Author Topic: Централна гара  (Read 144640 times)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #180 on: 11.12.2011, 21:12:40 »
В началото на 2008 имаше архитектурен конкурс за централната гара и арх. студио Архитектоника го спечелиха. Лошото е че сега не намирам в нета проекта, а преди го имаше!  :/ Не беше никак лош!
Ето го: http://www.architectonika.com/buildings/sofia-railway-station/
« Last Edit: 11.12.2011, 21:33:41 by difian »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #181 on: 05.04.2012, 21:33:56 »
От в-к "Капитал":http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2012/04/04/1801963_gara_za_52_mln_lv/
Гара за 52 млн. лв.
Калина Горанова

Кандидатите, които искат да ремонтират Централната жп гара в столицата за 52 млн. лв., ще трябва да са работили по минимум три подобни проекта за рехабилитация на обществени сгради за последните 5 години. Поне един от тях ще трябва да е за над 15 хил. кв. метра разгъната площ. Средните обороти на участниците за всяка от последните три години ще трябва да са поне 25 млн. лв. Това са предварителните планове на Национална компания "Железопътна инфраструктура", собственик на Централна гара. Предложената цена се планира да е с тежест 60% при избора на изпълнител, а останалите 40% са за техническото предложение. Държавната компания до седмица ще изпрати документацията си по търга за проектиране и рехабилитация до управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" и до Агенцията за обществени поръчки. Очакванията са, че до месец ще получат одобрение и през май ще могат да обявят конкурса за избор на изпълнител. Индикативната стойност на проекта е 52 млн. лв. Преди месеци стана ясно, че около 40 млн. лв. от тях ще бъдат осигурени от оперативната програма, след като проектът за подобряване на корабоплаването по р. Дунав беше отложен за след 2013 г.

След залеза на моловете
"След 1973 г. сградата не е била ремонтирана", заяви преди време Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на НКЖИ. Желанието на държавната компания е да се сменят цялата фасада и покривът на сградата. Да се направи по-енергийно ефективна, да се рехабилитират всички подлези и перони. Идеи как да изглежда гарата не липсват. От 2008 г. НКЖИ разполага с предложения за това как може да изглежда тя и районът около нея. В конкурса тогава участваха 5 екипа архитекти. На първо място беше класирана (въпреки че преди това беше дисквалифицирана) "Архитектоника студио", в която един от тримата управляващи впоследствие се оказа брат на главния архитект на София Петър Диков – Калин Диков. Изготвени по време на строителния бум, в голяма част от предложенията се залагаше на изграждането на търговски центрове и административни небостъргачи зад гарата. Сега обаче НКЖИ ще се съсредоточи само върху сградата и прилежащите площи. Избраният сега изпълнител ще има възможност да ползва класираните на първите три места архитектурни предложения. Той обаче ще може и да не ползва. Ще трябва да изготви два свои идейни проекта за гарата, от които НКЖИ ще избере един. На базата на него победителят ще изготви технически проект и ще започне рехабилитацията. Целият процес от подписването на договора до завършването на строителството трябва да приключи за 26 месеца. След завършването й има два варианта – гарата да продължи да се стопанисва от НКЖИ и компанията да получава пари от наемателите на търговски площи или да бъде дадена на концесия. Сега на година НКЖИ получава 690-700 хил. лв. от наеми. За да се подобри този резултат, прилежащата среда трябва да стане по-приветлива, транспортната услуга - по-бърза, а клиентите - по-платежоспособни.

А шатрата
Плановете на НКЖИ обаче не включват т.нар. ротонда пред гарата и тя няма да бъде част от проекта. Дълги години на предгаровото пространство (наред със самата гара) не са правени никакви подобрения. Грандиозните планове за реализиране на оживена търговска дейност в рамките на Централна гара не се реализираха и средствата, инвестирани в мястото още от времето на кмета Стефан Софиянски, не се оправдаха. Вместо това ротондата се нареди в списъка на едни от най-злокобните места в столицата. Най-известното текстилно архитектурно решение в София трябваше да се скъса под тежестта на снега преди месеци, за да се повдигне за пореден път въпросът за бъдещето му.  През пролетта на миналата година Министерският съвет взе решение общината да предостави на министерството на транспорта територията пред гарата. Сред обсъжданите възможности беше в замяна да получи част от Гара Пионер от НКЖИ или имоти в района на парк "Възраждане". До прехвърляне на собственост реално така и не се стигна до ден днешен.

