Author Topic: За пешеходците и поведението им в населените места  (Read 24582 times)

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Напоследъка в доста теми започнаха дискусии пом отношение на правата на пешеходците, създавам специална тема.

Започвам с чл. 54 от ЗДП

 "Пешеходна пътека" е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.

Аз не знам такава спирка, на която задната врата на трамвая да остава на пешеходната пътека. Винаги растоянието между края на спирката и пешеходните пътеки е поне 5-6 метра. невинен.

За моя случай - пресичах по продължение на ул. Бистрица бул. Хр. Ботев. Излезнах около метър след трамвая, след което понечих да се кача в него. Не съм нарушил с нищо правилата. Ей отгоре ви и пише какво е пешеходна пътека. В нета има и тълкуване, да не го копирам тук, но там се подчертава, че пешеходците могат да пресичат на всяко продължение на тротоар. Това и на мен ми е малко мъглаво, но...
« Last Edit: 05.07.2011, 10:28:47 by emo »
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Първо спирката на бул. Христо Ботев е така разположена, че между нея и пресечките със Солунска и Бистрица има по 20-30 метра, така че няма как от продължението на тротоара на Бистрица да се озовеш на последната врата на трамвая, освен ако няма задръжка и на спирката не са спрели три трамвая един зад друг.
Второ, единият тротоар на Бистрица е преграден с ограда точно против пресичане на пешеходци. Трето, на 20 метра от там има светофар с пешеходна пътека и е съвсем ясно, че единствения правилен начин за присичане е там. Ако се позоваваш на това погрешно тълкование, как ще обясниш възможностите за пресичане на бул.Христо Ботев при Неофит Рилски. Taм също има начертана пешеходна пътека срещу единия тротар на ул. Неофит Рилски, но от другата страна на булеварда идват две улици под диагонал (20ти април и св.Иван Рилски). Ако се пресича по всички продължения на тротоарите им, то в зона от 50-60 метра от въпросната пешеходна пътека, би трябвало целия Ботев да е пешеходна зона :)  Да не говорим, как би трябвало по тази логика да се пресича на Петте кьошета - през средата на кръстовището в най-различни посоки.
Това си е чисто "четене на евагелието от дявола" :)
Правилното тълкование на този член от ЗДвП е, че при липса на пешеходни пътеки и светофари в близост, пресичането би могло да се извършва по това правило.

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Хайде пък да знам къде се пада последната врата на трамвай Т6А2 - точно на един метър от продължението на Бистрица. И тогава нямаше светофар. В случая ти измести темата, аз визирах за нарушение на ватман - никой ватман няма право да потегля преди да е убеден, че всички врати са затворени.

А самата точка от ЗДП е интересна, както и тълкуването й - значи ли, че всеки има право да пресича Тодор Александров и Сливница по продължение на тротоара на перпендикулярните улици?
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Това ще да е бил някой поръчков мнооого дълъг Т6А2 :) Или нарушението на въпросния ватман е било повече неспиране на спирката, ами на 10-15 метра преди нея :)

При положение че има ограда или мантинела по средата... То така както се тълкува закона, и Ботевградско, и България, и Цариградско би могъл да твърдиш, че имаш право да пресичаш навсякъде, където до тях свършват преки. Да не говорим, че на кръстовищата, където има подлез, над подлеза също е продължението/проекцията на тротоарите - тогава не си задължен да пресичаш през подлеза, ами имаш по закон право да си минеш отгоре?!?

Offline GTUser

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 526
    • View Profile
    • Email
Естествено, че не. Точно заради това предишния път като говорехме за ЗДП и правилника му бях споменал, че в тях има доста противоречия. И, уви, законотворецът в лицето на държавата и нейните институции в продължение на толкова години не намери воля да промени това. Подозирам, че още дълго ще е така.

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Това ще да е бил някой поръчков мнооого дълъг Т6А2 :) Или нарушението на въпросния ватман е било повече неспиране на спирката, ами на 10-15 метра преди нея :)


Е ти поне добре си представяш ситуацията. На спирката посока Петте кьошета много често задницата идваше точно на ниво Бистрица. Трамваите имат право да спират след спиркознака, но не и преди него, т.е. 5-6 метра по-назад ако спре си е нормално, че дори и 10. Нарушение си е когато правят двойна спирка, а имаше доста такива случаи.

