Истината е, че вагонният парк се използва доста безстопанствено — спрямо възможностите си има много какво да се желае. Факт е, че съществуват и много технически особености, за които ние не сме наясно, но от съставите на влаковете лъха некадърност и безотговорност.
Пример са вагоните серия 20-44 (с тъмните лепени стъкла, оранжеви врати и нови седалки). Излезли са от модернизация в заводите в Септември и Дряново през 2010 г., в тях са вложени пари, за да се направят обновени вагони. За жалост, не всички са завършени, сещайте се защо. Тези обаче, които са завършени, се използват — в самото начало с цел реклама и еталонен състав обслужваха т.нар. Уикенди и „Слънчев бряг”, а двата вагона за ТПЛ — „Диана” и „Чайка”. Да, обаче с течение на времето, а и особено след ревизиите им в завода в Септември, тези вагони не пътуват заедно. За съжаление, дори не по бързи влакове. Когато не са заедно в състава на някой бърз влак по 5-та линия (неясно кога за последно се е случвало) или на един път в седмицата движеща се „Чайка”, същите модернизирани климатизирани вагони обслужват пътнически влакове. В резултат на тази безотговорна поддръжка и климатиците рядко са изправни, и вагоните изглеждат изключително неугледно и мизерно. Никой не подема инициативата сега, в летния сезон, когато се подават допълнителни вагони на нощните влакове или други към морето, те да бъдат точно такива. Каквито и да са в момента правят добро впечатление на средностатистическия пътник.
Друга редовна практика е от „липса на нужда”, вагон, преминал капитален ремонт непосредствено или неотдавна преди озоваването си на пътнически влак, докато в същото време бързи влакове на дълги разстояния къде от „липса на други вагони”, къде от целта да навъртят километри за ремонт, се пускат такива, които буквално не са виждали заводски ремонт от 10 години и върху които експлоатацията и лошата поддръжка си казва думата. И още куп други примери. В крайна сметка се получава парадоксът хората, платили си по-скъп билет за бърз влак да пътуват доста по-малко комфортни условия спрямо тези в пътническия. Да, понякога е нужда. Липсва обаче желание за промяна и максимално адекватни състави. Защо, важното е да върви някакъв вагон там...
В момента международният влак за Букурещ, който возеше румънски и български седящи вагони, не вози румънски и затова единственият седящ вагон по трасето е българският. От наша страна се подават 50-ки — удобни купейни вагони, подходящи за целта. И докато имаме предостатъчно бройки от тях, в едната посока винаги пътува такава, която е изключително мизерна — почти във вида, в който е внесена в началото на века от Германия, дори със заковани прозорци поради нежелание за ремонтирането им. И човек, купил си билет София - Букурещ, получава място в точно такъв вагон и ако до Русе има шанс да се премести в друг вагон, то след това нашата кочинка става единствен вагон в посоката. Вагонът пътува от седмици и нежеланието му за подмяна с друг прозира. А никой не може да ме убеди, че няма никоя друга годна за тази цел 50-ка. В краен случай са налични достатъчно ексДБ-та, от ремонт и в стотици пъти по-приятен вид, отколкото подвижна кочина.