"Водихме разговори с министър Московски да се провери какви са изискванията на Европейската програма по отношение на собствеността", обясни малко след скъсването на шатрата кметът на София Йорданка Фандъкова. "Трябва да се възползваме от средствата и да се включим с предгаровата площадка. Ще направим всичко възможно да се включим в сроковете, дори като втори етап на проекта", коментира още Фандъкова. От НКЖИ чакаха да разберат каква е визията на общината, но това така и не се е случило, коментираха от дружеството. Така гарата ще бъде ремонтирана самостоятелно. "Метрополитен" също самостоятелно разработва станцията си там. А за ротондата може да се заделят средства в следващия програмен период на ОП "Транспорт". Евентуално.

« Last Edit: 05.04.2012, 21:38:56 by blagun »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #182 on: 05.04.2012, 21:38:04 »
Отварям втори пост, за да коментирам горната статия.
По всичко личи, че амбициозен и красив ремонт няма да има, така че проектът на Архитектоника с прозрачния надлез над коловозите си остава хубава картинка.
Отказът от цялостно решение за гарата, ротондата и подходите към метростанцията си е абсолютна глупост, а 52-те милиона лева можеха да се използват и за по-добра работа от смяна на изолация, боядисване и разни козметики.

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4625
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #183 on: 05.04.2012, 21:54:34 »
Отварям втори пост, за да коментирам горната статия.
По всичко личи, че амбициозен и красив ремонт няма да има, така че проектът на Архитектоника с прозрачния надлез над коловозите си остава хубава картинка.
Отказът от цялостно решение за гарата, ротондата и подходите към метростанцията си е абсолютна глупост, а 52-те милиона лева можеха да се използват и за по-добра работа от смяна на изолация, боядисване и разни козметики.

Напълно подкрепям! И мога да допълня, че ако ремонтът не бъде съобразен с бъдещото строителство на линията Видин - София и София - Перник, ще бъдем свидетели на втори "Ломско шосе" и "Мария Луиза", ремонтирани предизборно и разкопани след това за метрото...

Offline mita6ki

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 299
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #184 on: 06.04.2012, 16:36:07 »
С какво ще навредят тези ж-п линии на ремонта на гарата?

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4625
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #185 on: 06.04.2012, 18:01:10 »
С какво ще навредят тези ж-п линии на ремонта на гарата?

Проектите в областта на железопътния транспорт се характеризират с голяма стойност на строителство и възвращаемост години след като обектите са ваведени в експлоатация. Както може много добре да се види у нас, жп трасетата до голяма степен следват следата на първите жп линии у нас - факт, който всеки от нас може трябва да вземе в предвид. И тук идва моментът на планиране: реконструкциите на жп възлите следва да се реши според това, какви потоци ще се зараждат и приключват в тях; как ще се обвързват помежду-си и т.н. Практика у нас (през последните 20 години) е да се построи нещо и после да се търси обосновка. И т.к. думата "планиране" беше така да се каже "банната" заради тези толкова лоши хора - комунисти (наши баби и дядовци, лели и чичовци... ако не сте ги забравили) се случи така, че към момента НКЖИ строи  инфраструктура според това какви фирми (трябва да) спечелят търговете, а не чрез предварително планиране. Естествено, това си има предимство - колкото по-малко "обвързващи" документи (планове, проекти, планирания...) - толкова по-малко греховни се представят управниците, т.к. те представят готово нещо с мотива "ето, виждате ли, ние направихме нещо".

И така - да се върна към гарата. Преди да се пристъпи към реконструкцията на сградата има редица неща, които следва да се решат във възел София, а също и на национално ниво. Например, една от идеите е в гарата да се преместят диспечерските ръководства на НКЖИ, БДЖ (ако до тогава го има), частните жп превозвачи. Това Диков и Борисов няма как да го направят сами само с красиви визуализации.