Естествено, че не. Точно заради това предишния път като говорехме за ЗДП и правилника му бях споменал, че в тях има доста противоречия. И, уви, законотворецът в лицето на държавата и нейните институции в продължение на толкова години не намери воля да промени това. Подозирам, че още дълго ще е така.
Явно няма воля за уточняване на всички спорни точки. А аз миналата седмица наистина се замислих къде пресичам правилно и къде не, хич не твърдя, че пресичам правилно навсякъде, ама поне да си знам кое е правилното.
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
П.П. Емо, и понеже явно имаш доста избирателна памет, изтъквайки времето, когато на площад Македония не е имало светофар, да ти напомня, че тогава пак имаше пешеходна пътека, но не както сегашната от ъгъла на площада до междинния тротоар при спирката на петицата, а именно до тротоара на Бистрица, само че не южния, от който твърдиш че излизаш на спирката на трамвая, а от северния - и тази пешеходна пътека, ако не си спомняш, съвсем перпендикулярно на Ботев си излизаше на пешеходното миниплощадче на ъгъла на тротоарите пред Пътната агенция. Никога, ама действително никога, трамвай, спрял на спирката, не е свършвал пред сградата на Пътната агенция :)

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Това не го отричам и го помня, но просто ти изкриви темата - аз говорех как бях почти повлечен от трамвай поради явна некадърност да се тръгне без предупредителен сигнал и преди дори да са се затворили вратите, а ти започна да обясняваш, че съм пресичал неправилно. Ако пресичането на 10 метра в страни от пешеходна пътека е неправилно, ОК, нарушил съм правилника, но това не е оправдание ватманка да утрепе някой. Е аз имах бързи реакции, но други не биха имали такива.
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Те нещата са взаимосвързани - ако беше дошъл откъдето трябва, а не неправилно иззад трамвая - ватманката щеше да те види в страничното огледало. Което разбира се не я освобождава от задължението за сигнализиране преди затваряне на вратите.

Offline GTUser

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 526
    • View Profile
    • Email
Скоро ще бъда част от транспорта на града в почти всеки негов аспект (с изключение на един - не планирам да карам МПС над 5 тона) и като нищожна част от системата, движеща се пеша, на 2 или 4 колела и с ГТ, някои неща относно най-уязвимите участници в движението просто се набиват на очи. Писали сме за тях и преди, явно ще пишем и за напред, затова реших, че специална тема за най-многобройните си заслужава да бъде създадена. Пешеходците имат своите права, но и своите задължения - нещо, което те забравят или си мислят, че могат да ги пренебрегнат без последствия.

Честно казано, през тази седмица се сблъсках с 2 очеизваждащи примера колко невнимателни/нелогични са пешеходците и как закона трябва да бъде променен.

Първата случка е на Климент Охридски и 8-ми декември във вторник вечерта (19.45), в посока към Г. М. Димитров. Тези, които са минавали от там знаят, че крайна дясна лента е за направо и доста време тя е със зелен сигнал, за разлика от средната и лявата, които са към Студентски град. Преминавайки от там, когато сме на 10 м от кръстовището мъж с дрехи на охранител и тотално неадекватни реакции изскочи на вана (вече достигнал светофара), намиращ се пред мотора, с който се движехме и щеше да бъде отнесен. Размина му се, но за малко да се отъркаляме ние, а той да си продължи по 'неговия' път. Естествено, за пешеходците беше тотално червен сигнала, а и честно казано не знам на какво разчиташе - че е безплътен ли?

Втора случка, кръстовището на Витошка и Патриарха, 18.35 снощи. Зелен сигнал за цялото направление по посока 5-те, колите си карат, червен сигнал за пешеходците отвсякъде. Аз съм застанал от страна на Аптека и го чакам да се смени. Това, което се разигра пред очите ми обаче ме накара да настръхна - момиче (14- или 15-годишно) пресече на пешеходната пътека пред бившия офис на Мтел в посока НДК, тичайки с телефон в ръка... На всяко едно платно можеха да я блъснат, на едно от тях беше най-близо - ванчето спря на 10 см максимум от нея. И продължи тичането си покрай загражденията на строежа на метрото (естествено, от погрешната страна - автомобилното платно).

