включва цялостното строителство за следните два участъка: Лот 1 - участък от линия 2 "ж. к. Обеля – ж. к. Надежда – Пътен възел Надежда" с дължина 4.2 км, 4 метростанции и буферен паркинг под бул."Ломско шосе"; Лот 2 – участък от Линия 1 "ж. к. Младост 1 – Младост 3 - бул. "Цариградско шосе" (част от трасето "Младост – Дружба - Летище") с дължина 2.5 км, 2 метростанции и голям буферен паркинг под бул."Цариградско шосе".
Участъците от етап ІІ на проекта са с общ размер на инвестициите 311 млн. евро в т.ч. 250 млн.евро от оперативна програма "Транспорт"- 200 млн.евро от Кохезионния фонд и 50 млн.евро от Националния фонд, и 61 млн.евро съфинансиране от Столична община.
Договорът включва финансиране на строително-монтажни работи, доставка и монтаж на релсов път и оборудване за системите за управление и функциониране и на 18 метровлака за извършваните разширения на метрото.
Документът беше подписан от заместник-министъра на транспорта Ивайло Московски и от изпълнителния директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев като представители на управляващия орган на програмата и на бенефициента.
На подписването присъства и кметът на София Йорданка Фандъкова, която съобщи, че реконструираният участък от бул. "Ломско шосе", където в момента се строи вторият лъч на метрото, ще бъде пуснат в експлоатация за Деня на София 17 септември.
По думите й до края на годината трябва да бъде отворен и участъкът от бул. "Черни връх", под който в момента се строят вторият лъч на метрото, паркинг и метростанция.
Кметът посочи, че не трябва да се подминава социалният ефект от строителството на втория лъч и на продължението на първия. В него са ангажирани 3500 души, наети от девет главни изпълнители, 28 фирми подизпълнители и 31 фирми доставчици на материали.
След пускането в експлоатация на участъците в "Метрополитен" ЕАД ще бъдат ангажирани още 600 души, част от които вече са наети.
До края на март ще бъде готова и новата маршрутна схема на довозващия транспорт, съобщи още столичният градоначалник.
По думите на заместник-министър Ивайло Московски проектът за строителството на софийското метро е един от най-успешните, според представителите на ЕК.
Стоян Братоев посочи, че строителството на втория лъч на метрото е вече с над половината изпълнени дейности и допълни, че през септември тунелопробиващата машина трябва да достигне под бул. "Витоша" до бул. "Патриарх Евтимий", откъдето ще бъде извадена и разглобена.
Той припомни, че заради археологическите находки при ЦУМ се е наложило да се промени проектът за метростанция "Св. Неделя", където вместо проектирания паркинг ще бъдат експонирани находките на това ниво.
Директорът на "Метрополитен" подчерта, че освен намаляването на замърсяването на въздуха и на парниковите газове, откриването на двата лъча на метрото ще доведе до 18% намаление на пътно-транспортните произшествия в София.
Всички ползи от метрото като косвен ефект според консултантите от "Джаспърс" е 42 млн. евро. За строителството на тези участъци от метрото общината е взела 105 млн. евро от Европейската инвестиционна банка, като част от парите ще са за строителството на метростанциите при ЦУМ и при бул. "Черни връх".
В отговор на въпрос за констатираната от "Делойт енд Туш" при анализа на столичния градски транспорт разлика между необходимия и наетия персонал Братоев посочи, че макар и в момента някои от хората да не са много натоварени, те ще бъдат заети след пускането на втория лъч.
По думите му при средна заетост между 60 и 70 души на километър метро в Източна Европа, в София тя е 55 души.
По време на подписването стана ясно още, че двама от тримата кандидати за доставка на 18-те метровлака ще продължат в конкурсната процедура. Това са испанската фирма "Каф" и руската "Метровагонмаш", чиито влакове в момента обслужват първата линия на метрото.