Author Topic: Въпрос за АКРУ  (Read 10391 times)

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« on: 05.04.2007, 11:17:55 »
Имам технически въпрос относно малките АКРУ-та. Отзад има конектор, подобен на такъв за СОМ порт на ЛС, който има номерирани пинове от 1 до 9. Интересува ме къде какви връзки трябва да се запоят, за да "подкарам" системката.

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #1 on: 05.04.2007, 22:16:59 »
Успях да си помогна сам и за това пускам схемата за връзките на конектора на новото АКРУ.

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #2 on: 09.04.2007, 20:52:13 »
Та ето и кратко описание на АКРУ-то, информация за което получих от техницие в Малата

Систамата АКРУ е проектирана за нуждите на ГТ през 1989 г. и предоставя възможност за контролиране на преминаването през спирките чрез индикиране на определени точки. Бордовото оборудване се състои от апарат АКРУ(Автобусно Кодово Разговорно Устройство), който има няколко модификации. На прикрепените снимки се вижда последната модификация тип "Мусат 2000". Действието на АКРУ е следното. На определени места по маршрута се разполагат точки, наричани АКП(Автоматизиран Кодиращ Пост), които приемат изпратените кодови телеграми от автобусното устройство и по телефонен кабел ги предават в центъра за управление. Автобусното устройство изпраща телеграмата след като се отвори втора врата, на която е свързан проводник, получаващ "+" от автобусната инсталация. Натискайки клавиша на втора врата, по този проводник(жълт) протича ток и подава сигнал на устройството, което от своя страна изпраща кодирана телеграма, съдържаща номера на колата, който е 4 цифрен и часа на преминаване. В ЦДП се получава информация както за номера на колата и часа, така и за номера на АКП, който номер съответства на определена спирка. Номера на колата, който се изпраща от АКРУ, както казах е 4 цифрен, като първата цифра както при инвентарните номера обозначава гаража. 1-Земляне, 2-Малашевци, 3-Дружба. Освен функцията за контрол на преминаването през спирките чрез АКРУ може да се водят разговори между два автобуса, отстояващи на разстояние до 300 м при старата модификация и до 500 м при "Мусат 2000". За номралната работа на АКРУ се монтира специална антена, която в основата си има L-C филтър за изчистване на смущенията. Самата конструкция на антената е подобна на тази при автобусните радиостанции, като изключиме филтъра. Автобусното кодово - разговорно устройство се захранва от инсталацията с напрежение 24V= и не изисква монтирането на отделни стабилизатори или други допълнителни устройства. Всички модификации АКРУ имат на лицевият си панел часовник, който се сверява автоматично от системата по радио път. При "Мусат 2000" часовника е с отделен чип и има памет, чрез която се запомня часа и автоматично се поддържа часовника дори при изключено АКРУ. Когато се включи отново, сверка не е необходима, тъй като часа е запаметен и часовника е верен.

Offline difian

  • Урбанистът
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15657
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #3 on: 09.04.2007, 21:23:44 »
Браво за информацията!
 Виждам, че си и седнал да се почерпиш по повода в кафенето на някоя гара!Браво, браво...

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12070
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #4 on: 09.04.2007, 21:24:13 »
АКРУ-то според мен е най-добрият начин за следене на автобусите.Незнам за чий го слагат тоя ГПС. Аз се радвам,че Еридантранс си ползват АКРУ.

Поздрави за интересната и ценна информация!
« Last Edit: 09.04.2007, 21:24:47 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #5 on: 09.04.2007, 21:29:40 »
Quote from: Ivo
АКРУ-то според мен е най-добрият начин за следене на автобусите.Незнам за чий го слагат тоя ГПС. Аз се радвам,че Еридантранс си ползват АКРУ.

Поздрави за интересната и ценна информация!

Като цяло системата АСУ-АКРУ е проста и почти безотказна. Проектирането и направата на новия вариант "Мусат - 2000", което съм пуснал на снимките допълнително подобрява качеството на системата. "Мусат - 2000" е с по - голям обхват за индикиране от старото "АКРУ-3", което масово се лангърка по рейсовете на МТК. До скоро имах "АКРУ-3" и лично го проучих що за стока е. Мисля, че новото е достатъчно усъвършенствано и предоставя необходимото за нормално отчитане на курсовете. Друг е въпроса, че GPS-а, който е проектиран пак от МУСАТ като система АСКУП(Автоматизирана Система за Контрол, Управление и Проследяване) е параван за източване на пари, като резултата е ясен. Не са един и два случайте, в които тъпото устройство просто отказва и до там.

