Author Topic: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин  (Read 8576 times)

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12542
    • View Profile
Re: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин
« Reply #40 on: 29.04.2020, 13:31:48 »
Като живеещ в Люлин-5 близо 4 години мога да кажа, че метрото ми е сравнително удобно, неудобен е довозващият транспорт до метрото. За разлика от Младост и Студентски, в Люлин няма нито една линия, чието основно предназначение е довозване до метрото. До нас минава трамвай 8 и автобус 42 (само в посока МС Люлин), които могат да те закарат до МС Люлин, и 310, който може да те закара до Западен парк. Аз често пъти вървя разстоянието пеша, рядко чакам градски транспорт, особено като е хубаво времето. Според мен проблемът не е в липсата на разклонение на метрото към Люлин-4 и 5, а в липсващия довозващ транспорт.
Първо, не разбирам от какъв зор 42 в посока Банкя минава по бул. Захари Стоянов? Много по-полезно би било да се връща по ул. Райко Даскалов.
Второ, синхронът на тези три линии (тм 8, А42, А310) с метрото липсва на практика, това се усеща особено в часовете след 20ч. и през уикендите. Самите разписания на тм 8 и 42 така са направени, че през уикенда много често минават почти едновременно и после 20 минути няма транспорт. Ясно е, че довозването до метрото не им е основната функция, но те изпълняват такава, поради липса на други линии. Последните курсове на тм 8, А42 и А310 са час и половина по-рано преди последния курс на метрото. Освен това не са рядкост закъсненията на тм 8 и А 310 в центъра.
За мен районът около улиците Индира Ганди и Джавахарлал Неру е много ощетен откъм транспорт. Има един смотан тролей 7, който е на интервал 15-20 минути и на всичкото отгоре не минава близо до МС Западен парк. Реално вариантът ти е или да си с кола, или пеша до метрото.
До самата МС Люлин пък паркоместата са крайно недостатъчни. Паркират масово в калта или в дясната лента на бул. Царица Йоанна. Не е нормално при толкова натоварена станция в близост да минава само една автобусна и една трамвайна линия. Метростанцията е добре проектирана, широка и удобна е, но транспортът до нея не е помислен добре.
Мерките, които могат да се вземат краткосрочно и без големи разходи:
1. По-добър синхрон на тм 8 и А 42, както и с метрото, по възможност.
2. Промяна на маршрута на 42, така че да минава по ул. Райко Даскалов в посока Банкя.
3. Промяна на маршрута на А108 - в посока Илиенци да продължава по бул. Царица Йоанна направо след кръстовището с бул. Панчо Владигеров, да спира на МС Люлин и след това наляво по ул. Асен Николов до Сливница. Трябва да мине обаче на къси коли, и да е на малко по-чест интервал, за да може да минава през тясната част на Асен Николов.
3. Може с наличната контактна мрежа да се пробва довозваща тролейна линия 6А, която да тръгва от колелото в Люлин-3, по бул. Захари Стоянов, Дж. Неру, МС Западен парк, Петър Дертлиев, наляво по ул. Владимир Динчев, ул. Търново до колелото на 42.
4. Може да се пробва с довозваща автобусна линия - от колелото на 42 по ул. Търново, надясно по ул. Асен Николов, надясно по бул. Царица Йоанна, наляво по Панчо Владигеров, наляво по Дж. Неру, надясно по ул. Индира Ганди, наляво по бул. Петър Дертлиев, МС Западен парк, наляво по Дж. Неру и обратно по маршрута си към колелото на 42.
Иначе може да се мисли и за промяна на 111, така че да минава през МС Люлин.

Но строеж на нови разклонения на метрото не виждам как ще се случат, преди да се отделят МД-1 и МД-2, демек най-рано след 10 години. Много по-добре е да се мисли за разширяване на тролейбусната и трамвайната мрежа в Люлин, а не на метрото.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline alpha_adversativum

