Author Topic: Централна гара  (Read 144647 times)

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #560 on: 11.06.2024, 20:52:38 »
11-ти и 12-ти коловоз на централна гара отдавна са ремонтирани. Можеше да се напънат да свържат тези два коловоза с трасето за София Север. 14-ти коловоз също отдавна е ремонтиран и сега се използва за връзка между локомотивното депо и София Север. Можеше до него да сложат временен перон по примера на ремонта на гара Пловдив (там има изграден временен перон между 8-ти и 9-ти коловоз и така тези коловози може да се използват за пътнически влакове).

Всичко това можеше да го направят преди голямото затваряне от 7-ми май. и така с 4 коловоза можеше без проблеми да се обслужват всички влакове от и за направление Мездра.

Все още може да се направи нещо, за да се подобри обслужването. Вместо да се чакат пълните 15 месеца, може да се приоритизира свързването на 11-ти и 12-ти коловоз (които както казахме вече са ремонтирани) и много по-скоро да се пусне движението по тях. А пък работата по останалите да си продължава колкото си искат.

Друго нещо: много хора не знаят, че София Север има два челни коловоза от северната страната на гарата. Някога са се използвали за маневрена и товаро-разтоварна дейност. Можеше предварително НКЖИ да ги стегне и да ги електрифицира. И тези коловози да се използват като приемно-отправни. Така щеше да има достатъчно коловози за всички влакове по направлението и нямаше да има нужда някои влакове да правят панорамна обиколка на софийското поле, а други да бъдат съкращавани до Мездра. 




Още един интересен факт по темата:

Настоящата централна гара, заедно с доскорошното коловозно развитие, са строени в началото на 70-те години. Работата се случвала на етапи като са затваряли поетапно различните направления. и накрая са затворили изобщо гарата за движение за около 6 месеца.

По време на първите етапи, докато все още е имало частично движение на влакове - на гарата са били осигурени допълнителни служители от бюро "Информация", които да упътват хората къде са техните влакове или как да стигнат до другите гари в града, откъдето тръгват влаковете (за вече затворените направления на централна гара).

В същото време - на всички превозни бригади, които обслужват влакове от и до София, са им дадени допълнителни притурки към книжките-разписание. В тези притурки не е имало само информация за променените разписания на влаковете в жп възел София, ами и информация за линиите на столичния градски транспорт, които може да са полезни на пътниците.

И тук не говорим само за допълнителните временни линии, които са правили връзки между различните жп гари.

Тогава също е имало маршрутни промени, свързани с ремонта на централна гара по подобие на днешната промяна на 413 и трамваи 3 и 27. Такава информация за тогавашните маршрутни промени също е присъствала в притурките на превозните бригади тогава. В притурките е имало И информация за редовните градски линии, които са обслужвали различните жп гари в столицата.

Така превозните бригади са можели да дават съвети на пътниците как да се придвижат. Но не само например от София Север до Подуяне. ами са давали информация на пътниците как да се придвижат от гарата, която е била крайна за влака, на който се движат, до различни точки на града. Например е можело да отговорят на въпрос на пътник дали е имало директен автобус от София Север до Младост, например. И пътниците са слизали от влака подготвени, знаейки кой номер градски транспорт да търсят пред гара Север.

Дали в днешно време предлагат подобно обслужване на пътниците?

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #561 on: 11.06.2024, 20:56:34 »
В днешно време пътниците имат толкова информация в джоба си, че повечето железници престанаха да издават хартиени разписания, защото никой не ги ползва.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #562 on: 11.06.2024, 21:37:23 »
В днешно време пътниците имат толкова информация в джоба си, че повечето железници престанаха да издават хартиени разписания, защото никой не ги ползва.
В случая не става дума за това дали трябва да има хартия или не. Ясно е, че технологиите са на много по-високо ниво.

Тук говоря за самото отношение към пътниците.


Лирично отклонение:

Едно време пътуването с прекачване беше по-скоро изключение. Имаше директни влакове навсякъде. Въпреки това, когато кондуктор видеше, че има даден пътник има билет за прекачване - веднага му напомняше, че ще трябва да слезе на еди коя си гара, където влака се очаква да бъде по разписание еди кога си. дори имаше допълнение от коя страна на влака ще бъде перона и как пътника ще може да направи прекачването. например, ако е гара с подлез - кондукторът обясняваше, че трябва да слезеш в подлеза и да излезеш на друг перон.

А когато влакът потегли от предишната гара преди възловата - кондукторът преминаваше през вагоните и съобщаваше, че на следващата гара се прави връзка за еди къде си. А във влаковете с говорител - тази информация се даваше по радиоуредбата.

