Author Topic: Оптимизация на трамвайните маршрути  (Read 459029 times)

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3529
  • ČKD
    • View Profile
А и София има доста по-дълга история с 1009мм, за разлика от 1435.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Единственото предимство на 1435 мм пред 1009 мм е че някой далечен ден може в София да се въведе и комбинация между трамвай и влак - трамваи, които излизат от града и продължават после по жп мрежата, но за нашите реалности това е по-скоро в сферата на фантазиите.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Връзка с ЖП мрежата има само на гара Искър и не се вижда къде може да се направи друга такава освен евентуално след Триъгълника, където ЖП линията и трамвайното трасе са в непосредствена близост.  :rolleyes:

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Връзка с ЖП мрежата има само на гара Искър и не се вижда къде може да се направи друга такава освен евентуално след Триъгълника, където ЖП линията и трамвайното трасе са в непосредствена близост.  :rolleyes:
Аз съм с впечатлението, че колегите тук коментират хипотезата, според която сегашната нормалнорелсова мрежа бива доразвита със смяна на междурелсие и/или прокарване на нови трамвайни маршрути. В тази връзка, веднага се сещам за удобно място в това отношение. Може да е в сферата на фантазиите, но не би било излишно, например, линия Княжево - депо "Красна поляна" - София Север - Яна, или Елин Пелин - Казичене - Искър - депо Красна поляна. Разбира се, Дружба 2 - Банкя може би също. В реалността трябва да ходиш до Централна гара, да купуваш билет (ако нямаш абонаментна карта), да се съобразяваш с разписанието на влаковете и т.н. Би имало смисъл от гледна точка на удобство за пътниците.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline elbi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 975
    • View Profile
    • Email
А и София има доста по-дълга история с 1009мм, за разлика от 1435.
А каруците са с много по дълга история от трамваите в София. Не че ще си промените мнението си, но повтаряте едни и същи мантри които не са верни. Всеки производител може да произведе трамвай на тясно междурелсие но трябва да си променя технологията и настрои машините. Това естествено струва пари и прозоводителя си го калкулира в цената, ако трябва само за вас да си сменя производството, а и ако въобще му се занимава примерно за 20 трамвая. На нашите търгове не кипи от желаещи.Така че по малкото производство винаги е по скъпо. Машините за поддръжка за релсовия път също масово са за 1435 мм и могат да се използват като в жп транспорта.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Връзка с ЖП мрежата има само на гара Искър и не се вижда къде може да се направи друга такава освен евентуално след Триъгълника, където ЖП линията и трамвайното трасе са в непосредствена близост.  :rolleyes:
Аз съм с впечатлението, че колегите тук коментират хипотезата, според която сегашната нормалнорелсова мрежа бива доразвита със смяна на междурелсие и/или прокарване на нови трамвайни маршрути. В тази връзка, веднага се сещам за удобно място в това отношение. Може да е в сферата на фантазиите, но не би било излишно, например, линия Княжево - депо "Красна поляна" - София Север - Яна, или Елин Пелин - Казичене - Искър - депо Красна поляна. Разбира се, Дружба 2 - Банкя може би също. В реалността трябва да ходиш до Централна гара, да купуваш билет (ако нямаш абонаментна карта), да се съобразяваш с разписанието на влаковете и т.н. Би имало смисъл от гледна точка на удобство за пътниците.

Имам предвид хипотезата на tram-train, или train-tram.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zwickau_Model
https://en.wikipedia.org/wiki/Karlsruhe_model

Такива мрежи не могат да се строят просто ей така, за да има смисъл от тях трябва агломерацията, която се обслужва да отговаря все пак на някакви условия. Например Княжево-депо Красна поляна- София Север - Яна ще е обречена на провал, но Руски паметник - Княжево - Перник може да има успех.


А и София има доста по-дълга история с 1009мм, за разлика от 1435.
А каруците са с много по дълга история от трамваите в София. Не че ще си промените мнението си, но повтаряте едни и същи мантри които не са верни. Всеки производител може да произведе трамвай на тясно междурелсие но трябва да си променя технологията и настрои машините. Това естествено струва пари и прозоводителя си го калкулира в цената, ако трябва само за вас да си сменя производството, а и ако въобще му се занимава примерно за 20 трамвая. На нашите търгове не кипи от желаещи.Така че по малкото производство винаги е по скъпо. Машините за поддръжка за релсовия път също масово са за 1435 мм и могат да се използват като в жп транспорта.

Това май е кандидат за темата с бисерите  :help:


Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 205
    • View Profile

Такива мрежи не могат да се строят просто ей така, за да има смисъл от тях трябва агломерацията, която се обслужва да отговаря все пак на някакви условия. Например Княжево-депо Красна поляна- София Север - Яна ще е обречена на провал, но Руски паметник - Княжево - Перник може да има успех.
Ако си говорим за чисто хипотетично трасе то далеч по-успешно би било Бизнес парк-Младост 3 - Заимов- Руски паметник - Княжево- Перник. Просто за да закараме перничани по целия диаметър на града

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email

Такива мрежи не могат да се строят просто ей така, за да има смисъл от тях трябва агломерацията, която се обслужва да отговаря все пак на някакви условия. Например Княжево-депо Красна поляна- София Север - Яна ще е обречена на провал, но Руски паметник - Княжево - Перник може да има успех.
Ако си говорим за чисто хипотетично трасе то далеч по-успешно би било Бизнес парк-Младост 3 - Заимов- Руски паметник - Княжево- Перник. Просто за да закараме перничани по целия диаметър на града

