Понеже вчера се навършиха 20 години от жестоката трагедия в река Лим и ми изникнаха някои въпроси. Дали някой от вас знае коя фирма е организирала тази злополучна екскурзия и какъв модел е бил автобусът? Гледах кадри, но не можах да установя какъв модел е по тях, а и част от тях бяха от изваждането на автобуса, което се е случило месеци след трагедията.
Голяма трагедия!
Не знам дали наистина е отнет лиценза на фирмата, която направи белята (Дилижанс експрес), ама дори и да е направено, то е било безпочвено. Веднага след трагедията същите собственици започват да работят под друго име, за да не ги свързват със случката. Старата фирма просто я зарязват - дори и да са ѝ отнели лиценза, това няма значение. Новото име беше нещо като Дискавър или Дискавъри. И са продължили да правят абсолютно същите мизерии. Ама законите са на тяхна страна. Спомням си един репортаж, в който журналиста каза, че законът не му дава право да каже името на новата фирма, въпреки че много му се иска. Свободата на словото не е валидна, когато има големи търговски интереси.
Около тази история имаше доста съмнителни неща. Например държавните институции отказваха да извадят автобуса, защото било опасно за водолазите. Двама от бащите на загинали деца са доказали, че не е така така като на място са плували до автобуса и обратно. А те не са били професионални водолази.
Всъщност основната причина за толкова много починали деца е това, че възрастните са бързали да се спасят и никой не е помагал на децата в автобуса. Аутопсиите са доказали, че причината за смъртта на всички загинали е удавяне, което значи че са били живи при катастрофата.
Въпреки промените в законите и до ден днешен туристическите агенции си правят какво искат. Покрай работата ми с деца и ученици съм чувала десетки пъти за екскурзии, при които се пътува през нощта или пък отново нелегално се качват външни лица - възрастни хора. След пускане на сигнали до институциите - отговорът е "Не са намерени нарушения", защото проверки се правят само по документи.
Има и нещо, което сигурно повечето хора не са чували, защото медиите удобно прикриват подобни неща. През годините туристическите и транспортните фирми няколко пъти са правили опити за промяна на нормативната уредба - за връщането на старите правила отпреди трагедията в Лим.
И още нещо, което аз лично съм чувала директно от представител на туристическа агенция пред родители - "Ако искате всичко да е по правилата, ще е много по-скъпо." И съответно има бедни родители, чиито деца никога не са пътували някъде и едвам могат да си позволят дори и "евтиният" вариант и се навиват.
Децата от Лим и тези от Индиго, както и много други хора, станаха жертва на новото време и на новите ценности.
Както и при Хитрино, само шофьорът отнесе цялата отговорност. Разбира се, че няма да пипнат големите бизнесмени, които са всъщност са виновни за такива инциденти. А шофьорът всъщност е изкарал присъдата си при много лек режим. Години след това е открит починал при лека самокатастрофа. Причината за смъртта не е била катастрофата, а инфаркт.
То като цяло да се записваш на организирана екскурзия в развитата част на Европа според мен е глупаво. Има толкова редовни влакове и обществен транспорт че по-добре сам да си пътува човек. Честно аз на оганизирана екскурзия никога не съм ходил, взимам си билети за самолет, влак и си гледам каквото искам.
Всяко нещо си има своите предимства и недостатъци.
При организирана екскурзия имаш гид, който може да ти разкаже много повече неща. А също така ще говори на езика в съответната държава, което е чудесно, ако ти самият не го владееш.