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #6 on: 09.04.2007, 21:36:34 »
Quote from: lok45111
Като цяло системата АСУ-АКРУ е проста и почти безотказна. Проектирането и направата на новия вариант "Мусат - 2000", което съм пуснал на снимките допълнително подобрява качеството на системата. "Мусат - 2000" е с по - голям обхват за индикиране от старото "АКРУ-3", което масово се лангърка по рейсовете на МТК. До скоро имах "АКРУ-3" и лично го проучих що за стока е. Мисля, че новото е достатъчно усъвършенствано и предоставя необходимото за нормално отчитане на курсовете. Друг е въпроса, че GPS-а, който е проектиран пак от МУСАТ като система АСКУП(Автоматизирана Система за Контрол, Управление и Проследяване) е параван за източване на пари, като резултата е ясен. Не са един и два случайте, в които тъпото устройство просто отказва и до там.

Мусат 2000 през 1999 излезе ако не ме лъже паметта.
« Last Edit: 22.05.2007, 05:25:56 by etnies »

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #7 on: 09.04.2007, 21:40:57 »
Quote from: etnies
Мусат 2000 през 1999 излезе ако не ме лъже паметта.

Точно така. През 1999 г. са предадени първите бройки на АП - Дружба, а малко по - късно АП - Малащевци също получава от новата партида. Разликата както в размерите, така и в качеството на старите и новите е видна. С "Мусат - 2000" в Малашевци са се били уредили от Икарусите 2098 и 2328(на последния точно личат дупките на пулта, като ги премерих), както и всичките Ман-262 и по - късно новите "Конекто-Г" по 280. Ако пак не ме лъже паметта до 2004 г. цялата 280-та линия беше на АКРУ, спомням си пискането на "дребосъка" в кабината.

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #8 on: 09.04.2007, 21:47:26 »
Quote from: Ivo
АКРУ-то според мен е най-добрият начин за следене на автобусите.Незнам за чий го слагат тоя ГПС. Аз се радвам,че Еридантранс си ползват АКРУ.

Поздрави за интересната и ценна информация!

Иво, ти сериозно ли питаш защо слагат ГПС вместо АКРУ или се бъзикаш? Давам ти само две предимства, които има АСКУП - първо знаеш във всеки момент къде ти е возилото, а не само на пунктовете, и второ - при АСКУП имаш обратна информация от диспечера към шофьора.

Аз се чудя защо толкова се мотаят и не я въведат навсякъде, тва сега е пълно безумие. А в еридантранс за да ползват акру явно нямат пари да си я позволят.

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #9 on: 09.04.2007, 21:52:55 »
При АКСУП наистина има обратна връзка с шофьора, но не мисля, че това е предимство. Та нали за това има радиостанции?! АКРУ-то има още живот, но явно някой тук взе много пари и съвсем новичките "Мусат - 2000" ще идат на боклука, защото реално нямат никакво друго приложение. Можеше да се оставят някои линии на АКРУ поне докато се изплатят новите, но нейсе. А прехвалените ГПС-и, пак казвам, че не стават за нищо. Имам наблюдение, че редовно се трошат и ги пращат за ремонт, от което пък някой пак си пълни гушата.

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #10 on: 09.04.2007, 22:00:11 »
Quote from: lok45111
Точно така. През 1999 г. са предадени първите бройки на АП - Дружба, а малко по - късно АП - Малащевци също получава от новата партида. Разликата както в размерите, така и в качеството на старите и новите е видна. С "Мусат - 2000" в Малашевци са се били уредили от Икарусите 2098 и 2328(на последния точно личат дупките на пулта, като ги премерих), както и всичките Ман-262 и по - късно новите "Конекто-Г" по 280. Ако пак не ме лъже паметта до 2004 г. цялата 280-та линия беше на АКРУ, спомням си пискането на "дребосъка" в кабината.