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 610
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин
« Reply #41 on: 29.04.2020, 16:06:32 »
Ози, ти си кореняк младостчанин и точно на теб да ти обяснявам какво означава наистина удобно метро мисля, че няма смисъл.  ;) От Люлин 5 до станцията средното разстояние е 1800 метра (мерено от училището). Да, съвсем нормално е за млад човек преодоляването му да не е особен проблем, но субективните усещания са едно, а обективните показатели на макроравнище са съвсем друго. Аз например много обичам да ходя пеша и най-редовно си правя разходки до центъра, така че на мен метро почти не ми трябва.  :D Но въпросът не е в това. Добрата транспортна свързаност на един голям и компактен квартал като Люлин (де факто той и Младост са градове-спътници) е основата, на която ляга привлекателността му като място за живеене и като обект за инвестиции във висококвалифицирани (за нашите стандарти) работни места. А щом две трети от населението на един компактен град разполага фактически с една метростанция, до която трябва да се пътува с още нещо, значи нещата са бая сбъркани. По отношение на инвестициите - в Люлин висококвалифициран сегмент крещящо липсва и това всеки ден се усеща все повече. В Люлин липсват и обекти от общоградско значение. Именно затова предлагам и автогара Запад да бъде преместена и да бъде обвързана с метрото в Люлин 5. Това от една страна ще позволи на обществения междуселищен транспорт да използва магистралата, което ще направи времепътуването с поне половин час по-кратко, а от друга ще направи Люлин притегателен център за хората от Югозападна България. Освен това тези две разклонения оставят възможности за бъдещо развитие в различни посоки - едното към Божурище и, дай Боже, към второ летище някога, а другото - към къщата на Първия (тая в Банкя, не оная другата - за нея твърде скъпо ще излезе).
« Last Edit: 29.04.2020, 16:09:02 by alpha_adversativum »

Offline Kraxx

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 538
    • View Profile
Re: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин
« Reply #42 on: 29.04.2020, 16:26:28 »
@Оззи, много зависи как ще се измени транспортът с пускането на Пробива Дертлиев. Това може и вероятно за добро или за лошо ще измести някои линии на ГТ, но също така ще задръсти допълнително тясната част на Петър Дертлиев от Индира Ганди към Царица Йоанна и се опасявам, че ще се загуби иначе положителният ефект от твоето предложение за линия.

Що се отнася до довеждащ тролей или по-точно до кръгова линия ще са нужни 2 линии - 67 и 76, съответно по и обратно на часовниковата стрелка, като довеждат вътрешността на квартала до МС Западен парк в този конкретен случай, но не и на прекалено голямо пешеходно отстояние от останалите МС (по-конкретно Сливница при кръстовището с Панчо Владигеров), а в последствие разбира се и новата метростанция на Добринова скала.

Много е трудно да се прецени кое разклонение би било полезно, удобно и рентабилно. За съжаление има значителни ограничения пред възможността да има метро под Панчо Владигеров като разклонение от МС Люлин и тези ограничения само ще се затягат с обявената продажба на ъгловия парцел на Царица Йоанна и Панчо Владигеров, но и с вече започналото строителство на нов блок до Търговски център Люлин, който е само първа фаса от значително застрояване предвидено в района.

To those who don't believe no explanation is possible, to those who do believe no explanation is necessary

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12542
    • View Profile
Re: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин
« Reply #43 on: 29.04.2020, 17:08:13 »
@alpha_adversativum Да, живях дълги години в Младост-1 и около 2 години в Младост-3. Метростанциите и в двата случая бяха на 10-15 минути пеша, тъй че кой знае каква разлика в достъпността няма.
Лично на мен метрото в западния радиус ми харесва много повече - по-широки и удобни станции, с островен перон, широки входове, мотрисите се движат много по-бързо. В Младост станциите са по-малки и тесни, неудобни за прекачване (Младост-1 особено, огромна грешка при проектирането!) и са твърде начесто. А в отклоненията интервалът на движение е двойно по-голям, докато в Люлин винаги има метро на 3-4 минути. Едно разклонение към Люлин-5 ще бъде на интервал в пик 6-7 минути и извън пик 9-10 минути.
Знам, че много ти се иска Люлин да има бизнеспаркове и молове като в Младост, но това ще стане трудно. Една от причините да се построят тези офис сгради в Младост, е близкото разположение до летище София. Голяма част от наемателите са фирми с чуждестранни собственици, те се стремят да имат бърза връзка с летището. Втората, доста основна причина, е близостта със Студентски град. Голяма част от студентите работят и те почват работа именно в Бизнеспарка, в дъ Мол или Сердика център. Ако нямат общежитие, те си избират квартира в кварталите, които са близо до университетите - Младост, Дървеница, Мусагеница, Дружба, Дианабад. Така работното им място може лесно да се съчетае с образованието и лесно прескачат от работа в университета и в квартирата.
Повечето офис сгради в Младост бяха готови, преди да има метро. Метрото обаче се яви като допълнителен бонус да стане кварталът по-търсен, по-скъп и привлекателен. В сравнение с 15-20-25 години назад, положението в Младост реално се влоши. Бяха застроени голяма част от междублоковите пространства. Идеите за Източен парк и парк Въртопа ще останат само на хартия, тъй като горублянци искат да си застроят полето, а общината няма пари да им го изкупи. Проблемът с паркирането в Младост става все по-сериозен. Говори се, че тази година ще направят зелена зона част от Младост-1, между Сахаров и Цариградско. Въпреки метрото, трафикът не е намалял, а напротив. Паркирането около бизнеспарка продължава да е проблем - собствениците на близките блокове продължават да пукат гуми. Продължението на Ляпчев в посока борсите Горубляне също не е ясно кога ще се случи.
На мен лично Люлин ми харесва повече като планировка и, за щастие, не е така презастроен. Да, и тук не достигат паркоместа, но проблемът може да се реши. Лошото е, че районният кмет на Люлин е доста пасивен, в резултат на което поддръжката на инфраструктурата е видимо занемарена.
Иначе има планове за нови строежи около МС Люлин, пазара, Царица Йоанна, предполагам и около Околовръстното ще се застрои. Дано разширят и бул. Европа скоро, там също е подходящо за офис сгради. Но няма да е в тази степен като в Младост, като няма ВУЗ-ове и летище наблизо, предимствата на Люлин са единствено по-ниските си цени на имотите и близостта до основните артерии.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline Kraxx