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #186 on: 06.04.2012, 23:55:50 »
От миналата седмица диспечерите вече са на гарата :)

Offline iukwim

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 98
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #187 on: 07.07.2012, 08:40:23 »
Quote
Жп гарите в София, Бургас и Пазарджик ще се ремонтират с европари
06.07.2012 | Mediapool

Централната жп гара в София, както и зданията в Бургас и Пазарджик ще бъдат ремонтирани с евросредства. Търговете ще бъдат обявени до месец, съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски в петък.

Идеята е с около 40 млн. евро по оперативна програма “Транспорт” да се направи и ремонт на сградите на гарите по направлението на железопътната магистрала “Тракия”, която в момента се модернизира. По нея влаковете ще се движат със скорост от 160 до 200 км/час.
 
Ако на трите търга бъдат спестени пари, ще бъдат обявени нови ,като следващата жп гара в списъка е Стара Загора, посочи министър Московски.
 
Първоначално средства бяха предвидени само за Централната жп гара в София.
 
Обновяването на още гари става възможно, защото България е успяла да убеди ЕС, че след като инвестира милиарди в модернизацията на железния път, нормално е – заради пътниците, да се направи и реконструкция на ключовите гари.
 
От Брюксел е получено още разрешение БДЖ да бъде включена като бенефициент по оперативна програма “Транспорт” още през този планов период. Така с пари от техническата помощ държавната железница ще подготви проект за купуването на нови влакове през 2014 г., посочи министър Московски.


Източник: Mediapool.bg


Quote
До 2 седмици започват ремонти на Централна гара София и гарите в Пазарджик и Бургас
06.07.2012 | БНР

До две седмици ще започнат ремонтите на Централна гара София, гарите в Пазарджик и Бургас. Ако се осигурят достатъчно средства, ще могат да се включат и други гари. Това съобщи транспортният министър Ивайло Московски.

(...)

Източник: Хоризонт

Появиха се известни противоречия. Вчера в Дневник беше съобщено, че ремонтът започва след две седмици (както в статията на Хоризонт), днес са го заместили с информацията, че до месец се очаква да бъдат обявени търговете (както в статията на Mediapool).
« Last Edit: 07.07.2012, 08:49:56 by iukwim »

Offline iukwim

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 98
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #188 on: 29.08.2012, 17:32:18 »

Offline dhamitak

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 140
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #189 on: 30.08.2012, 11:57:32 »
Преди време се говореше,че ще има нововъведения-онлайн резервация на билети и смс купуване на билети и плащане за тях!Има ли информация кога ще стартират услугите на гара София?Благодаря!

Offline iukwim

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 98
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #190 on: 30.08.2012, 16:44:26 »
Преди време се говореше,че ще има нововъведения-онлайн резервация на билети и смс купуване на билети и плащане за тях!Има ли информация кога ще стартират услугите на гара София?Благодаря!

Московски каза в края на септември, като вземем предвид поста над теб - значи края на декември.  :rolleyes:

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #191 on: 16.04.2013, 23:43:33 »
Без да съм краен, но честно казано централната гара в София хич не ми хареса. Това място е в меко казано плачевно състояние! Състоянието на гарата, подлеза и метростанцията там е... много лошо. В сравнение с 2005г., когато бях за последно на въпросното място, районът пред гарата доста се е променил (тогава таман правеха стрехите на трамвайните спирки). Ремонтът, предполагам направен заради метростанцията, предразполага за красиво място с модернистичен вид. Обаче всичко до там. Не знам защо е тази занемареност. С тротоарите му, магазинчетата, подлезът-широк и по първичен вид приветлив... но до там... Всичко мирише на фекалии, пълно с бездомници- хора и животни... и още по-лошо впечатление ми направи разбити помещения, я за магазини я за друго нещо пълни с боклуци и ползвани като тоалетна. Ужас! При това говорим за гарата на столицата, дето всички, особено живеещите там приемат града за голямата работа... Лошо, наистина лошо, още повече че чух и чужда реч... да се излагаме и пред чужденците. Построено- построено, поне охрана да имаше... Като цяло в София, като бях не видях един полицай да патрулира пеша или с мотор. Нещо което (най-вече пеша) не е чуждо за уж изпаднал град, като Варна.
Гаровото здание и пероните:
Салонът на гарата и гишетата са също в лошо състояние. Всичко занемарено и сякаш на доизживяване останало. Наподобява гарата от типа на Провадия или някоя от така наречените провинциални гари. Да, добре на пероните са останали старите указатели, но поне да работеха... Като пътувах, по смътна ориентация гара София-север беше в по-приличен и приветлив вид от централната. И насред цялата тази мизерия се правеше откриване на новите спални вагони. Направо оставам без думи...
 :help: :help: :help:

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #192 on: 17.04.2013, 12:25:49 »
Последната клюка е, че другия месец започва ремонт на гарата.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Централна гара
« Reply #193 on: 17.04.2013, 20:04:19 »
Дано да е така, за да постегнат гарата която има нужда от цялостна реконструкция.

