Author Topic: Метрото в другите градове по света  (Read 83622 times)

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 600
    • View Profile
    • Email
Здравейте, приятели на ГТ!

Предпоследната седмица на Май посетих Сингапур и отделих един ден на разходки из градския транспорт, най-вече метрото и исках да споделя своите преживявания от първо лице.

Както и с Пекин, малко история. Сингапур за първи път се установява като пиратско селище на може би най-важния търговски път в света, през проливите Малака и Сингапур. Наличието на активна търговия през цялата история на тези проливи привлича Британците, които установяват колония през 1819 година. Британците реорганизират и модернизират града според плана Джаксън (Jackson Plan или Raffles Town Plan), обособявайки квартали за всеки един от етносите, които живеели и прииждали към острова. Така от исток на запад са разположени:
- Chinese kampong (Chinatown), намиращ се на брега на залива и стигащ до река Сингапур,
- на север от китайското поселение е индийското (Chuliah kampong), което след това се разширява до днешния район Little India на Север
- Река Сингапур, разделяща града на две,
- Централна градска част с административни сгради и на север на хълм разположен и Fort Canning
- Европейското поселение, в което са се разполагали европейските търговци, както и богатите азиатци,
- Kampong Glam, в който са живяли предимно мюсюлманите - араби, малайзици, бугис, както и султана на Сингапур.
В днешно време старите очертания на града се виждат отчасти, като вече не са разположени на брега на Сингапурския проток, а в марината, заградена от нови усвоени площи от протока - искуствени брегове и острови.

Общо линиите на метромрежата на града са 5, като централната линия - Downtown line е може би най-натоварената в града. Тя описва една голяма фльонга през центъра, преминавайки през практически всички исторически центрове на града, както и през новите Downtown - "Ситито" на Сингапур и Bayport. Първата линия е East West Line (EWL), чието строителство е започнато през 80-те и първите станции влизат в експлоатация през 1987г. Линията е обикновенна, с надземни и подземни станции. North South Line (NSL) e строена по подобна технология на EWL и влиза в експлоатация също през 1987. Линиите Downtown line (DTL), North East Line (NEL) и Circle Line (CCL) са пуснати в експлоатация след 2000 година и са изцяло автоматични, без машинисти. Това е и най-разширената мрежа автоматично метро в света! На всички линии и спирки, на които съм се возил, има предпазни врати, които се отварят едновременно на влака и на перона. Влаковете на автоматичното метро са изцяло проходими, като на око са дълги около 100-120 метра. Най-дълбоката станция е Bancoolen, дълбочина 48 метра. От нивото на перона до нивото на тротоара се стига със 7 ескалатора, като единият от входовете на Bancoolen излиза директно в бизнес университета на Сингапур (Singapore Management University). Във влаковете има както места със седалки, така и такива без седалки за увеличен капацитет. Специално са оставени места за инвалиди с колички (седалките са съкратени с 2 места). Тунелите и влаковете са изключително широки, по-широки и от Берлин и от София. По мое усещане трима души могат да застанат успоредно в местата, където има седалки. Ширината на салона е може би 3 метра, може и повече.

Системата за таксуване е много подобна на Пекинската. Във всяка станция има автомати, на които пътникът може да си закупи карта, заредена с определена сума. Цената за превоз зависи от разстоянието между станциите и се изчислява с точност до 10 цента. Средно за пътуване се заплаща около 2 долара с метрото (това е около 1,20 евро или 2,4 лева). В автоматите за продажба на билетите не се указват само имената на станциите, но и тяхните кодови номера (например Chinatown (NE4/DT19), което означава, че станцията е четвърта от NEL, както и деветнайста от DTL). На някои от станциите (но не на всички) има разчертани зони за чакане за качване и отредено място за слизащите пътници от влака. Това е направено по подобие на Пекинската подземна железница, но за разлика от Китай, хората се съобразяват много по-малко с тази маркировка.

