Author Topic: ПРОМЕНИ в ЗАКОНА за ДВИЖЕНИЕ по ПЪТИЩАТА  (Read 43552 times)

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
    Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата
В сила от   10. 08.2012 год.




    УКАЗ № 295
    На основание чл. 98, т. 4 от Конституцията на Република България
    ПОСТАНОВЯВАМ:
    Да се обнародва в „Държавен вестник“ Законът за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, приет от ХLI Народно събрание на 24 юли 2012 г.
    Издаден в София на 31 юли 2012 г.
    Президент на републиката: Росен Плевнелиев
    Подпечатан с държавния печат.
    Министър на правосъдието: Диана Ковачева
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата (обн., ДВ, бр. 20 от 1999 г.; изм., бр. 1 от 2000 г., бр. 43 и 76 от 2002 г., бр. 16 и 22 от 2003 г., бр. 6, 70, 85 и 115 от 2004 г., бр. 79, 92, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 61, 64, 80, 82, 85 и 102 от 2006 г., бр. 22, 51, 53, 97 и 109 от 2007 г., бр. 36, 43, 69, 88 и 102 от 2008 г., бр. 74, 75, 82 и 93 от 2009 г., бр. 54, 98 и 100 от 2010 г., бр. 10, 19, 39 и 48 от 2011 г.; Решение № 1 на Конституционния съд от 2012 г. – бр. 20 от 2012 г.; изм., бр. 47, 53 и 54 от 2012 г.)
    § 1. В чл. 12 се създава ал. 6:
    „(6) На кръстовища с интензивно движение се поставят устройства за отчитане на времетраенето на светлинния сигнал.“
    § 2. В чл. 63 т. 1 се отменя.
    § 3. В чл. 70 ал. 3 се изменя така:
    „(3) През деня моторните превозни средства се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини.“
    § 4. Член 80 се изменя така:
    „Чл. 80. Водачът на велосипед е длъжен:
    1. да ползва светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост;
    2. да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.“
    § 5. В чл. 98, ал. 2, т. 4 думата „инвалиди“ се заменя с „хора с трайни увреждания“.
    § 6. В чл. 99а се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) след думите „хора с“ се добавя „трайни“, а след думата „община“ се добавя „по образец съгласно приложението“;
    б) създава се изречение второ: „Картата е валидна на територията на цялата страна.“
    2. В ал. 2 след думите „хора с“ се добавя „трайни“.
    3. В ал. 3 след думите „хора с“ се добавя „трайни“.
    § 7. В чл. 107, т. 3 думата „инвалиди“ се заменя с „които са с трайни увреждания и“.
    § 8. В чл. 109 думата „Инвалидите“ се заменя с „Хората с трайни увреждания“.
    § 9. В чл. 116 думата „инвалидите“ се заменя с „хората с трайни увреждания“, а след думата „бастун“ се поставя запетая и се добавя „към слепо-глухите, които се движат с червено-бял бастун“.
    § 10. В чл. 137а, ал. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 3:
    „3. лицата с трайни увреждания на горни крайници и/или опорно-двигателния апарат, които управляват моторни превозни средства, адаптирани съобразно техните нужди;“.
    2. Досегашните т. 3 и 4 стават съответно т. 4 и 5.
    § 11. В чл. 152, ал. 3 след думите „Търговския закон“ се добавя „или Закона за юридическите лица с нестопанска цел“.
    § 12. В чл. 153б се правят следните изменения:
    1. В ал. 1:
    а) в т. 1, буква „а“ думите „многопрофилните транспортни болници към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят с „болници за активно лечение“;
    б) точка 2 се изменя така:
    „2. третото психологическо изследване – в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.“
    2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) Методическото ръководство за извършване на психологическите изследвания се извършва от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.“
    § 13. В чл. 153в се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 4 думата „14-дневен“ се заменя с „30-дневен“.
    2. В ал. 7 се създават нови т. 2, 3 и 4:
    „2. когато при извършване на дейността по организиране и провеждане на психологически изследвания от лице, работещо при притежателя на удостоверението за регистрация, е използван неистински документ или документ с невярно съдържание;
    3. когато при извършване на дейността по организиране и провеждане на психологически изследвания от лице, работещо при притежателя на удостоверението за регистрация, е издадено удостоверение за психологическа годност, без да е извършено психологическо изследване;
    4. при преотстъпване на правата, предоставени с удостоверението за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания;“.
    3. Досегашните т. 2, 3 и 4 стават съответно т. 5, 6 и 7.
    § 14. В чл. 154, ал. 2 след думите „категория С“ се добавя „или категория Ттб“.
    § 15. В чл. 166 ал. 3 се отменя.
    § 16. В чл. 171 се правят следните допълнения:
    1. В т. 2 се създават букви „з“ и „и“:
    „з) на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да притежава съответното свидетелство за управление и/или е употребил алкохол с концентрация в кръвта над 0,5 на хиляда или друго упойващо вещество – за срок до един месец;
    и) на собственик, който допуска или предоставя управлението на моторно превозно средство на лице, което не притежава съответното свидетелство за управление и/или е употребило алкохол с концентрация в кръвта над 0,5 на хиляда или друго упойващо вещество – за срок до един месец.“
    2. Създава се т. 7:
    „7. временно спиране на дейността на лицата, получили удостоверение за регистрация по реда на чл. 153в – до отстраняване на нарушенията.“