В днешно време просто ти проверяват билета - виждат, че имаш прекачване, и нищо не ти казват. Оправяй се сам.

В днешно време дори направления като София - Лом и София - Русе са с прекачване. А едно време всеки областен град (без Смолян, по разбираеми причини) си имаше директен експрес от София с име и обслужване на високо ниво.



Въпреки че повечето хора имат много информация в джоба си (обаче да не забравяме, че не всички имат умен телефон с интернет), нямаше да е лошо кондукторите да казват на всеки пътник, който има билет до София:

"Моля, имайте предвид, че влакът ще пътува само до гара София Север. Там ще има възможност да продължите пътуването до централна гара с мотрисен влак, който ще се намира отляво/отдясно на нашия влак. за мотрисния влак не е необходимо да плащате допълнителен билет. Друга възможност е да ползвате автобусна линия 413, която спира зад сградата на гара Север и пътува през Лъвов мост, Сточна гара, гара Подуяне, Румънското посолство, телевизионна кула, Дианабад, Студенски град, УНСС и стига до Младост. Може да ползвате трамвайна линия 3, която минава през централна гара, площад Възраждане, пазар Димитър Петков и стига до Захарна Фабрика. или трамвайна линия 27, която минава през централна гара, Лъвов мост, Халите, ЦУМ, Света неделя, Съдебната палата, площад Македония, НДК, и по булевард България стига до Борово."


със сигурност за човек, чиято крайна дестинация е в близост до спирка на 413, ще му бъде в пъти по-удобно (особено ако е с багаж) да си хване автобуса от гара Север, вместо да се качва на мотрисата до централна гара, да слиза в подлеза (асансьора и ескалатора на шести перон на централна гара не работят като дори асансьорът е ограден от строителна ограда) и да ходи 300 метра пеша през подлеза и после да излиза на спирката, където пак няма асансьор или ескалатор.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #563 on: 11.06.2024, 21:42:27 »
Въпреки че повечето хора имат много информация в джоба си (обаче да не забравяме, че не всички имат умен телефон с интернет), нямаше да е лошо кондукторите да казват на всеки пътник, който има билет до София:
Васко (Марина, Марин или там каквото си), ще пораснеш, животът ще те хвърли в дълбокото и ще откриеш, че светът не работи по този начин.
« Last Edit: 11.06.2024, 21:46:23 by bdz43r »

Offline AAA

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 235
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #564 on: 11.06.2024, 21:52:18 »
Въпреки че повечето хора имат много информация в джоба си (обаче да не забравяме, че не всички имат умен телефон с интернет), нямаше да е лошо кондукторите да казват на всеки пътник, който има билет до София:

"Моля, имайте предвид, че влакът ще пътува само до гара София Север. Там ще има възможност да продължите пътуването до централна гара с мотрисен влак, който ще се намира отляво/отдясно на нашия влак. за мотрисния влак не е необходимо да плащате допълнителен билет. Друга възможност е да ползвате автобусна линия 413, която спира зад сградата на гара Север и пътува през Лъвов мост, Сточна гара, гара Подуяне, Румънското посолство, телевизионна кула, Дианабад, Студенски град, УНСС и стига до Младост. Може да ползвате трамвайна линия 3, която минава през централна гара, площад Възраждане, пазар Димитър Петков и стига до Захарна Фабрика. или трамвайна линия 27, която минава през централна гара, Лъвов мост, Халите, ЦУМ, Света неделя, Съдебната палата, площад Македония, НДК, и по булевард България стига до Борово."

Безумно е да се очаква кондукторът да дава толкова подробна информация на всеки пътник. Никоя жп или която и да е друга транспортна администрация не го прави. Единствено в самолетите на Луфтханза съм чул да съобщават за трансферите при подхода към летището, но пак не за всички.
Но да, една брошура с тази информация би могла да се раздава на всеки пътник при проверка на билета му.

Що се отнася до напомнянето на пътник къде трябва да се прекачи, нямам случай да не е било така. Може би нямам вид на интелигентен.  :D Но като цяло, не мога да се оплача от кондуктор - шапка им свалям на тези хора за търпението.

Offline LZ2CFW

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #565 on: 11.06.2024, 22:04:08 »
Безумно е да се очаква кондукторът да дава толкова подробна информация на всеки пътник. Никоя жп или която и да е друга транспортна администрация не го прави. Единствено в самолетите на Луфтханза съм чул да съобщават за трансферите при подхода към летището, но пак не за всички.
Но да, една брошура с тази информация би могла да се раздава на всеки пътник при проверка на билета му.

Що се отнася до напомнянето на пътник къде трябва да се прекачи, нямам случай да не е било така. Може би нямам вид на интелигентен.  :D Но като цяло, не мога да се оплача от кондуктор - шапка им свалям на тези хора за търпението.