Offline DidoGO

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 543
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #194 on: 17.04.2013, 21:11:00 »
Мисля, че процедурата се обжалва :

Жалби до Комисията за защита на конкуренцията са подали двама от кандидатите да ремонтират централната жп гара в София. Търгът, обявен от собственика на гарата - Национална компания "Железопътна инфраструктура", беше спечелен от обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" с оферта за 56 млн. лв. без ДДС.
Жалбите са подадени от обединение "Централна гара София 2012", в което влизат "Станилов", "Трейс груп холд" и "Джи Пи груп", и консорциум "Щрабаг – жп гара София", в което освен австрийската компания участва още и архитектурно студио "Архитектоника". Мотивът за обжалването е, че в комисията, избрала спечелилия търга, не е имало нито инженери, нито архитекти. Компаниите оспорват и мотивите, с които са отстранени от търга.

 Това предполага да се спре изпълнението на проекта, но конкурсната комисия може да вземе решение, че той е от съществено значение, и да се премине към предварително изпълнение въпреки жалбите./БЛИЦ

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #195 on: 18.04.2013, 00:59:35 »
А дали се предвижда някакво разширение на коловозното развитие на гарата? Доста пъти ми се е случвало като пътувам влака да заминава от последния 13-ти коловоз, да заминават по 2 влака от един колвовоз(изток и запад) ако е по-къс влака става, ама ако е дълъг няма да се събере. Не разбирам, но това ме навежда на мисълта, че в отделни часове и дни мястото не достига. Ами и постоянно преминаващите транзит товарни влакове, все пак това е европейски коридор, който тепърва ще се развива.

Зад гарата е празно поле, може да се мисли ако наистина мястото не достига, гарата да се разшири в тази посока, може оттам да се направи обход и за товарните влакове например.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Fantomas

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #196 on: 18.04.2013, 08:44:11 »
За сегашното количество влакове коловозите са предостатъчно.

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2276
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #197 on: 18.04.2013, 08:59:04 »
А дали се предвижда някакво разширение на коловозното развитие на гарата? Доста пъти ми се е случвало като пътувам влака да заминава от последния 13-ти коловоз, да заминават по 2 влака от един колвовоз(изток и запад) ако е по-къс влака става, ама ако е дълъг няма да се събере. Не разбирам, но това ме навежда на мисълта, че в отделни часове и дни мястото не достига. Ами и постоянно преминаващите транзит товарни влакове, все пак това е европейски коридор, който тепърва ще се развива.


Няма смисъл да се увеличава броя на коловозите първо защото непрекъснато режат влакове и броя им намалява и второ защото и сега има коловози които се ползват изключително рядко като например глухите - аз лично от 6г и 8г освен за волуяк влак не съм видял да тръгне. Това че от един и същи коловоз заминават два влака мисля че се дължи на немарливостта и мизерията на БДЖ - за да не композират два различни влака те закачат вагони за два влака за един маневрен локомотив който ги издърпва до перона и там ги разцепват. По същия начин редовно оставят вагоните до самия край на перона пътниците са принудени да вървят пеша буквално целия гаров перон до самия му край.

Offline DidoGO

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 543
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #198 on: 18.04.2013, 09:28:22 »
Няма никаква немърливост и мизерия в това 2 влака да заминават от един и същи коловоз. Няма и проблем тези 2 влака да се съберат на коловоза, дори да са от най-дългите.
Влаковете за Северна България е редно да заминават от крайните коловози, не с цел да тормозят пътниците, а защото в противен случай при заминаването си ще блокират цялата западна част на гарата.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #199 on: 18.04.2013, 10:14:30 »
В момента гара София работи с около 20 % от проектния капацитет.