Една статия от Капитал:
Влакове, асфалт и сълзиПървата версия на ОП "Транспорт" оставя зад борда големите проекти на Северна България - "Хемус" и Русе - ВарнаНационално предателство. Така президентът Росен Плевнелиев нарече тази седмица изваждането на автомагистрала "Хемус" от финансирането за следващия програмен период на еврофондовете. Пътищата и особено магистралите, може би защото са най-видимата част от фондовете, събуждат винаги яростни спорове и вражди в България, както стана ясно в последните години. Затова и оперативна програма "Транспортна инфраструктура", която публикува миналата седмица индикативната си програма за 2014 - 2020 г., в момента е под прожекторите, тъй като поне привидно има рязък завой от магистрали към жп линии (виж графиката).
Големият липсващ Всъщност, въпреки че "Хемус" присъства в програмата, липсата на пари за нея бе загатната още преди седмица, когато според запознати министърът на инвестиционното проектиране Иван Данов го е съобщил в Габрово. Тази седмица министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева го направи публично достояние, като каза, че средства за "Хемус" най-вероятно няма да има. След това тя бързо продължи с любимите публично-частни партньорства, които доведоха до забатачването на магистрала "Тракия" при управлението на Симеон Сакскобургготски и след това при тройната коалиция.
Но дори елементарните сметки показваха такова развитие още когато миналата седмица бе представено първоначалното разпределение на пари по програми. ОП "Транспорт" получи 1.2 млрд. евро общо, от които по думите на министър Данаил Папазов, парите за пътища ще са горе-долу половината. Само магистрала "Струма", която е абсолютен приоритет, тъй като е започнато строителство в настоящия период и ако не бъде довършена, парите ще се връщат, ще излезе по най-консервативни оценки между 700 и 800 млн. евро (с късмет при търговете). Това означава, че всички пари по тази ос ще отидат за магистралата до Гърция (виж текста).
От агенция "Стратегическа инфраструктура", която отговаря за ключови проекти като "Хемус" и "Струма", казаха пред "Капитал", че ще търсят различни варианти за отсечката до Велико Търново, която прихваща и трафика към Русе, като един от вариантите е публично-частно партньорство. Създателят на тази агенция и понастоящем президент Росен Плевнелиев обаче беше доста остър. Според него предишното правителство е работило упорито с Брюксел, за да вкара "Хемус" в европейските приоритети. "Това беше голям пробив; това означаваше директно, че Брюксел каза – ние ще ви дадем 80% от парите за тази магистрала. Това е златен шанс, за да се случи магистрала "Хемус". Ще извършим национално предателство в момент, в който всички знаем, че "Хемус" е най-важната и перспективна магистрала за периода 2014 - 2020 г., че тя дава шанс на Северна България за просперитет и развитие и я вади от изолацията, ние тепърва да променим работещ инструмент", каза президентът.
Защо се получава това? Първо, стойността на "Транспорт" е силно намалена. Бившият регионален министър Лиляна Павлова коментира пред "Капитал", че при планирането за периода 2014 - 2020 г., са работили с варианта 1.2 млрд. евро само за пътища. "Бяхме планирали 1 млрд. евро за "Струма" и "Хемус", които могат да се вместят, защото ще има спестявания от търговете. Индикативната стойност на първата е 900 млн., на втората - 450 млн. до Търново." Тя твърди, че още е възможно да се случи това, защото общата сума пари по оперативните програми е почти същата. Но това не отчита два фактора - въвеждането на нова оперативна програма за наука и образование, която дръпна 500 млн. евро от останалите и въвеждането на резерв, който заделя пари от всяка програма. Така при преразпределянето на парите "Транспорт" се оказа най-орязаната програма, вероятно защото общоевропейският фонд Connecting Europe също ще финансира инфраструктурни проекти до 400 млн. евро за България.
Тук вече идва моментът с разпределянето на средства и доколко адекватно е било новото планиране. Европейската комисия настоява заради недобрата готовност на жп проекти миналия период този поне половината от "Транспорт" да е посветена на тях. България може да се съобрази, но може и да спори по това изискване, макар сигналите засега да са, че по-скоро го приема. Зам.-министърът на транспорта Петър Киров твърди, че до края на септември ще бъде направен анализ кои са проектите, които наистина са приоритетни, независимо дали пътни или жп, и те ще бъдат подредени в този ред в програмата.
От ЕК неофициално коментираха за "Капитал", че към момента списъкът в "Транспорт" прилича по-скоро на "списък за пазаруване".Големият проблем е, че дори да получат повече пари този период, от НКЖИ вероятно няма да успеят да осъществят кой знае какъв напредък, извън завършването на направлението Сърбия - Бургас, с разклонение до Гърция и Турция. Плановете извън това приличат повече на свързване на точки - без ясен анализ на товаропотока, докато свършат парите, защото за цялостно обновяване трябват над 4 млрд. евро (виж текста). Така например прословутата линия Видин - София, която да изпълни със смисъл новия Дунав мост 2, дори в най-добрия случай ще стигне от Видин до Медковец, което няма да подпомогне особено транспорта в тази част на страната (да не говорим, че в Румъния също не бързат).
А освен че "Хемус" изпада, без пари засега остава и жп линията Русе - Варна, като по този начин два от големите проекти за развитие на Северна България остават зад борда. Както казва високопоставен източник от ЕК: "На всяка среща с транспорта през последната година и половина препоръчвам да се вземе заем и да се допълнят парите, които ние даваме, за да може да се финансират още проекти." Това изглежда решение, което е било отлагано досега, но очевидно ще трябва да се вземе.
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2013/08/30/2131963_vlakove_asfalt_i_sulzi/