Poll

Как според Вас ще е най-подходящо оттук нататък да се наричат метродиаметрите пред широката общественост?

1-ви Метродиаметър, 2-ри Метродиаметър ...
1-ва Линия, 2-ра Линия ...
Червена линия, Синя линия ...
Линия А, Линия Б ...
М1, М2 ...
по друг начин

Author Topic: Имена на метродиаметрите  (Read 7218 times)

Offline Borkata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 308
    • View Profile
    • Email
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #20 on: 01.02.2012, 11:26:49 »
Не може ли просто да пише за къде пътува метрото? Ако го пише и на информационните табели, никой няма да се бърка. Например да има електронно табло на челото на влака и да пише - "Младост 3", или - "Цариградско шосе". А на другия да пише - "Младост 4". Това съм го виждал в други страни и работи без проблеми.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 549
    • View Profile
    • Email
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #21 on: 01.02.2012, 13:48:36 »
Това е ясно, че ще бъде така. За това са електронните табели. Въпроса е по уредбите и по схемите как да се изписват линиите. Представи си, че си в тролея преди СУ и говорителката каже:"Следваща спирка - Софийски университет. Можете да се прехвърлите на тролеи ... и на метро в посока Младост 4, Летище София или Люлин" - като просто след тролеите може да каже "... и М1"

Offline putnik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 815
    • View Profile
    • Email
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #22 on: 02.02.2012, 17:35:03 »
Най-вероятно е да бъдат номерирани - М1, М2 ... или само с номерца 1, 2 ... Моделът А, Б, ... е възприет в Чехия. Московският модел на кръщаване на линиите - Таганско-Краснопресненская, Калининская, много ми харесва, но е трудно приложим в софийските условия. Може впоследствие евентуално да се измисли нещо като Люлин-Младост, Обеля-Хладилника, Овча купел-Васил Левски, но мисля че ще бъде неофициално, а линиите само с номера или букви.

Offline Borkata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 308
    • View Profile
    • Email
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #23 on: 02.02.2012, 21:56:11 »
Ако си в тролея, по уредбата просто ще съобщят, че е възможно прекачване на метростанция "еди коя си". Няма нужда да ти обясняват докъде можеш да стигнеш от нея.

Offline msotirov

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #24 on: 27.09.2012, 17:26:54 »
Ако си в тролея, по уредбата просто ще съобщят, че е възможно прекачване на метростанция "еди коя си". Няма нужда да ти обясняват докъде можеш да стигнеш от нея.
А ако си в метрото на станция за трансфер (и те са повече от една) как ще разбереш с КОЯ ЛИНИЯ имаш връзка!???  :eek:

Offline Kuonyy

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 238
    • View Profile
    • Email
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #25 on: 27.09.2012, 20:32:22 »
Ако си в тролея, по уредбата просто ще съобщят, че е възможно прекачване на метростанция "еди коя си". Няма нужда да ти обясняват докъде можеш да стигнеш от нея.
А ако си в метрото на станция за трансфер (и те са повече от една) как ще разбереш с КОЯ ЛИНИЯ имаш връзка!???  :eek:

A трябва ли да ставаме американци? Защо трябва да се съобщават малоумни неща? Метрото ни не е хиляда километра и с 20 лъча, че да не знаем коя станция е трансфер и към коя линия..
Не трябва всичко наготово да се предоставя, като на тъпите американци. Все пак не сме такива.. Те там си мислят, че нямат никакви задължения, дори да мислят, те мислят, че правителството им трябва да им бърше задника след дефекация.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2682
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #26 on: 27.09.2012, 21:09:35 »
Тъпите европейци трябваше да кажеш. Ако това е начина, ще затъпея с кеф.
Защо изобщо има гласово съобщаване? Нали на всяка станция си пише коя е, ще вземем пък да забравим да четем с това затъпяващо съобщаване.

Offline hitar_potter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1860
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #27 on: 27.09.2012, 22:16:10 »
Защо на всяка станция пише коя е? Нали в метрото има схеми? :P

Offline putnik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 815
    • View Profile
    • Email
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #28 on: 22.01.2013, 12:47:44 »
Мисля че по света имаше метростанции с неизписани имена в самите вестибюли.