    § 17. В чл. 172 се правя следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите „чл. 171, т. 1, 2, 4, т. 5, буква „а“ и т. 6“ се заменят с „чл. 171, т. 1, 2, 4, т. 5, буква „а“, т. 6 и 7“.
    2. Създава се нова ал. 4:
    „(4) В случаите по чл. 171, т. 2, букви „з“ и „и“ свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със съставянето на акта за установяване на административното нарушение на лицето, управлявало моторното превозно средство, и се връща на собственика на превозното средство по ред, определен от министъра на вътрешните работи.“
    3. Досегашните ал. 4 и 5 стават съответно ал. 5 и 6.
    § 18. В чл. 174 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 500 до 1000 лв., който управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда включително, установена с медицинско изследване и/или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишвания въздух.“
    2. В ал. 3 думите „12 до 18 месеца“ се заменят с „2 години“, а думите „от 500 до 1000 лв.“ се заменят с „2000 лв.“.
    § 19. В чл. 177 се правят следните изменения:
    1. В ал. 3 думите „1000 до 5000“ се заменят с „500 до 3000“.
    2. В ал. 4 думите „150 до 1500“ се заменят с „300 до 1500“, а думите „500 до 3000“ се заменят с „1000 до 5000“.
    § 20. В чл. 178б, ал. 4 се създава т. 7:
    „7. провежда или е провело обучение на кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство от категория С, D, Ттб, Ттм и подкатегория С1 и D1, без кандидатът да притежава валидно удостоверение за психологическа годност.“
    § 21. Член 178в се изменя така:
    „Чл. 178в. (1) Наказва се с глоба или имуществена санкция в размер 3000 лв. физическо или юридическо лице, което:
    1. организира и провежда психологически изследвания по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2 и ал. 2 без издадено удостоверение за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания;
    2. организира и провежда психологически изследвания по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2 и ал. 2, след като регистрацията му за организиране и провеждане на психологически изследвания е била заличена или след като му е приложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 7;
    3. отказва достъп на служители на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, изпълняващи функции по извършване на методическо ръководство и контрол на психологическите изследвания, до психологическата лаборатория по време на провеждането на психологическо изследване и водената за него документация.
    (2) Наказва се с глоба или имуществена санкция в размер 1500 лв. физическо или юридическо лице, притежаващо удостоверение за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания, което:
    1. не уведоми Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за промяната на адреса, броя на помещенията, работните места и оборудването на психологическите лаборатории в списъка към удостоверението в срока, определен с наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2;
    2. използва методиките, определени за провеждане на психологическо изследване за цели, различни от определените в наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2;
    3. разгласява методиките, определени за провеждане на психологическо изследване;
    4. организира и извършва подготовка на лицата, подлежащи на психологическо изследване, преди провеждането му;
    5. разпореди допускането до психологическо изследване на лица извън списъка от графика за провеждане на психологическо изследване;
    6. разпореди или допусне издаването на удостоверение за психологическа годност въз основа на липсващи данни или въз основа на несъответстващи на определените с методиките резултати от психологическото изследване;
    7. не изпълни разпореждания и/или препоръки на органи за контрол и/или на служителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, изпълняващи функции по методическо ръководство и контрол на психологическите изследвания.
    (3) Наказва се с глоба в размер 500 лв. психолог, който при провеждане на психологическо изследване:
    1. допусне до изследване лице извън списъка от графика за провеждане на психологическо изследване;
    2. започне провеждането на психологическо изследване по-късно от часа, определен с наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2;
    3. наруши последователността и/или броя на методиките за провеждане на психологическото изследване от утвърдените указания;
    4. издаде удостоверение за психологическа годност въз основа на липсващи данни или въз основа на несъответстващи на определените с методиките резултати от психологическото изследване;
    5. издаде удостоверение за психологическа годност, без да е проведено психологическо изследване.
    (4) Наказанието по ал. 3 се налага и на лице, което не спази изискванията за водене на документацията във връзка с организирането и провеждането на психологическите изследвания.
    (5) Наказва се с глоба в размер 500 лв. водач, който извършва таксиметрови или обществени превози на пътници или товари без валидно удостоверение за психологическа годност.
    (6) Когато нарушението по ал. 1 – 5 е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба или имуществена санкция в двоен размер.“
    § 22. Създава се чл. 178д:
    „Чл. 178д. Наказва се с глоба в размер 200 лв. лице, което, без да има това право, паркира на място, определено за превозно средство, обслужващо хора с трайни увреждания, или за превозно средство, приспособено и управлявано от хора с трайни увреждания.“
    § 23. В чл. 179, ал. 1, т. 5 думите „сигналите на пътните светофари“ и запетаята след тях се заличават.
    § 24. В чл. 183 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава т. 5:
    „5. управлява велосипед без светлоотразителна жилетка в нарушение на чл. 80, т. 1.“
    2. В ал. 4:
    а) точка 1 се отменя;
    б) точка 3 се отменя.
    3. Създават се ал. 5 и 6:
    „(5) Наказва се с глоба 100 лв. водач, който:
    1. преминава при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването;
    2. не осигури предимство, когато преминава през пешеходна пътека.
    (6) Когато нарушението по ал. 5, т. 1 или 2 е повторно, водачът се наказва с глоба в размер 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок един месец.“
    § 25. В чл. 184 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 т. 6 се отменя.
    2. Създава се нова ал. 2:
    „(2) С глоба 50 лв. се наказва пешеходец, който:
    1. преминава през огражденията от парапети или вериги;
    2. не спазва светлинните сигнали на пътните светофари и сигналите на регулировчика.“
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думите „до 10 лв.“ се заменят с „20 лв.“, а накрая се добавя „извън случаите по ал. 2“.
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея думите „по ал. 1 и 2“ се заменят с „по ал. 1, 2 и 3“, а думите „от 10 до 50 лв.“ се заменят с „от 20 до 50 лв.“.
    § 26. В § 6 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашните т. 60, 61, 61 и 62 стават съответно т. 60, 61, 62 и 63.
    2. Създава се т. 64:
    „64. „Човек с трайно увреждане“ е лице, определено в § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за интеграция на хората с увреждания.“
    § 27. В § 39 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата (ДВ, бр. 54 от 2010 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 след думата „запазват“ текстът докрая се заличава.
    2. Създава се ал. 3:
    „(3) Лицата, които притежават правоспособност за управление на моторно превозно средство от категория Ттб, преминават обучение за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство от категория D до 19 януари 2013 г.“
    § 28. Създава се приложение към чл. 99а, ал. 1:
    „Приложение към чл. 99а, ал. 1
    Забележка на редакцията: виж приложението в PDF-а на броя
    1. Картата за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с трайни увреждания, е с размери: височина 106 мм и широчина 148 мм.
    2. Цветът на картата за паркиране е светлосин с изключение на белия знак за „инвалид“, който е на тъмносин фон.
    3. Картите за преференциално паркиране задължително са ламинирани.
    4. Полетата на предната и задната част на картата за преференциално паркиране са разделени вертикално на две части.
    Лявата част отпред съдържа:
    – символ на инвалидна количка в бяло на тъмносин фон;
    – дата на изтичане на картата за паркиране;
    – серийния номер на картата за паркиране;
    – името и печата на издаващия орган/организация.
    Дясната част отпред съдържа:
    – с главни букви думите „КАРТА ЗА ПАРКИРАНЕ ЗА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ“ на български език, а на подходящо отстояние с малък шрифт думите „Карта за паркиране“ на други езици;
    – думите „Модел на Европейските общности“ на български език;
    – като фон отличителния код на Република България – BG, заобиколен от кръг от 12 звезди, символизиращи Европейския съюз.
    Лявата част на гърба съдържа:
    – фамилията на притежателя;
    – първото (първите) име (имена) на притежателя;
    – подписа на притежателя или друг идентифициращ знак;
    – снимка на притежателя.
    Дясната част на гърба съдържа:
    – твърдението, че тази карта дава право на притежателя й да ползва място за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания;
    – твърдението, че при употреба картата се поставя в предната част на превозното средство, така че лицевата й част да се вижда изцяло с цел проверка.
    Данните са на български език.“
    Заключителни разпоредби
    § 29. В Закона за автомобилните превози (обн., ДВ, бр. 82 от 1999 г.; изм., бр. 11 и 45 от 2002 г., бр. 99 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 88, 92, 95, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 30, 85, 92 и 102 от 2006 г., бр. 42, 80 и 109 от 2007 г., бр. 102 от 2008 г., бр. 93 от 2009 г., бр. 41 от 2010 г., бр. 17 от 2011 г., бр. 38 и 50 от 2012 г.) се създава чл. 96г:
    „Чл. 96г. Който назначи на работа водач на лек таксиметров автомобил или водач на автомобил, с който се извършва обществен превоз на пътници или товари, без водачът да притежава валидно удостоверение за психологическа годност, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 1000 лв.“
    § 30. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“ с изключение на § 1, който влиза в сила една година след обнародването на закона в „Държавен вестник“.
    Законът е приет от 41-ото Народно събрание на 24 юли 2012 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
    Председател на Народното събрание: Цецка Цачева
« Last Edit: 07.08.2012, 13:12:10 by я л т а »
Спрете си просташките мнения !