Не би било толкова безумно тази информация да се съобщата на всички пътници наведнъж, чрез уредба на влака. За съжаление, мисля че единствените влакове на БДЖ с работещи уредби са Дезиротата, където тази способност не се ползва (оставя се на автоматичните съобщения, дори когато са грешни)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #566 on: 11.06.2024, 22:57:36 »
Разбира се че и сега си предупреждават. И за прекачването на София Север и за връзките. Пътувах до Враца и при проверка на билета ми казаха прекачване в Мездра, на връщане заради ремонта на София Север. Казваха на всеки. Даже наскоро при пътуване Варна-Бургас с прекачване в Карнобат, кондукторката ми посочи обикновено на кой коловоз пристига влака за връзка.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #567 on: 11.06.2024, 23:26:58 »
За хейтъра тези неща остават невидими.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #568 on: 12.06.2024, 01:36:08 »
Разбира се, че и аз съм попадал на много свестни и услужливи кондуктори. Но моето мнение е, че те са по-скоро изключение.



Преди 20-тина дни пътувах с влак до дестинация в северна България, за която има прекачване - различно от това на гара Север.

Отидох на 13 коловоз. качих се в мотрисата. беше препълнена с правостоящи - хора с куфари, с багажи. не беше никак удобно, но първоначално нямаше нерви сред хората. защото всички очакват  3-4 минути пътуване до гара Север и там вече прекачване на основния влак, където пътуването ще е по-удобно. Когато аз се качих - ставаха по-малко от 5 минути, по разписание до тръгване на мотрисата. дойде времето за тръгване. Няма тръгване. минаха 15 минути. хората започнаха да се изнервят - бяхме натъпкани като сардини и беше задушно. Тогава се усети, че закачат друга мотриса за нашата. Ако това беше предварително представена информация, тогава хората щяха да се разпределят по равно между двете мотриси и щеше да е по-удобно. Минаха още 10 минути докато потеглим. ако беше дадена информация, че ще ги има тези 10 минути част от хората щяха да се преместят в предната мотриса, за да бъде по-удобно за всички.

състава от двете мотриси беше приет на 5-ти коловоз на гара Север. 4-ти перон на тази гара е хем много тесен, хем много къс. Машиниста беше позиционирал предната мотриса точно където трябваше, но пък задната мотриса (където бяха всички пътници) се оказа извън обхвата на перона. всички трябваше да слезем директно на баластовата призма. На 4-ти коловоз имаше дълъг вагонен състав. Никой не даде информация дали това е влакът, с който ще продължим пътуването. Всички започнахме да се качваме в тези вагони директно от баластовата призма. представете какъв разкрач трябва да направи човек. с няколко мъже направихме организация да помагаме на жените, децата, трудноподвижните и тези с големите багажи. Нямахме никаква представа дали е безопасно - дали този влак няма да тръгне всеки момент.

По едно време по радиоуредбата започна да се повтаря съобщението, че влакът, който ни трябва всъщност е на 2-ри коловоз. На 3-ти коловоз имаше още един влак. общо се наложи да преминаваме пред два влака. малко по-късно видях как единия от тези състави започна да прави маневра. Дали маневрената бригада е проверила дали някой не се качва/слиза в този момент или са започнали на късмет?...

Влакът замина с почти час закъснение. Кондукторът беше много кисел и не ми каза, че ще имам още една смяна. Сам си проследих къде трябва да сляза, за да направя смяната.

Навръщане: Касиерката от началната гара ме предупреди, че ще имам смяна. Но ми каза само за първата смяна. За София Север нищо не спомена.

Качих се на първия влак. Кондукторката не ми каза за смяната. Но ако може изобщо да кажем, че има оправдание за нея, то било това, че всъщност възловата гара е крайна за първия влак. (обаче аз ако не знаех, че е така - можеше да си остана във състава и да тръгна наобратно)

Във втория влак, по време на билетната проверка не ми казаха за смяната на София Север. Но малко по-късно чух, че въпроса се коментира със съседи по седалка. Реших да видя какво ще стане и при следваща обиколка на кондуктора го попитах за това, което ни очаква на София Север. Тогава ми каза, че влакът всъщност е само до София Север. А от там до централна гара има осигурена електричка. Не можа да ми отговори на въпросите - в колко часа тръгва електричката, колко време пътува до централна гара, на кой коловоз пристига на централна гара.

Влакът беше приет на първи коловоз на гара Север. Хората започнаха да слизат от страната на приемното здание. нямаше кой да каже, че трябва да се слиза от другата страна, защото е физически невъзможно мотрисата на централна гара да бъде от тази страна.

