Author Topic: За пешеходците и поведението им в населените места  (Read 24581 times)

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
И отново ще кажа - в града предимството е на пешеходеца. Като минеш табелата София освирвай баби и мангали. В града чакай докато стъпят отново на тротоара и тогава дай газ. Който е способен да блъсне човек на градска улица не е способен да бъде шофьор и редно да вземе трамвая и да си продаде колата.
« Last Edit: 30.03.2012, 00:04:07 by sofianec »

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7048
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
И отново ще кажа - в града предимството е на пешеходеца. Като минеш табелата София освирвай баби и мангали. В града чакай докато стъпят отново на тротоара и тогава дай газ. Който е способен да блъсне човек на градска улица не е способен да бъде шофьор и редно да вземе трамвая и да си продаде колата.
Само да ти кажа, че не съм шофьор. Не съм споменал, че шофирах, а това се вършеше от един съсед, който е с 40 годишен стаж зад волана и добре, че мина с 20-тина км/ч с готовност да спре. Не мога да разбера защо при светофарно регулирано кръстовище, при червен пешеходен светофар, пешеходецът тръгва да пресича, като дори има ясна видимост, че колите в кръга се движат към него. Моят съсед нарича тоя тип пешеходци - "комсомолци" - като видят червено и почват да маршируват...
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Това криворазбрано предимство и липса на вина на пешеходците коства годишно стотици човешки животи. Предимство да преминеш на червен сигнал? Предимство да прескочиш предпазната ограда и да претърчиш през градкса магистрала? Предимство да пресечеш 6-лентов булевард отгоре над подлез? Предимство да претичаш по диагонал на 10-20 метра от мястото за пресичане без да се огледаш, защото там слизаш или се качваш на автобуса/тролея./трамвая? Да се твърди, че шофьорите са виновни в такива ситуации е все едно да обвиниш в убийство майстора, редил плочките по тротоар до сграда, от чийто десети етаж някой самоубиец се хвърли, понеже последният си е разбил черепа в плочките при приземяването...

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Да припомним, че в ЗДвП има цял раздел, визираш задължения и на пешеходците, отнасящи се и за пешеходни пътеки:

"Чл. 113. (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) (1) При пресичане на платното за
движение пешеходците са длъжни да преминават по пешеходните пътеки при спазване
на следните правила:
      1. преди да навлязат на платното за движение, да се съобразят с разстоянията до
приближаващите се пътни превозни средства и с тяхната скорост на движение;
      2. да не удължават ненужно пътя и времето за пресичане, както и да не спират
без необходимост на платното за движение;
      3. да спазват светлинните сигнали и сигналите на регулировчика;
      4. да не преминават през ограждения от парапети или вериги.
      (2) Извън населените места и по двулентовите двупосочни пътища в населените
места, когато в близост до пешеходците няма пешеходна пътека, те могат да пресичат
платното за движение и извън определените за това места, като при това спазват
правилата по ал. 1, т. 1, 2 и 4.
      Чл. 114. На пешеходците е забранено:
      1. да навлизат внезапно на платното за движение;
      2. да пресичат платното за движение при ограничена видимост;
      3. да извършват търговия и услуги на платното за движение."
« Last Edit: 30.03.2012, 09:29:58 by blagun »

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
В контекста на това да разгледаме вчерашното тежко произшествие на спирката при нас - на Г.М.Димитров.

Минах оттам, когато си карах котката на преглед и дъщеря ми разпита познато момче от екипа на бТв, който беше на местопроизшествието. Там имаше и други камери и досадни журналисти, преследващи с микрофони някаква жена - вероятно свидетел.
Времето е добро, настилката - суха, маркировка - видима, поне на дневна светлина, налични знаци - за пешеходна пътека и ограничение 40 км/ч. Видимост - през деня е добра, вечер - уличното осветление е добро, но пешеходната пътека няма осветление, а и оградите и колчетата пречат до известна степен. Другата пешеходна пътека - до Мултигруп е значително по-зле като означения и осветление. Но ПТП-то е през деня, така че това не е конкретна причина. Видимост за пешеходците - идеална.
Коли се движат и по двете ленти. В един момент момиченцето изскача абсолютно внезапно и непредвидимо на платното. Шофьорът в дясната лента вижда това и бие спирачки. Успешно. Но този вляво от него няма видимост (поради колата до него) в момента на изскачането. Когато има - вече е късно и детето е ударено с дясната страна и стърчащото огледало. Възможности за избягване чрез смяна на посоката - нулеви: отляво - мантинела, отдясно - друга кола, а и детето идва отдясно. Каква е скоростта, времето му за реакция и спирачният път - това ще покажат експертизите. Но е твърде вероятно и при 40 км/ч това да се беше случило.