При всеки един случай ако беше станал инцидент, виновен щеше да е водачът (според закона).  :neznam: Истинската вина е очевидно на кого е. Трябва нормативна промяна и то скоро. Също така повишаване на културата на движение не само на подрастващите, както и санкции от КАТ. Защото дори и да спазваш закона, неговата абсурдност води до ситуации, в които си виновен, въпреки че си изпълнил всички негови изисквания. И това е един от многото дефекти в него.
« Last Edit: 29.03.2012, 12:15:55 by GTUser »

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4651
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Някои пък на пешеходна пътека се влачат, сякаш улицата е тяхна. Аз си спирам винаги, когато има някой на пешеходната пътека, така съм свикнал от Германия, но някои прекаляват. Преди 3 дни, на пешеходната пътека след баня Мадара, на бул. Прага, някакъв младеж си гледа телефона и си ходи с 1-2 км / час. А го чакаме аз, зад мен още 2 коли, отдясно тролей. Първо аз му се развирих, после тролея, ама той грам не се забърза.

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile

При всеки един случай ако беше станал инцидент, виновен щеше да е водачът (според закона).  :neznam: Истинската вина е очевидно на кого е. Трябва нормативна промяна и то скоро. Също така повишаване на културата на движение не само на подрастващите, както и санкции от КАТ. Защото дори и да спазваш закона, неговата абсурдност води до ситуации, в които си виновен, въпреки че си изпълнил всички негови изисквания. И това е един от многото дефекти в него.

Естествено, че водачът ще е виновен, той трябва да кара със скорост такава, че да може да спре при излизането на платното на всеки малоумник. Не случайно на трамваите по Графа дават ужасно много време, за да ги накарат да се влачат и по този начин ако някой изскочи пред трамвая да могат да спрат.
Обаче съм съгласен, че трябва да се въведат сериозни глоби за пресичане на червено. В нашата държава нищо не става доброволно, а жалкото е, че хората в някои случаи нямат живота си за нищо.
В този ред на мисли там където е възможно трябва да се слагат огради, високи поне метър и петдесет, за да възпрепятстват пресичането.
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline GTUser

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 526
    • View Profile
    • Email
Естествено, че водачът ще е виновен, той трябва да кара със скорост такава, че да може да спре при излизането на платното на всеки малоумник.
Емо, без да се засягаш, но пак стигаме до момента, че нямаш никакъв практически опит.  :( Ако имаше, щеше да знаеш, че няма скорост, спирачки, готовност и др., които да те предпазят и предотвратят инцидент ако някой или нещо ти изскочи на 1-2 м пред теб.  :/ Това дори пеша или с колело се случва, какво остава за друго ПС, при което масата и от там инерцията е много по-голяма.

Вчера на Стамболийски едно такси щеше да изхака в 23 ч. няколко коли, понеже реши, че зелен сигнал за надясно означава зелен сигнал и за направо... Преминаването на червено вече е по-скоро спорт.

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
При 50 км/ч всеки би могъл да спре и пешеходецът да бъде спасен ако кара средоточено и внимателно. Зони с 30 км/ч има пред всяко училище и детска градина в Германия, но тук не е така. Това спасява животи и неслучайно се въвежда повсеместно на запад. Цели улици се ограничават на 30 км/ч. Тук не само че не се прави, не само че и ограниченията на 40 и 50 км/ч не се спазват масово, а и се толерира едно обществено мнение че шофьорът и колата са по-важни от живота на едно дете на 15 г. Еми акълът му на 15 е толкова - да тича на червено и с телефон в ръка. Отговорността е на този зад волана. И тя ще се засили само ако на всеки му е ясно, че за убийство на пътя се влиза в затвора - ефективно. Това е положението.