Всички, които бяха слезли от страната на приемното здание, трябваше да преминат обратно през вагоните, за да отидат от другата страна. Там видяхме, че има една мотриса, която стои на 4-ти коловоз - по-встрани. попитахме превозната бригада дали това е нашия влак. Не знаеха. някои от пътниците отидоха да пробват. вратите не се отваряха като натискаха копчетата. Минаха  около 15 минути. хората се изнервиха. чак тогава един от маневристите на гарата каза, че мотрисата за централна гара всъщност е влак, който идва някъде от дефилето. и се движи с 30 минути закъснение. Тогава хората започнаха да питат както превозната бригада, така и маневристите, които се въртяха наоколо - дали има друг начин за да се махнеш от там? дали има градски транспорт? всички казаха, че не знаят. Тогава аз казах на колкото хора можаха да ме чуят, че отпред има автобус 413 и трамваи 3 и 27. и с някаква част от хората се отправихме натам и си довършихме пътуването с градския транспорт.

Чух няколко подобни истории от мои познати, които също са ползвали влак в направление Мездра след промените от 7 май. и те също са имали подобни преживявания, без никаква информация от превозните бригади.

Offline AAA

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 235
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #569 on: 12.06.2024, 08:24:59 »
На гара Север съм чувал да обявяват влаковете по уредбата за гласово оповестяване. Не го ли правят вече?

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #570 on: 13.06.2024, 20:56:27 »
На гара Север съм чувал да обявяват влаковете по уредбата за гласово оповестяване. Не го ли правят вече?
Правят го. Системата работи. но има няколко особености.

Този, който прави оповестяването не е много редовен. Пристига влак, от който пътниците трябва да се прехвърлят в друг влак - 10 минути нищо. После в рамките на 90 секунди се повтаря едно и също съобщение над 10 пъти. все едно сме малоумни.

И другия проблем - няма високоговорители по пероните. има само на приемното здание. когато има подвижен състав между приемното здание и перона, на който се намираш - не се чува добре или дори нищо. Например, ако слизаш от влак, който е приет на 5-ти коловоз (на гара Север) и има други композиции на по-предните перони - нищо не се чува.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #571 on: 21.06.2024, 23:58:53 »
Остатъци от постройка и перон с релсов път от старата централна гара София. Изникнали по време на ремонта на 5-ти и 6-ти коловоз.
The Grand Tour

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #572 on: 22.06.2024, 00:33:48 »
Остатъци от постройка и перон с релсов път от старата централна гара София. Изникнали по време на ремонта на 5-ти и 6-ти коловоз.
няма ли шанс да е от конструкцията на служебен подлез/колектор към новата гара?!  :neznam:

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #573 on: 22.06.2024, 01:25:59 »
Не на последните две снимки си личи перона и релсовият път. Има и гранитни бордюри. Форума доста мачка снимките.
The Grand Tour

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #574 on: 22.06.2024, 08:33:07 »
Супер находка!
Изглежда са построили новите коловози и перони направо върху старите без дори да демонтират релсите.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #575 on: 22.06.2024, 12:31:35 »
Не на последните две снимки си личи перона и релсовият път. Има и гранитни бордюри. Форума доста мачка снимките.

Може би даже може да се разбере на базата на въздушната снимка точно кои коловози са? Пероните явно са били много по-тесни от сегашните.
« Last Edit: 22.06.2024, 12:34:59 by fafan »

Offline david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 465
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #576 on: 23.06.2024, 01:35:53 »
Трябвало е под същите тези коловози и перони да засипят и хората разрушили старата гара. Навсякъде си пазят старите здания и издигат новите в съседство, но тук това ни е отнето. В Горна Оряховица също е разрушена страхотна гара от същите празноглавци.

Offline AAA

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 235
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #577 on: 23.06.2024, 07:26:22 »
Много сгради из Европа са възстановени по снимки.
Като се позамогнем още малко, що да не?
« Last Edit: 23.06.2024, 17:17:49 by AAA »

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1023
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Централна гара
« Reply #578 on: 23.06.2024, 16:24:50 »
Супер находка!
Изглежда са построили новите коловози и перони направо върху старите без дори да демонтират релсите.
На това му се вика "здрава основа"!  :devil:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #579 on: 23.06.2024, 17:32:49 »
Така се строеше по времето на светлия социализъм, булевардите ги асфалтираха директно върху паветата и после нивото на улицата беше половин метър над старото положение. Неслучайно се носи и легендата че под парка на НДК са заровени цели багери и самосвали, зарити набързо за да спазят сроковете и да може другарите да прережат лентичките на готов обект.