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 538
    • View Profile
Re: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин
« Reply #44 on: 29.04.2020, 19:11:21 »
И още един аспект защо в Младост така се презастрои и е привлекателно и като цяло източните квартали - по-голямата част от държавата е от онази страна на града. Каквото и да си говорим хората искат да излязат бързо от града и да се насочат към родните си места. За съжаление на запад от Люлин са все малки населени места и единствената интересна посока и то предимно по сезонни причини е магистрала Струма. Тук идва и липсата на политика по управление на територията от страна на градската управа. Могат да се дадат стимули за изграждане на бизнес центрове в западния край на града, но никой не се наема. В очите на СО или поне политиката която се вижда градът свършва в МС Константин Величков и то компромисно след разширяването на платената зона за паркиране. До преди това свършваше на Опълченска. Западна София последната истинска градска инвестиция, която видя беше "пробивът" Царица Йоанна от Добринова скала и чак сега години по-късно "пробивът" Дертлиев. Все едни такива колосални инфраструктурни обекти, които да имат значително отражение върху развитието на града.
To those who don't believe no explanation is possible, to those who do believe no explanation is necessary

Offline alpha_adversativum

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 610
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин
« Reply #45 on: 29.04.2020, 19:35:28 »
@alpha_adversativum Да, живях дълги години в Младост-1 и около 2 години в Младост-3. Метростанциите и в двата случая бяха на 10-15 минути пеша, тъй че кой знае каква разлика в достъпността няма.
Разлика определено има - в пешеходна достъпност до вход на метростанция (в кръг с радиус 500 метра) попада 59,5% от територията на Младост, а за Люлин процентът е 27,6 или над два пъти по-малък.

Quote
Знам, че много ти се иска Люлин да има бизнеспаркове и молове като в Младост, но това ще стане трудно. Една от причините да се построят тези офис сгради в Младост, е близкото разположение до летище София. Голяма част от наемателите са фирми с чуждестранни собственици, те се стремят да имат бърза връзка с летището. Втората, доста основна причина, е близостта със Студентски град. Голяма част от студентите работят и те почват работа именно в Бизнеспарка, в дъ Мол или Сердика център. Ако нямат общежитие, те си избират квартира в кварталите, които са близо до университетите - Младост, Дървеница, Мусагеница, Дружба, Дианабад. Така работното им място може лесно да се съчетае с образованието и лесно прескачат от работа в университета и в квартирата.
Повечето офис сгради в Младост бяха готови, преди да има метро. Метрото обаче се яви като допълнителен бонус да стане кварталът по-търсен, по-скъп и привлекателен.
Разбира се, че офисите се появиха преди метрото. Факт е и, че близостта до летището и до Студентски град е ключова. Само че това защитава моята теза. Младост още тогава беше по-достъпен откъм летището и Студентски град (тук трябва да включим и центъра чрез Цариградско), а тази достъпност впоследствие стана причина да стане още по-достъпен след построяването на метрото. Обратно, Люлин се намира на противоположния край на града, което априори го прави по-недостъпен, а в добавка към това има и много по-лоша транспортна свързаност с останалия град спрямо Младост. Значи Люлин може да бъде конкурентен само ако се направи много по-достъпен, отколкото е сега. Това в транспортно отношение означава, че най-малко трябва да се догони Младост по параметри на обслуженост с метро (с две разклонения и шест станции в пешеходна достъпност ще попаднат 55,3% от територията) и на достъпност с наземен личен и обществен транспорт (реконструкция на бул. Сливница от Опълченска до СОП по проект, близък до този от 1971 г.). Всичко друго е от лукаваго.
Впрочем, що се отнася до мене, молове и бизнес паркове са ми изтрябвали. Ако ми дотрябва мол, просто отивам, пазарувам и си излизам, а не живея там.  :D Въпросът е съвсем друг. Щем или не, това просто са места за прилагане на определен тип труд, който се смята за престижен и с времето такива точки оформят качеството на обитаване в окръжаващите територии.