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Карането с включени светлини през цялата година е една от най, ама най-най-големите глупости, които можеха да измислят. В слънчев летен ден забелязваш автомобила мнооого преди да забележиш, че е с включени светлини. Когато слънцето свети срещу фаровете може дори да не видиш, че са включени. Ако посред бял ден не успееш да видиш МПС-то, то никакви фарове няма да ти помогнат. При нормални метеорологични условия светлините не допринасят с абсолютно нищо за по-добрата видимост.

 
Quote
§ 5. В чл. 98, ал. 2, т. 4 думата „инвалиди“ се заменя с „хора с трайни увреждания“.

Това също много ми хареса. Да не би думата "инвалиди" да е обидна, че се заменя с „хора с трайни увреждания“ ?!  :D

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Да наистина, много добре се виждат сиви автомобили на сивия асфалт. Още по-добре се виждат, ако слънцето е ниско и ти свети насреща.
А в градски условия трябва да си с екстрасензуални способности, за да различиш движещ се от паркиран автомобил. Сигурно стотиците пресичащи деца не са аргумент срещу няколко грама гориво в повече.
Просто това мрънкане срещу фаровете е уникално. Предполагам, че мрънкала е имало във всички държави, в които е било въведено това изискване. А те са все повече. Тенденцията навсякъде е непрекъснато каране на фарове. За целта новите модели автомобили имат икономични дневни светлини.