Интересен момент е номерацията на маршрутите. Номер 1 и номер 2 са линии, движещи се в рамките на един и същи метродиаметър, между едни и същи крайни станции, но в различни посоки. Номерата са указани навсякъде по станциите. Тъй като всички станции, през които минах са с един централен перон, това води до още по-голямо улеснение на пътуващите за да се ориентират в посоката. Кръговата линия има разклонение и по този начин заема 3 номера - 8,9 и 10, като 8 и 10 са в посока към разклонението, а 9 е от разклоненията в обратна посока, т.е. линиите имат само крайна дестинация, но не и начална.

Бидейки бивша британска колония, в Сингапур движението се извършва отляво. Това важи не само за наземния трафик, но и за метрото. По аналогия стоящите на ескалаторите застават отляво, а отдясно хората изпреварват.

Влаковете са сравнително тихи при потегляне и спиране. Замерените от мен максимални значения на шума са малко под 80dB, средна стойност около 65, минимилна - 52dB. Това позволява провеждането на разговор без съществено повишаване на гласа, което в Софийското е невъзможно.

В северния край на NEL и DTL са изградени довозващи вътрешноквартални автоматични надземни леки метромрежи. Влакчетата са снабдени с гумени колела е движат по бетонни релси с малки интервали от по 5-10 минути. Тези 3 микромрежи, които помежду си не са свързани, но ползват, до колкото разбрах, еднаква технология, изпълняват изключително функцията на довозващ транспорт, заменяйки по този начин автобусни линии в най-населените квартали. Прекачването от нормалното метро на тези линии се извършва в зоната на тарифиране на метрото - не се излиза през турникет. Човек може цял ден да си обикаля метрото без да излиза от него и да разгледа външните части на града през прозорците на микро метро мрежите. В летището Чанги има също такава мрежа, свързваща терминалите. Привидно всички тези мрежи са съвместими една с друга.

В момента се извършва строителството на последния участък, който ще затвори кръговата линия, както и на цяла нова линия, а именно Thompson-East Coast Line (TEL). Колкото и да се разхождах из града, не видях нито котловани, нито места, където да си личи, че се строи метро. Как го правят - не знам.

Надземният транспорт е изцяло автобусен, но на автобусите не съм се возил. Преобладават двуетажни. По наблюдения разписанията им са доста сгъстени, особено в пиковите часове и в рамките на 2 светофара могат да се видят два автобуса от една и съща линия да се движат един след друг.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
В Сингапур има и други, доста интересни работи. Всичко блести от чистота идеално, в Европа дори Австрия, Словения или Лихтенщайн не могат да догонят Сингапур, за останалите въобще не говоря...А редът просто е железен - глобяват на поразия яко за дреболии, дори за дъвчене на дъвка на улицата. За една хвърлена хартийка глобата е 1000 долара, така научиха китайците на чистота - с високи глоби. Казват: We are fine because we have fines. За по-сериозни работи обичайно наказание е бой с пръчки, за което се грижи военен, със специално напоени пръчки с вода. Да не говорим какво става ако хванат някой с наркотици, вкл. канабис - наказанието е бесилка, без възможност за замяна (един чичо с черна униформа ти казва "I am going to send you to a better place than this", нагласява примката и отваря капака.....) В Малайзия скоро наложиха мораториум върху бесилката, но не и в Сингапур. Нашите хора от ДС, депутати, министри, Шиши, Гриши и т.н. трябва да ги пратим на екскурзия с по една торба канабис, да ги гепят, да ни ги върнат в дървен костюм и така да се оправи държавата ни.....
А за купуване на кола, колкото и да си богат, не може да стане без разрешение от държавата, а броят им всяка година е строго лимитиран..... Не говоря за огромните такси, застраховки, цени за паркиране, подземните магистрали и т.н., които да те убедят, че е много по-добре да пътуваш с прекрасно уредения градски транспорт......
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 600
    • View Profile
    • Email
В Сингапур има и други, доста интересни работи. Всичко блести от чистота идеално, в Европа дори Австрия, Словения или Лихтенщайн не могат да догонят Сингапур, за останалите въобще не говоря...А редът просто е железен - глобяват на поразия яко за дреболии, дори за дъвчене на дъвка на улицата. За една хвърлена хартийка глобата е 1000 долара, така научиха китайците на чистота - с високи глоби. Казват: We are fine because we have fines. За по-сериозни работи обичайно наказание е бой с пръчки, за което се грижи военен, със специално напоени пръчки с вода. Да не говорим какво става ако хванат някой с наркотици, вкл. канабис - наказанието е бесилка, без възможност за замяна (един чичо с черна униформа ти казва "I am going to send you to a better place than this", нагласява примката и отваря капака.....) В Малайзия скоро наложиха мораториум върху бесилката, но не и в Сингапур. Нашите хора от ДС, депутати, министри, Шиши, Гриши и т.н. трябва да ги пратим на екскурзия с по една торба канабис, да ги гепят, да ни ги върнат в дървен костюм и така да се оправи държавата ни.....
А за купуване на кола, колкото и да си богат, не може да стане без разрешение от държавата, а броят им всяка година е строго лимитиран..... Не говоря за огромните такси, застраховки, цени за паркиране, подземните магистрали и т.н., които да те убедят, че е много по-добре да пътуваш с прекрасно уредения градски транспорт......