А и за проблемите в Младост си прав. Естествено, че има проблеми. Това са проблеми на растежа. Но за съжаление общото между проблемите на растежа и проблемите на упадъка се изчерпва с това, че и едното, и другото са проблеми.

Тук идва и липсата на политика по управление на територията от страна на градската управа. Могат да се дадат стимули за изграждане на бизнес центрове в западния край на града, но никой не се наема. В очите на СО или поне политиката която се вижда градът свършва в МС Константин Величков и то компромисно след разширяването на платената зона за паркиране. До преди това свършваше на Опълченска. Западна София последната истинска градска инвестиция, която видя беше "пробивът" Царица Йоанна от Добринова скала и чак сега години по-късно "пробивът" Дертлиев. Все едни такива колосални инфраструктурни обекти, които да имат значително отражение върху развитието на града.
Абсолютно вярно.

Offline New_Passenger

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 984
    • View Profile
Re: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин
« Reply #46 on: 12.10.2020, 12:24:17 »
Пресияне, Ози, не забравяйте че Люлин има друго предимство, защото се намира в близост до бъдещата АМ Европа. При всички положения връзката с европейските държави минава през Люлин. Новата АМ Европа ще има връзка и със СОП. Затова идеята да се изгради ново сити там не е безперспективна. Едно е да имаш връзка с Летището, но ако ти трябва логистична връзка със Сърбия, Хърватска, Словения или дори Австрия или Италия, определено ще предпочетеш да си наемеш офис в Люлинското сити.

Имало ли е официален проект за разклонението по Дертлиев или е само нечия идея?

Не бих казал че връзките със съществуващите метростанции в Люлин са лоши, МС Люлин и МС Западен парк имат спирки на ТМ8 в непосредствена близост. Разбира се, има какво да се желае. Старото жилище на жена ми е в Люлин 1, ходих дотам 1-2 пъти с метрото, мисля че има нужда от качествен пешеходен път който да свързва Люлин 1 с МС Сливница. Дано по-скоро пуснат вътрешноквартални Карлсони които да имат единен билет с метрото.

Като цяло, не бих казал, че метрото в Младост е чак толкова достъпно. Ако живееш в 3 микрорайон до Общината, има да ходиш до МС Младост 3 или МС Балан. Или парк "100 години София" в Младост 2, със сигурност има повече от 5 минути ходене както до Малинов така и до Балан.

Студентски град не е важен фактор. Отдавна вече не е кампус, а главният чалгатрополис на София. Вижте в Cite Universite в Париж колко е културно и как се ограничава достъпа.


Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5811
    • View Profile
Re: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин
« Reply #47 on: 12.10.2020, 12:51:37 »
От Младост 3 около общината до МС Малинов има довозване за две спирки с 113, 213 и 314. :rolleyes: До МС Младост 3 няма как да има довозващ транспорт в близко бъдеще - недовършеният булевард не позволява, също е ориентирана по-скоро към Младост 1а и по-близките блокове от Младост 3. :rolleyes:

Offline New_Passenger

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 984
    • View Profile
Re: Идеи за удължаване на МД1 в Люлин
« Reply #48 on: 12.10.2020, 20:22:40 »
Идеализираш. Има ситуации когато по-бързо се стига пеша.
Младост 1а преди метрото си беше без транспорт. Имаше само една маршрутка като по този повод дори вдигнаха една табела до пазара.
Ако си в по-отдалечените от Малинов блокове на втория микрорайон, със сигурност ще се придвижваш пеша до метростанциите, много чакане ще падне.

На Люлин му трябват две метростанции - едната в края на Царица Йоанна, другата - до бъдещото Люлинско сити и СОП което осигурява връзка с ПВ Сливница и АМ Европа. Трябва да се изгради и буферен паркинг. Трябва и подобряване на достъпа до МС Сливница, както и вътршеноквартални довеждащи линии.

Ако има тема за връзка с метрото в Люлин, давайте идеи там.