Аз имам спомен, че първите Мусат 2000 ги слагаха в Република - там до 1999 бяха на BUS и диспечерки.

Quote from: lok45111
При АКСУП наистина има обратна връзка с шофьора, но не мисля, че това е предимство. Та нали за това има радиостанции?! АКРУ-то има още живот, но явно някой тук взе много пари и съвсем новичките "Мусат - 2000" ще идат на боклука, защото реално нямат никакво друго приложение. Можеше да се оставят някои линии на АКРУ поне докато се изплатят новите, но нейсе. А прехвалените ГПС-и, пак казвам, че не стават за нищо. Имам наблюдение, че редовно се трошат и ги пращат за ремонт, от което пък някой пак си пълни гушата.

Е, за качеството на самата апаратура не казвам, че е перфектно. Аз споменах предимствата на технологията, не на техниката   А радиостанциите са па скоро изключение. В АТ4 когато започнаха да монтират Мусат 2000 радиостанции имаха най-много 15 от всичките 240 автобуса. Аз от шофьор съм чувал, че повечето са доволни - вместо да зяпа постоянно разписанието поглежда и веднага вижда как се движи
« Last Edit: 09.04.2007, 22:00:28 by etnies »

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #11 on: 09.04.2007, 22:02:46 »
Quote from: etnies
Аз имам спомен, че първите Мусат 2000 ги слагаха в Република - там до 1999 бяха на BUS и диспечерки.
Е, за качеството на самата апаратура не казвам, че е перфектно. Аз споменах предимствата на технологията, не на техниката   А радиостанциите са па скоро изключение. В АТ4 когато започнаха да монтират Мусат 2000 радиостанции имаха най-много 15 от всичките 240 автобуса. Аз от шофьор съм чувал, че повечето са доволни - вместо да зяпа постоянно разписанието поглежда и веднага вижда как се движи

Кои рейсове в Република са получили първите "Мусат - 2000"? Това е доста интересно инфо, не знаех, че до 1999 са били на BUS. Иначе със сигурност помня периода, когато 280 бяха с конекто и "Мусат - 2000".

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #12 on: 09.04.2007, 22:11:46 »
Quote from: lok45111
Кои рейсове в Република са получили първите "Мусат - 2000"? Това е доста интересно инфо, не знаех, че до 1999 са били на BUS. Иначе със сигурност помня периода, когато 280 бяха с конекто и "Мусат - 2000".

Общо взето ги монтираха за кратко време наред, но все пак най-първи бяха О302Т по 111 тогава. Точно защото много малко от автобусите имаха радиостанции бяха на комбинация от BUS и диспечерки по крайните станции. Все предполагам е останал някой шофьор от Република в Малашевци може да го питаш - въпреки, че аз доколкото знам поне 70-80% от бившите шофьори на АТ4 са напуснали - аз се сещам за няколко които не издържаха и 6 месеца в Малашевци

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #13 on: 09.04.2007, 22:16:09 »
Значи общо взето АКРУ-та от типа "МУСАТ-2000" най - първи са получили в Република. Което до някъде обяснява защо 2098 е бил с такова. Далеч по - интересно е как 2328(видния малашевски Икарус) се е сдобил с такова, което после е махнато като е получил ГПС. А на пулта има и следи от голям кютук, което значи, че е минал и през старото АКРУ. Със сигурност дупките не са от радиостанция, защото тя е зад гърба на шофьора.

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #14 on: 09.04.2007, 22:23:16 »
Quote from: lok45111
Значи общо взето АКРУ-та от типа "МУСАТ-2000" най - първи са получили в Република. Което до някъде обяснява защо 2098 е бил с такова. Далеч по - интересно е как 2328(видния малашевски Икарус) се е сдобил с такова, което после е махнато като е получил ГПС. А на пулта има и следи от голям кютук, което значи, че е минал и през старото АКРУ. Със сигурност дупките не са от радиостанция, защото тя е зад гърба на шофьора.