Веднага след подобен инцидент започва безсмислен натиск за полегнали полицаи и светофари - нещо твърде глупаво на рингов булевард с МГТ.
« Last Edit: 30.03.2012, 09:35:44 by blagun »

Offline Svetoslav

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1149
    • View Profile
И отново ще кажа - в града предимството е на пешеходеца. В града чакай докато стъпят отново на тротоара и тогава дай газ.
Еми по твоята логика пешеходците да вземат да си се разхождат по Цариградско, а шофьорите кротко да ги чакат? Някак не върви май. Предимството на пешеходеца е на тротоара, на алеята, на пешеходната пътека, на кръстовището и т.н., но не и навсякъде по пътното платно. Ако изпълним твоето предписание, колите трябва да ги бутаме или в най-лошия случай да се влачим, дори на булеварди като Цариградско шосе да кажем с 30км/ч, защото е възможно някой да изскочи на пътното платно, а там понеже е в населено място, той бил с предимство. В случая Виктор каза, че въпросните пешеходци са пресичали на забранен за тях и съответно разрешителен за колите сигнал, а ти се нахвърляш с това
Който е способен да блъсне човек на градска улица не е способен да бъде шофьор и редно да вземе трамвая и да си продаде колата.
Прост пример - няколко автомобила се движат, излизайки от кръговто на Сточна гара и навлизат по бул. В. Левски и се движат с 25-30км/ч. В крайната лента се движи нещо с по-голям габарит(примерно бус) и ти пречи на видимостта към тротоара, а в този момент изскача някой на пътното платно(на теб ти е зелено, на него червено). С какво е виновен шофьорът на малоумника решил, че е безсмъртен при подобна ситуация? Лошото е, че в пешеходците се гнезди чувство за безнаказаност, а вината по подразбиране се приписва на водача на пс. Трябва да има яки глоби и естествено строги ефективни присъди, при летални инциденти, за шофьори "джигити", но трябва да има и също толкова солени глоби и за пешеходци, които си правят каквото искат(разбирай пресичат на червено, излизат на платното на оживени булеварди и т.н.).

Offline kamennikolov

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 80
    • View Profile
    • Email
Напълно съм съгласен, че трябва да има солени глоби за пешеходците, които пресичат неправилно. Колкото и внимателно да кара човек, дори при 50км/ч спирачния път е около 14 метра. При 30км/ч е 5м. За да можеш да спреш при обект, който изкача на 2 метра пред теб трябва да караш с 18км/ч. Т.е. трябва и самите пешеходци да се пазят от колите и да внимават когато пресичат. Решението обаче е повече подлези и надлези. В последно време освен подлезите, изградени за метрото аз други нови подлези не съм видял да се строят. А има нужда от такива на много места. Дори съществуващите не се поддържат в добро състояние и на някои места хората предпочитат да пресичат през платното, наместо през подлеза, заради лошото му състояние. Особено по големите булеварди като Г.М.Димитров, Евлоги георгиев, Ситняково, Яворов, Симеоновско шосе не трябва да има изобщо пешеходни пътеки. Всичко трябва да е подлези и надлези. А докато това не се направи е по-добре да се сложат пешеходни светофари с бутони. Така и така като има пешеходец колите трябва да спрат. По добре да е ясно с червен сигнал на светофара на всички, че трябва да спрат отколкото да се получават такива неща - първия спрял втория не успял.

Offline Chilio

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 550
    • View Profile
Ако чувството за безнаказаност и безсмъртие на пешеходците не бъде коригирано, и тези пешеходни светофари с бутон също така няма да са достатъчно решение. В момента наблюденията ми от такива е следното - тъй като автоматът, който управлява светофара има таймер и не включва моментално червено за колите и зелено за пешеходците (и така трябва да е от съображения за безопасност), много пешеходци натискат бутона и като видят, че не светва зеленото за тях веднага - притичват на червено. Няколко секунди по-късно, когато няма вече кой да пресича, светва червеното за колите и се спира движението ненужно, а пешеходците вече са изложили живота си на риск.