Offline voodoo

  • Писател
  • **
  • Posts: 27
    • View Profile
    • Email
Quote
Да не би думата "инвалиди" да е обидна, че се заменя с „хора с трайни увреждания“ ?! 
Да, разбира се! Означава невалиден, негоден. "Инвалид" е обидна квалификация също като "негър"," мангал", "педераст"... В много от демократичните общества употребата на подобни определения, особено в публичното пространство, се преследва от закона.

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
От моя страна единствения минус относно целогодишното каране с включени светлини е, слабата видимост на МИГАЧИТЕ монтирани в общ блок с фаровете при включени фарове. Това е моето мнение, но само за движение в градски условия.
Спрете си просташките мнения !

Offline iukwim

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 98
    • View Profile
Quote
§ 5. В чл. 98, ал. 2, т. 4 думата „инвалиди“ се заменя с „хора с трайни увреждания“.

Това също много ми хареса. Да не би думата "инвалиди" да е обидна, че се заменя с „хора с трайни увреждания“ ?!  :D

Да, самите хора с увреждания я считат за такава - все пак те могат да преценят по-добре от нас.

Като човек, наскоро превърнал се в активен велосипедист, одобрявам идеята за жилетките - подтикнаха ме по-бързо да се снабдя с такава, наистина в пъти увеличава видимостта. Другата част, обаче - велосипедистът да се движи възможно най-вдясно - ограничава възможността да завиваш наляво на кръстовища с изрична лява лента (не лява+права). Което ще го преглътнем, при положение, че това дава законови основания срещу велосипедистите камикадзета в насрещното.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Аз лично одобрявам промените, най-много мразя на свечеряване или в много сенчест участък някой да кара без фарове, случвало ми се е да го видя в последния момент...
За велосипедистите също е ОК, аз също от известно време карам с жилетка и е много по-добре. Лошото е, че много от тях не знаят как да карат и са опасни на пътя :help:

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Quote
Да не би думата "инвалиди" да е обидна, че се заменя с „хора с трайни увреждания“ ?! 
Да, разбира се! Означава невалиден, негоден. "Инвалид" е обидна квалификация също като "негър"," мангал", "педераст"... В много от демократичните общества употребата на подобни определения, особено в публичното пространство, се преследва от закона.
Това направо ме разсмя! Обидна квалификация?!?!

Според министерството на труда и социалната политика:

"Инвалид” е всяко лице, независимо от възрастта му, с физическо, сетивно или умствено увреждане, което затруднява социалното му интегриране и участие в обществения живот, възможностите му за общуване и обучение или трудовата му реализация (Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите – ЗЗРСИИ).

Не виждам какво обидно има тук! А преследването от закона няма въобще да го коментирам! Не приемам също и примера с "негър". Думата идва от латински и обозначава представителите на негроидната раса. Казусът е същият като "циганин" и "ром". Също толкова обидно, колкото да наречеш представител на европеидната раса "бял". Човек, който смята циганин или негър за обидна квалификация трябва да е с много сериозно облъчен мозък.

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Другата част, обаче - велосипедистът да се движи възможно най-вдясно - ограничава възможността да завиваш наляво на кръстовища с изрична лява лента (не лява+права). Което ще го преглътнем, при положение, че това дава законови основания срещу велосипедистите камикадзета в насрещното.
Мисля, че това с движението най-вдясно го имаше и преди. Думичката „възможно“ е съществена. Ако например искам да продължа направо, но най-дясната лента е само за завиващи наляво, то възможно най-дясно е най-дясната част на лентата за движение направо. Същите разсъждения прилагам и при завой наляво.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline Sir Humphrey

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 332
    • View Profile
Според министерството на труда и социалната политика:

"Инвалид” е всяко лице, независимо от възрастта му, с физическо, сетивно или умствено увреждане, което затруднява социалното му интегриране и участие в обществения живот, възможностите му за общуване и обучение или трудовата му реализация (Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите – ЗЗРСИИ).

