Здравейте,
не пиша редовно тук, но за сметка на това чета редовно и тъй като преди седмица се върнах от 3 седмичен престой в голям китайски мегаполис, реших да нахвърля някои впречатление за метрото.. и изобщо за транспорта там.
Града се казва Гуангджоу и според различни източници населението му варира от 19 до 29 милиона.. според мен по-близо до втората цифра.
В момента метрото се състои в момента от 4 работещи линии,от 18 до 68 км дължина. Планира се общата дължина да достигне 190 км до 2010г. и до 600 км в дългосрочен план, като ежегодно се откриват десетки километри метро. 1вата линия е започната 1993 и завършена 1997.
Всички станции през които аз лично съм минал бяха с по 1 перон. Може и да има с по 2, но аз лично не съм забелязал. При станциите с прекачане към други линии има перони и от 2те страни освен централния.Т.е. - първо се отварят вратите към страничните перони, за изход или прехвърляне на друга линия, а после се отварят вратите към централния перон, за да се качат пътниците. Такава организация е изключително удачна и полезна, защото станциите с прикачване винаги генерират много много по-голям пътникопоток и би било лудница ако целия пътникопоток се разминава на 1 и същ перон.
Всички влакчета са на сименс, като повечето имат интерактивна карта на линията по която се движат, със светодиоди над всяка врата, по която човек за секудни се ориентира къде се намира влака в момена, накъде върви и пр. Съобщенията по уредбата върви на 3 езика - 2та китайски диалекта (мандарин и кантонски) и английски.
Има стъклени врати на пероните на всички станции, като на някои се слагаха в момента.. и в рамките на дните в които бях там даже ги пуснаха на 3-4 станции (преди това уредбата във влака съобщаваше, че вратите се правят в момента и да се внимава.. а накрая ме изненада ново съобщение на станциите, че вратите са пуснати е експлоатация и.. пак да се внимава ). На самия перон има указателни стрелки, които указват, да се влиза отдясно на вратите. Т.е. хората се редят за влизане отдясно, а отляво се падат излизащите.
Що се отнася до организацията на таксуването, при входа на станциите има 4-10 машини за закупуване на "билети" или зареждане на карти. Машините са с чувствителен на докосване екран. Има карта на метрото, избираш си линия, линията ти се уголемява, избираш си станция до която ще пътуваш. Изписва ти се сумата която следва да платиш, слагаш монети или банкноти и в 1 отделение ти изпада рестото и един пластмасов жетон, който ти представлява "билета". Другия вариант е ако имаш карта си избираш с колко пари искаш да я заредиш. Преди ескалаторите си допираш жетона или картата до сензор (безконтактно) и преградите те пускат да минеш. На изхода също има прегради и там също допираш картата или ако си с жетон го пускаш в процеп. От картата ти се отнема съответната сума. Ако не си избрал правилната изходна станция когато си купуваш жетон, не те пуска да излезеш.. или ако нямаш дост. пари в картата. В такъв случай си плащаш на "будката" за "билети" със служител която на всяка станция е разположена точно до изходните прегради и има достъп за пътниците както извън преградите за купуване на билет ако не можеш да се справиш с машините или нямаш банкноти които се приемат от тях, така и за хората които не могат да излязат и трябва да се таксуват преди да могат да излязат. Ако си бил с жетон, просто се таксува максималното разстояние, което си можел да изминеш, тъй като няма как да е ясно от къде си влязал. Няма еди си колко пъти глоби и т.н., тъй като така или иначе няма как никой да мине гратис. Ако нямаш баланс в картата просто я зареждаш при служителя.
Цените варират от 2 до 12 йоана в зависимост от разстоянието и боря на прикачанията (1 йоан е прибл. 0.20 лв). При една линия приблизително е 2 йоана до 4 станции, 3 до 8, 4 до 12 и т.н., при прикачане с добавя по 1.. т.е. 3 йоана до 4 станции общо на 2 линии, 5 до 8 станции, 6 до 12 и т.н.
Мисля, че системата е измислена пефектно и е изключително честна откъм цени и отчитане и е абсолютно невъзможно да се мине гратис, защото хората се таксуват при излизане.
Освен това в града има и тролеи и автобуси рабзира се. Всичи без изключение са несъчленени и с климатик (там е топличко). всички изглеждат нови и модерни и разбира се всички са си произведени в Китай и са китайски марки и модели. Що се отнася до таксуването е много просто. Влиза се само от 1ва врата. Има магнитен апарат за самотаксуване и кутийка за пари в брой. Или си допираш картата, или пускаш 2 йоана. Цената при автобусите и
тролеите си е същата независимо от разстоянието и таксуването съптветно е само при влизане. Шофьора следи качващите се и на никой не му и хрумва да се качи без да си таксува картата или да пусне 2 й. Излиза се от другите врати. Питал съм какво би станало ако някой не плати. Казаха ми, че шофьора ще види и вика полиция. Глобата е драконовска и се плаща на полицая с/у съответната квитанция ако не - арест веднага. Кзаха ми, че при тези условия никой не си и помислял да не плати.. просто е безмислено да платиш 400 лв вместо 40 стотинки. По този начин пак няма гратисчии.
Чел съм коментари, че подобна система на влизане само през 1вата врата не може да работи в София. Абсолютно невярно е. Работи в над 20 милионен мегаполис, с много по натоварен транспорт. Всичко става много лесно и бързо. при положение, че всички си отиват да се качат на 1ва врата, а в същото време останалите слизат през другите врати, няма бутане изчакване и конфликт между качващи се и слизащи. Потока на птъниците си въррви отпред назад във возилата и хората си отиват назад докато има място, а не застават вднагакато се качат. Видях всичко наживо как става в такъв натоварен град и за мен е очевадно, че може да работи и в София.
По-късно ще сложа и снимки и ще нахвърля няколко реда и за пътищата.