Poll

Държавен/общински или частен обществен транспорт

Държавен/общински
Частен

Author Topic: Концесионираните линии от МГТ  (Read 563099 times)

Offline lud_pi4

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7479
  • За запазване историята на ГТП
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1260 on: 20.06.2011, 21:45:32 »
Относно изказването на Иво за държавният/общински транспорт, в Пловдив нашият общински транспорт не си е поддържала сайта с години, не дават никаква информация, като отидеш да питаш те гонят все едно ще им изядеш хляба с лъжица, обслужването е ужасно, подръжка нулева, и сложииха последни GPS-те. А спирките са са общинска собственост, не на някое дружество. Склонен съм да се съглася с Дифиан за ПЧП, както се опитват да го направят при нас, с европарите за интегриран ГТ, общината иска да закупи автобуси, нови естествено, които да отдадът под наем на частниците, и така субсидиите да намалеят, и да има повече пари, за повече нови автобуси, друг е въпросът, кой ще отговаря за поддръжката, дали общината или частникът, и кой ще наблюдава дали се извършва качествено. Подобно е положението при нас с боклука, казаните са общински, общината се грижи за тях, а частниците само извозват боклука от тях.  ;)
« Last Edit: 20.06.2011, 21:49:16 by lud_pi4 »

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1261 on: 20.06.2011, 22:05:40 »
От градовете, които съм посещавал, и от информацията, която научавам от форума, познати, приятели и новинарски сайтове съм на следното мнение: За частен транспорт.

Преимуществата на частният транспорт са много повече от държавният/общинският такъв. Като начало, частниците винаги се опитват да поддържат по-добре своите возила, винаги се стараят да предоставят по-добра услуга на пътникът. Това е така, тъй като частникът се опитва винаги да припечели повече пари, да превози повече пътници. Ако общините залагат на условия, които да са угодни за пътниците и същевременно стриктно следят спазването на тези условия не би имало никакъв проблем. Проблемите идват обаче тогава, когато общините залагат условия, които превозвачите не могат (или неискат в повечето случаи) да изпълняват поради слаб общински контрол. И в тези случаи буквално всеки прави каквото си поиска.

Общинският транспорт. Както споменахте по-нагоре, хубавото му е, че ако един оператор изпълнява много линии, то за неговите линии може да има карти, различни билети и т.н. Проблемът тук обаче не е в операторите (когато в даден град се съберат няколко транспортни оператора). Според мен в този случай проблемът е в местната община - защото ако тя определи да има карта за всички линии или за няколко линии на различни превозвачи, същите няма да правят проблеми и ще издават карти. А който не желае да изпълнява така поставените условия - отстранява се от конкурсът за обществен превоз и друг превозвач, съгласен с условията ще поеме неговите линии. Това не се случва на места пак поради нежелание на общините. Към плюсовете на общинският транспорт можем да споменем и фактът, че при добро желание общините могат да налагат по-строг контрол.

И до тук с хубавото от страна на общинският транспорт. В най-честите случаи служителите на тези фирми се държат нагло и арогантно с пътниците, автопаркът е остарял и амортизиран, поддръжката е под всякаква критика, а в 80% от случаите услугата, която се предоставя на пътникът категорично не отговаря на цената на билетът. Да не говорим и за управленската структура на тези фирми, липсата на бизнес-план, сменяемостта на управителите през няколко години (респ. поддръжници на съответната местна власт в даден момент). Сценарият в края на всяка година е един и същ (с минимални разлики и отклонения, не навсякъде, но най-често стоят така нещата): Общинската фирма е на червено, продължава да трупа разходи, няма подобряване на услугата, събираемостта на приходите не върви както трябва, има множество сигнали за кражби, източват се пари по различни направления. В резултат на последните изброени, от местните парламенти (ОБС) се отпускат пари и ОБС като принципал на общинската фирма я дотира с определена сума, колкото да "изкара" поне до края на зимата и да не фалира. А от цялата работа не е честно спрямо данъкоплатеца да се взимат пари от неговият джоб за фирма, която сама не може да контролира разходите си.

Нагоре в темата се заговори и за електрическият транспорт. Ще коментирам само тролейбусите, тъй като върху друг тип ел. транспорт нямам наблюдения.