Offline GTUser

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 526
    • View Profile
    • Email
И посочените цифри от kamennikolov са в идеалната ситуация - имаш ставащо за целта МПС, реакцията е мигновенна и др. Аз съм в подкрепа на правата на пешеходците, но и за преразглеждане на отношението към ситуации, в които не си спазват задълженията. Терминът 'несъобразена скорост' се използва точно за това - да се замажат някои пороци в закона и да се прехвърли отговорността от тях надолу по веригата. Нещо, с което не съм съгласен. Едно е да пресечеш на червено като пешеходец и да няма коли в близките 100+ метра (не го оправдавам, но го разбирам), друго е да правиш спринт на къси разстояния между МПС-тата и да разчиташ, че всеки ще те види. Уви, това не е така. Обаче при инцидент шофьорът попада под ударите на закона. Напълно друг случай са тези водачи, които не дават предимство на пешеходните пътеки - за тях съм напълно съгласен със Софиянец.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Според мен трябва там, където има подлез или надлез и пешеходците минават по пътното платно, същите да бъдат глобявани. Лошото е, че като цяло всички като хора сме недисциплинирани и не сме склонни да спазваме правилата. Всеки мисли, че на него няма да му се случи, а не е така. Признавам, че и аз понякога, когато бързам, нарушавам правилата, но гледам винаги това да не пречи на движението, винаги се оглеждам когато пресичам, и предпочитам да спра и да изчакам, отколкото да рискувам нечий живот.
Днес видях 2 доста показателни случая: Първо една бабка с бастун на червено тръгна да пресича трамвайната линия при Попа, принуждавайки трамвая, пресичащ кръстовището, да спре, колите също не можаха да тръгнат заради нея.
После 3593, очевидно закъсняваше, на Малинов мина светофара на Ана Ахматова, форсира рейса, но пешеходният светофар на пътеките го хвана. Тръгна на абсолютно червен сигнал, докато един дядо пресичаше, разсвири му се и го заобиколи... Не разбирам какъв беше смисълът да го прави, 10 секунди закъснение нямаше да са му толкова фатални...
Просто културата ни е такава, трябва още от малки децата да учат правилата за движение. Имаше училища преди, в които имаше кътове със светофари, пътни знаци и маркировка, но май вече не се ползват.

Offline kamennikolov

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 80
    • View Profile
    • Email
Quote
Признавам, че и аз понякога, когато бързам, нарушавам правилата, но гледам винаги това да не пречи на движението, винаги се оглеждам когато пресичам, и предпочитам да спра и да изчакам, отколкото да рискувам нечий живот.
Quote
Едно е да пресечеш на червено като пешеходец и да няма коли в близките 100+ метра (не го оправдавам, но го разбирам), друго е да правиш спринт на къси разстояния между МПС-тата и да разчиташ, че всеки ще те види
Много силно съм съгласен и с двете мнения. Закона е закон, но трябва да се прави разликата за всяка ситуация поотделно. Пешеходците няма да се научат да пресичат както трябва, докато не започнат глобите за неправилно пресичане да стават постоянна практика. Трябва по-често да има полицаи по кръстовищата, които като видят някой да пресича на червено, пречейки на движението да налагат веднага глоби. Размера на глобите не е проблема, не искам 1000лв глоба за такова нещо и 10-20 лв. са достатъчни, за да научат хората да пресичат. Ако пък както в дадения по-горе пример пешеходеца пресича на червено, но преди това се е огледал и наистина няма кола на 100+ метра полицая може просто да го спре, да му обясни, че това не е правилно, но да не го глоби (както е в нормалните държави). Вярвам че такова отношение също ще има възпитателен ефект. Като евентуално решение на проблема с пешеходните светофари, при които пешеходците пресичат на червено и след това ненужно се спира движението е да се монтират на всички такива светофари таймери и за колите и за пешеходците. Когато няма пешеходец и бутона не е натиснат таймера е изключен, когато се натисне бутон таймера се включва и започва да отброява секунди до зеления сигнал по зададените правила за превключване на кръстовището. По този начин пешеходеца ще види, че има ефект от натискането на бутона, а не както е сега да натискат по 100 пъти бутона и да се чудят аджаба това работи ли или не, защо не спира веднага колите и дали ще ги спре изобщо.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Това чудо с таймерите го има на главната улица в Несебър по която минават куп туристически автобуси и автобусите на Автотранспорт Слънчев бряг, мисля, че улицата се казваше Хан Кубрат или нещо такова, там има пешеходен светофар като натиснеш бутона се включва таймер който отброява около 10 секунди, зеленото светва и пешеходците си пресичат, светофара пред обръщалото на 43 на улица Търново в Люлин проработи октомври 2010-та и още си работи, но редовно си има пресичащи извън пешеходните пътеки и такива които не използват светофара, знаците за пешеходна пътека са премахнати и някои шофьори спират по средата на пешеходната пътека и в знак на негодувание, че светофара не се използват свиркат точно когато пешеходците минават покрай тях, от друга страна, пък в началото имаше шофьори които масово преминаваха на червено, но сега никой не го прави, лично аз винаги натискам бутоните когато пресичам, иначе тук от 8-ми май имам два фотоматериала с неправилно пресичащи пешеходци в района на кръстовището булевард Луи Пастьор - улица Търново:


Жената на втората снимка май говори по телефона при това.