Иначе, метродиаметрите официално са Линия 1 и Линия 2 и съответно Люлин-Младост и Надежда-Лозенец. При топлата връзка пише Обеля/Надежда-Лозенец.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4495
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #29 on: 22.01.2013, 18:07:39 »
Аз не знам кому хрумна да причисли Обеля към втора линия, при положение, че на практика там няма инфраструктурата, за да бъде крайна на диаметъра, ако мислено ги разделим...  :neznam:
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline putnik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 815
    • View Profile
    • Email
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #30 on: 08.06.2013, 16:10:40 »
Всъщност, Обеля не е точно определена към кой метродиаметър. Ето примерно, на картата станцията е синя, пък на таблата във влаковете е червена. Може би нарочно са решили на едни места да е червена, а на други синя.
Ако решат да изградят новата ЖП станция и МС Обеля 1, тя ще стане крайна за метродиаметъра, но се надявам да се намери някакво решение за прекачване или адекватен довозващ транспорт от Люлин, по-точно трамвай. МС Обеля най-вероятно ще стане МС Обеля 2, но самата станция между МС Сливница и МС Обеля е под въпрос и не се знае кога и дали изобщо ще я изграждат.

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #31 on: 29.09.2014, 15:16:59 »
Бих искал да подвига тази дискусия, но да я продължим в различна посока. Според мен има голям проблем с това, че физически една линия на метрото се разделя теоретично на метродиаметър 1 и метродиаметър 2. Откакто откриха отсечката Обеля-Джеймс Баучер съм се опитвал да обяснявам сигурно на над 100 човека (това не е метафора) как стоят неща, включително на високообразовани, и според мен, интелигентни хора. Винаги изникваха въпросите "Кое е втората линия?", "Къде може/трябва да се прекачим?" (като тук става въпрос не за връзката на Сердика, ами дали трябва да се прекачваш някъде в Обеля или на съседни станции), "Защо са две линии като с един влак мога да пътувам от край да край?". За всички нас отговорите на тези въпроси са ясни, но смятам, че така представената информация обърква масовата публика, която не е фен на градския транспорт. Според мен, това, което сега съществува трябва да се нарича метродиаметър 1/метролиния 1 (каквото и да е, но е важното да е "1"), а бъдещия диаметър 3, да се преименува на "2". Сега ще се аргументирам. В момента е много трудно да обясниш на човек какво представлява нашата метросистема в момента, а представите си следното обяснение:

"В момента от станция "Цариградско шосе" до станция "Джеймс Баучер" е една линия/диаметър и влаковете се движат от край до край като в участъка "Младост 1" - "Сливница" има допълнително влакове в пиковите часове в делнични дни и съответно в този участък интервала на движение става много по-малък в споменатите часове. Също така, поради факта, че линията пресича сама себе си при ЦУМ/Президентството/Света Неделя/Халите, там е направена връзка между двата тунела, където може да се направи прикачване, за да се избегне излишно обикаляне през Обеля."

От известно време използвам това обяснение и на всеки, на който съм го казал ме е разбирал от първия път. Преди имах огромни затруднения като обяснявах какво се случва, какво представляват двете линии и т.н.

След разширението през пролетта това обяснение може да се промени както следва:

"В момента от станция "Летище София" до станция "Джеймс Баучер" е една линия/диаметър и влаковете се движат от край до край. Тази линия има разклонение в посока "Бизнес парк София" и този начин се получават два маршрута на влаковете - "Летище София" - "Джеймс Баучер" и "Бизнес парк София" - "Сливница" като в участъка "Младост 1" - "Сливница" двата маршрута се припокриват и съответно в този участък интервала на движение става по-малък. Също така, поради факта, че линията пресича сама себе си при ЦУМ/Президентството/Света Неделя/Халите, там е направена връзка между двата тунела, където може да се направи прикачване, за да се избегне излишно обикаляне през Обеля."

Предполагам и от лични наблюдения знам, че хората, които пътуват редовно с метрото знаят какво се случва дори и без да имат рационално обяснение в главата си защо има две линии като физически е само една. Но това, според мен, не оправдава нещата да си останат така!

Смятам, че има нужда от промяна на начина, по който е обяснена информацията за метрото, тъй като средно поне веднъж седмично ставам свидетел на хора, които питат на касите, полицаите, пътниците във влака какво да правят и какво представляват двете линии/диаметри (всъщност повече от половината от споменатите от мен около 100 човека, на които съм обяснявал са такива хора). Да не говорим колко често има хора, които се взират в схемите над вратите с недоумение.
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6462
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #32 on: 29.09.2014, 15:42:16 »
По лесно за обяснение при сегашното движение без участъците до Летището и Бизнес парка е следното:
Метрото има два маршрута. Постоянния маршрут е от Баучер - Централна гара - Обеля - Кн. Величков - Сердика 1 - ИЕЦ.  А допълнителния маршрут само в пикови часове през седмицата е Сливница - Младост 1 по първи метродиаметър.