Наистина е така. Нарочно не си бях взел дъвки със себе си. Не може да се видят нито фасове нито пушещи хора по улиците. Причината за тези ограничения е историческа - Сингапур сериозно е пострадал от опиумната мания през 19ти век и са решили веднъж за винаги да се отърват от наркотиците, цигарите и вредните навици. В момента тече диспут, дали да не разрешат леката дрога, но май няма да се случи. По повод автомобилите - по някакъв бегъл спомен имат 300% данък за внос на автомобил. Въпреки това цената на такси услугите не е висока (от летището до Chinatown платих 20 долара, или 14 евро, като за същото разстояние в Берлин се плаща поне двойно повече). Подземните магистрали са впечатляващи. На моменти имах чувството че съм във филма "Аз, роботът" с Уил Смит. 

Всички тези факти обаче нямат общо с темата за метрото. Не вярвам да проимаме някога подобна на тяхната мрежа по гъстота, технологичност и качество на строителството. Дори и китайците трябва да стигаме, защото са ни изпреварили. Поуките обаче за системата за таксуване и организирането на номерацията на маршрутите може да са ни полезни. Най-малкото като дискусия, като търсене на по-гъвкави варианти да обслужим нашия град. Затова споделям своите впечатления, за да провокирам мислене, в надеждата че някой от общината или метрото чете...

Празни надежди....
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5220
    • View Profile
Метро се строи по направления с пътникопоток над 20 000 пътници на час в пик и невъзможност за развитие на градска железница поради компактно застрояване или други причини, при по-малки пътникопотоци разходите за изграждане и експлоатация са прекалено високи. Сингапур е с над четири пъти по-голямо население от София съответно пътникопотоците са в пъти по-големи. В София трите метродиаметъра ще покрият всички направления с такива големи пътникопотоци  и е по-добре да се мисли за развитие на скоростни трамваи, градска железница към северните и североизточните крайни квартали както и Банкя и Казичене, подобряване на автобусния и тролейбусния транспорт и т.н. :rolleyes:

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 600
    • View Profile
    • Email
Метро се строи по направления с пътникопоток над 20 000 пътници на час в пик и невъзможност за развитие на градска железница поради компактно застрояване или други причини, при по-малки пътникопотоци разходите за изграждане и експлоатация са прекалено високи. Сингапур е с над четири пъти по-голямо население от София съответно пътникопотоците са в пъти по-големи. В София трите метродиаметъра ще покрият всички направления с такива големи пътникопотоци  и е по-добре да се мисли за развитие на скоростни трамваи, градска железница към северните и североизточните крайни квартали както и Банкя и Казичене, подобряване на автобусния и тролейбусния транспорт и т.н. :rolleyes:

Вариант да построим метро като сингапурското е невъзможен. Причините си описали са коментирани надълго и нашироко във форума. Тук обаче идва едно но. Хардуера ни е до голяма степен готов - тунели, станции, мрежа и т.н. Софтуера обаче търпи промени - система за таксуване, система за синхронизация, разположение на наземен транспорт и т.н. Именно затова съм отделил внимание на организацията на транспорта - честота на превоз, продажба и цена на билети, номериране и информация за станции, организация на пътникопотоците в станциите. Тези неща може сравнително лесно да бъдат оптимизирани у нас. Това се надявам да се промени. Простете оффтопика
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт