С 577 хил. лв. режат парите за чистота на улиците и озеленяване на парковете
/3,520 млн. лв. се предвиждат тази година за метене и миене на улиците и почистване и озеленяване на парковете./
3,520 млн. лв. се предвиждат тази година за метене и миене на улиците и почистване и озеленяване на парковете и обществените градинки във Велико Търново. За миналата година за това са похарчени с 577 хил. лв. повече.
Цветята и храстите по парковете в старата столица струват по-скъпо от почистването на улиците, става ясно от план-сметката за разходите по чистота за тази година. Парите са от такса битови отпадъци на гражданите и бизнеса.
За озеленяване се заделят 1,4 млн. лв. През миналата година за дейността фирмата на общинския съветник от “Новото време” Любен Велчев “Скорпион Инвестстрой” ЕООД е получила 2,044 млн. лв. Договорът изтича на 23 март т.г.
За чистотата на улиците в старата столица се предвиждат 1,150 млн. лв. За миналата година за метенето и миенето им “Титан АС” взе от общинската хазна 1,113 млн. лв. Договорът с фирмата изтича на 17 юли тази година. Почистването на улиците в Дебелец, Килифарево, Ресен и Самоводене се прави по граждански договори. За двата града тази година за дейността ще има по 30 хил. лв., а за селата на самостоятелен бюджет – по 15 хил. лв.
Няколко обществени поръчки предстои да бъдат проведени за чистотата в Община Велико Търново. За 200 000 лв. ще се търси фирма, която да направи проучването и проектирането на регионалното депо за битови отпадъци. 50 хил. лв. са предвидени за отчуждителните му процедури. С обществена поръчка ще се дадат 100 000 лв. на фирма за ликвидиране на сметища и замърсени територии около Велико Търново.
С 63 хил. лв. се завишават парите за снегопочистване до 580 000 лева. За разриване и борба с обледяването “Титан АС” ще вземе 540 хил. лв. за В. Търново. “Пътища” и “Пътни строежи В. Търново” получават за кметствата общо 40 хил. лв.
През септември 2014 г. изтича концесията по сметосъбирането за старата столица, Арбанаси, Шереметя и Малки чифлик. Годишно да събира и вози до депото отпадъците “Титан АС” получава 1,420 млн. лв. За извозването на битовата смет от кметствата общинската фирма “Инвестстрой-92” ще получи 280 хил. лв. “Транспорт гарант” ще вземе 200 000 лв. за боклука на Дебелец и Килифарево.
660 хил. лв. от постъпленията от такса смет тази година трябва да бъдат платени на РИОСВ като отчисления по Закона за управление на отпадъците. За м.г. вноската на Община Велико Търново беше 208 хил. лв.
С 10 хил. лв. ще се купуват нови кошчета за смет за великотърновци. 50 хил. лв. са заделени за нови съдове за смет, за ремонт и дезинфекция на старите по селата.
6,9 млн. лв. са планираните приходи от такса смет тази година. За миналата година постъпленията са били 6,174 млн. лв. Отчетът на разходите за миналата година и план-сметката за чисто за тази година бяха приети от Бюджетната комисия. Числата предстои да бъдат гласувани от Великотърновския ОбС на 26 януари.
Здравка МАСЛЯНКОВА
сн. архив
Информацията е взета от в."Янтра Днес"Старият град остава със старите си проблеми и неясно бъдеще
/В Стария град се възстановяват изчезнали културни ценности с нова застройка, която е абсолютно различна от оригинала./

/Половината от сградите в района са за събаряне, положението с по-голямата част от постройките на ул. “Стефан Стамболов” е плачевно./

/В разработката не е решен проблемът с транспортно-комуникационната схема./
Как ще изглежда и как ще се развива Старият град във Велико Търново в следващите десетилетия? Отговор на тези въпроси трябва да даде разработката за подробен устройствен план за регулация и застрояване на територията от 68,48 ха, която е дело на варненски и софийски архитекти под ръководството на проф. Иван Никифоров и проф. Тодор Кръстев.
Планът е разработван в продължение на две години, а наскоро бе представен пред великотърновските архитекти. Местната гилдия реагира доста критично. Разработката най-вероятно няма да приключи както е първоначалното задание за ПУП за регулация и застрояване, а ще се трансформира в концепция за развитие на територията. Така пак ще се работи на парче и не е ясно защо за общи приказки, представени на стотици страници, от бюджета на Общината и джоба на данъкоплатеца ще трябва да излязат близо 100 000 лева, недоволстват критиците.
Старият град обхваща архитектурните зони “Варуша”, “Гурко”, “Максим Райкович” и “Главна улица” от паметника “Майка България” до площада пред “Царевец”, включително ул. “Христо Ботев” и ул. “Хаджи Димитър”. В района живеят 5908 човека и работят 1850. Старият град е една от най-ценните територии не само за В. Търново, но и за цялата страна. Той е групов паметник на културата, защото в него са наслагани през вековете ценности от национално и световно значение.
С постановление на Министерски съвет № 506 от 27.12.1955 г. част от В. Търново е обявена за музеен резерват, започващ от Паметника на обесените.
Според архитектите – автори на плана, половината от къщите са за събаряне. Част от културното наследство деградира, всяка година се събарят по 20 стари сгради като негодни или опасни. Няма обаче опис на паметниците на културата, което е от особена важност за Стария град. В него са 538 от общо 690-те културни ценности на В. Търново, които са под юридическа защита. Авторите на проекта отчитат, че само 20 на сто от културните ценности са регистрирани. Останалите 431 се водят със статут на декларирани и ако до две години не бъдат регистрирани, ще загубят статута си. В стария град са 6 от общо 11-те групови културни ценности на В. Търново, 7 от обектите са с национално значение, а 17 са в категорията “местно значение”.
Строителството върху окрупнени имоти води до преоразмерени и неовладени композиционно сгради, влизащи в конфликт с традиционната структура, коментират авторите на проекта. Според арх. Никифоров и арх. Кръстев съществуват прецеденти с ново застрояване от 5 етажа при максимално разрешени 2 етажа. В Стария град се възстановяват изчезнали културни ценности с нова застройка, която е абсолютно различна от оригинала, коментират те
Едно от нещата, което ядоса търновските архитекти, е, че разработката предвижда на ул. “Независимост” да има сгради не на два, а на три етажа. Друг голям проблем според тях, а и според жителите на Стария град, са транспортът и старите водопроводи. В плана обаче липсва решение именно за комуникационно-транспортната схема. Според разработката по-скоро транспортните средства ще трябва да се приспособяват към тесните сокаци, а не да се правят нови улици. Външните проектанти говорят за въздушен транспорт, минисметопочистващи коли, миниатюрни линейки, подземни паркинги. Предвижда се обходна улица на север от кв. “Варуша”. Тя била напълно възможна перспектива, независимо от стръмния терен.
Авторите на проекта лансират идеята да се намали трафикът от площад “Велчова завера” до “Царевец” и “Асенова махала” чрез отклоняване на транзитните автомобили по нов обходен на “Трапезица” път. Околовръстното ще се свързва с първокласната улична мрежа с нов пътен възел. Отново се лансира идеята за лифт от десния бряг на Янтра под Трапезица до паметника на Никола Пиколо.
ВиК мрежата на кв. “Варуша” и южно от ул. “Ст. Стамболов” е строена през 30-те години на миналия век. Все още се използват турските отходни канали “гиризи”, които отвеждат отпадните води по ската над Янтра. Ул. “Опълченска” е в критично състояние. Градската среда е с незадоволително качество, обобщават авторите на проекта. “Ако чрез банално ново строителство територията бъде презастроена, трансформирана и компрометирана, тя неизбежно ще загуби своите конкурентни възможности и шансове в европейското културно и туристическо пространство”, обобщават проф. Никифоров и проф. Кръстев.
До 29 февруари в Общината може да се подават писмени предложения по проекта. В края на януари предстои още едно обсъждане с архитектурната гилдия.
Арх. Иво Терзийски, главен архитект на Велико Търново:
“Предпочели са пластичната хирургия”Авторите на разработката са предпочели пластичната хирургия, вместо да се ровят в проблемите на пациента. Все пак авторските колективи са свършили огромна работа с проекта за ПУП за регулация и застрояване на част от стария град.
Най-вероятно разработката няма да приключи като ПУП на Стария град, а ще се ограничи до концепция, за да не се замразяват инвестиционните инициативи. Ако се приеме ПУП, който е със статут на закон, той може да се събори в съда от всеки от петте хиляди души, живеещи в тази територия. При концепция за всеки обект, към който има инвестиционна инициатива, ще се заработва собствен ПУП за застрояване.