Четеш кеширани неща, защото:

ЗАКОН ЗА ИНТЕГРАЦИЯ НА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ

В сила от 01.01.2005 г.
Обн. ДВ. бр.81 от 17 Септември 2004г., изм. ДВ. бр.28 от 1 Април 2005г., изм. ДВ. бр.88 от 4 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.94 от 25 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.103 от 23 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.105 от 29 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.18 от 28 Февруари 2006г., изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., изм. ДВ. бр.33 от 21 Април 2006г., изм. ДВ. бр.37 от 5 Май 2006г., изм. ДВ. бр.63 от 4 Август 2006г., изм. ДВ. бр.95 от 24 Ноември 2006г., изм. ДВ. бр.97 от 1 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.108 от 29 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.31 от 13 Април 2007г., изм. ДВ. бр.46 от 12 Юни 2007г., изм. ДВ. бр.108 от 19 Декември 2007г., изм. ДВ. бр.41 от 2 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.74 от 15 Септември 2009г., изм. ДВ. бр.24 от 26 Март 2010г., изм. ДВ. бр.62 от 10 Август 2010г., изм. ДВ. бр.98 от 14 Декември 2010г.



Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Законът за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите (обн., ДВ, бр. 112 от 1995 г.; доп., бр. 110 от 1996 г.; изм., бр. 123 от 1997 г., бр. 140 от 1998 г. - Решение № 31 на Конституционния съд от 1998 г.; изм., бр. 153 от 1998 г., бр. 31 от 2001 г., бр. 75 и 120 от 2002 г., бр. 86 и 112 от 2003 г., бр. 48 от 2004 г.) се отменя.


Демек понятието е променено 2 години преди присъединяването на БГ към ЕС.

Offline iukwim

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 98
    • View Profile
Другата част, обаче - велосипедистът да се движи възможно най-вдясно - ограничава възможността да завиваш наляво на кръстовища с изрична лява лента (не лява+права). Което ще го преглътнем, при положение, че това дава законови основания срещу велосипедистите камикадзета в насрещното.
Мисля, че това с движението най-вдясно го имаше и преди. Думичката „възможно“ е съществена. Ако например искам да продължа направо, но най-дясната лента е само за завиващи надясно, то възможно най-дясно е най-дясната част на лентата за движение направо. Същите разсъждения прилагам и при завой наляво.

В досегашния закон не го намирам, май фигурираше в по-старите. Да, така, както си написал, е най-правилно да се направи. А най-сигурно при завой наляво е да се пресича с пешеходците на два етапа, особено на натоварени кръстовища. А ако е червено, да заемеш цялата лента зад някой автомобил или да отидеш пред колите.

Опасни са комбинираните ленти, например за надясно+направо, на които може да ти се случи т.нар. (превод от английски) "дясно закачане", т.е. да завие надясно пред теб... или през теб. За съжаление това няма как да се регулира изрично със закон - затова в горния случай подавам с ръка сигнал за завиване наляво, за да видят, че продължавам направо.

Тук има съвети за велосипедистите - все пак колкото и да са добри законите, всичко е внимание и преценка.
« Last Edit: 08.08.2012, 07:37:42 by iukwim »

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2276
    • View Profile
    • Email
За мен дискусията за фаровете е безпочвена. Лично за мен няма никаква полза от това да светят но не ми и пречи да ги пускам - щом казват че понякога спасяват значи би трябвало да е така,въпреки че не виждам как.Едновременно с това пускането на светлините не ни струва нищо - разход в повече от порядъка на микрограмове на километър е смешно да се изтъква като разход въобще.Има и нещо друго - различните коли имат различни фарове - тия с гадната бяла светлина дето заслепяват през нощта не стига че са натрапчиви и опасни през нощта но и въобще не се личи че работят през деня.Защо не се вземе решение за тях?Има и коли особено старите с нерегулирани светлини,слаби такива и т.н

Offline conecto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4462
    • ICQ Messenger - 303555835
    • View Profile
    • Email
Включените светлини през деня помагат за по-правилна преценка за положението на автомобилите отдалеч, най-вече когато слънцето е ниско, има мараня и цветът на автомобила се слива с асфалта. Давам пример - междуградски двулентов път, в далечината срещу теб се движат автомобили, ако някой изпреварва колоната се забелязва много по-лесно ако е с включени светлини, най-вече заради маранята. Ози е прав и за сенчестите участъци. В момента много водачи не пускат светлините по свечеряване, което е опасно, особено за тъмните автомобили, сега поне този проблем ще отпадне.