Тролейбусният транспорт е екологичен транспорт. Изграждането на КМ и издигането на стълбове за съжаление е скъпа и в повечето случаи невъзвръщаема инвестиция за общините. Затова същите прибягват или до закопуването на автобуси на природен газ/метан, или нови/втора ръка автобуси на дизел. Никой не очаква в днешно време съвременен град да започне да строи тролейбусни трасета от нулата, защото както споменах по-горе - финансово погледнато е невъзможно. Проблемът идва обаче, когато в даден град интересът за "дизелът" заиграе и тролейбусите станат неудобни. Защото тролейбусите се движат на ток, който е по-евтин от дизелът. Освен това не може да бъде напълнена туба ток за продан/колата/вкъщи и т.н. Още по-лошо става тогава, когато се допусне закриването на тролейбусната система (примери - много - Казанлък, В.Търново, а в други градове е почти пред закриване заради интересите на частни фирми или лица, близки до фирми-снабдителки на горива) и тролейбусите се заменят с амортизирани автобуси втора ръка от западна Европа (който акт е в тотален разрез с всякакви европейски политики за екологичен транспорт).

Като цяло в обобщение мога да кажа: За да бъде транспортът у нас на европейско ниво (съвременен и екологичен) общините не трябва да се подвеждат по интереситете на съмнителни превозвачи (които превозвачи от своя страна въртят далавери, обгазяват градовете и не предлагат качествена услуга). Законът трябва да се измени по такъв начин, че да сложи лимит на възрастта на всички автобуси, които изпълняват превоз на пътници по утвърдени общински и републиканска транспортни схеми, както и превозващи пътници под "Специализиран превоз"/"Превоз за собствена сметка". Общините трябва да залагат такива условия за превоз на пътници, които да са в оптимална полза както за пътниците, така и за превозвачите, а най-важното от всичко е стриктно да се следят превозвачите и залегналите клаузи в договорните условия за превоз на пътници по утвърдените общински транспортни схеми от съответните общини. Освен това трябва да има и строга дисциплина дори за минимални нарушения и отклонения от договорите, които се сключват.

ПП - ще допълня нещо, свързано с общинският транспорт. Извадката е от вестник "100 Вести", бр. 3/2011 г. на интервю на Николай Сираков, кмет на гр. Габрово.

Quote
***
Има една индианска мъдрост на племето Дакота: „Когато забележиш, че яздиш умрял кон, просто слез от него“.
***
Hо често в бизнеса вместо да слезем от умрелия кон, използваме други прийоми като например, използвайки индианската поговорка: снабдяваме се с по-як камшик; сменяме ездача; създаваме работна група, за да анализира коня; посещаваме други места, за да видим как яздят там умрели коне; повишаваме стандартите за качество за яздене на умрели коне; плащаме на хора от чужбина, които уж можели да яздят умрели коне; включваме обучителен модул, за да се научим да яздим по-добре; впрягаме много умрели коне заедно, за да станем по-бързи; обясняваме, че нашият кон е по-добре, по-бързо и по-евтино умрял, отколкото други коне и т. н.
***
« Last Edit: 20.06.2011, 22:50:38 by Sixkiller »
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1262 on: 20.06.2011, 22:27:11 »
Първо, защото в общият случай не е на самоиздръжка, ...

Второ обикновено държавните или общинските компании, ...

Трето-системата за таксуване. ...

Четвърто-при държавен превозвач(примерно както е БДЖ) ...

За тези аргументи се сещам за сега.
Ивоо...

1. Безплатен обяд няма. Ранните курсове кой ги плаща? Данекоплатците! В градския транспорт у нас не знам кой се издържа само от транспортната услуга която предоставя. Ако се калкулират всички разходи и % печалба би ли бил билетът 1 лев? При определени по-ниски разходиза поддръжка на маршрутките и при масово претоварване, цената на билета там е 1,5 лева. Автобусът на колко би излязал на печалба, без това да е за сметка на нашия джоб, които плаща да пътува до късно празен?

2. Сайтът на ЦГМ все едно не дава информация за всички автобусни линии?? GPS-ите никой не ги е сложил за кеф, Общината ги е задължила, частникът търси максимална печалба, при минимално вложени средства, би ти взимал пари и да тичаш по маршрута. Частната общинска фирма би трябвало да се цели към същото, но ги нямат отговорността и мотивацията, че от това ти зависи изхранването, а се живее, все едно си на дойна крава, която си я дондуркаш в едно полуумряло състояние, благодарение на масовата конюнктура у нас.