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Друг фрапиращ пример за поведението на пешеходците е движението им около спирки на Градския транспорт, което доближава темата до тематиката на форума. Независимо дали спирката е на 10-20 метра от светофар, пешеходна пътека или подлез, същите имат навика слизайки от автобуса/трамвая/тролея да минават зад или пред него и да пресичат през булеварда без да се огледат директно на мястото на спирката, често внезапоно изскачайки пред/зад превозното средство на ГТ в съседните ленти, където останалите водачи не могат да ги видят. Типичен пример са спирките на бул.Гоце Делчев до кръстовището с Петко Ю.Тодоров (пред магазин Зора и блок 102). Много от тях даже не се впечатляват от автомобилното движение и пресичат въпреки идващите коли, които сякаш са им длъжни да спрат и да ги чакат - на метри от подлеза.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
И при 20 км/ч времето за реакция не е 0.0 сек. и спирачният път не е 0.0 м. Има съществена разлика между умишлено убийство и убийство по непредпазливост. Всеки случай е за себе си и затвор е вандалско да се иска примерно за убийство на пешеходец, изскочил на Цариградско или втурнал се изведнъж извън пешеходна пътека или разрешен сигнал. Има случаи, когато водачът е направил всичко възможно, има случаи - когато не е. По същата логика хайде да вкараме в затвора и машинистите, прегазили хора! За затвор може да се говори единствено при употреба на алкохол, избягване от ПТП, каране без книжка или друго драстично нарушение на ЗДвП. Съдебната система затова е независима (би трябвало поне) от емоции, политики, обществено мнение и т.н. Другото са го практикували "съдилищата" на Вишински и Ку-Клукс-Клан.

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
Под убийство аз дефинирам: каране пиян, каране без книжка, каране с превишена скорост в населено място и резултирала от това смърт или тежка инвалидност. За такива провинения трябва да се дават ефективини присъди, и то от първия път.

Онзи ден щях да бъда на косъм прегазен от джигит, който заобиколи 2 спрели коли, които ме изчакваха да пресека на пешеходна пътека. Ограничението на улицата е 40 км/ч, а той профуча по второто платно с над 60. Не мисля, че подобна персона би трябвало да има книжка, поне не и в следващите 5 години. Но тук правилата не важат за всички както знаем (Ставийски и други знайни и незнайни "герои")

Offline mastodonta

  • Писател
  • **
  • Posts: 47
    • View Profile
    • Email
При 50 км/ч всеки би могъл да спре и пешеходецът да бъде спасен ако кара средоточено и внимателно. Зони с 30 км/ч има пред всяко училище и детска градина в Германия, но тук не е така. Това спасява животи и неслучайно се въвежда повсеместно на запад. Цели улици се ограничават на 30 км/ч. Тук не само че не се прави, не само че и ограниченията на 40 и 50 км/ч не се спазват масово, а и се толерира едно обществено мнение че шофьорът и колата са по-важни от живота на едно дете на 15 г. Еми акълът му на 15 е толкова - да тича на червено и с телефон в ръка. Отговорността е на този зад волана. И тя ще се засили само ако на всеки му е ясно, че за убийство на пътя се влиза в затвора - ефективно. Това е положението.

Отговорността е и на двамата. В Швейцария на пешеходна пътека е прието да се пресича само ако е установен контакт между пресичащият и шофьора. Разбира се шофьорите са задължени да бъдато особено внимателни, когато се движат в населено място, все пак кифли, които пресичат неправилно има навсякъде. Пешеходците освен права имат и отговорности, а и в крайна сметка животът си е техен.


Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7048
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Вече два пъти ми се случва, минавайки през Сточна гара, да освирваме бабишкера и група от мангали + лелки. Получава се следното. Автобус 78, 79 или тролей 11 спират на спирката на Сточна гара (краят на бул. В.Левски). Абсолютно всички притичват през спрелите коли, чакащи зелено на светофара, за да навлязат в колелото. Същевременно са пуснати през това време колите от самото кръгово във всички посоки, включително и по платното на бул. В.Левски към центъра. Много често пешеходците притичват пред движещите се коли, за да хванат другия пешеходен светофар, който в този момент е зелен, пресичащ Сливница, от Бърза помощ, на север към спирката на рейсовете в посока Люлин. Явно животът на повечето пешеходци не им е скъп!
храна за мозък - http://www.banitza.net/