Не става така, тези tram-train в рамките на града трябва да не са няколко часа в задръствания, и после още час-два по полето извън града. Като видиш примерите където има такива системи, в градовете се движат по сравнително обособени трасета, после излизат от града и спирките се разреждат, но все пак им трябва някаква прилежаща урбанизирана територия, от която да си черпят пътниците. Ако искаш диаметрално да пресичаш целия град не можеш да го направиш с такава система, едно задържане и после цял ден не можеш да оправиш такта по цялата мрежа до последното село. За диаметрално пресичане ще ти трябва класическо метро, tram-train-a може да влиза само по оформени обособени коридори до центъра и там да товари и разтоварва.
« Last Edit: 11.11.2024, 15:52:17 by fafan »

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18071
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
За споделено движение между трамвайната и жп мрежата не е достатъчно само междурелсието да е общо... По-лесно ще бъде да не напасват още 1 милион неща и да купуват специализиран подвижен състав, а да направят удобни и синхронизирани интермодални спирки за прекачване, ако е толкова крещяща нуждата от връзка между жп и градски релсов транспорт.

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Всеки производител може да произведе трамвай на тясно междурелсие но трябва да си променя технологията и настрои машините.
Не е вярно. Всички призводители вече са произвели поне 50-60 трамвая за тясно междурелсие.

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 205
    • View Profile
За споделено движение между трамвайната и жп мрежата не е достатъчно само междурелсието да е общо... По-лесно ще бъде да не напасват още 1 милион неща и да купуват специализиран подвижен състав, а да направят удобни и синхронизирани интермодални спирки за прекачване, ако е толкова крещяща нуждата от връзка между жп и градски релсов транспорт.
Между другото поне каза за напасването как напасват разликата в напреженията между жп мрежата и трамвайните трасета.Все пак 25кВ в града по улиците не може да опънеш - опасността е голяма.

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18071
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
И така и така сме прописали на тема жп мрежа и връзката й с реалността и заобикалящата я среда... Това което се прави в момента от Централна гара към Казичене е скандално - на Изида можеш да разширят отдолу и да направят две независими ленти за автомобилното движение - сега за сто години напред оставят престрояването за левите завои и в двете посоки да става върху трамвайните релси... Жп спирка Смирненски са я проектирали ей така - без връзка към каквото и да е... Можем да се хванем за още много неща, които се правят по най-глупавия начин. Тях да бяха оправили, че да мислим за хибридно движение, дето в повечето случаи е и исторически насложено. При нас го няма, няма и пряката нужда...

Offline bahner

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 952
    • View Profile
Правено ли е проучване тези пътници какви навици имат? Данни на база камерите, не са меродавни, защото не дават отговор на важни въпроси. Дали пътниците слизащи на Лъвов мост пътуват от Иван Вазов или са се качили по маршрута, дали същите нарочно са изчакали 20 минути за да се качат точно на съотвения трамвай или случайно са улучили същия. Дали тези пътници са склонни да се прекачват и пр..
Същото се отнася и за 3. Дали пътниците към Сливница и Гарата са от Св. Троица или са се качили някъде по Стамболийски. В такъв случай може да се мисли вариант в посока на 8 към Гарата.
В крайна сметка когато се правят оптимизации, е редно да се помисли и за добавената стойност. Не само какви пътници в повече ще привлече 1+3 през Гарата, спрямо отделните линии , но и колко би привлякла по краткия маршрут в сравнение с дългия, като се отчете загубата на потърпевшите  от промяната.

София няма транспортен модел, предстои да се прави, макар че не ми е изобщо ясно кога точно ще стане. 1+3 се прави изцяло с цел да не се пилее ресурса, като бонусът е, че става по-стабилна линия с нормален интервал в Иван Вазов.
Галерия за градски транспорт - https://www.flickr.com/gp/127247218@N05/qB017P

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
1+3 е механично обединяване на две линии. Това обвързва разписанието и закъсненията на едната с тези на другата линия. Нали вървят толкова борби да се раздели супердългата метролиния Летище - Обеля - Витоша? Защо при трамвайните маршрути се прави обратното? Едва ли е някаква ценна връзка тази на Централни хали с Втора градска болница примерно или някой, освен без работа, ще тръгне от Стамболийски към Пилоните и Иван Вазов да върви за по-направо през гарата.

По-смислено, а и по-икономично е ТМ3 да ходи от пл. Възраждане направо през Петте кьошета до Вазов, ТМ 8 - от пл. Възраждане по Ботев до гарата, а ТМ1 да се закрие. Толкова време тази линия се поддържа на системи. Връзка от Захарна фабрика до гарата се дава от А77, от Константин Величков - А11.
« Last Edit: 12.11.2024, 15:46:14 by blagun »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
С колите от 1 и 3 и панорамната обиколка няма как да се получат нормални интервали. Иван Вазов има ТМ 6 на 11-13 минути в пик с изцяло или частично нископодови вагони, което е прилично обслужване.  :rolleyes:

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1316
    • View Profile
По смислено беше 310 да е до централна гара, но го отхвърлиха, това с обединението на тм 1 и 3 е абсурдно!

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 406
    • View Profile
Не виждам смисъл от дълги линии особено ако мнозинството няма да пътува от край до край. Какво пречи двете линии да са до Ц.Гара? Сега ако стане нещо в Ив.Вазов ще страдат в Захарна фабрика или обратно

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
По-смислено, а и по-икономично е ТМ3 да ходи от пл. Възраждане .. ТМ1 да се закрие. Толкова време тази линия се поддържа на системи.

Ще е странно броенето да започва от 3 на линиите, по-добре е 1 да се запази като номер.

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
И какво от това, че броенето ще започва от 3? В Цюрих например започва от 2, а в Рейн-Рур трамваите са с трицифрени номера.