3. В София как пък е единна система? Въпрос на организация, регулация и не зависеща пряко от броя на операторите и собствеността. Пример са регионалните транспортни организации в чужбина, обединяващи в общи тарифни зони частни опреатори, публични като собственост, жп, градски, регионални автобуси, пощенски автобуси, туристически линии.... Там това партньорство е осъзнато и доброволно, но при нас не пречи и да е вледствие на регулация с више.

4.Тук важи и правилото отгоре за партньорствата. Има автобусни компании по мецдународните линии, които са с прекачване от София към линиите из страната. Системата на БДЖ смятам, че не трябва да бъде давана за пример като ефективна и надежна.

Униформи и света на мигачите (тялото да е бяло и само крушката оранжева или и тялото да е оранжево) са вече детайли, нямащи общо с темата по същество! Мислех, че обсъждаме принципите на осъществяване на транпсорта, а не някаква оперативна информация, кой пукнал гума...
« Last Edit: 20.06.2011, 22:31:44 by difian »

Offline Knoxville

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6338
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1263 on: 20.06.2011, 22:47:02 »
Я Иво по-добре да вземе да разясни на базата на какво правим сравнения, тъй като е намесил градски, междуградски и железопътен транспорт. Все едно да сравняваме италиянските и немските автомобили, ама от немските за пример да даваме само Трабант.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1264 on: 20.06.2011, 22:54:03 »
Ами сравнения, дали попринцип общественият транспорт у нас като цяло да бъде общински/държавен или частен.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1265 on: 20.06.2011, 23:00:04 »
Абсолютно съм ЗА държавните предприятия! Пълен абсурд е всичко да се приватизира и да се дава в частни ръце, особено транспортът. Много по-културно си е когато всичко е държавно. Контролът също е по-висок.

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1266 on: 20.06.2011, 23:08:00 »
Ще ми се да обобщя и допълня - частен градски транспорт, но при следните условия:
1. Общината трябва да определя/контролира разписанията, маршрутите, спирките и вида (съчленени или къси), възрастта и състоянието на ПС. Т.е. общината е възложител и съответно контролира качеството на услугата.
2. Заплащането трябва да е определено на база пробег, т.е. да не е обвързано с превозените пътници, във връзка със запазване на социалния статут на ГТ, грижа на общината следва да бъде ефективността на превоза и оптимизирането на разписанията и маршрутите.
3. За град като София е необходимо да има поне 4-5 оператора, в т.ч. може и един общински. По този начин СО се "застрахова" от неочаквани развръзки, като фалит на оператор, отказ от обслужване поради някаква причина и т.н.
Това е най-общо, може и да се допълни.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1267 on: 20.06.2011, 23:11:07 »
Абсолютно съм ЗА държавните предприятия! Пълен абсурд е всичко да се приватизира и да се дава в частни ръце, особено транспортът. Много по-културно си е когато всичко е държавно. Контролът също е по-висок.
Контрол?!? Това не вирее в държавно/общинско предприятие. Вече многократно е обяснявано защо. Кондуктора краде от оборота, шофьора от нафтата, механика от маслото и материалите, снабдителя взима рушвет от доставчика, а директора взема от всички под него, за да не ги уволни или "обади" на прокоратурата. Това ли е контрол?
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1268 on: 20.06.2011, 23:14:46 »
Гьорев, айде Общината по-малко контрол да има, че квото хване, го ос*ра. Примерите са достатъчно - хаосът в ТМ транспорт за последните 10 години, концесиите, тб4...
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1269 on: 20.06.2011, 23:18:06 »
Гьорев, айде Общината по-малко контрол да има, че квото хване, го ос*ра. Примерите са достатъчно - хаосът в ТМ транспорт за последните 10 години, концесиите, тб4...
Без управление не може, системата не виждам как би се саморегулирала, какво предлагаш да правим?  :rolleyes:

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1270 on: 20.06.2011, 23:21:21 »
Ами, Министерство на транспорта може да поеме контрол над ГТ. Разбира се, общините да имат думата, но не да решават изцяло.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1271 on: 20.06.2011, 23:22:34 »
Няма друг начин, частната фирма има основен приоритет - печалбата! Дадеш ли и пълното право да регулира собствената си дейност услугата се влошава или по-точно в този случай се губи "социалния ефект".
МТ към момента няма капацитет, а дори и да се случи това, защо смяташ, че едните "експерти" са по-добри от другите?
« Last Edit: 20.06.2011, 23:24:29 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline lud_pi4

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7479
  • За запазване историята на ГТП
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1272 on: 20.06.2011, 23:24:06 »
Ще ми се да обобщя и допълня - частен градски транспорт, но при следните условия:
1. Общината трябва да определя/контролира разписанията, маршрутите, спирките и вида (съчленени или къси), възрастта и състоянието на ПС. Т.е. общината е възложител и съответно контролира качеството на услугата.

Един въпрос в момента не е ли точно така, поне при нас е. Частници обслужват със собствени средства и автобуси, а общината възлага разсписания и следи дали ги изпълняват. При конкурс тя казва възраста нормите и така нататък, това, че има бутаня под масата, за да се измени законът, не значи, че няма такъв закон.  ;)

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1273 on: 20.06.2011, 23:25:16 »
Ами, Министерство на транспорта може да поеме контрол над ГТ. Разбира се, общините да имат думата, но не да решават изцяло.
Има си сфери на компетентност и делегирана отговорност. Не може министерски съвет да отговаря и за най-забитото кметство в най-малката община пряко. Дистанцията между управлението и конкретното производство се увеличава драстично, което още повече влошава положението, защото не би имало пряк контрол. А и да не мислиш, че държавата е по-различна на общината. Редно е да ги приемаме за едно и също в общия случай, каквото и са- двете нива на управление на публичния сектор у нас...

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1274 on: 20.06.2011, 23:32:05 »
Ще ми се да обобщя и допълня - частен градски транспорт, но при следните условия:
1. Общината трябва да определя/контролира разписанията, маршрутите, спирките и вида (съчленени или къси), възрастта и състоянието на ПС. Т.е. общината е възложител и съответно контролира качеството на услугата.

Един въпрос в момента не е ли точно така, поне при нас е. Частници обслужват със собствени средства и автобуси, а общината възлага разсписания и следи дали ги изпълняват. При конкурс тя казва възраста нормите и така нататък, това, че има бутаня под масата, за да се измени законът, не значи, че няма такъв закон.  ;)
Е да, написах го, защото аз и повечето автори в темата го определиха като добра практика. То не е необходимо да фигурира в закон, а в договорът между превозвача и общината.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1356
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1275 on: 21.06.2011, 05:13:42 »
Въпроса за българският транспорт ли се задава или по принцип?

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1276 on: 21.06.2011, 05:17:53 »
Въпроса за българският транспорт ли се задава или по принцип?
То няма разлика, ако говорим за нормални страни, с изключение на петролните държавите и тези които още градят социализъмЪ. България по какво е частен случай?

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1356
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1277 on: 21.06.2011, 06:20:19 »
България по какво е частен случай?

Общините са напълно некомпетентни да зададът параметри на частниците.Как може да дадеш линия на концесия без да уточниш превозното средство? Да не говорим за "сложни" неща като цетове,фонтове и прочие.Няма никакъв стандарт и контрол и явно са твърде прости за да го постигнат.На теория е много добре,но като не са готови как да стане?

Иначе оптималният вариант е:
1.Автобусен транспорт-частни автобуси,депа.
2.Ел. транспорт-Държавни/общински мотриси и инфраструктура,но опериран от частни фирми.
« Last Edit: 21.06.2011, 07:31:35 by difian »

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1278 on: 21.06.2011, 07:32:54 »
Почти съм съгласен, само втора точка как би се реализирала??? Частните компании ще ги наемат ли и каква ще е ползата за всички от процеса?

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1356
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #1279 on: 21.06.2011, 07:48:41 »
Почти съм съгласен, само втора точка как би се реализирала??? Частните компании ще ги наемат ли и каква ще е ползата за всички от процеса?

Общината/държавата наема фирмата и плаща.Цялата работа е инженерите и ватманите да са работници на частна фирма,която се занима с такава дейност,а не към общината,която се занимава с администрация.