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #33 on: 29.09.2014, 16:07:33 »
излишно усложнявате нещата. За да си свърши човек основна работа има две линии: Обеля - ИЕЦ и Обеля - дж. Баучер. Някои влакчета стигат само до Младост 1 (Пише го на влака), а М2 е два пъти по-нарядко.

Случаите, в които на някого му трябва да мине през Обеля са редки и ако на някого му е наложи му се обяснява, че влакът всъщност продължава през станцията и реакцията е "Еха, то  готино решено така!". Също така "До Сливница" може да се чете "За Депо" и пак е извънредна ситуация.

Ако на някого му е интересно какъв точно е маршрута на влаковете значи е запален по ГТ и ще му е лесно да го разбере.
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #34 on: 30.09.2014, 14:30:57 »
излишно усложнявате нещата.
Всъщност моето предложение цели да улесни нещата! Според мен теоретичното наличие на два диаметъра при физически съществуване само на един обърква хората. Само ако погледнем схемите над вратите: на тях отсечката от Джеймс Баучер до Обеля е отбелязана със синьо, а от Сливница до Цариградско шосе с червено като легендата гласи, че синьо означава линия 2, а червено линия 1. Това какво общо има с реалната ситуация при движението на влаковете днес (а и през последните 2 години)???? Човек, който не е транспортен фен и не е запознат с подробностите би си обяснил тази схема по следния начин: има влакове от Джеймс Баучер до Обеля и други от от Сливница до Цариградско шосе.

Също така на схемите по станциите има информация, която обърква пътниците. Върху схемите при станция Сердика е използван символ, който показва, че там може да се осъществи прекачване, но същия символ е използван и при станция Обеля (края на диаметъра). Логично мислещия човек ще стигне до извода, че на Обеля също се осъществява прекачване, което не е вярно. Другото нещо по тези схеми, е че при символа за прекачване на Сердика І е отбелязано "Лозенец" от едната страна, и "Централна гара" и "Обеля"от другата, а при символа на Обеля е отбелязано "Лозенец" и "Централна гара". Ще ви разкажа две случки, породени точно от тези символи и неясната и объркваща информация в метрото:
Влак, движещ се между станциите "Софийски университет" и "Сердика І", две жени си говорят. Едната се опитваше да убеди другата, че трябва да слязат на Сердика, защото според схемата на станцията, от която са се качили е имало стрелка на Сердика и надпис "Обеля" до нея, което означава, че трябва да се прекачат за Обеля (всъщност добра логика...), а другата твърдеше, че е чувала, че влакът продължава до Обеля. Тогава първата жена посочи схемата над вратите и отбеляза това че червената линия (линия 1) свършва преди Обеля т.е. влакът, на който се намират не ходи до там, а синята линия ходи до Обеля и за това трябва да се прекачат. Първата жена победи в спора и те слязоха на Сердика. Като се замислим, чисто логично, според схемите, тя беше права...
Станция "Обеля", току-що съм слязъл от влака, идващ от посока Сливница. Влакът потегли и един човек, който също току-що беше слязъл от влака, ме попита къде трябва да се прекачи за Централна гара. В първия момент аз му казах, че не разбирам какво точно ме пита, защото влакът, от който е слязъл продължава до Централна гара без прекачване. Тогава той ми обясни, че пътува за пръв път с метрото, качил се е от Мусагеница и от схемите на станцията и във влака е разбрал, че връзката се прави на Обеля. Обясних му, горе-долу, как стоят нещата в метрото и му казах да се качи на следващия влак.

Случаите, в които на някого му трябва да мине през Обеля са редки и ако на някого му е наложи му се обяснява, че влакът всъщност продължава през станцията и реакцията е "Еха, то  готино решено така!".
Изобщо не съм съгласен. Стотици пътници преминават през Обеля и двете посоки. В пиковите часове влаковете пристигат на Обеля от Ломско шосе дори с правостоящи, а в обратната посока заминават почти винаги със всички заети места за сядане.

