Като живеещ в Люлин-5 близо 4 години мога да кажа, че метрото ми е сравнително удобно, неудобен е довозващият транспорт до метрото. За разлика от Младост и Студентски, в Люлин няма нито една линия, чието основно предназначение е довозване до метрото. До нас минава трамвай 8 и автобус 42 (само в посока МС Люлин), които могат да те закарат до МС Люлин, и 310, който може да те закара до Западен парк. Аз често пъти вървя разстоянието пеша, рядко чакам градски транспорт, особено като е хубаво времето. Според мен проблемът не е в липсата на разклонение на метрото към Люлин-4 и 5, а в липсващия довозващ транспорт.
Първо, не разбирам от какъв зор 42 в посока Банкя минава по бул. Захари Стоянов? Много по-полезно би било да се връща по ул. Райко Даскалов.
Второ, синхронът на тези три линии (тм 8, А42, А310) с метрото липсва на практика, това се усеща особено в часовете след 20ч. и през уикендите. Самите разписания на тм 8 и 42 така са направени, че през уикенда много често минават почти едновременно и после 20 минути няма транспорт. Ясно е, че довозването до метрото не им е основната функция, но те изпълняват такава, поради липса на други линии. Последните курсове на тм 8, А42 и А310 са час и половина по-рано преди последния курс на метрото. Освен това не са рядкост закъсненията на тм 8 и А 310 в центъра.
За мен районът около улиците Индира Ганди и Джавахарлал Неру е много ощетен откъм транспорт. Има един смотан тролей 7, който е на интервал 15-20 минути и на всичкото отгоре не минава близо до МС Западен парк. Реално вариантът ти е или да си с кола, или пеша до метрото.
До самата МС Люлин пък паркоместата са крайно недостатъчни. Паркират масово в калта или в дясната лента на бул. Царица Йоанна. Не е нормално при толкова натоварена станция в близост да минава само една автобусна и една трамвайна линия. Метростанцията е добре проектирана, широка и удобна е, но транспортът до нея не е помислен добре.
Мерките, които могат да се вземат краткосрочно и без големи разходи:
1. По-добър синхрон на тм 8 и А 42, както и с метрото, по възможност.
2. Промяна на маршрута на 42, така че да минава по ул. Райко Даскалов в посока Банкя.
3. Промяна на маршрута на А108 - в посока Илиенци да продължава по бул. Царица Йоанна направо след кръстовището с бул. Панчо Владигеров, да спира на МС Люлин и след това наляво по ул. Асен Николов до Сливница. Трябва да мине обаче на къси коли, и да е на малко по-чест интервал, за да може да минава през тясната част на Асен Николов.
3. Може с наличната контактна мрежа да се пробва довозваща тролейна линия 6А, която да тръгва от колелото в Люлин-3, по бул. Захари Стоянов, Дж. Неру, МС Западен парк, Петър Дертлиев, наляво по ул. Владимир Динчев, ул. Търново до колелото на 42.
4. Може да се пробва с довозваща автобусна линия - от колелото на 42 по ул. Търново, надясно по ул. Асен Николов, надясно по бул. Царица Йоанна, наляво по Панчо Владигеров, наляво по Дж. Неру, надясно по ул. Индира Ганди, наляво по бул. Петър Дертлиев, МС Западен парк, наляво по Дж. Неру и обратно по маршрута си към колелото на 42.
Иначе може да се мисли и за промяна на 111, така че да минава през МС Люлин.
Но строеж на нови разклонения на метрото не виждам как ще се случат, преди да се отделят МД-1 и МД-2, демек най-рано след 10 години. Много по-добре е да се мисли за разширяване на тролейбусната и трамвайната мрежа в Люлин, а не на метрото.