Offline Fantomas

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
http://www.dadrl.hit.bg/

Полезен линк, който опровергава всичко досега!

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Не видях в линка никъде да пише колко ПТП-та са предизвикани от галфоните, които карат без фарове при смрачаване. Лично на мен ми е трудно да ги различа, ако пътят е с много завои и част от колите са с включени фарове. А това, че мотористите не се виждали - ами аз си ги виждам, даже за мен е по-добре, че са с включени фарове, иначе няма да ги видя навреме.
Иначе съм съгласен, че нерегулираните и най-вече някои ксенонови фарове заслепяват много, но това се усеща най-вече през нощта. През деня светещите фарове не ми пречат особено, понеже не са така натрапчиви, поради това, че има дневна светлина.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
http://www.dadrl.hit.bg/

Полезен линк, който опровергава всичко досега!
Е от кого е този линк? Всеки може да се "изходи" по подобен начин.

Offline Fantomas

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
Не видях в линка никъде да пише колко ПТП-та са предизвикани от галфоните, които карат без фарове при смрачаване. Лично на мен ми е трудно да ги различа, ако пътят е с много завои и част от колите са с включени фарове. А това, че мотористите не се виждали - ами аз си ги виждам, даже за мен е по-добре, че са с включени фарове, иначе няма да ги видя навреме.
Иначе съм съгласен, че нерегулираните и най-вече някои ксенонови фарове заслепяват много, но това се усеща най-вече през нощта. През деня светещите фарове не ми пречат особено, понеже не са така натрапчиви, поради това, че има дневна светлина.
При сумрак, мъгла, дъжд, сняг, както и при мрачно време никой не отрича ползата, но при ясно и слънчево време според мен са излишни.

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
http://www.dadrl.hit.bg/

Полезен линк, който опровергава всичко досега!
Е от кого е този линк? Всеки може да се "изходи" по подобен начин.

Изхождане би било ако няма аргументация, а там има доста.

Offline LachKo

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 191
  • нетолерантен
    • View Profile
Хора, не ми разправяйте, че пускането на фаровете в ясен слънчев ден е глупост!!!! Наслушах се на всякакви специалисти, разбирачи и откровени идиоти - повишен разход на гориво, емисии, недоказана статистически ефективност.... т-ъ-п-и-з-м-и! Правя по 3000-4000 км на месец и лично съм се убедил в ползата от пуснатите фарове по всяко време на денонощието и годината!

Offline Fantomas

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811029.pdf

Имам чувството, че някои само скролват или четат по диагонал. Прилагам още един документ, статистическо изследване в над 100 страници, направено в САЩ. Та за използването на дневни светлини тази статистиката казва, че при инцидентите, където светлините имат положителна роля, т.е. към намаляване, то това е с толкова малък процент, че не може да се прескочи статистическата грешка, а при тези, където влияят негативно процентът е значителен и извън статистическата грешка.

"The analysis found that DRLs have no statistically significant overall effect on the three target crashes. When combining these three target crashes into one target crash, the drl effects were also not statistically significant. When examined separately for passenger cars and light trucks / van (LTVs) , drls in LTVs significantly reduced LTVs involvement in the target two vehicle by 5.7 percent. However, the remaining drl effects on these three target crashes were not statistically significiant. Although not statistically significant, drls might have unintended consequences for pedestrains and motorcycles. Particularly, the estimated negitive effects for LTV's were relatively large and cannont be completely ignored. "