Според мен,проблемът идва от това, че при първоначалните планове на метрото първи и втори диаметър не са се събирали. Но нещата с времето са се променили и днес имаме два слети диаметъра. Ако бяха отделни, тогава нямаше да има проблем! Но сега това разделяне води до объркване на пътниците. Според мен трябва цялото съществуващо нещо сега да се прекръсти официално на Диаметър 1, а това, което ще се строи в бъдеще да бъде Диаметър 2. Което ще доведе до промяна на схемите и по-лесно възприемане на информацията от всички.

По лесно за обяснение при сегашното движение без участъците до Летището и Бизнес парка е следното:
Метрото има два маршрута. Постоянния маршрут е от Баучер - Централна гара - Обеля - Кн. Величков - Сердика 1 - ИЕЦ.  А допълнителния маршрут само в пикови часове през седмицата е Сливница - Младост 1 по първи метродиаметър.
Мисля, че това обяснение може да подобри моето, защото включва и междинни станции. Аз, като се замисля, до сега винаги като съм обяснявал на някого, съм го правел пред схема, а така може да се прави и без схема. Благодаря! Но мисля, че трябва да се махне това първи метродиаметър! Той в момента е само един!


СБОГОМ, GTSofia.info

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 858
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #35 on: 30.09.2014, 15:21:12 »
Както казах, случките с Обеля са редки и ти си ги виждал само защото живееш наблизо. Хората в пълните влакове пътуват ежедневно като теб и мен и им е пределно ясно какво се случва. А човекът, който е сляъл за прекачване е загубил 10мин да изчака следващия влак - това време така или иначе го е предвидил в пътуването. Честно - обясненията, които дадохте с Petko21 ме накараха да се замисля, за да ги разбера какво значат. Пак казвам - живеещите около крайните спирки наблюдаваме някои аномалии и ни се струват чести, но всъщност не е така.

А ако се замислиш, съществуващата линия да се кръсти диаметър няма как да стане, защото не е диаметър, а фльонга. Нещо, което подкрепям обаче е да се сменят надписите на влаковете като минават от едната линия в друга. Все още ми е странно да се кача от К. Величков в посока Люлин и да пише Дж Баучер.

С разклоненията е малко тънък момента, но в много транспортни системи по света ги има и не е толкова страшно. Не знам колко си пътувал извън България, но след едно-две посещения на европейски големи градове се свиква с линии, различни от "т.А до т.Б и обратно".
« Last Edit: 30.09.2014, 15:23:44 by bigblondewolf »
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #36 on: 01.10.2014, 21:25:06 »
Днес ми се случи следното: На опълченска се качи млад мъж (видимо 25-30 годишен), който, след проведения разговор с него, бих определил като доста интелигентен. Та, качи се той и погледна за малко схемата над вратата и тръгна да сяда на едно свободно място. Тогава се стресна и пак отиде пред вратата и започна да разглежда схемата и след малко ме попита дали влакът, на който се намираме продължава след Сливница, защото той иска да пътува до Хан Кубрат. Аз му обясних, че продължава и няма никакво прекачване. Тогава той ми зададе логичния въпрос "Защо на схемата след Сливница е с друг цвят и пише, че това е линия 2?". След стандартното обяснение от моя страна (за което съм дал пример по-нагоре) той разбра за какво става дума и обясни, че досега не е ползвал метро и за хора, които не са запознати, информацията е крайно объркваща.

А ако се замислиш, съществуващата линия да се кръсти диаметър няма как да стане, защото не е диаметър, а фльонга.
Тук съм съгласен. И аз се замислих за това и поради тази причина може "Линия 1". Всъщност аз нямам против да си остане Метродиаметър 1 и Метродиаметър 2 в техническата документация, официални документи и т.н., но трябва информацията за хората да се промени! Трябва схемите във влаковете, които в момента съществуват да са с един цвят и да няма "Линия 1", "Линия 2". И схемите на станциите трябва да се сменят и да показват всички станции по целия маршрут, за да са наясно хората какво се случва. Както например човекът днес е решил да пътува от Опълченска през Обеля до Хан Кубрат, а не да сменя през Сердика. Но е взел това решение, защото някой преди това му е казал, че може. Ако беше разчитал само на информацията от станцията, можеше и да избере и другия вариант, защото схемата показва, че линията свършва в Обеля...