По отношение на идеята за надстрояване с още един етаж по ул. “Независимост” има логика. Новата застройка ще е с 2 м навътре от корниза на втория етаж, за да не създава визуални пречки. Така поощряваме собствениците на сградите да ги съборят и изградят наново, но с един етаж повече. Само 5 % от сградите на ул. “Независимост” отговаря на конструктивните изисквания за хигиенни и земетръсни норми и позволява на съществуващите основи да се вдигне още един етаж. Повечето сгради са в отчайващо състояние. Надстрояването ще е за нови сгради, чиито проекти трябва да минат на съгласуване в Националния институт за опазване на недвижимите културни ценности.
Това са само предпроектни проучвания. Ще се прави техническо задание. Проектът трябва да се съгласува с РИОСВ и НИОНКЦ, да мине през Общинския съвет.
Арх. Пламен Иванов:
“Обезпокоително е да се надстроява Главната улица”Обезпокоително е, че в разработката се предвижда сградите по северния фронт на ул. “Независимост” да се надстроят с още един етаж. Това ще усложни проблемите. В. Търново трябва да запази следосвобожденската си визия, която е точно с ул. “Независимост”. При по-нататъшното развитие на плана за Стария град съм убеден, че този детайл ще отпадне.
Нищо не е направено по транспортно-комуникационната схема. Има общи приказки, че трябва да се търсят идеи за разширяване и изменение на уличната мрежа. Не е решение да се предлага приспособяване на транспортните средства към историческите дадености.
Въпреки всички проекти и разработки за отварянето на ул. “Крайбрежна”, сега се посочва, че тя ще се затваря. Това за мен е неприемливо.
Арх. Иван Чолаков, председател на Съюза на архитектите – В. Търново:
“30 г. чакаме крайречен булевард, а сега изчезва улица “Крайбрежна”Предварително Дружеството на архитектите се събрахме, за да оформим общо мнение по проекта за подробен устройствен план на Стария град. Има сериозен порок в самата разработка. Няма одобрено планово задание от ОбС за разработката. Няма яснота какво Велико Търново иска от проектантите.
Фрапиращо е, че проектът предлага да няма ул. “Крайбрежна”. На картинка изглежда примамливо – скали, вода, но на практика няма достъп до реката. С улица, направена комфортно с облагородяване на терена, ще имаме крайречен булевард във В. Търново. Чакаме го от 30 г., а сега го унищожават. Улица “Крайбрежна” е от изключителна важност за В. Търново – неоспоримо е значението й за туризма, но тя е аварийно трасе за трафика при възникване на различни проблеми. Не трябва да се допуска ул. “Крайбрежна” да изчезне.
Неудачно са подсказани места за подземни паркинги. Ако не се предложи съвременна комуникация за обслужване, Старият град ще се затрие.
За мен идеята за надстояване по ул. “Независимост” е абсолютно неприемлива. Не може да се пипа емблематичната снимка на Търново от края на XIX и началото на XX век.
Арх. Румяна Брайнова, бивш шеф на дирекцията за Стария град:
“Няма актуализация на паметниците”Проблемът е, че няма застроителен план на Стария град. Има действащ улично-регулационен, което е крайно недостатъчно.
Трябва да се направи актуализация на списъка на паметниците на културата, а това не е свършено. Най-важно е да се изясни базата на паметниците, които са в състояние да продължат да съществуват и да се развиват. Има вече несъществуващи паметници, които не са заличени от списъците. Трябва да има схема за физическото състояние и здравината на сградите, което също не е направено. Трябва да се прецени и опише коя къща може да издържи и коя да се събори и какво да се построи на нейно място.
Там, където има запазени в по-голяма цялост ансамбли от различните епохи – Самоводската чаршия, ул. “Гурко”, ул. “Независимост”, не трябва да се пипа. Комплексите трябва да запазят цялостния си облик. Против съм да се надстрояват с още един етаж сградите по ул. “Независимост”.
Трябва да се запази ул. “Крайбрежна” като възможност за освобождаване и разтоварване на главната улица от автомобилния трафик. С голямо внимание да се проследи цялата улична мрежа в Стария град, за да се получат поне минимални габарити за улично движение. В момента има улички, на които линейка и пожарна не могат да стигнат. Комуникационно-транспортната схема не е разработена в проекта.
Здравка МАСЛЯНКОВА
сн. Даниел ЙОРДАНОВ
Информацията е взета от в."Янтра Днес"