2098 май винаги си е бил Малашевски. Те републиканските Икаруси ги сложиха в 22 серия, освен ако някой после не са го преномерирали....Относно дупките - доколкото си спомням старите акру-та и радиостанциите външно бяха в еднакъв корпус... По мои спомени в Република никога не е имало от стария вид АКРУ, т.к. чак през 1999 започвнаха да я въвеждат

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #15 on: 09.04.2007, 22:30:08 »
Quote from: etnies
2098 май винаги си е бил Малашевски. Те републиканските Икаруси ги сложиха в 22 серия, освен ако някой после не са го преномерирали....Относно дупките - доколкото си спомням старите акру-та и радиостанциите външно бяха в еднакъв корпус... По мои спомени в Република никога не е имало от стария вид АКРУ, т.к. чак през 1999 започвнаха да я въвеждат

Старото АКРУ е в голям корпус(виж прекрепената снимка), докато новото е вече показано по - горе и се събира на човешка длан. Макар и малко, новото има по - добър обхват и функционира доста по - добре.
На 2328 има два чифта дупки на пулта. Едните очевадно са от голямо АКРУ, личи се, че е било с големи болтове, докато втория чифт са точно съвпадащи с отворите на стойката на малкото АКРУ. Интересно ми е защо обаче е сменяно. Мисля, че от Икарус-ите в Малата други не са имали "МУСАТ-2000".

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #16 on: 09.04.2007, 22:39:15 »
Quote from: lok45111
Старото АКРУ е в голям корпус(виж прекрепената снимка), докато новото е вече показано по - горе и се събира на човешка длан. Макар и малко, новото има по - добър обхват и функционира доста по - добре.
На 2328 има два чифта дупки на пулта. Едните очевадно са от голямо АКРУ, личи се, че е било с големи болтове, докато втория чифт са точно съвпадащи с отворите на стойката на малкото АКРУ. Интересно ми е защо обаче е сменяно. Мисля, че от Икарус-ите в Малата други не са имали "МУСАТ-2000".

Като размер ги знам, аз че са еднакви старото акру и радиостанциите писах. Сега се сетих, че новото имаше един дефект - при слънчево време на дисплея не се виждаше нищо, заради погрешно подбраните от капацитетите в ТУ-София седемсегментни LED индикатори, и започнаха да им слагат малки сенници около дисплея, а някой си ги засенчваха с каквото им попадне под ръка.

А относно смяната - може да се е скапало, но аз имам бегъл спомен че и в Малашевски Икаруси съм виждал от модела 2000.
« Last Edit: 09.04.2007, 22:40:21 by etnies »

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #17 on: 09.04.2007, 22:41:32 »
Описания от теб дефект е виден и ясен. Сенници им слагаха подобно на ГПС-ите, от ламаринка, а в гаражите съм виждал какво ли не. От картон от цигарена кутия, през пластмасов кожух на перфоратор, до прецизно огъната алуминиева ламаринка. Като цяло обаче "Мусат - 2000" е много по - добро о предшественика си "АКРУ-3".

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #18 on: 09.04.2007, 22:49:10 »
Quote from: lok45111
Описания от теб дефект е виден и ясен. Сенници им слагаха подобно на ГПС-ите, от ламаринка, а в гаражите съм виждал какво ли не. От картон от цигарена кутия, през пластмасов кожух на перфоратор, до прецизно огъната алуминиева ламаринка. Като цяло обаче "Мусат - 2000" е много по - добро о предшественика си "АКРУ-3".

Акру 3 е имало и във Варна.

Offline lok45111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 494
    • View Profile
    • Email
Въпрос за АКРУ
« Reply #19 on: 09.04.2007, 22:52:08 »
Quote from: etnies
Акру 3 е имало и във Варна.

Точно това се сетих и да попитам. В сайта на "МУСАТ" пише, че АСУ-АКРУ е проектирана и въведена във София, Враца и Варна. Интересно ми е дали в морската столица не са минали на "МУСАТ - 2000" или тотално са зарязали системата.

В София в момента само АП-Дружба, МТК, Юнион - Ивкони, Карат-С и Еридантранс ползват АКРУ. От изброените, автобусите на АП-Дружба са на "МУСАТ-2000", на МТК са на АКРУ-3, Ивкони и Карат май също са на малко. Еридантранс също са на "МУСАТ-2000".