Аз съм твърдо против нагласата, че след като мнозинството от хора, които пътуват всеки ден с метрото знаят какво се случва и как могат да пътуват, да не се променя информацията по станциите и влаковете. Според мен тази информация е за хората, които пътуват рядко или за първи път. То е ясно, че редовните знаят какво да правят и нямат нужда от информация!

Според мен сега съществуваща организация трябва да се нарече "Линия 1", а от другата година да бъде "Линия 1: Летище София - Джеймс Баучер" и "Линия 1А: Бизнес Парк - Сливница" и всичко това да е отразено на схемите по станциите и във влаковете в лесна за разбиране форма. А пък  Метродиаметър 1 и Метродиаметър 2 да си останат само за специалистите и феновете.

А човекът, който е сляъл за прекачване е загубил 10мин да изчака следващия влак - това време така или иначе го е предвидил в пътуването.
Всъщност човекът не е очаквал да пътува толкова много, защото му били казали, че от Мусагеница до Централна гара няма да пътува повече от 30 минути. Той просто е бил предвидлив и е решил да си сложи още 30-40 минути аванс, за всеки случай, който почти му беше "изяден" от объркващата информация, защото когато го оставих да чака следващия влак за Централна гара (до който оставаха 3 минути според таблото) му оставаха 30 минути до влака, на който трябва да се качи на гарата. Стана ми много мъчно за него, защото сигурно му се е наложило много да бърза и да се притеснява на гарата, а вече изглеждаше доста притеснен...  :(
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline fgm

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 343
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #37 on: 02.10.2014, 16:51:55 »
С уважение и респект, ама да се изгубиш ума,дума и посока в Софийския метрополитен трябва да си крайно малоумен! Не твърдя,че организацията е перфектна, но достатъчно информативна! Тоя, ако отиде в Москва, примерно, щот съм бил там, тоя така ще се загуби и Бог знае кои ще обвини,сигурно марсианците, че после не моем го намери с дни наред де е!

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #38 on: 02.10.2014, 20:32:32 »
С уважение и респект, ама да се изгубиш ума,дума и посока в Софийския метрополитен трябва да си крайно малоумен! Не твърдя,че организацията е перфектна, но достатъчно информативна! Тоя, ако отиде в Москва, примерно, щот съм бил там, тоя така ще се загуби и Бог знае кои ще обвини,сигурно марсианците, че после не моем го намери с дни наред де е!
Ако говорим за човека, който се беше объркал как да стигне до гарата - според мен, София беше неговата Москва, защото човекът беше от провинцията и каза, че е идвал в София само 4 (четири) пъти, а това му е било първото возене на метро... Неприятното в случая, според мен, беше, че домакините му са го оставили да се оправя сам до гарата като дори не бяха му обяснили какво да прави в метрото - били му казали да прочете къде ще трябва да се прекачва, "то си пишело". А той, когато се качил в метрото прочел, че до Обеля пише Централна гара и решил, че там се прави връзката и понеже знаел, че трябва да има прекачване и видял, че Обеля е последната станция по линията, стигнал до извода, че там ще трябва да слезе, за да се прекачи за гарата... И после, вече знаете историята...

Предполагам, че при много по-сложните системи по света няма такива двусмислици като нашите линия 1 и линия 2. Това е все едно да вземем някоя наземна линия и условно да я разделим на две, но без нищо да се променя на практика. Например - автобус 204: да кажем, че от Дружба до Плиска е линия 204, а от Плиска до Борово вече е 205 и да не променим нищо спрямо сега. Така стоят нещата в метрото днес.
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 549
    • View Profile
    • Email
Re: Имена на метродиаметрите
« Reply #39 on: 03.10.2014, 08:17:16 »
Не е баш така. Обеля се използва само за локален трафик между кварталите, докато Сердика се използва за основния градски пътникопоток. Преди време си мислех за преномериране на всички маршрути в столицата. Така линиите от 1 до 10 да са резервилани за метрото (примерно сливница - младост линия 1, цариградско баучер - линия 2 и т.н.) въпросът е да се направи така, че да няма съвпадение на номерата при различните видове транспорт (т.е. да няма трамвай 5, тролей 5 и автобус 5).

Освен това според мен адекватни имена на диаметрите и линиите, които вървят по тях ще е супер за популяризирането на метрото. В момента метрото е просто метрото. "Ще се возя на метрото от баучер до гарата" - така говорят хората, а не "Ще се возя на синьата линия от баучер до гарата"