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Да събудя малко темата.
Ето една автостанция "Изток":
IMG_0432 by Vladimir Simov, on Flickr

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
По цялото Ботевградско щъкат пешеходци. Мрежата около трамвайното трасе е тотално разбита.

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
То по мрежата и ток да пуснат, през 50 метра пак дупки ще се появят, а на остатъка ще се навържат всички населяващи Христо Ботев, че безплатно точец да си краднат.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Този тип оградна мрежа, който е използван там, както и на "Ситняково" и "Цар Борис ІІІ" трябва да се замени с по-устойчива ограда. Както споменах в темата, която започнах преди известно време автостанция "Изток" има нужда от оптимизация, която да доведе до по-голямо удобство за ползващите я, но като изключим това липсват всякъкви ограждения между тротоарите и пътното платно, а съществуващите такива между трамвайното трасе и платното са разбити. Поправките на всичко това би трябвало да бяха част от ремонта, но той свърши, а подобрение за съжаление няма няма.
То по мрежата и ток да пуснат, през 50 метра пак дупки ще се появят, а на остатъка ще се навържат всички населяващи Христо Ботев, че безплатно точец да си краднат.
Ще ме извиняваш, но съм изключително несъгласен с така казаното от теб.
Ти така ли ще си учиш децата, че каквото и да се прави промяната е невъзможна? Спомням си зимния семестър, когато по социология на семейството преподавателя говореше, във връзка с една странична дискусия, която възникна по време на един от часовете, че може би най-лошото и тягосно в България е масовото разпространение на теорията, че каквото и да правиш, нищо няма да промениш и в крайна сметка си обречен да продължаваш да плуваш в блатото, в което живееш към момента. Хората трябва да бъдат учени да имат респект към правилата и законите и точка по въпроса. Всички останали коментари са излишни и ненужни. Който не спазва установените норми да си отговаря сам за действията си(аз като хората пред мен тръгнат преди да е светнало зелено не тръгвам и аз след тях и си чакам зеленото, колкото и да ми е досадно да чакам).
« Last Edit: 05.06.2015, 12:41:31 by AGENT 006 »

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2700
    • View Profile
    • Email
Знам, че не тук е точно темата, но това подбуди доста дискусии във ФБ, а и ,вярвам, на някои от вас ще ви бъде интересно. Това е решението, с което наказателна колегия на ВКС прие, че пешеходците нямат абсолютно предимство при пресичане на пешеходна пътека, най-интересен е отговорът на въпрос 6.

http://www.vks.bg/Dela/NK_2016_02_TD.pdf

ПС: Модераторите ако решат, нека да изтрият поста или да го преместят, където счетат за редно.
« Last Edit: 24.12.2016, 00:41:52 by btr95 »
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Знам, че не тук е точно темата,

Толкова ли е трудно да се "светнеш" че не е тук мястото ? Пък щом ти е интересно, и нова тема може да пуснеш,- никой няма да ти резне главата за това.
Спрете си просташките мнения !

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
По-скоро това е към тематиката за пешеходците.
Това нашумя наред с много неща напоследък. Доскоро всички българи, т.нар."народ" разбираха от футбол и педагогика. Напоследък всички започнаха да разбират от референдуми, мажоритарни избори, имигранти и какво ли не още - в т.ч. пешеходци. Даже се стига до якобинската тактика да се дава акъл на съдебната власт, а знаем, че такива тенденции завършват или с гилотина, или с народен съд.
Та за пешеходците: много ясно, че няма абсолютно предимство. Как процедираме, ако някой пешеходец внезапно се хвърли на "зебрата" и положението е неспасяемо даже при разрешена скорост и нормални реакции?  Или искаме да увеличим постановките с умишлено хвърляне под колите (характерни не само сред ромското население у нас)? Нормативната база трябва да е изготвена от специалисти-експерти по материята, а не с петиции във Фейсбук или пред Орлов мост. И бездруго тя е в полза на пешеходците и вреда на шофьорите. Само ще спомена, че в Англия при нерегламентирано пресичане извън пешеходна пътека никой водач нито намалява, нито даже натиска клаксона. Това лично съм го изпитал като пешеходец от континентална Европа, очакващ колите от другата посока.
Само да припомня, че в случая, заради който направиха първата повдигната пътека на Г.М. Димитров на спирка "МГУ Св. Иван Рилски", момиченцето се е дръпнало от ръката на дядо си и внезапно е връхлетяло на улицата, шофьорът в дясната лента го е видял и спрял, но в лявата не е имал видимост...

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4651
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Ама Благо, забравяш обаче важния факт, че на пешеходна пътека в Англия имаш абсолютно предимство. На 50см от нея не, но на самата пътека винаги имаш като пешеходец. Както е и в Германия и както, помоему, трябва да бъде.